Aansluiten ampère meter?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2009 13:30 #1242627 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Euh...ja.

Mathy schreef : Neem nu eens de tijd om te lezen wat er staat (en om te controleren wat je typt).

Beetje slordig, gaat gelukkig vaker goed, dan fout....;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2009 18:21 #1242633 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meet
Meet anders de weerstand van de meter eens. Dan weet je in ieder geval wat je aan je systeem toevoegt en valt wat beter te voorspellen wat het gaat doen. Volgens mij gaat parallel aansluiten niet werken. De stroom van die parallel kring wordt toch alleen bepaald door het potentiaalverschil over de aftakkingen voor de parallelkring en de interne weerstand van de meter ? Met andere woorden, de stroom door de meter heeft geen relatie tot de stroom door de dikke kabels. Tenzij je het stukje kabel als shunt gebruikt. Dan moet de weerstand daarvan wel groot genoeg zijn om een voldoende groot potentiaalverschil (als functie van de stroom die erdoorheen loopt) voor de meter op te wekken. En de weerstand van een stuk kabel , met stevig vasgeschroefde klemmen, is echt niet groot, minder dan 1 ohm. Of de meter moet voldoende gevoelig zijn. Over kosten gesproken. ALS je die dikke kabels naar de meter moet brengen dan heb je dikke kabels nodig. Iets van 10 of 16mm2. Een tang om daar van die kabelschoenen aan te krimpen (met een gat voor M6 of M8) kost snel een 50 euro tenzij je het ergens kunt laten doen natuurlijk. Als je zo'n tang zelf zou moeten kopen dan is een voltmeter wellicht een ongeveer even duur alternatief.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2009 18:39 #1242636 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Weerstand en stroom
Hallo Henk
Stel je hebt een punt A en een punt B. Tussen punt A en punt B zitten:
  1. een dikke kabel met een relatief kleine weerstand
  2. een dunne kabel met daaraan in serie de meter (met waarschijnlijk een redelijk grote interne weerstand)
1) en 2) zijn parallel aan elkaar angesloten.
De gehele stroom moet van A naar B. Maar zal verdeelt worden over 1) en 2). En omdat stroom het liefst de weg van de minste weerstand kiest, zal de meeste stroom via 1) lopen. De stroom door de meter is dus afhankelijk van de interne weerstand van de meter en de hoogte van de totale stroom.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2009 18:02 #1242657 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als ik de lengte van dit draadje bekijk

Miquelangelo1969 schreef : Ok mensen, ik snap jullie argumenten, maar ik wil eigenlijk alleen maar weten hoe ik zo'n ding aansluit...

GG,

Dan lijken mij dat voldoende argumenten om hem niet aan te sluiten...

P.S.
Ook ik sluit mij aan bij het Voltmeterkamp
Een Ampere meter is meer iets voor oude tractor of een Engelse auto met een Lucas dynamo...
"Lucas te inventor of darkness"

• John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2009 19:56 #1242661 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic engels
Alles wat engels is krijgt de volle laag

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2009 20:45 #1242664 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aha!

jdutman schreef :

Alles wat engels is krijgt de volle laag

Je hebt het V90 nivomats verhaal ook gelezen...
Ja ik heb het helemaal gehad met dat land (op dat heerlijk eetadres na dan)
Op een gegeven moment was ik aanmelden op een camping in Cornwall.
Cornwall je weet wel het warmste stukje GB, daar waar ze palmbomen hebben.
Welnu net op het moment dat ik naar de receptie was gespurt omdat die palmbomen op natuurlijke wijze werden voorzien van ruime hoeveelheden water en ik vroeg aan het vriendelijke meisje achter de balie of ik even buienradar mocht intikken en dan door naar europa.
HEEL ENGELAND DROOG BEHALVE EEN VETTE BUI WAAR WIJ ZIJN, CORNWALL!!
En aan het einde van de twee weken waren we wat vroeg bij de boot en zaten wij voor het eerst !! om 18:30 in de zon op het terras te verbranden?!
Naast een ander stel uit Nederland die ook twee weken op vakantie waren geweest en die vertelden aan ons dat ze verbrand waren en zelfs nog op zoek waren geweest naar de schaduw.. Nou vraag ik je?!
Echt helemaal gehad met dat land

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2009 22:47 #1242665 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Minder weerstand is minder vol(t)doening
Hallo Volvisti

jwielsma schreef : Ook ik sluit mij aan bij het Voltmeterkamp
Een Ampere meter is meer iets voor oude tractor of een Engelse auto met een Lucas dynamo...

Maar een Voltmeter inbouwen zou de gemakkelijke weg zijn. En die geeft nooit zoveel voldoening als succes na het kiezen van de moeilijke weg.
groetjes
Mathy (die uit ervaring spreekt)

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-07-2009 23:35 #1242667 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Gaat niet bestaat niet..
Aansluiten van een ampère-meter kan goed.
Maar hoe maak je een beetje netjes een minimaal 2 X 25mm2 verbinding met het meterje?
Ziet er toch niet uit!

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2009 10:22 #1242679 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic Neit ingewikkeld!
Jongens, bedankt voor de input maar ik ga in dit geval toch mee met Mathy....

En ik heb even een expert erbij gehaald en het valt allemaal reuze mee. De constante plus naar je contactslot onderbreken door het metertje ertussen te plaatsen, that's all!
Zitten alle verbruikers (maar dan vóór alle relais en andere schakelingen) op zodat je geen krachtstroomkabel nodig heb hem aan te sluiten.
Daarnaast is een ampère meter echt iets anders dan een volt meter, de ene meet nl. ampère en de andere voltage....
Een dynamo en/of accu kan prima 14 volt zijn maar toch niet genoeg laden of genoeg ampère hebben, en dat is nu precies wat een ampère meter wél aangeeft... wordt er genoeg geladen. I het verbruik hoger dan de laadstroom.
Een ampère meter geeft aan dat er iets fout aan het gaan is, een volt meter geeft aan dat er wat fout is gegaan.... (goed lezen!) is een wezelijk verschil.
Het metertje werkt inmiddels uitstekend, bedankt allemaal voor jullie input!

GG,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2009 10:35 #1242682 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meet
Meet je dan nu daadwerkelijk ook stroom in 2 richtingen ? Of alleen de stroom richting verbruikers, die altijd in 1 richting loopt ? Anders heb je er nog niets aan....

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC