Aansluiten ampère meter?

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2009 08:16 #1075447 door Miquel Engelen (GAST)
Aansluiten ampère meter? is gemaakt door Miquel Engelen (GAST)
Beste Volvoïsten,
 
Sinds enige tijd heb ik drie extra metertjes in Skepp gebouwd, waarvan 1 een ampère meter is.
Nu is mijn vraag hoe ik deze aan kan sluiten zodat hij ook daadwerkelijk de laadtoestand van de dynamo meet.
Het is een metertje met een plus en een min aansluiting. Volgens de handleiding kon ik de stuurdraad die naar het startmotorrelais loopt onderbreken..... en de meter daar tussen zetten, maar helaas werkt dit niet.
Weet iemand hoe ik deze op mijn dynamo kan aansluiten, want dat lijkt mij toch het meest logische onderdeel om deze meter aan te sluiten?
 
GG,
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2009 08:21 #1242554 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Shunt
Moeten er hele dikke kabels aan ? Of moet je m met een zgn "shunt" monteren ? Een  shunt is een soort kleine weerstand die je in de dikke stroomkabels kunt monteren. De shunt geeft dan een kleine spannings die afhankelijk is van de stroom door de shunt. Op die manier hoef je geen dikke kabels van/naar de meter te leggen. Niet elke shunt past op elke meter, stroom/spanning moet overeen komen (zoveel mV per A).Met shunt zou ik zeggen: Accu, shunt, accukabel. Dat alles in de plus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2009 08:43 #1242555 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic geen van beide...
Geen dikke kabels, maar ook geen "shunt".
Achter op de meter zitten twee van elkaar geïsoleerde aansluitingen (+ en -) waar je de kabeltjes dmv een ringetje kan aansluiten.
In de handleiding staat dat wanneer de wijzer van de meter de verkeerde kant op wijst (naar - ipv +) de kabeltjes gewoon moet omdraaien.
 
GG,
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2009 08:48 #1242556 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoeveel ampere
Hoeveel ampere kun je ermee meten dan ? Dynamo laadt toch snel met een 75-100 ampere...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2009 09:26 #1242559 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic +60 tot -60
De meter kan van +60 tot -60 meten. In de handleiding staat ook dat wanneer er meer geladen wordt de meter op +60 blijft staan.
Pas wanneer deze eronder komt zal de meter dat aangeven, uiteraard gebruikt het hele systeem ook het nodige wanneer de motor draait!
 
GG,
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2009 09:41 #1242560 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic NIET DOEN!

henk 940LPT schreef : Dynamo laadt toch snel met een 75-100 ampere...

Als je fik in je auto wil, moet je de dikke kabel van de dynamo onderbreken en lans de amperemeter laten lopen, door twee van die ielige ringetjes.Niet doen dus....!!!
De meter zou moeten komen tussen de B+ van je dynamo, naar het startslot, maar ook dit zou ik je niet aanraden.Van origine zit de amperemeter in serie in de plus draad vanaf de GELIJKSTROOM-dynamo, niet van een WISSELSTROOM-dynamo.Als de draad losraakt of de meter doorslaat, heb je een enorm probleem, waarschijnlijk, want dat vinden de gelijkrichtdioden van je dynamo niet leuk.Een reserve op de plank, zou dan zeker een advies zijn.Zekering monteren geeft ook een risico, als die ploft, fik je auto tenminste niet uit, maar kun je de dynamo wel afschrijven.
Ik zou hem er niet in zetten (hooguit in je P1800 met gelijkstroomdynamo), maar dat is persoonlijk, maar als het dan toch moet, tussen de B+ en de voeding naar je contactslot.Een accu-conditiemeter heb je meer aan, ter aanduiding van de accu-conditie en dus ook, hoe goed ie wordt bijgeladen.
The choice is yours.
Áls je hem wil aansluiten tussen om verbruikers te meten, zet je hem op de startmotor. Alle plusdraden eraf en de accu-plus laten zitten. Nu meet je alle verbruikers in de auto, dus niet de laadstroom. Ook hier zul je de vuistregel 6 amps per kwadraat moeten aanhouden, dan kom je al gauw op 10 tot 16 mm2 soepel, en een flink oog om het op aan te sluiten (en bijbehorende tang, om hem eraan te krimpen)
Zet de meter IN GEEN GEVAL, in serie met de dikke draad van de accu en de accu-pluspool.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2009 09:49 #1242561 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet bij stilgestaan
Niet stilgestaan bij wissel- en gelijkspanning... Had ook al mijn vraagtekens bij grote stromen en kleine oogjes (waar alleen kleine draadjes in kunnen). Als ik het goed begrijp loopt de + van de accu naar de startmotor en vandaar naar de relaistray/zekeringen ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2009 09:57 #1242562 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat?

henk 940LPT schreef : Als ik het goed begrijp loopt de + van de accu naar de startmotor en vandaar naar de relaistray/zekeringen ?

Wat loopt waar precies?
De plus van de accu loopt naar het startrelais.Daarlangs, loopt nog een bundel naar de startmotor, waar de rest van de verbruikers op zit, op dezelfde aansluiting, maar apart verbonden.Als het goed is, moet je die dus hebben.
Haal wel BEIDE accupolen voor de zekerheid los, een steeksleutel op de ongezekerde (!!!) plus vanaf de accu van je startmotor losmaken, en uitschieten, levert vuurwerk op en tenzij je linkshandigheid kunt aanleren, zul je denk ik daarna iemand moeten láten sleutelen aan je auto.
Ik heb een keer een waterpomptang in een met 63amps afgezekerde groepenkast zien vallen, maar dan blijft er weinig van je over.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2009 10:00 #1242563 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic geen brand!

Baseman schreef :

henk 940LPT schreef : Dynamo laadt toch snel met een 75-100 ampere...

Áls je hem wil aansluiten tussen om verbruikers te meten, zet je hem op de startmotor. Alle plusdraden eraf en de accu-plus laten zitten. Nu meet je alle verbruikers in de auto, dus niet de laadstroom. Ook hier zul je de vuistregel 6 amps per kwadraat moeten aanhouden, dan kom je al gauw op 10 tot 16 mm2 soepel, en een flink oog om het op aan te sluiten (en bijbehorende tang, om hem eraan te krimpen)

 
Ik denk dat de handleiding hier over spreekt, het gaat er inderdaad om om de verbruikers te kunnen meten, alleen kom ik er niet achtet welke draad(en) allemaal de 'plus' draden zijn.
Ik heb op vakantie wat geprobeerd, de groen draad boven op de start motor eraf gehaald, naar de meter toe geleidt en vanaf de meter weer terug naar de start motor. De auto starte wel, maar de meter gaf niets aan?!
Vandaar dat ik denk iets niet helemaal goed gedaan te hebben.
Oh ja, dat ik geen dikke draden moet gaan onderbreken en richting mijn metertje moet gaan leiden, én dat het verschil tussen wissel- en gelijkstroom is mij bekend!
 
GG,
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2009 11:32 #1242564 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom zo ingewikkeld? Neem
Waarom zo ingewikkeld? Neem een voltmetertje... zegt toch ook genoeg over de toestand van de elektriek aan boord?
Groet,
Philip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD