bevriezing fiscale vrijstelling oldtimers

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2008 17:18 #1218901 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Gelukkig
Gelukkig is het onheil voor het moment geweerd, maar dit toont wel aan dat we erg op onze hoede dienen te zijn en dat de Fehac daarbij een onmisbaar instrument is. Want het zou toch erg zijn als onze kinderen en kleinkinderen niet in staat zouden zijn om ook de auto's uit hun jeugd te bewaren en erbij te hebben.
Persoonlijk zal ik me er altijd sterk voor blijven maken. Het zou toch te gek zijn dat het hele kleine groepje dat er misbruik van maakt ( i.c. dus dagelijks gebruik) het voor de grote groep onmogelijk maakt.
Maar goed, politiek en auto's blijft altijd (in Nederland) op gespannen voet met elkaar gezien de zware belastingdruk die er op ons wagenpark rust.
Laten we hopen dat ook de latere 7 en 9 series belastingvrij worden zodat ze als oldtimer kunnen worden bewaard.

Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2008 20:53 #1218922 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misbruik

jsnijder schreef : Het zou toch te gek zijn dat het hele kleine groepje dat er misbruik van maakt ( i.c. dus dagelijks gebruik) het voor de grote groep onmogelijk maakt.

Ik val wat laat in de discussie, maar ik snap de term "misbruik" niet zo. Om een oldtimer dagelijks te laten rijden moet deze in goede conditie zijn. En misschien is dat wel minder slecht voor milieu dan al die leasebakken waar te hard mee wordt gereden (zie de zwarte pluimen achter de vw's en laguna's) door mensen die te ver van hun werk wonen (zeg > 75 km enkele rit) en hun brandstof niet zelf hoeven te betalen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2008 09:04 #1218972 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja, 'misbruik' is
Tja, 'misbruik' is misschien niet het juiste woord.
Het is wel zo dat het 'gebruik' van oldtimers voor woon-werk door overheidsinstanties wordt 'misbruikt' om telkermale dat 'gebruik' aan de kaak te stellen.
De enige manier om daar vanaf te komen is uiteindelijk een rem op dat 'gebruik'. Misschien dat ze dat straks op een goede manier kunnen regelen bij het rekeningrijden, misschien dat er iets wordt bedacht van vrijstelling als je een klassiekerverzekering bij de oldtimer hebt. Een klassiekerverzekering sluit woon-werk verkeer uit.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2008 12:25 #1218986 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Hand in eigen boezem.
Hoewel ik een fervent liehebber van klassieke auto's ben, kan ik niet mijn ogen sluiten voor het feit dat deze auto's qua uitstoot een stuk ongunstiger zijn dan een moderne lease bak. Als je wilt dat je ook in de toekomst kunt blijven rijden zonder al te veel beperkingen dan kun je dat beter erkennen en kijken hoe je het voor een ieder aannemelijk kan maken.
Montage van katalysatoren (ongeregeld) kan maken dat ook de oudere benzineauto mee kan blijven doen. Mijn MB coupe uit 1983 en de 760 GLE hebben een kat en daarmee mogen ze in Duitsland bv. de groene milieusticker voeren. Daar geef je als oldtimer-eigenaar een signaal mee af dat je je best doet om zoveel mogelijk mee te denken en het milieu zoveel mogelijk te ontzien. Zie het als een handreiking naar de tegenstanders.
De belastingvrije privileges zijn bedoeld voor mensen die naast hun dagelijkse auto een of meerdere oude auto's hebben. Niet om zo goedkoop mogelijk dagelijks van a naar b te rijden. Doe je dat toch dan maak je of je wilt of niet oneigenlijk gebruik van deze regeling en kun je er op wachten dat dat weerstand oproept.
Dat de levensduur van een auto ook meebepalend is voor het milieu, daar ben ik helemaal mee eens.Het produceren van een nieuwe auto kost heel veel energie en grondstoffen en in dat opzicht is een oude auto duurzaam. En het is terecht heel jammer dat daar nauwelijks over gesproken wordt en dat alleen de factor uitstoot in het milieuverhaal belicht wordt.
De moraal van het verhaal is dat je als oldtimerbezitter gewoon moet blijven meepraten en meedenken met de milieubrigade, anders zet je jezelf buitenspel en wordt er van alles over je hoofd beslist en dan weet je zeker dat er beslissingen vallen die erg nadelig zijn voor de zaak die je juist overeind probeert te houden.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2008 22:28 #1219031 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te vroeg gejuicht?
Vandaag las ik in de Spits, dat  de CU nog probeert om toch de CDA of SP achter zijn plannetje te krijgen. Het hamerstuk over de belastingwet waaronder e.e.a. gaat vallen is uitgesteld om die Cramer tijd te geven nog zieltjes te winnen. Klik<a href=" digi.spitsnet.nl/latest/1024/magazine.html " target="_blank"> hier voor de spits en blader naar pagina 5
Nondepatat, friet zonder mayonaise van D&amp;L
ps En Amerigo is in Duitsland officieel groen door zijn geregelde kat en lamBda! zie mn <a href="/node/22492" target="_blank">dagboekpagina!</a>
Groene groet, Rudiger
(Edit: op verzoek even een B geplaastst!)(Hedwig)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2008 22:31 #1219033 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanpassen
Rudiger,
&#160;
pas even je  signature aan, je eindigt met een vette (bold) letter en daardoor worden alle berichten onder jouw bericht in vet weergegeven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2008 22:43 #1219035 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moderator, please delete mij na gelezen te hebben

mderijke schreef : Rudiger,
pas even je  signature aan, je eindigt met een vette (bold) letter en daardoor worden alle berichten onder jouw bericht in vet weergegeven.

Oeps pardon, ik vroeg me al af waar dat vette vandaan kwam. OOoh Moderator van deze avonddienst, zou je  zo vriendelijke willen zijn om even een B bij het woord lamda kunnen zetten in mijn post hieronder? Mijn B hapert regelmatig op mijn toetsenbord.. echt!

Groet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2008 12:40 #1219303 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat er in de 2e kamer gebeurde
"De heer Cramer (ChristenUnie): Voorzitter. Mijn tweede punt op het terrein van mobiliteit betreft de oldtimers. Mijn fractie blijft van mening dat de vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor steeds meer mensen reden is om een oude auto te kopen voor het woon-werkverkeer en dat daardoor de vrijstelling oneigenlijk gebruikt kan worden. Ook kan de vrijstelling straks forse schommelingen veroorzaken bij de invoering van de kilometerbeprijzing. Wij kunnen daarop voorsorteren door de vrijstelling nu te bevriezen. De budgettaire opbrengst wil mijn fractie inzetten om een ook door de branche vurig bepleite sloopregeling te financieren. Die sloopregeling moet dan in samenspraak met de branche medio 2009 vormgegeven worden. Op deze manier wordt een bijdrage geleverd aan een verdere vergroening van het wagenpark. Samen met collega's de Tang en Sap heb ik hiertoe een amendement ingediend. De heer Remkes (VVD): Voorzitter. Zou de heer Cramer cijfermatig kunnen aantonen dat auto's ouder dan 25 jaar speciaal gekocht worden om ze te gebruiken voor het woon-werkverkeer? Zou dat verschijnsel ook iets te maken kunnen hebben met het gewijzigde bijtellingsregime? De heer Cramer (ChristenUnie): De fractie van de ChristenUnie is van mening dat de oldtimers waarvoor nu geen motorrijtuigenbelasting wordt betaald, zorgen voor een gat in het systeem. Wij hebben er begrip voor dat mensen die nu een oldtimer hebben met een regeling tegemoet worden gekomen. De heer Remkes vraagt of ik de door mij geschetste ontwikkeling diepgaand heb onderzocht. Dat heb ik niet gedaan, maar er zijn wel degelijk signalen op de markt van tweedehands auto's die aangeven dat voor het genoemde doel auto's geïmporteerd en aangeschaft worden. Er zijn zelfs sites op internet te vinden waar wordt gezegd dat de aanschaf van een oldtimer een gunstige oplossing is voor het woon-werkverkeer en waarop voor dat doel auto's worden aangeboden. Dus het gebruik van deze auto's voor dit doel neemt toe. De ChristenUnie wil graag iets regelen voordat het gebruik van deze auto's voor dit doel op zodanige schaal voorkomt dat de kilometerheffing wordt uitgehold. De tweede vraag van de heer Remkes ben ik vergeten. De heer Remkes (VVD): Zou u iets kunnen zeggen over de mogelijk oorzakelijke relatie met het gewijzigde bijtellingsreginme? De heer Cramer (ChristenUnie): Die relatie zou er kunnen zijn. Des te meer reden om nu iets te regelen, want dan slaan wij twee vliegen in een klap. Dank voor deze boeiende vraag."

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2008 13:19 #1219306 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Liberaal denken.
Tiens...
het was overigens de krant van die dag, dus je kunt hetn iet meer lezen aldaar.
geeft niks trouwens.
Ik weet wel in welke hoek ik blijf met mijn stem volgende keer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2008 13:29 #1219307 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Euhhhhhhhh??
Mathy, kun je me uitleggen waarom het onbeschoft is om een briefhoofd met L.S. te beginnen????
Verder ben ik het uiteraard oneens met de Heer Cramer en heb ik weinig toe te voegen aan de vele wijze woorden die aan dit onderwerp zijn gewijd de afgelopen dagen.
Wart 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC