Diesel kopen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zo hoort het. Duurt vrij lang eer de diesel warm is. Zodra een diesel warm is kun je makkelijk planken. Een hete diesel loopt prima. Een hete benzine motor niet. Plastisch gezegd, maar is grofweg waar.
Andere topic: Zag ook dat die diesel van mij juist afkoelde in file verkeer en had de riemaangedreven ventilator verwijderd. Terwijl bij mijn B280 juist de electrische ventilator aanslaat bij file verkeer, met ook riemaangedreven ventilator verwijderd. Verwijderd? Ja... Geeft minder lawaai, echt waar, en heb nog nooit een oververhitte B280 gehad (ook niet met airo op max en in file).
R.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
"Ik zie alleen maar diesels met zeer hoge kmstanden, en maar zelden met problemen.
LPG daarentegen ....heeft ook hoge kmstanden maar daar is nog wel wat over te melden, van niet tot slecht lopen en zelfs backfires.
Ik zie op dit moment op zijn minst 8 van de 25 laatste vragen LPG probleem gerelateerd zijn,
en slechts een die een probleem betreft vwb diesel"
Volgens mij kun je over dit soort cijfers pas conclusies trekken als je ook iets weet over de verhouding lpg-diesel onder de forumgebruikers.
En als verwoed motorrijder die zuinig is op z'n blokken denk ik dat je niet alleen een diesel zorgvuldig warm moet draaien... Kijk maar eens naar de olie kleur van een benzine auto als je vaak korte stukken rijdt. (bijna) net zo zwart als bij een diesel. Dat zegt volgens mij alles over de slijtage van een blok in de opwarmfase..
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Helaas weet niet iedereen dat.robertm schreef : Maarten,
Zo hoort het. Duurt vrij lang eer de diesel warm is. Zodra een diesel warm is kun je makkelijk planken. Een hete diesel loopt prima. Een hete benzine motor niet. Plastisch gezegd, maar is grofweg waar.
Met name die leaserijders die 'm meteen op z'n staart trappen slopen de blokken al voor ze een jaar oud zijn.
De mijne stond op 180KKM bij aanschaf, bij koude start meteen mooi en soepel lopen, volledige historie erbij, bij warm goed door kunnen trekken.
Wat meer kun je doen als je als onervaren dieselaar een diesel wilt kopen.......
Ondertussen ruim 70KKm verder zonder één centje pijn aan het blok (airco compressor wel een keer gehad, maar da's geen Volvo onderdeel....) Maar wel netjes op tijd het onderhoud maar ik vind de 15KKm interval ook wel erg veel.
Maar de nieuwere types (ik heb nog de 2,5 TDi van Audi) doen het om de 20KKM, de Commonrail versies, 2,4 D en D5 dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De nieuwe diesels met commorail en electronische inspuiting zijn een behoorlijke revolutie. Zij zijn ook voorzien van knoksensoren en kiezen het juiste inspuitmoment optimaal. Maar ook daar moet je voorzichtig zijn met koude motor, hetgeen je bewust bent. Prima!
Groetjes,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waar ! De preoccupatie-van met name LPG-rijders- die die mantra maar herhalen dat die dieselmotor niks is wordt keer op keer weerlegd hier op het forum, daar doet het aantal gas, benzine of dieselrijders niks aan afhans dus schreef : Volgens mij kun je over dit soort cijfers pas conclusies trekken als je ook iets weet over de verhouding lpg-diesel onder de forumgebruikers.
En als verwoed motorrijder die zuinig is op z'n blokken denk ik dat je niet alleen een diesel zorgvuldig warm moet draaien...
Die mythe moeten we nou maar eens mee stoppen. Toon heeft het aangehaald: ONDERHOUD! en je zegt het zelf ook al: zorgvuldig warm rijden
Gas, daar zijn automotoren niet op gebouwd, daar hoort benzine in, maar als je op gas wil rijden: prima.
Hou er wel rekeing meer dat ONDERHOUD dan ook heel belangrijk is. Dan is dat vast ook heel goed te doen.(maar hou ook in je achterhoofd dat tegenwoordig heel veel fabrikanten geen garantie geven op gasauto's en dat is met een reden)
Overigens hebben gas-rijders wel de meeste postings en vragen volgens mij, veel meer dan benzinerijders of dieselrijders. hoe zou je dat moeten afzetten tegen de kilometers die gereden worden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Benzine motoren zijn otwikkeld om op benzine te lopen. Motoren die volledig uitontwikkeld zijn om op gas lopen zijn er niet.... Dat wil zeggen, ze zijn er wel: Diesel motoren, deze lopen prima op aardgas! (methaan. LPG is meest propaan en heeft weer andere eigenschappen). Klinkt vreemd maar is zo. Denk bijvoorbeeld aan stadsbussen die op aardgas lopen. Door het super hoge octaangehalte van aardgas (methaan) vindt er geen detonatie plaats en wordt de verbranding ingezet door een heel kleine hoeveelheid inspuiting van diesel. Motoren die op LPG lopen echter kunnen hun compressie flink omhoog trekken ook dankzij het hoge octaan gehalte, misschien wel 1 op 18 in plaats van 1 op 10 bij benzine motoren. De motoren die op LPG rijden zijn ontwikkeld voor benzine. Helaas maar het is zo. LPG rijden is wat dat betreft een compromis. Er zijn experimentele gasmotoren met hoge compressie en arm mengsel die goed presteren op performance en uitstoot.
Maar ja, LPG wordt enigigszins gestimuleerd door de overheid. Ben daar best voor. Mooier zou zijn een perfect ontwikkelde LPG motor.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Je achterliggers zitten dan niet in de rook. Probeer het eens, het hoeft niet eens veel uit te maken in acceleratiesnelheid.
Wanneer je plankt bij lage toeren dan krijgt de motor eerst een overschot aan diesel.
Ook bij commoin rail. Dat hadden ze beter kunnen programmeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.