Diesel kopen?

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 14:58 #1168825 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Maar het sleutelwoord is ONDERHOUD.

Toon schreef : Maar het sleutelwoord is ONDERHOUD.

Hier sluit ik me geheel bij aan, onderhoud, olie niveau in de gaten houden en geen cent willen besparen op het goed houden van je blok. Op mijn site (url via pb verkrijgbaar) kan je kijken wat de kosten zijn geweest aan de wagens. Bedenk hierbij dat alle diesels achterstallig onderhoud nodig hadden bij aanschaf.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 15:17 #1168829 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoe dan ook
De Mythe die er gaat dat die D24 motoren slecht zouden zijn bla bla bla etc die moet toch maar eens doorgeprikt worden zolangzamerhand.
Ik zie alleen maar diesels met zeer hoge kmstanden, en maar zelden met problemen.
LPG daarentegen ....heeft ook hoge kmstanden maar daar is nog wel wat over te melden, van niet tot slecht lopen en zelfs backfires.
Ik zie op dit moment op zijn minst 8 van de 25 laatste vragen LPG probleem gerelateerd zijn,
en slechts een die een probleem betreft vwb diesel
Veel LPG dingen worden wel opgelost weliswaar, maar de zoektocht is vaak lang en de modificaties vaak groter en duurder dan bij Diesel.
een goede LPG auto is niks mee, maar vind die maar eens.
Ik zou mijn knopen nog maar eens tellen als ik een LPGauto "van de straat" zou moeten kopen.
Want ook daarbij geldt dat onderhoud belangrijk is. Wellicht wel nóg belangrijker.
succes met de beslissing

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 15:43 #1168844 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Niet eens
Met die laatste stelling ben ik het niet eens. 
De problemen bij een diesel betekenen minder snel, dat de motor er volledig mee ophoudt. Dat is alles.
Het lijkt erop, dat de gemiddelde diesel-rijder niet erg kritisch is. Ik ken maar een enkele diesel (ook binnen onze club) waar niets aan mankeert en die ECHT netjes loopt. Het meerendeel is slecht afgesteld, heeft kapotte gloeibougies, koudestart-vervroegers, etc. Of is domweg feitelijk versleten, amarde eigenaar heeft eht niet door. Totdat die eigenaar een keer in een exemplaar stapt dat WEL goed is, dan weet hij niet wat hem overkomt.
Ook op sleuteldagen zie je dat: toon mij op een sleuteldag en diesel waar Rob Barten GEEN reparatie-advies voorheeft... Altijd is er wel iets wat verbetering behoeft om hem zo te laten lopen als het eigenlijk hoort.
Als je buiten de club gaat kijken, vind je geregeld diesels die er na 250000 km volledig mee op zijn gehouden, omdat ze door te weinig onderhoud compleet zijn afgereden, en waar alleen een motorrevisie nog soulaas biedt. 
Ook voor de LPG-wagens geldt dat er een minimum aan onderhoud is, om de wagen op orde te houden. Veel van de storingen komen voort uit het niet tijdig vervangen van rotor, verdeelkap, bougies en bougiekabels, of het onjuist afstellen ervan. En uiteraard kleppen stellen.
Al met al denk ik, dat de diverse motoren niet erg voor elkaar onderdoen,  de diesels misschien wat minder kilometers kunnen maken op een onderblok. de benzinewagens zijn dan weer veel meer afhankelijk van de electronica (ontsteking, lambdasonde, luchtmassameter) voor hun goede loop.
In verdediging van de diesels: het zijn best prettige motoren, die weliswaar veel lawaai maken, maar niet op een manier die indringend is. En daardoor wel comfortabel op lange afstanden. 

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 16:14 #1168850 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Eens
Een diesel is redelijk vergevingsgezind wat onderhoud betreft... tot je dusdanig te laat bent dat ie je laat staan. Een benzine en zeker een lpg wagen straft slecht onderhoud meteen af.
Dat is ook meteen de reden dat de diesel de reputatie heeft 'kapot' te gaan en de lpg wagen dat ie veel onderhoud nodig heeft. Beide hebben ze onderhoud nodig en als ze dat krijgen is het om het even welke je neemt. Wil je vermogen, dan kan je naar lpg kijken, wil je actieradius, kijk dan naar diesel. (of een dubbele lpg tank, 100+ liter)

Jan Huijsmans

(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 16:35 #1168852 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vermogen
Mijn 760 TDic automaat uit 1988 met 490.000 km op de teller combineert vermogen met actieradius (80 litertank), maar dit is dan ook een zeldzame combinatie. Dit is mijn derde TDic en ik moet zeggen dat ik er nooit problemen mee gehad heb. Het is mijns inziens de meest prettige motor die uitstekend past bij het karakter van de 700-serie. En het geluid is geweldig!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 16:35 #1168853 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mmm
dat vraagt om een enquete.!
<a href="/?q=node/11965" target="_blank">klik </a>

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 16:41 #1168856 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Vermogen...
Dat hoop ik op te lossen door 780 TD te gaan rijden, heeft nog wat pk&#39;s extra.
M&#39;n 760 heeft een bak revisie nodig en de 740 moet ook aangepakt worden. Daar hebben we dan de tijd voor terwijl de 780 gebruikt wordt. :)

Jan Huijsmans

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 18:32 #1168870 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diesel, mijn aller laatste posting rond het onderwerp!!
Jeroen schreef:
"Ik zie alleen maar diesels met zeer hoge kmstanden, en maar zelden met problemen. LPG daarentegen ....heeft ook hoge kmstanden maar daar is nog wel wat over te melden, van niet tot slecht lopen en zelfs backfires. Ik zie op dit moment op zijn minst 8 van de 25 laatste vragen LPG probleem gerelateerd zijn, en slechts een die een probleem betreft vwb diesel"
Mijn reactie op het geheel is echt heel simpel en ik heb dit al vaker gezegd: olieverversen, olieverversen en nog eens olieverversen! Ze blijven dan lopen zonder enig probleem. Ook belangrijk: WEL de motor soepel warm laten draaien, daarna kun je gewoon planken. Een diesel detoneert (knock!) als hij koud is, een benzine motor daarentegen als hij heet is. Een koude diesel is dus vreselijk afzien!!! Detonatie, grote plotselinge drukken in de verbrandingsruimte, grote piek krachten op lagers, drijfstangen enz!!! NOOIT forseren die motor dus als hij koud is!!!!!! Dan gaan ze simpelweg snel stuk. Misschien al bij 250.000km
Wat je OOK niet moet vergeten is de verstuivers regelmatig, dus om de 100.000km (is 100.000km regelmatig? Ja, je bent een diesel rijder of niet, dus om de twee jaar ongeveer) opnieuw laten afstellen. Vanzodra die een slechte verstuivingwerking krijgen gaan de zuigers inbranden en is het gedaan met de lekkere strakke stationaire loop van ie 6 cilincer diesel. Kan zelfs revisie betekenen.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 19:20 #1168874 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch niet laatste posting. Deze wel.
Bedacht ik mij nog zonet toen ik in de tuin zat, interessant detail.
Benzine motoren regelen bij detonatie (knock) de ontsteking later af. De werkelijke verbranding duurt even zodat bij de neergaande arbeidsslag maximumdruk later plaats vindt en niet bij een nog voortdurende compressieslag. Nu, diesels werken totaal anders. In theorie, en ook redelijk in de praktijk, vindt de maximale verbrandigskamerdruk plaats tijdens de arbeidsslag op evengrote aantal graden voorinspuiting van de brandstof gedurende de arbeidsslag. Dat kun je wiskundig bewijzen. DUS: bij een koude diesel (detonatie) wordt de inspuiting vervroegd in de compressieslag zodat totale verbranding later plaats vindt in de arbeidsslag terwijl bij benzine motoren juist de ontsteking LATER plaats vindt bij detonatie in de compressieslag om de maximale druk in de verbrandingskamer later te doen plaatsvinden. Vandaar dat bij de diesel een inspuitvervroeging plaats vindt terwijl de benzine motoren later ontsteken bij knock.
Moraal van het verhaal: een koude diesel soepel laten warm lopen.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 20:19 #1168881 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2500 rpm max

robertm schreef : Moraal van het verhaal: een koude diesel soepel laten warm lopen.

Ik trek de eerste 20 à 30 km nooit boven de 2500 rpm met de diesel (zo lang duurt het toch wel voor het blok echt warm is)
Meestal als ik na 60 kilometer rijden van m&#39;n werk thuiskom blaas ik de"pijp" even schoon door hem door te trekken tot 4500 rpm (leuk voor de achterblijvers, die krijgen dan een flinke rookpluim over zich heen)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC