Claxon

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2014 17:26 #1102006 door V700 register
Claxon is gemaakt door V700 register
Vandaag een nieuwe claxon (een tweetonige voor een 850) gehaald bij de dealer want de oude was verrot en werkte niet meer. Alle draadjes vervangen/verlengd en claxon van die natte plek bij het voorwiel verplaatst naar de ruimte tussen grille en radiator. Vervolgens alle stekkertjes geisoleerd. Toen ik wilde claxonneren hoorde ik uit beide hoorntjes een "hmph"-achtig geuid. De boel maakt wel contact maar toetert dus niet. Direct op de accu doen de claxons het wel. Kan iemand me verder helpen? Ik ben electro-beet. Iets met aarde misschien? De claxonsteun zat eerst op een chassisbalk en nu op dat diagonale v-profiel voor de radiator. Is niet eens van ijzer volgens mij...
Auto is een 945 uit 98.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2014 17:43 #1409857 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Test
Middag,
Simpelste manier is om een draadje van massapunt in de buurt van het nieuwe montagepunt naar massa van de claxons te trekken, eerst als proef natuurlijk. Doen ze het dan wel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2014 18:51 #1409858 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Claxon
Had 2 jaar terug de oude claxons verplaatst vaar de ruimte tussen grille en radiator. Die deden het gewoon tot vorige week. Of zouden ze naar verloop van tijd kapot zijn gegaan door het ontbreken van de massa o.i.d.?
Groet,  Ad

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2014 18:56 #1409859 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Geschakelde massa?
Hallo Volvisti
Is een claxon niet massa-gestuurd?  Dus met continu 12Volt (waarschijnlijk zodra de auto op "contact" staat.  Heb 't nooit geprobeerd) en een geschakelde massaverbinding?
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2014 19:44 #1409861 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yup

Mathy schreef : Hallo Volvisti
Is een claxon niet massa-gestuurd?  Dus met continu 12Volt (waarschijnlijk zodra de auto op "contact" staat.  Heb 't nooit geprobeerd) en een geschakelde massaverbinding?
groetjes
Mathy

Yup....
Claxon schakelt via de min....
Daarom roesten ze ook zo verschrikkelijk.....

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2014 21:21 #1409863 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ???
Hallo Ferry

Yup.... Claxon schakelt via de min.... Daarom roesten ze ook zo verschrikkelijk.....

Leg dat maar eens uit.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2014 10:51 #1409868 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spanning.......
Hoe het precies werkt weet ik niet maar ik heb lang geleden vroeger op school bij materialenkennis dit ooit eens geleerd.

Ieder metaal heeft een spanningsverschil t.o.v. een ander metaal.
Als je 2 soorten metaal op elkaar schroeft dan eet het ene metaal het andere op doordat er een klein stroompje loopt. Bij een constante plus van 12 volt gaat dit nog sneller.
Bij mijn 945 was de halve accubak weggevreten doordat aan de ondekant de claxon geschroeft zit (beugel en boutjes zijn ander metaal als de accubak).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2014 12:48 #1409874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic http://nl.m.wikipedia.org/wik
nl.m.wikipedia.org/wiki/Anode

Er gaat een spanning lopen die materiaal mee neemt. Hierdoor gaat er materiaal verdwijnen en zal er roest ontstaan. In de natuur is dat volgens mij maar een paar milli volt ofzo. 12 volt is dan relatief veel :) dus sneller proces.

Als ik het zo lees vind aan de plus pool reductie plaats. Dat is de toeter dus, die is positief geladen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2014 16:38 #1409880 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Verbinding
Hallo Volvisti
Maar er is alleen een verbinding en dus een stroom, op het moment dat er getoeterd wordt.  Hoe kan er een stroom lopen, als er niet getoeterd wordt?
groetjes
Mathy

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2014 17:40 #1409885 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Contact corrosie

Ferry940 schreef : Hoe het precies werkt weet ik niet maar ik heb lang geleden vroeger op school bij materialenkennis dit ooit eens geleerd. Ieder metaal heeft een spanningsverschil t.o.v. een ander metaal. Als je 2 soorten metaal op elkaar schroeft dan eet het ene metaal het andere op doordat er een klein stroompje loopt. Bij een constante plus van 12 volt gaat dit nog sneller. Bij mijn 945 was de halve accubak weggevreten doordat aan de ondekant de claxon geschroeft zit (beugel en boutjes zijn ander metaal als de accubak).

Als dat zo zijn, betreft het opvreten van je accu-bak, zou je hele auto extreem moeten roesten.................
De hele koets is van laag-waardiger staal dan bijvoorbeeld de bouten & moeren.
Die accubak wordt gewoon opgevreten door de zuren dampen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC