In een anti-diesel tijd toch een leuk project. Update> Hij doet het weer.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2018 10:59 #1108461 door Gerben Mol
Dag Volvisti,

Sommigen hadden hem al gezien of wisten er van, maar ik ben al een tijdje bezig met een leuk Diesel project.

Namelijk een D5252T TDI (VAG) motor uit een V70 TDI in een 744 van mij te plaatsen.

<a href="
">Youtube filmpje..

Het blok is voorzien van een nieuwe achterste krukaskeerring, inclusief houder van een D24. Op het blok zit een vliegwiel van een D24. Dat is allemaal gewoon plug &amp; play.
Er zit een M90 bak aan het blok, met M90 koppelingsset natuurlijk en de originele hydraulische slave cilinder (en master cilinder in de wagen).

De originele baksteun past probleemloos en de originele aandrijfas past natuurlijk ook probleemloos. Dat is allemaal origineel spul.
Onder het blok zit ook een ingekorte olie aanzuigbuis van een D24 en een ingekorte carterpan van een D24. De radiator en de intercooler zijn ook van een D24.
Hiervoor zit een electrische ventilator van een 940 (230FK) die aangestuurd wordt door de MSA 15.7 ECU die uit de donor V70 komt.

Intercooler en waterleidingen zijn wat aangepast en verlengd en anders gelegd. Er zit verder een originele uitlaat onder met een ietswat aangepast downpipe vanaf het blok.

Het mechanische D24 gas pedaal is vervangen voor een home-made steuntje met een electronisch V70 TDI gaspedaal erop.

Linksvoor zit een 960 motorsteun op het subframe met daarop een home-made steun aan het blok.
Rechtsvoor zit een home-made steun die gelast zit op het subframe en vastschroeft aan het blok waar normaliter de rechter aandrijfas wordt vastgehouden in een lager.

Een home-made kabelboom verbindt alle electronica, sensoren aan de ECU binnen in. Binnen in ligt ook een immobilizer kastje met een sleutel aan een tie-wrap aan de RFID ontvanger. Mogelijk dat ik later nog eens ga proberen om een immo vrije ECU te kunnen verkrijgen.
De ECU is nog origineel en 140 PK. Toekomst idee is nog eens een 170 PK chip erin te plaatsen.

De ECU is voorzien van OBD2, met de laptop eraan kan ik alles live uitlezen, zien en ook de pomp afstelling uitlezen.

Er zijn nog wel wat todo's:
-Toertenteller aansluiten. De D24 toerenteller reageert totaal nada op het signaal vanuit de ECU. Later nog eens proberen met een 4 cilinder redblock toerenteller en anders mogelijk een W aansluiting maken op de TDI dynamo.
Een andere oplossing is een sensor plaatsen of aftappen en dan met een Arduino een geschikt toerenteller signaal maken.
(EDIT: een 4 cilinder redblock toerenteller werkt verbazingwekkend gewoon helemaal prima)

-Hetzelfde probleem geldt ook voor de temperatuurmeter, die wordt ook aangesloten op de ECU.
De temperatuur meter doet helemaal niks.

- RDW keuring.

-Immo vrij en Chiptuning.

- Kleinigheden.

Groetjes,
Gerben

EDIT: Ik heb geprobeerd een embedded filmpje te plaatsen maar dat wil niet lukken. Ik probeer het filmpje ook nog wel in een reactie te plaatsen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2018 11:04 #1451214 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Filmpje..
<div style="position:relative;height:0;padding-bottom:56.25%"><iframe allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen="" frameborder="0" height="360" src="
" style="position:absolute;width:100%;height:100%;left:0" width="640">

Groetjes,
Gerben</div>

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2018 11:15 #1451216 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Waarom diesel?
Complimenten, Gerben. Ben weliswaar geen fan van dieselen, maar ziet er supergaaf uit. Waarom besloot je eigenlijk er een diesel en geen benzine-vijfpitter in te hangen? Omdat je het blok tóch had liggen?

Adriaan

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2018 11:32 #1451217 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic D24
Dank voor het compliment! Vond het leuk om dit eens te proberen, en ik had alle D24 donor delen ook gewoon liggen. Inclusief M90 voor een D24.

Misschien dat een vijf pitter benzine later ook nog wel eens komt, maar dit was de makkelijkere optie sinds alles binnen hand bereik lag. Voor een vijf pitter benzine zal ik wel op onderdelen jacht moeten.

En de diesels zijn qua electronica ook mogelijk iets simpeler dan de benzine versies.

Groetjes,
Gerben

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2018 14:54 #1451224 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En je hebt natuurlijk ook al
En je hebt natuurlijk ook al een zescilinder benzine whiteblock in een 7-serie gelepeld...
Wat toerenteller betreft: dat ding werkt in de 740 op pulsen en moet je voor een ander cilinderaantal wel electrisch verbouwen, anders houd je onzin-waarden (ik verwacht 25% te veel - van vier naar zes cilinders is dat 50%).

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2018 19:18 #1451235 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic en
zo'n VAG TDI 5 cilinder 2,5 L is net zo robuust als de redblock. Die was zover ik begreep oorspronkelijk bedoeld voor de Transporter zodat ze robuust moesten zijn. Dus ook nog eens een goede reden....

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2018 19:20 #1451236 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic EGR
afblinden dmv alu-plaatjes? Heb ik destijds ook gedaan, scheelt veel roet....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2018 19:41 #1451239 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Respect
Knap hoor. Complimenten :-)

Enneh diesel verspreidt minder CO2 per kilo/kilometer dan benzine.

Rob

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2018 09:33 #1451254 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik snap alleen die angst voor
Ik snap alleen die angst voor CO2 nooit zo. Volgens mij is dat veruit het minst schadelijke stofje dat een diesel uitstoot. Leuk dat DAT minder is dan bij benzine of lpg, maar de echt vervuilende zooi is vele malen hoger...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2018 10:05 #1451258 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitdaging

En een v70 classic diesel ombouwen naar benzine? is dat te doen ?

:-)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC