Diesel kopen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2007 23:36 #1169229 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aanvulling Adrian
Ik verwacht (weet bijna zeker) dat een fabrikant een auto moet maken die zuinig is, milieu-eisen niet overschreid en door zoveel mogelijk kopers te hanteren is.
Dat lijkt me een reden waarom er tuningbedrijven zijn gekomen die chippen. Je kunt een diesel beter maken door de motor speciafiek te tunen, al dan niet op de wensen van de bestuurder. Meestal betekent dat minder verbruik en meer vermogen.
Kan dat?
Ja.
Vaak een kwestie van koppel verhogen en soms de kromme aanpassen naar tafelberg, zoals de eerste T5 dat had. Gevolg is dat de motor minder hoeft te presteren om iets te bereiken. En minder presteren is minder brandstof verbuiken.
Klinkt vrij simpel maar ik denk ook dat het zo wordt gepresenteerd door de tuningbranche.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2007 14:42 #1169437 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Peter Inderdaad. In
Peter Inderdaad. In DocBase/vraagbaak nieuwe stijl/aankoop verkoop tips staat al een antwoord op de vraag. www.volvo700vereniging.nl/?q=node/812De weg er naar toe is blijkbaar niet zo duidelijk voor de gast gebruiker. Dit stukje verwoordt mijn eigen ervaring. Ik heb na 2 jaar ook een revisie gedaan. vandaar.MarkHelemaal mee eens, de fabrikant maakt de auto voor een gevarieerd gebruik.Met een ecu kan er denk ik brandstof besparing behaalt worden wanneer het gas pedaal diep wordt ingetrapt.
Voor de duidelijkheid van andere lezers:De reactie betreft niet de d24, die geen ecu heeft. Bij de d24 bepaalt alleen het gaspedaal hoeveeel brandstof er per slag ingaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2007 01:29 #1172671 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pas op onze kinderen

Och een beetje laat, leest toch niemand meer...

Dielsel: oei ons milieu ( lees liever: onze kinderen, asma ) hebben jullie de problemen betrefende gezondheid in Nederland op het nieuws, 3 juli, gezien vanwege "wonen aan drukke wegen"? Mensen kunnen 15 tot 20 jaar eerder sterven!

Diesel: 4 tot 5 keer per jaar olie verversen.

Diesel: Duurder rijden in het algemeen

Diesel: rijden met lawaai

Diesel: stank (ruikt best lekker)

Diesel: trager

Diesel: handleiding raadplegen

LPG/BENZINE;

Een van de mooiste en uniekste kenmerken van VOLVO:

Volvo's strarten altijd, rijden tonnnen met of zonder lpg. Andere merken kunnen dit alleen met hun diesels (Peugot, Mercedes, Citroen).

En vergeet niet dat problemen met lpg net zo goed te maken hebben met ONDERHOUD!

Vaak worden ze zonder problemen op lpg tot 3, 4 ton gedraait want dan gaat ie toch gewoon de deur uit ( met pijn in het hart ).

Steek het geld dat je met lpg rijden over kunt houden in het onderhouden van de wagen en geniet van de rust!

Je kunt eenvoudiger onderdelen vinden of gehele volvoos op benzine kopen met een goede motor.

Mijn Pa en Ma hebben hun VW 1.6 diesel vaker kapot gereden en ook hun 850 tdi heeft heel wat problemen met starten.

(Pas op onze kinderen)

144 lpg 311.000 , 940 automaat benzine 299.00 en 940 automaat 445.000

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2007 17:31 #1172750 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Diesel

Hallo Micha

Over Diesel wordt veel onzin verkocht.

Maar de CO2 uitstoot is lager, net als als ik me niet vergis de NOx uitstoot. Daarnaast is het rendement een stuk hoger. Dat er zwavel uit komt ligt aan het feit dat er zwavel ingaat. Brandstof zonder zwavel bestaat al jaren. Daar kun je een motor net zo op aanpassen als ze destijds met benzinemotoren hebben gedaan toen loodhoudende benzine "afgeschaft" werd. Fijnstof is niet zo fijn, maar net als roet is het met de juiste techniek tot een minimum te beperken. Daarnaast zijn er al jaren bedrijven die een dieselmotor ombouwen om hem op plantaardige olie (bio-diesel is iets anders, da's chemisch aangepaste brandstof. En dus nogsteeds rotzooi.) te laten rijden. En die motoren lopen prima.

Maar ja, de staat wil er niet aan.

BTW wie thuis rookt (en kinderen heeft) stelt die daar ook bloot aan fijnstof en andere rotzooi.

Groetjes

Mathy

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2007 17:48 #1172754 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic stof en rook
This comment has been moved <a href=" www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl.../12497#comment-60826 ">here.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2007 17:24 #1172911 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bovendien
This comment has been moved <a href=" www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl.../12497#comment-60828 ">here.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2007 21:16 #1173070 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic discussie

Inhakend op deze rookdiscussie kun je stellen dat de dieselvraag hier thuis hoort en de reacties over roken naar de Kletshoek kunnen. Die is in beginsel bedoeld voor zaken die niet echt in een andere locatie geplaatst kunnen worden.

Ik lees en schrijf in meerdere forums en ook daar zijn hoekjes en gaatjes gemaakt voor zaken die niets met het basisforum te maken hebben.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2007 09:37 #1181617 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic apk en roetmeting...

Even inhaken op dit oude topic,

Mijn auto is een half jaar geleden bij Rob geweest voor een flinke afstelbeurt na het plaatsen van een nieuwe kop. Inmiddels zijn we 25.000 km verder en was het afgelopen week tijd voor de jaarlijkse APK. Ik heb de auto van te voren even flink warm gereden (+- 60 km) en heb hem even flink doorgetrokken. Toen ben ik zonder het toevoegen van reinigingsmiddelen etc. naar de keuring gereden. Bij de roetmeting bleek dat hij op een waarde van 1.5 zat, waar 3.0 is toegestaan. De auto heeft inmiddels 390.000 km gelopen. Het is dus heel goed mogelijk om een oude diesel op een fatsoenllijke manier door de apk te krijgen.

Ik denk dus dat als je de vw diesel lang wilt berijden en het milieu ook nog een beetje wilt sparen, je hem eens een keer goed moet laten afstellen. Bijkomend voordeel is dat je dan ook weer de 122 pk benadert die de auto af fabriek had en de auto's een stuk minder traag zijn dan ze vaak lijken. Ik heb maar even een lijstje gemaak van "things to do" om meer en langer plezier van je diesel te hebben, zonder dat je aan revisies zit te denken.

- Koude start was-element vervangen

- krukas/nokkenas timing controleren en zonodig bijstellen

- nokkenas / pomptiming contoleren en zonodig bijstellen

- Controleren of de riemen niet te strak staan (scheelt veel slijtage)

- Thermostaat vervangen

- koelsysteem een keer goed spoelen

- Regematig olie en oliefilter verversen

- Luchtfilter verversen

- Kleppen stellen als je geen hydraulische klepstoters hebt

- Brandstoffilter regelmatig verversen

- Controleer de Turboslangen op lekkages en reinig eventueel de Intercooler 

Als je net wat verder wilt gaan kan je ook nog...........

- Verstuivers reviseren (kost ongeveer E 200,-- )

- Klepseals vervangen (scheelt een hoop olieverbruik)

- O-ring en busje van gasarmasje vervangen (voorkomt lekkages)

Ik heb het idee dat als je dit soort dingen consequent doet, je veel langer plezier van de diesel kan hebben, de uitstoot binnen de perken blijft en je blok gewoon beter presteert. Geeen roeten meer met starten, geen roeten meer met optrekken, geen roeten meer met hard rijden.

Groetjes Bouke

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC