In een anti-diesel tijd toch een leuk project. Update> Hij doet het weer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2018 10:08 #1451259 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic in mijn v70

Zit een chip die hem kietelt. Dat ding is nml bloedsnel. Volgens flitsmeister 0-100 in minder dan 5 sec. Die kun je dan in je 744 gebruiken...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2018 11:40 #1451262 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Alles is te doen
Alles is te doen Rudiger, ombouw naar benzine kan ook. Als je een donor hebt met motor, bak, subframe en kabelboom kan dat. Maar makkelijker is een andere V70 kopen, haha.

Die gechipte ECU is wel interessant...mocht je je diesel ooit gaan inruilen wil ik een dealtje met je doen zodat je een originele standaard ECU van mij terugkrijgt voor je wagen.

Groetjes,
Gerben

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2018 11:41 #1451263 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Blauwe diesel
Ah en Wilem, je hebt een goed punt. Als deze wagen eenmaal op de weg komt ben ik wel van plan om er Blauwe Diesel in te gebruiken, wat een stuk milieuvriendelijker schijnt te zijn dan witte diesel.

Groetjes,
Gerben

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2018 11:54 #1451264 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Blauwe diesel Gerben?
Of bedoel je AdBlue, dat vereist ook een aparte tank en systeem om het toe te voegen.
Inderdaad erg schoon, het is bij ons naderhand ingebouwd in bussen die al een paar ton gereden hadden, na een week kon je rustig je vinger door de uitlaatpijp halen en aflikken, gewoon schoon staal.

Groeten,

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2018 12:14 #1451265 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Echte blauw
Echte blauwe diesel Ton, geen AdBlue.

Linkje met informatie:
autorai.nl/blauwe-diesel-friesland/

AdBlue is natuurlijk ook Interessant, maar voor blauwe diesel hoef je niets om te bouwen of bij te bouwen.

Groetjes,
Gerben

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2018 14:16 #1451266 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ok,
Dat is nieuw voor mij Gerben, loopt altijd mooi zo'n diesel.

Succes ermee!

Groeten,

• Henk Huisman (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2018 15:43 #1451268 door Henk Huisman (GAST)
Beantwoord door Henk Huisman (GAST) in topic GTL / Gas To Liquid

GTL (Gas To Liquid) vervangt diesel zonder aanpassing van de motor. GTL is op bepaalde gebieden zelfs schoner dan benzine, nagenoeg geen zwavel, CO2, geen fijnstof etc.
Bij de blauwe- diesel waar in Friesland de afgelopen zomer veel reclame is van gemaakt is veel kans op bacteriegroei. en de auto een tijdje langer stil zetten geeft problemen hem later weer aan de praat te krijgen i.v.m. veel vocht in de brandstof.
Wat ook weer roest vorming gaat vormen in het brandstof systeem.
Verschilde merken leveranciers bieden GTL aan, vooral veel boten gebruiken het, maar ook de Gemeente Rotterdam in hun vrachtwagen en andere reinigingen voertuigen rijden er op.
En een aantal openbaarvervoerbedrijven in verschillende gemeentes vaak stedelijke gebieden gebruiken het.
Bij oude Daf motoren die vaak gebruikt worden in boten waren grootse probleem – het roken van de motoren dit is nagenoeg over. Men kan nu zonder schaamte de motoren starten als men nog aan de kant ligt zonder dat je de wal in de blauwe rook zet. Uiteraard is er wel iets van rook maar geen blauwe walmen meer als voorheen. De motoren draaien rustiger en ze zijn dus ook wat stiller, het scheelt 2 a 3 decibel.
Nadeel het is per liter ca 0.10 cent duurder.
Maar wel weer beter voor het milieu, zou mooi zijn als de overheid deze diesel ook zou erkennen als vervanger voor de huidige diesel.
Dan zou je Utrecht ook weer in mogen met je oude 740 of 940 diesel.

Groeten Henk

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2018 20:12 #1451272 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De blauwe diesel is eigenlijk
De blauwe diesel is eigenlijk niets anders dan PPO, en de claims op het gebied van milieuvriendelijkheid wat twijfelachtig. Voor het gemak negeren ze de belasting van de produktie van het spul, omdat het restmateriaal is, maar ook het proces om het spul te zuiveren rekenen ze niet goed mee. Afgelopen zomer veel duscussie over gehad, ik kan de conclusies er nog wel bij zoeken als iemand interesse heeft.
GTL verbrandt wel echt beter, geeft heel goede resultaten in bootdieseltjes.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2018 20:28 #1451275 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Klopt.
Klopt. Productie en transport etc, wordt gemakshalve achterwege gelaten.

Maar, dat geldt denk ik ook wel bij GTL. Nadeel van GTL blijf ik vinden dat het een fossiele brandstof is...dat heeft blauwe diesel dan weer mee (tenzij het geproduceerd moet worden met behulp van fossiele brandstoffen...)

Eindeloos over te redeneren natuurlijk, beide zijn interresant maar blauwe diesel, mits natuurlijk millieuvriendelijk ook geproduceerd en getransporteerd heeft wel wat mijn persoonlijke voorkeur.

Mogelijk zijn beide brandstoffen ook wel mengbaar tot een leuk resultaat.

Groeten,
Gerben

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2018 20:38 #1451277 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic De toerenteller doet het!
Vandaag even een toerenteller van een 4 cilinder redblock geprobeerd, en tot mijn grote verbazing werkt dat gewoon prima!

Apart! Maar wel fijn, simpele oplossingen zijn vaak het leukste.
Scheelt weer uitdokterij met omvorm electronica (arduino etc).

Nu iets verzinnen richting de temperatuurmeter.
Ohja, het check engine lampje brandt omdat ik nog een sensor mis, namelijk de turbodruk sensor!
Binnenkort nog even van een donor afhalen.

Nog even een reactie op de reactie's hierboven van FedererVolvo:
Inderdaad, blok is door VAG ook geleverd ook in de Transporter! Bij mijn D5252T is de EGR natuurlijk allang afgedicht met een blindplaatje ;-)

Groetjes,
Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC