Aansluiten ampère meter?
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

Sinds enige tijd heb ik drie extra metertjes in Skepp gebouwd, waarvan 1 een ampère meter is.
Nu is mijn vraag hoe ik deze aan kan sluiten zodat hij ook daadwerkelijk de laadtoestand van de dynamo meet.
Het is een metertje met een plus en een min aansluiting. Volgens de handleiding kon ik de stuurdraad die naar het startmotorrelais loopt onderbreken..... en de meter daar tussen zetten, maar helaas werkt dit niet.
Weet iemand hoe ik deze op mijn dynamo kan aansluiten, want dat lijkt mij toch het meest logische onderdeel om deze meter aan te sluiten?

GG,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Achter op de meter zitten twee van elkaar geïsoleerde aansluitingen (+ en -) waar je de kabeltjes dmv een ringetje kan aansluiten.
In de handleiding staat dat wanneer de wijzer van de meter de verkeerde kant op wijst (naar - ipv +) de kabeltjes gewoon moet omdraaien.

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Pas wanneer deze eronder komt zal de meter dat aangeven, uiteraard gebruikt het hele systeem ook het nodige wanneer de motor draait!

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je fik in je auto wil, moet je de dikke kabel van de dynamo onderbreken en lans de amperemeter laten lopen, door twee van die ielige ringetjes.Niet doen dus....!!!henk 940LPT schreef : Dynamo laadt toch snel met een 75-100 ampere...
De meter zou moeten komen tussen de B+ van je dynamo, naar het startslot, maar ook dit zou ik je niet aanraden.Van origine zit de amperemeter in serie in de plus draad vanaf de GELIJKSTROOM-dynamo, niet van een WISSELSTROOM-dynamo.Als de draad losraakt of de meter doorslaat, heb je een enorm probleem, waarschijnlijk, want dat vinden de gelijkrichtdioden van je dynamo niet leuk.Een reserve op de plank, zou dan zeker een advies zijn.Zekering monteren geeft ook een risico, als die ploft, fik je auto tenminste niet uit, maar kun je de dynamo wel afschrijven.
Ik zou hem er niet in zetten (hooguit in je P1800 met gelijkstroomdynamo), maar dat is persoonlijk, maar als het dan toch moet, tussen de B+ en de voeding naar je contactslot.Een accu-conditiemeter heb je meer aan, ter aanduiding van de accu-conditie en dus ook, hoe goed ie wordt bijgeladen.
The choice is yours.
Áls je hem wil aansluiten tussen om verbruikers te meten, zet je hem op de startmotor. Alle plusdraden eraf en de accu-plus laten zitten. Nu meet je alle verbruikers in de auto, dus niet de laadstroom. Ook hier zul je de vuistregel 6 amps per kwadraat moeten aanhouden, dan kom je al gauw op 10 tot 16 mm2 soepel, en een flink oog om het op aan te sluiten (en bijbehorende tang, om hem eraan te krimpen)
Zet de meter IN GEEN GEVAL, in serie met de dikke draad van de accu en de accu-pluspool.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat loopt waar precies?henk 940LPT schreef : Als ik het goed begrijp loopt de + van de accu naar de startmotor en vandaar naar de relaistray/zekeringen ?
De plus van de accu loopt naar het startrelais.Daarlangs, loopt nog een bundel naar de startmotor, waar de rest van de verbruikers op zit, op dezelfde aansluiting, maar apart verbonden.Als het goed is, moet je die dus hebben.
Haal wel BEIDE accupolen voor de zekerheid los, een steeksleutel op de ongezekerde (!!!) plus vanaf de accu van je startmotor losmaken, en uitschieten, levert vuurwerk op en tenzij je linkshandigheid kunt aanleren, zul je denk ik daarna iemand moeten láten sleutelen aan je auto.
Ik heb een keer een waterpomptang in een met 63amps afgezekerde groepenkast zien vallen, maar dan blijft er weinig van je over.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
 Baseman schreef :
Áls je hem wil aansluiten tussen om verbruikers te meten, zet je hem op de startmotor. Alle plusdraden eraf en de accu-plus laten zitten. Nu meet je alle verbruikers in de auto, dus niet de laadstroom. Ook hier zul je de vuistregel 6 amps per kwadraat moeten aanhouden, dan kom je al gauw op 10 tot 16 mm2 soepel, en een flink oog om het op aan te sluiten (en bijbehorende tang, om hem eraan te krimpen)henk 940LPT schreef : Dynamo laadt toch snel met een 75-100 ampere...
Ik denk dat de handleiding hier over spreekt, het gaat er inderdaad om om de verbruikers te kunnen meten, alleen kom ik er niet achtet welke draad(en) allemaal de 'plus' draden zijn.
Ik heb op vakantie wat geprobeerd, de groen draad boven op de start motor eraf gehaald, naar de meter toe geleidt en vanaf de meter weer terug naar de start motor. De auto starte wel, maar de meter gaf niets aan?!
Vandaar dat ik denk iets niet helemaal goed gedaan te hebben.
Oh ja, dat ik geen dikke draden moet gaan onderbreken en richting mijn metertje moet gaan leiden, én dat het verschil tussen wissel- en gelijkstroom is mij bekend!

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
Groet,
Philip