Autodown-relais: Gevonden en inmiddels ingebouwd.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2008 21:13 #1193128 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vraagje
Hallo Bas
Heb jij een idee, wat er gebeurd als je twee van deze relais gebruikt en je beide kort na elkaar bedient?  Dus terwijl het ene relais de motor nog bedient, je de schakelaar bedient om het raam de andere kant op te bewegen?  In eerste instantie krijg je aan beide kanten van de motor 12 Volt.  Motor stopt dus.  Maar slaan de relais dan af of ...
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2008 22:12 #1193144 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beetje donker, maar toch.

Mathy schreef : Ziet er bekend uit. Nu nog de "in car" foto's.

Om het licht leuk uit te laten komen, heb ik net wat foto's gemaakt, maar ze zijn een beetje aan de donkere kant:Bestuurderskant:
Bijrijderskant:

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2008 22:28 #1193149 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Mooi!!
Hallo Bas
Zucht.  Dat wil ik ook.
groetjes
Mathy  (die nog wat relais en wat schakelaars wil scoren en wat deurpanelen wil aanpassen, voor ie alles inbouwt)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2008 22:48 #1193156 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wisseltruc.
De schakelaar verwijderen, de schakelaar demonteren en ook nog het lampje omsoldern, indien nodig, duurt ongeveer 5 minuten per schakelaar.Afhankelijk van de lengte van je eventuele oprit kun je het dus in een half uurtje halen.
Ook al een sleuteldagklusje? 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2008 23:10 #1193161 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niet voor die van eind maart
Hallo Bas
Ik mis nog een aantal schakelaars met AUTO erop.  Ik zou de andere schakelaars kunnen ombouwen naar verlicht, maar dan moeten ze er straks nog een keer uit als ik kapjes met AUTO erop gevinden heb (heb er pas 2 terwijl er 7 schakelaars in de auto zitten).  Ik heb ook pas twee relais.  Verder moet ik de 960 deurpanelen nog aanpassen (zal Carlo niet leuk vinden als ik die zelf meeneem).
En ik vraag me af of twee relais aan hetzelfde draadje wel goed gaat.  Vallen die op een gegeven moment vanzelf af, als ze merken dat er geen stroom vloeit, als beide relais 12V op hun kant van de motor zetten?
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2008 23:23 #1193165 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een per relais, per functie.

Mathy schreef : En ik vraag me af of twee relais aan hetzelfde draadje wel goed gaat. Vallen die op een gegeven moment vanzelf af, als ze merken dat er geen stroom vloeit, als beide relais 12V op hun kant van de motor zetten?

Ik vermoed dat je er 1 per raam, per functie nogig hebt en ik sluit niet uit dat je er nog meer nodig hebt.
Probleem is namelijk dat de schakelaar in de bestuurdersdeur, die het bijrijder-raam bediend, onderbreekt de plus naar dat raam.Je kunt ervoor kiezen, of je autodown op de schakelaars in de bestuurdersdeur zet, voor beide voorruiten, maar dan heb je een derde nodig om te zorgen dat de bijrijder zelf, ook een autodonw-raam heeft.Voor auto up, dus hetzelfde. Dat zijn er al 6.
Daarna zul je dezelfde truc moeten toepassen voor de achterramen, dus dat zijn er weer 8, namelijk 2 voor up in de voordeur, en twee voor down, daarna nog twee per achterdeur, om die schakelaars auto te maken.
Ik hoop trouwens dat dan de vergrendeling nog werkt, het middelste knopje op de bestuurdersdeur.Hier ga ik ook nog een lampje in zetten.Ik dacht aan een afgeplat rood LED-je als hij gelocked is en een groene als ie op vrij staat.Jammergenoeg heeft de schakelaar maar twee polen, maar inmiddels heb ik wel een schakelaartje over waar ik de derde pin uit kan halen, zodat ie 3 polig (twee-standen) wordt en dan werkt het weer wel....;)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2008 23:33 #1193168 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Maar acht
Hallo Bas
Iedere motor heeft twee draden.  Eentje voor omhoog en eentje voor omlaag.  Dus twee relais per deur.  Vier deuren in de auto, dus acht relais.  Tenzij ik een relais vind, dat zelf vaststelt op welke van de twee draadjes 12V gezet wordt en dan op dat draadje wat langer prik zet.  Dan heb ik er maar vier nodig.
Ik vermoed overigens, dat de verlichting van de schakelaars achter uit gaat, op het moment dat je de bediening achter uitschakelt.  Want volgens mij onderbreek je met de schakelaar de enige 12V aansluiting die naar de achterdeuren gaat.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2008 00:04 #1193171 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt deels.
Iedere motor heeft inderdaad maar twee draden, alleen jammer dat het relais wordt aangesloten op vaste voeding (dus de blauwe en de zwarte op de bovente foto van het draadboompje)
Bestuursdersdeur:De draad die de motor aanstuurt om het bestuurders-raam omhoog te doen, loopt dóor het relais. Dat is er dus 1.De draad die de motor aanstuurt om het bestuurders-raam omlaag te doen, loopt dóor het relais. Dat is dus 2.De draad die de motor aanstuurt om het bijrijders-raam omhoog te doen, loopt dóor het relais. Dat is dus 3. De draad die de motor aanstuurt om het bijrijders-raam omlaag te doen, loopt dóor het relais. Dat is dus 4.De draad die de motor aanstuurt om het bestuurders-achterraam omhoog te doen, loopt dóor het relais. Dat is dus 5. De draad die de motor aanstuurt om het bestuurders-achterraam omlaag te doen, loopt dóor het relais. Dat is dus 6. De draad die de motor aanstuurt om het bijrijders-achterraam omhoog te doen, loopt dóor het relais. Dat is dus 7. De draad die de motor aanstuurt om het bijrijders-achterraam omlaag te doen, loopt dóor het relais. Dat is dus 8.
En dat moet allemaal ín de bestuurdersdeur.
Voor de overige deuren, kun je inderdaad volstaan met twee relais per deur. Dan heb je er dus nog 6 is samen 14.
De lampjes achter gaan inderdaad uit, maar op zich is dat niet erg, je kunt ze toch niet bedienen.Nog netter is achter het lampje aanlaten en een rood lichtje, ten teken dat ze geblokkeerd zijn, of ga ik nu te ver....?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2008 00:50 #1193174 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Törslanda, we have a problem
Hallo Bas

Baseman schreef : Iedere motor heeft inderdaad maar twee draden, alleen jammer dat het relais wordt aangesloten op vaste voeding (dus de blauwe en de zwarte op de bovente foto van het draadboompje)

Hmm, ik heb even het elektisch schema bekeken. In de rechter voordeur ligt i.i.g. geschakelde plus. Min zal er ook wel liggen. De elektrische spiegels zullen ook een massa nodig hebben. Al zouden die met een geschakelde massa kunnen werken. De schema's daarvan heb ik nog niet bekeken.
Maar de achterdeuren zou inderdaad wel eens een probleem kunnen worden. Ben benieuwd hoe ze dat in een executive opgelost hebben. Want daar zit zo te zien ook vier keer AUTO op.

Weet jij of er een vaste massa in de achterdeuren ligt? Volgens mij heb ik op de B-stijl stekker nog een pinnetje over. Eventueel zelfs twee. Een extra draadje trekken zou dus een optie kunnen zijn.
Hoe zou je overigens dat rode "deze knop is uitgeschakeld" LEDje willen bedienen? Ook daar heb je massa en 12V voor nodig.
Groetjes
Mathy (die hier de komende tijd nog wel eens over na denkt. Maar langzaam aan aan z'n bed moet gaan denken.)
PS heeft iemand van de meelezers het elektrisch schema van de raambediening van een executive?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2008 01:26 #1193175 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Even brainstormen
Hallo Bas, Volvisti
Ik kan het niet laten.  Dus nog even gauw.
We hebben in de achterdeur:
  • Twee draden voor de speaker  (daar mag niks anders op)
  • Twee draden voor de CV  (beide geschakelde plus of min)
  • Twee draden voor het rode lampje  (plus en geschakelde min?)
  • Drie draden voor de elektrisch bediende ramen  (die allerhande toestanden aan kunnen nemen)
Maakt negen draden.  Zoals gezegd, kunnen er tien of elf pinnen in de stekker zitten. En ik kan me niet voorstellen, dat de deur geen massaverbinding heeft met de rest van de carrosserie.
We komen in de buurt, maar helaas zijn we er nog niet.  (bij de oplossing dus)
Groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC