Diesel kopen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 20:33 #1168887 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo hoort het
Maarten,
Zo hoort het. Duurt vrij lang eer de diesel warm is. Zodra een diesel warm is kun je makkelijk planken. Een hete diesel loopt prima. Een hete benzine motor niet. Plastisch gezegd, maar is grofweg waar.
Andere topic: Zag ook dat die diesel van mij juist afkoelde in file verkeer en had de riemaangedreven ventilator verwijderd. Terwijl bij mijn B280 juist de electrische ventilator aanslaat bij file verkeer, met ook riemaangedreven ventilator verwijderd. Verwijderd? Ja... Geeft minder lawaai, echt waar, en heb nog nooit een oververhitte B280 gehad (ook niet met airo op max en in file).
R.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 20:40 #1168891 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Statistieken en warmlopen...
Jeroen schreef:
"Ik zie alleen maar diesels met zeer hoge kmstanden, en maar zelden met problemen.
LPG daarentegen ....heeft ook hoge kmstanden maar daar is nog wel wat over te melden, van niet tot slecht lopen en zelfs backfires.
Ik zie op dit moment op zijn minst 8 van de 25 laatste vragen LPG probleem gerelateerd zijn,
en slechts een die een probleem betreft vwb diesel"
Volgens mij kun je over dit soort cijfers pas conclusies trekken als je ook iets weet over de verhouding lpg-diesel onder de forumgebruikers.
En als verwoed motorrijder die zuinig is op z'n blokken denk ik dat je niet alleen een diesel zorgvuldig warm moet draaien... Kijk maar eens naar de olie kleur van een benzine auto als je vaak korte stukken rijdt. (bijna) net zo zwart als bij een diesel. Dat zegt volgens mij alles over de slijtage van een blok in de opwarmfase..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 20:53 #1168896 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar ja........niet iedereen weet dat

robertm schreef : Maarten,
Zo hoort het. Duurt vrij lang eer de diesel warm is. Zodra een diesel warm is kun je makkelijk planken. Een hete diesel loopt prima. Een hete benzine motor niet. Plastisch gezegd, maar is grofweg waar.

Helaas weet niet iedereen dat.
Met name die leaserijders die 'm meteen op z'n staart trappen slopen de blokken al voor ze een jaar oud zijn.
De mijne stond op 180KKM bij aanschaf, bij koude start meteen mooi en soepel lopen, volledige historie erbij, bij warm goed door kunnen trekken.
Wat meer kun je doen als je als onervaren dieselaar een diesel wilt kopen.......
Ondertussen ruim 70KKm verder zonder één centje pijn aan het blok (airco compressor wel een keer gehad, maar da's geen Volvo onderdeel....) Maar wel netjes op tijd het onderhoud maar ik vind de 15KKm interval ook wel erg veel.
Maar de nieuwere types (ik heb nog de 2,5 TDi van Audi) doen het om de 20KKM, de Commonrail versies, 2,4 D en D5 dus.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 20:59 #1168899 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwere diesels
Maarten,
De nieuwe diesels met commorail en electronische inspuiting zijn een behoorlijke revolutie. Zij zijn ook voorzien van knoksensoren en kiezen het juiste inspuitmoment optimaal. Maar ook daar moet je voorzichtig zijn met koude motor, hetgeen je bewust bent. Prima!
Groetjes,
Robert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 21:11 #1168902 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nuance

hans dus schreef : Volgens mij kun je over dit soort cijfers pas conclusies trekken als je ook iets weet over de verhouding lpg-diesel onder de forumgebruikers.
En als verwoed motorrijder die zuinig is op z'n blokken denk ik dat je niet alleen een diesel zorgvuldig warm moet draaien...

Waar ! De preoccupatie-van met name LPG-rijders- die die mantra maar herhalen dat die dieselmotor niks is wordt keer op keer weerlegd hier op het forum, daar doet het aantal gas, benzine of dieselrijders niks aan af
Die mythe moeten we nou maar eens mee stoppen. Toon heeft het aangehaald: ONDERHOUD! en je zegt het zelf ook al: zorgvuldig warm rijden

Gas, daar zijn automotoren niet op gebouwd, daar hoort benzine in, maar als je op gas wil rijden: prima.
Hou er wel rekeing meer dat ONDERHOUD dan ook heel belangrijk is. Dan is dat vast ook heel goed te doen.(maar hou ook in je achterhoofd dat tegenwoordig heel veel fabrikanten geen garantie geven op gasauto's en dat is met een reden)
Overigens hebben gas-rijders wel de meeste postings en vragen volgens mij, veel meer dan benzinerijders of dieselrijders. hoe zou je dat moeten afzetten tegen de kilometers die gereden worden?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 21:58 #1168918 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tweede nuance
Klopt. 
Benzine motoren zijn otwikkeld om op benzine te lopen. Motoren die volledig uitontwikkeld zijn om op gas lopen zijn er niet.... Dat wil zeggen, ze zijn er wel: Diesel motoren, deze lopen prima op aardgas! (methaan. LPG is meest propaan en heeft weer andere eigenschappen). Klinkt vreemd maar is zo. Denk bijvoorbeeld aan stadsbussen die op aardgas lopen. Door het super hoge octaangehalte van aardgas (methaan) vindt er geen detonatie plaats en wordt de verbranding ingezet door een heel kleine hoeveelheid inspuiting van diesel. Motoren die op LPG lopen echter kunnen hun compressie flink omhoog trekken ook dankzij het hoge octaan gehalte, misschien wel 1 op 18 in plaats van 1 op 10 bij benzine motoren. De motoren die op LPG rijden zijn ontwikkeld voor benzine. Helaas maar het is zo. LPG rijden is wat dat betreft een compromis. Er zijn experimentele gasmotoren met hoge compressie en arm mengsel die goed presteren op performance en uitstoot.
Maar ja, LPG wordt enigigszins gestimuleerd door de overheid. Ben daar best voor. Mooier zou zijn een perfect ontwikkelde LPG motor.
Robert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 22:02 #1168919 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slötelen
<div>Reactie op de posting van Jeroen:  </div><div></div>In grote lijnen mee eens. Ik heb zelf gekozen voor LPG terwijl ik gek ben op diesels en ze bijna altijd verkies boven Otto-motoren , maar het geluid van de zespitter en de door mij vaak waargenomen rookpluimen achter deze Volvo&#39;s  deden mij kiezen voor de B230. Over LPG: inderdaad onderhoud is het geheim niet alleen bij LPG, maar bij alle auto&#39;s. Wij hebben nu bijna 200.000 km in 7-940&#39;s op LPG gereden en ondanks dat beide installaties door een stelletje lompe boeren heel goedkoop  is ingebouwd en de kwaliteit van de gebruikte materialen niet top hebben beide auto&#39;s nooit een LPG -gerelateerd probleem gehad. Wel werden beide auto&#39;s trouw iedere 15.000 km naar de garage gebracht voor een bört. <div>Mijn ideale 940 is er één met een dikke D5 en een automaat. </div><div>Als het schip met geld binnenkomt ga ik gelijk aan Piet Mozes vragen of hij wil beginnen. </div><div>Waarom ik NU voor LPG kies: heel simpel: ik spaar een heleboel geld uit om ook nog ander speelgoed te kunnen onderhouden, en in het dagelijks gebruik merk je gewoon geen verschil met benzine. </div><div>Voltanken voor 26 Euro en daarmee ruim 450 km rijden vind ik gewoon leuker dan voor 1,45 per liter mijn tank vol te gooien. </div>

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 22:10 #1168920 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic roetwalm bij accelereren
Wil je de walm voorkomen dan geef je geleidelijk meer gas bij toename toerental. Wat er niet in is gegaaan hoeft er ook niet uit.
Je achterliggers zitten dan niet in de rook. Probeer het eens, het hoeft niet eens veel uit te maken in acceleratiesnelheid.
Wanneer je plankt bij lage toeren dan krijgt de motor eerst een overschot aan diesel.
Ook bij commoin rail. Dat hadden ze beter kunnen programmeren. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 22:17 #1168923 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Derde nuance
Was er niet een draadje over diesel met LPG injectie?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 22:17 #1168924 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Derde nuance
Was er niet een draadje over diesel met LPG injectie?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC