Diesel kopen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2007 12:30 #1165277 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic diesel
heb zelf 2 diesels gereden nl een 240 d deze heb ik helaas moeten verkopen bij 430000 km omdat de carroserie niet meer ok was. Motor nooit uit elkaar geweest en verder nooit problemen met de auto gehad, dus met spijt in het hart van de hand moeten doen. Diesel is wel wat traag en is minder geschikt om een caravan door de bergen te sleuren, veel rook en weinig snelheid, maar ja dat zescylinder geluid, onweerstaanbaar!!!!
2 e diesel volvo 940 TIC bouwjaar 1993, superbak ook nooit problemen mee gehad, maar ingeruild om dat er geen airco inzat en ook voor de caravan net iets te weinig vermogen had maar ik zie hem nog regelmatig rijden.
als je een goede diesel kunt vinden is het zeker het aanraden waard gelet de lage onderhoudskosten. Maar een diesel gaat zolang mee als je zelf wilt. Dus voorzichtig rijden als de motor koud is en minder geschikt voor de kortere afstanden, maar in nederland cruisen met 130 km en voor de tic 140 is voor deze motoren geen probleem en ik heb ook regematig gehoord van mensen die bv veel naar het buitenland reden ze wel 1 miljoen km probleemloos konden rijden en ik denk ook dat dat zo is, mits je je houdt aan de spelregels voor deze traditionele dieselmotoren 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2007 15:43 #1165290 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onderhoudsgeschiedenis is superbelangrijk
Maar ja, da's misschien een open deur. Edoch, ik herhaal het maar even, omdat ik een aantal jaren geleden enorm veel problemen gehad heb met een 1991'er 740 TD, die meer roet uitspuwde na 2 jaar gebruik dan een dikke vrachtwagen! De auto had 'slechts' 150d km gereden, maar de motor was op. Die auto kwam van een Volvodealer: sindsdien moet ik niets meer van die bedrieger hebben!
Uiteindelijk geraakte mijn 740 nog onmogelijk door de roetmeting van de APK. Conclusie van monteur: slecht onderhoud. Onvoldoende vaak olie en oliefilter vervangen. Auto Rima heeft de motor ook gezien en toen ze ermee reden, zeiden ze onmiddellijk dat hij onvoldoende trok omdat hij onvoldoende compressie opbouwde.
Mijn tip: check geschiedenis van vervangen van olie- en oliefilter, laat een compressietest doen, en bovenal: vind een betrouwbare, eerlijke verkoper!
Na dit slecht wedervaren heb ik een benzine genomen, maar sinds enkele maanden rij ik opnieuw diesel: ik doe teveel kilometers en de benzine is mij te duur. Ik heb een V70 TDI van 1998 met 392d km gekocht, maar perfect onderhouden (hele geschiedenis is mij door garage verteld) en hij rijdt nog als een zonnetje. De laatste roetmeting was zeker ok.  
Zoals je merkt, zijn het niet de kilometerstanden, dan wel de onderhoud en de manier van rijden (hard doortrekken bij koude motor is nie gezond!).
Veel succes,
 Koen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2007 14:08 #1165391 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb 10 jaar lang een 240
Ik heb 10 jaar lang een 240 diesel gehad. Dat was in de tijd dat ik erg veel met een zware aanhanger op pad was. Dus die diesel moest vaak echt werken met 1500 kg aan de haak. Je kunt dan wel praten over 'rustig warmrijden' maar dat wordt dan wel lastig. De VW diesel is ook een met 2 cilinders verlengde Golf motor uit de jaren '70, dus een redelijk antiek ontwerp met ook redelijk antieke prestaties.
Het uiteindelijke kosten plaatje over die 10 jaar viel me toch tegen. Ik heb 1 keer de drijfstanglagers (preventief) en de zuigerveren laten vervangen omdat het olieverbruik en de uitstoot te gek werden, en de inspuitpomp is een keer kapot gegaan.
Daarna het ik een (Toyota) busje gehad voor het zware werk en zo'n diesel is toch wel degelijker. Maar al bij al was ik die dieselbrom zo spuugzat dat ik nu een 940 op gas heb en voorlopig bevalt dat prima. Het is denk ik toch meer waar je jezelf het lekkerst bij voelt.
Inmiddels heb ik toch weer een auto met deze 6 cilinder diesel. Namelijk de auto waar de motor oorspronkelijk voor ontworpen is, een VW lt transporter. Maar dan in camper uitvoering.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2007 18:38 #1165980 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Ligt geheel aan de omstandigheden
Zelf rij ik nu naar tevredenheid al sinds 2003 met de 7 serie diesel. De 1e 70.000 km met een ongeblazen diesel en sinds 2 jaar de laatste 75.000 km met een tubo diesel. Daarnaast heb ik nog een 760 TDic op reserve staan, voor het geval de dagelijkse wagen stuk gaat.
Kwa kosten e.d. zal het niet veel uit maken (al wint een G3 altijd, vanwege de lagere belasting), het is een auto die je moet onderhouden. Vertroetel je de wagen, dan gaat ie veel langer mee, verwaarloos je 'm dan laat ie je staan. Mijn keus voor diesel was redelijk simpel voor mij:
  1. Hiervoor heb ik een 480 op gas gehad, slecht blok en geen kennis van de gas omgeving. (diesel is makkelijker te onderhouden, op de afstelling na, dus redelijk makkelijk self te doen, lpg is wat lastiger)
  2. Ik sleep niet vaak, maar per keer veel zooi mee. (en het reservewiel wil ik op dergelijke ritten niet thuis laten, al is die met een volle station slecht bereikbaar) Dus geen reservewiel in de bak omdat de tank op zijn lpaats ligt.
  3. Ik rij vrij veel per dag en ik tank liever elke 4 dagen (+- 600 km) dan om de dag.
Willem van Strik rijdt gas en we hebben de km prijs vergeleken en er zit weinig verschil in, dus daar hoef je het niet voor te laten. Een lpg wagen rijdt echter wel een stuk schoner en tja, de bekende argumenten voor/tegen kennen we allemaal:
  • Op gas moet je koken. (maar rijdt ook prima)
  • Olie stoken is voor schepen. (bijnaam van mijn bak... de scheepsdiesel)
Overigens, ter vergelijk, de non turbo is van 380.000 - 450.000 in gebruik geweest, de turbo dagelijkse wagen vanaf 475.000 (nu 554.000) en de standby is met 520.000 gekocht. (nu 548.000) De non turbo heeft +- 10.000 na verkoop de koppakking eruit geblazen. (zonder koelvloeistof gereden, te laat opgemerkt lek) De dagelijkse wagen heeft binnenkort een verse koppakking nodig (lekt te veel olie onder de kop vandaan) en de standby verbruikt wel wat olie, dus moet ook. Ach, voor 400, 450 en 550 aanschaf doen ze het niet slecht... :) (maar tja, de stations zijn dan ook defect gekocht)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2007 18:03 #1167694 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ervaringen
Zoek eens met de zoekfunctie naar ervaringen met de diesel. Voordeel diesel: Ze rijden altijd en je hebt nooit gezeik zoals: Hij houdt in, trekt niet onderin, mist een cilinder, backfires, slaat plots af, bij hoge snelheid inhouden enz enz. ALTIJD starten en lopen. Ik heb er zelf een gehad tot 540.000km (daarna total loss gereden). Een 760 TD. Geen spatje problemen, wel olie verbruik. Ze drinken niet alleen dieselolie, maar ook nog eens motorolie. 1 liter op 2000km hoef je niet van wakker te liggen. Het zijn fijne motoren, lopen lekker strak, zijn stil en hebben veel koppel onderin bij 1500rpm en minder.
Ik ben wel jaren geleden overgestapt naar LPG. Reden: belasting in Belgie. Zij hebben het eens in hun hoofd gehaald plots de diesel taks met een kleine 100% te hebben verhoogd.
Wel oppassen: Er doen namelijk 2 verhalen de ronde: of heeeeel goede, of heeel slechte. Hangt ervan af hoe je hem rijdt.
Twee dingen zijn belangrijk bij die diesels: olie, olie, olie en nog eens olie verversen. Om de 5000km liefst. Dat maakt het diesel rijden niet aantrekkelijk. En water controleren. Dat is alles. Eens na de 100.000km verstuivers uitnemen en opnieuw laten afstellen. Maar starten doet een diesel altijd!! Let op, dit geldt voor de ouder diesels met mechanische pomp. De nieuwe diesels met common rail, electronische injecte enz hebben zelfde problemen als de benzine versies. Zie boven dus :-)
Oh ja, de 'APK' roet keuring in NL voor diesels in combinatie met een automaat (ZF). AF TE RADEN!! Ondanks dat een 2.4TD met automaat een geweldige combinatie is. In B is deze combinatie vrijgesteld van de roettest daarer kans bestaat dat de automaat defect raakt tijdens de test en de keuringsstations verantwoordelijk zijn voor ongevallen en schade. Logisch! Zo hoort het ook. Die transmissie kan daar gewoon niet tegen. Zoek even op het internet en je ziet zelfde 'warnings' in de USA voor bepaalde staten voor de oudere BMW 740 die ook voorzien zijn van een ZF en men in sommige staten high idle CO tests uitvoert.
Ben geen voorstander van de standaard D24 (geen turbo dus), die heb ik ooks eens gehad. een 740 D. Die wagens zijn bijzonder traag en meer luidruchtig. Koop een TD of TDintercooler. Kost niks meer en zijn net zo betrouwbaar. Als je er 1 ziet staan laat een compressie test uitvoeren. Er mag geen of weinig verschil onderling tussen de cilinders zitten (2 bar) en als de druk 30 bar is, is het zondermeer OK!!! Wel een betrouwbare garage met garantie aub, met koude en warme motor. Niet eentje die stiekem olie in de cilinders druppelt voor de compressie test. Ze zitten er tussen hoor!
Succes,
Robert

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2007 18:41 #1167696 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Belangrijkste aankooptip
Zorg dat je een diesel-kenner mee neemt naar een potentiele aankoop. En dan bedoel ik: heel specifiek een kenner van de motoren die in DEZE diesels zitten.
We hebben er een paar binnen de club, die je vast wel kunt overtuigen, je kan me altijd een PB sturen voor namen (nee, niet ikzelf).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2007 22:27 #1168755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De grootste ellende met die 6 cylinder diesel...
Ik wil een lang verhaal kort maken
Na het plaatsen van een gecertificeerde ruilmotor dacht ik van de start/compressie problemen af te zijn. De tweede winter was het alweer raak, nooit meer starten bij een beetje kou. Compressie weg. Het was het type dat ook in de LT van VW heeft gezeten d320??. alle koppen vertoonen standaard scheurtjes tussen de kleppen. Dat hoort zo... Volvo geeft zelfs aan bij hoeveel mm scheurbreedte je de motor maar moet afdanken. Je moet mazzle hebben, sommigen prijzen dit ding de hemel in, mijn eigen ervaringen en enige van anderen: de slechtste diesels ooit gemaakt!
Mijn idee: nooit doen!
Met gas heb ik goede ervaringen: met gas gaat de kop van een 740 "slechts" plm 250.000 kilometer mee. Na een reviesie (plm 600 euro) kan ie weer ruim een ton mee. Kijk bij het kopen van een gas motor dus wel waar hij ergens in die 250.000/300.000 kilometer zit 
Mijn 2e 740 zelf op gas omgebouwd (bij 240.000) en al weer 15.000 verder. Bevalt prima!!
Peter van der Wal
Lobbes 
op naar de 25 jaar, dan lekker goedkoop op gas!! 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2007 22:52 #1168758 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De grootste ellende met die 6 cylinder diesel...

Lobbes schreef : Ik wil een lang verhaal kort maken
Na het plaatsen van een gecertificeerde ruilmotor dacht ik van de start/compressie problemen af te zijn. De tweede winter was het alweer raak, nooit meer starten bij een beetje kou. Compressie weg. Het was het type dat ook in de LT van VW heeft gezeten d320??. alle koppen vertoonen standaard scheurtjes tussen de kleppen. Dat hoort zo... Volvo geeft zelfs aan bij hoeveel mm scheurbreedte je de motor maar moet afdanken. Je moet mazzle hebben, sommigen prijzen dit ding de hemel in, mijn eigen ervaringen en enige van anderen: de slechtste diesels ooit gemaakt!
Mijn idee: nooit doen!
Met gas heb ik goede ervaringen: met gas gaat de kop van een 740 "slechts" plm 250.000 kilometer mee. Na een reviesie (plm 600 euro) kan ie weer ruim een ton mee. Kijk bij het kopen van een gas motor dus wel waar hij ergens in die 250.000/300.000 kilometer zit 
Mijn 2e 740 zelf op gas omgebouwd (bij 240.000) en al weer 15.000 verder. Bevalt prima!!
Peter van der Wal
Lobbes 
op naar de 25 jaar, dan lekker goedkoop op gas!! 

Sorry hoor,
maar een grotere onzin heb ik nog nooit gehoord.
Ik rijd nu al meer dan 8 jaar een turbodiesel(745) IK kom alleen in de garage voor een normale beurt en APK. Rij 1op16 en verbruik 1 liter motorolie op 12.500km.
Maar het sleutelwoord is ONDERHOUD.
Hej då Toon

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2007 22:53 #1168759 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic De Grootste Ellende is.........
Dat er volgens mij verdomd weinig mensen zijn die weten hoe ze zo'n d24 diesel goed moeten afstellen. Het probleem is dat zowel het tandriem wiel van de nokkenas en het wiel wat de pomp aandrijft, spieloos op de nokkenas zijn gemonteerd. Dit geheel kan na verloop van duizenden kilometers nog wel eens wat verlopen, terwijl het echt op tienden van graden aankomt om zo'n diesel goed afgesteld te krijgen. (ben bij rob barten geweest en hij kan dat dus wel.)
Verder bestaat de misvatting dat een diesel geen onderhoud nodig heeft, terwijl juist een regelmatige oliewissel essentieel is voor het bereiken van hoge kilometerstanden. Verder is bij een tweedehands diesel het waselement bijna per definitie overleden (word nooit naar gekeken).
Tip bij aanschaf:  Een diesel van na 1994 heeft hydraulische klepstoters. Hier hoeven dus geen kleppen gesteld te worden, wat ook voor een diesel belangrijk is als er geen hydraulische stoters aanwezig zijn.
Gr Bouke die nu zijn d24 proefblokje netjes op 100% zonnebloem heeft lopen

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 14:09 #1168787 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic minimaal onderhoud
Het onderhoud moet wel goed worden uitgevoerd.
Zeker bij revisie. Een kop kan sneuvelen door onjuist gebruik.
Haarscheurtjes moeten op de juiste manier beoordeeld worden.
De diesels in de club die goed behandeld worden blijken lang mee te gaan. 
Afgelopen 8 jaar en bijna 200k onderhoud aan de motor:
7-12-1999 356000 dieselpomp timing koudestart inrichting  olieververst + luchtfilter  21-11-2000 375000 Keuring + roetmeting olieverversen olieleiding 1e,2e,3e,4e 22-11-2001 403000 keuring olieverversen termostaat klepdekselpakking 8-12-2002 427000 distributieriem+luchtfilter olie verversen en keuring  brandstofleiding 3e olie verversen 12-9-2003 445000 luchtffilter kelpdekselpakking 2004 454186 brandstoffilter APK + olieverversen klepdeksel pakking  461535 kleppenstellen snaar brandstofpomp temperatuursensor + pakking olieverversen 470105 gloeibougies 2005 478363 APK + olieverversen + filter klepdekselpakking,luchtfilter, 489379 kleppenstellen 2006 491684 apk + olie verversen 2007 503182 apk + olie verversen Kleppen 3 * gesteld totaal bijgesteld: 1U 1I plus 0,05 2U 2I plus 0,10 3U min 0,10 3I min 0,20 4I plus 0,05 4U 5I min 0,25 5U 6I min 0,25 6U min 0,10 Kortom minimaal onderhoud voor de diesel, klepstellen om de 60k en op een 60l tank haal ik 900 km.   

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC