Claxon
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-09-2014 18:19 #1409886
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja....
Tja.....zoals ik al eerder schreef, hoe het precies werkt weet ik niet. Maar er zijn hier misschien mensen die meer scheikundige ervaring hebben op het gebied van metalen en corrosie d.m.v. stroom.
Ik weet alleen dat van nature het ene metaal het andere opeet door een miniscuul stroompje. Ijzer eet alluminium maar koper eet weer ijzer op.
Het meest edele metaal eet de ander op. Het beugeltje van de claxon is vernikkeld of verzinkt en de boutjes waarschijndelijk van 18-8 staal. Dus bij staal op staal zal het waarschijnlijk veel langzamer gaan dan bij echt verschillende metalen. En met 12 volt continu is het stroompje net wat groter.
In de scheepvaart hebben ze een offer-metaal waar stroom op staat zodat dat wordt opgegeten en niet het schip. Dus stroom, metaal en corrosie in ons vochtige landje is niet zo'n goede combinatie volgens mij.
Feit is dat mijn accu-bak begon te roesten bij het montagepunt van de claxon midden onder de accu. Daar zit ook nog een kunstof bak tussen accu en plaatwerk. Ik heb niet het idee dat dit door zuurdampen komt. Dan zou de binnenkant van de motorkap eerder verrot moeten zijn. En moderne accu's hebben toch geen zuurdampen. Zijn helemaal dicht en onderhoudsvrij.
Ik weet alleen dat van nature het ene metaal het andere opeet door een miniscuul stroompje. Ijzer eet alluminium maar koper eet weer ijzer op.
Het meest edele metaal eet de ander op. Het beugeltje van de claxon is vernikkeld of verzinkt en de boutjes waarschijndelijk van 18-8 staal. Dus bij staal op staal zal het waarschijnlijk veel langzamer gaan dan bij echt verschillende metalen. En met 12 volt continu is het stroompje net wat groter.
In de scheepvaart hebben ze een offer-metaal waar stroom op staat zodat dat wordt opgegeten en niet het schip. Dus stroom, metaal en corrosie in ons vochtige landje is niet zo'n goede combinatie volgens mij.
Feit is dat mijn accu-bak begon te roesten bij het montagepunt van de claxon midden onder de accu. Daar zit ook nog een kunstof bak tussen accu en plaatwerk. Ik heb niet het idee dat dit door zuurdampen komt. Dan zou de binnenkant van de motorkap eerder verrot moeten zijn. En moderne accu's hebben toch geen zuurdampen. Zijn helemaal dicht en onderhoudsvrij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-09-2014 20:12 #1409893
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic interessant
mijn claxon klinkt sinds dit weekend als een zielige schorre reuze roltoeter. Zou dat dus massa kunen zijn?
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-09-2014 20:33 #1409894
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Vervangen
Meestal is tie gewoon overleden, niks meer aan te doen.............
Als je hem vervangt, gelijk een relais ertussen, ben je van die constante "plus" af.
Als je hem vervangt, gelijk een relais ertussen, ben je van die constante "plus" af.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-09-2014 20:37 #1409895
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ouwe zooi :)
Vergeet niet dat het spul ook al heb je een jonge 940 toch al weer 16 jaar in weer en wind hangt. Zoals Andre zegt, soms is het gewoon op

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-09-2014 20:59 #1409897
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais
Ik heb ooit ook de claxons vervangen door HELLA's. Rechtstreeks aangesloten werkte het inderdaad niet, met het meegeleverde relais : uitstekend!
Die nieuwere trekken kennelijk gewoon teveel stroom voor de dunne draadjes.
Die nieuwere trekken kennelijk gewoon teveel stroom voor de dunne draadjes.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2014 08:49 #1409900
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn tweede toeter
toetert al een paar dagen na de montage, met nieuwe kabeltjes, niet meer. Een zielig miauwen is het resultaat.
Binnenkort moet-ie de brug op, kijk ik daar ook wel even naar want het klinkt als een eend met beginnende anabolen
Binnenkort moet-ie de brug op, kijk ik daar ook wel even naar want het klinkt als een eend met beginnende anabolen

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2014 09:19 #1409902
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic haha
hahaha heel herkenbaar
Nog even en ik bestel zo'n Willie toeter van Lucky TV
Nog even en ik bestel zo'n Willie toeter van Lucky TV
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2014 13:50 #1409908
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Claxon
Goed.
Te dunne draadjes dus? Het zijn toch de originele die uit de kabelboom komen. de draden die ik eraan heb gemaakt zijn dikker. Zou dat het zijn? Te dikke draden?
Ik wacht met spanning af.
Groet, Ad
Te dunne draadjes dus? Het zijn toch de originele die uit de kabelboom komen. de draden die ik eraan heb gemaakt zijn dikker. Zou dat het zijn? Te dikke draden?
Ik wacht met spanning af.
Groet, Ad
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2014 14:14 #1409912
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn accubak die rechts
Mijn accubak die rechts geplaats is, aan de andere kant dan waar de toeters zitten is ook weggeroest. Komt gewoon door die gare accu;s van vroeger met bijvuldoppen. Die zweten altijd. Loopt langs de accu en vreet alles op.
Niet voor niks dat de accu nooit in de auto zit, tot ze rond 2000 overgingen op afgesealde accu's. Bij de V70II zit die namelijk in de kofferbak.
Toeters zitten gewoon op de verkeerde plek. 240 had ze achter de grill en alle volvo's daarna ook. Maar bij de 740 en 4xx vonden ze het nodig om m onder de auto te plaatsen. Roesten en rotten gewoon weg door alle pekel die erop komt.
Even verplaatsen naar achter de grill is de uitkomst. Bevistigingsbeugels zitten er gewoon haha. Even van een 850 sloper afhalen met stukje kabelboom en je zult meteen zien dat deze veel minder rot zijn.
Niet voor niks dat de accu nooit in de auto zit, tot ze rond 2000 overgingen op afgesealde accu's. Bij de V70II zit die namelijk in de kofferbak.
Toeters zitten gewoon op de verkeerde plek. 240 had ze achter de grill en alle volvo's daarna ook. Maar bij de 740 en 4xx vonden ze het nodig om m onder de auto te plaatsen. Roesten en rotten gewoon weg door alle pekel die erop komt.
Even verplaatsen naar achter de grill is de uitkomst. Bevistigingsbeugels zitten er gewoon haha. Even van een 850 sloper afhalen met stukje kabelboom en je zult meteen zien dat deze veel minder rot zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-09-2014 15:45 #1409987
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Claxon
Vanochtend besloot de claxon ineens wel werken. Even later was het weer over. Nou breekt me de klomp. Iemand nog suggesties?
Groet, Ad
Groet, Ad
Moderators: Jerry Stam