Aansluiten ampère meter?
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
 Baseman schreef : Wat loopt waar precies?
De plus van de accu loopt naar het startrelais.Daarlangs, loopt nog een bundel naar de startmotor, waar de rest van de verbruikers op zit, op dezelfde aansluiting, maar apart verbonden.Als het goed is, moet je die dus hebben.
Je bedoeld deze?

GG,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

- V700 register
- Nieuw lid
-
Je wilt meten hoeveel prik, alle verbruikers trekken, toch?Dan moet je de draad hebben, die vanaf de startmotor naar de overige verbruikers leidt.Ik moet zeggen, dat ik daar nog niet eerder gesleuteld heb, dus kan ik me ook voorstellen dat een deel vanaf de accu loopt en een deel vanaf de startmotor.Hoe dan ook, het gaat om het verzamelpunt, waarvandaan de plus, naar de rest van de verbruikers loopt.Miquelangelo1969 schreef : Je bedoeld deze?
Die trek je los, de ene kant van de meter eraan, de andere kant aan, waar je de bundel losgenomen hebt, de accupolen weer aansluiten, licht aanzetten en kijken of de meter de goede kant op uitslaat.Inbouwen en klaar.
Ohja, als je dus een 60 amps metertje hebt, moet daar minimaal 10mm2 soepele leiding heen, bij voorkeur rood en absoluut goed geisoleerd, bijvoorbeeldmet krimpkous en van die linnen-tape, die de brezan verkoopt.
En daarnaast nog; Niet elke meter heeft een interne shunt, let daar dus mee op, als je hem aanbrengt in de veronderstelling dat ie er wel op zit, terwijl je hem niet nodig hebt, of andersom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
denk dat Jan gelijk heeft. De kabel vanaf de dynamo/alternator naar de batterij dient zo als shuntweerstand, het metertje leest het spanningsverlies af van die kabel en is en maat voor de laad/ontlaad stroom.Janneman schreef : Volgens mij moet je 1 van de draden op de + van de accu doen. De andere op de + draad van de dynamo. Je draad tussen de dynamo en de accu is dan de 'shunt' waarover gesproken wordt. Er zal namelijk altijd een beetje spanningsverlies over de draad zijn en dat is een waarde voor de stroom die erdoorheen loopt.
Robert
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
En welke draad is dan de plus van de dynamo?
Oh ja, het metertje test of te zien of er al een shunt inzit doe je door er een 1,5 volt batterijtje aan te hangen. Slaat hij helemaal uit dan geen shunt, slaat hij maar een beetje uit dan wel een shunt...

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Dat kan kloppen. Tussen + van de accu en + van de dynamo zouden geen verbruikers mogen zitten, maar wel een redelijk dikke kabel. Als je nu de meter hiertussen zet met een dun kabeltje, zal de meeste stroom door de dikke kabel lopen en niet door de meter. Omdat de weerstand van die dikke kabel vele malen kleiner is dan die van het dunne kabeltje en de meter (en de weerstand die mogelijk in de meter zit). De meter kan naar alle waarschijnlijkheid niet tegen hoge amperages.Miquelangelo1969 schreef : Volgens mij staat er ook zoiets omschreven in de handleiding, dat van de + van de accu en de + van de dynamo.
Op de dynamo zie je als het goed is verschillende afkortingen. B+ is de plus van de batterij. Verder zit er nog een aansluiting voor massa op en een draadje voor je laadlampje. Zou niet zo moeilijk moeten zijn om die van elkaar te onderscheiden.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tenzij je iets anders schrijft dan je bedoeld, klopt dit niet.Mathy schreef : Tussen + van de accu en + van de dynamo zouden geen verbruikers mogen zitten, maar wel een redelijk dikke kabel. Als je nu de meter hiertussen zet met een dun kabeltje, zal de meeste stroom door de dikke kabel lopen en niet door de meter.
Zoals ik het nu van je lees, neem je de accupool los en plaats je de meter tussen accu-plus en die dikke kabel, je schrijft immers: "Als je nu de meter hiertussen zet".Dan jaag je 100A laadstroom door een absoluut niet geschikt draadje en dat is een regelrechte afrader, tenzij je graag verwarming en licht onder de kap wil.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Het "klotp" inderdaad niet.Baseman schreef : Tenzij je iets anders schrijft dan je bedoeld, klotp dit niet.
Verderop in de zin staat namelijk:
Daaruit zou je toch de conclusie mogen trekken, dat ik niet "serie", maar "parallel" bedoel, of vergis ik me.Ikke schreef : Als je nu de meter hiertussen zet met een dun kabeltje, zal de meeste stroom door de dikke kabel lopen en niet door de meter. Omdat de weerstand van die dikke kabel vele malen kleiner is dan die van het dunne kabeltje en de meter (en de weerstand die mogelijk in de meter zit).
Neem nu eens de tijd om te lezen wat er staat (en om te controleren wat je typt).
groetjes
Mathy