Prutteltje

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2021 18:50 #1465346 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Xref

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2021 21:00 #1465419 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Poeh he
Ik vind elektra zo lastig! Je kunt het niet zien en ik heb er geen feeling mee.

Ik zie nu dat hij soms vonkt. Soms dus niet. Dat is een lastige om dingen uit te sluiten.

Eerder vonkte hij volgens mij wel steeds, maar liep hij niet op benzine, wel op gas. Nu loopt hij op beide niet meer, en is de vonk dus zeer onbetrouwbaar.

Zou bijna denken dat ze het zelf langzaam opgeeft, en dat er langzaam steeds meer levensfuncties uitvallen.

Maar mede omdat ze al zoveel donordelen heeft gekregen, waaronder een complete motortransplantatie, wil ik haar toch graag reanimeren, ik kan haar niet missen, merk ik.

Dan toch even technisch;
Op benzine meet ik soms wel een puls voor de injectoren, soms niet. Brandstoftoevoer lijkt in orde.
Op LPG lijkt brandstoftoevoer ook in orde.
De vonk blijkt toch onbetrouwbaar. ik heb een losse bougie (een goede) aan de dop van de eerste cilinder gehangen, en goed massa gemaakt, startkabel op de startmotor en op de accupool prikken, met contact aan. Dan zie ik soms een vonk, vooral als de motor neigt aan te slaan, maar dan ook weer een heel aantal omwentelingen geen vonk.

Nu zat ik te denken, kan het zo zijn (nogmaals, elektra in niet mijn beste kant) dat er een sensor, bijvoorbeeld de krukassensor ofzo, geen goed signaal geeft, waardoor de ontsteking niet wil vonken EN de injectoren geen puls krijgen? Zit er ergens een link op die manier met die twee systemen?

Omdat hij mooi vonkt ALS hij vonkt, en ik dan ook een flinke boog kan trekken naar de cilinderkop, denk ik dat de ontsteking verder best goed/krachtig is, maar hij ergens een puls/signaal mist ofzo.

Maar die gekke onbetrouwbare puls voor de injectoren kan ook niet goed zijn......

Toch gek dat hij er eerst op benzine mee stopt, en pas later op lpg. Hoewel hij wel soms gek ging doen op lpg sinds de benzine er (soms) mee stopte, onregelmatig stationair en heel soms inhouden op de snelweg of bij heel weinig gas geven.

Zal dat allemaal toeval zijn? Zijn er meerdere dingen stuk?

Inmiddels ook een andere computer geprobeerd, geen resultaat, alles blijft hetzelfde.

Mijn vraag is eigenlijk, vinden jullie mijn gedachtengangen logisch? Of ben ik het spoor bijster?

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2021 21:35 #1465422 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Toch bdp?
Zou dan toch eens een nieuwe bdp proberen. Kost je niet de kop maar regelt bij mijn weten wel de ontsteking en ook de eerste inspuiting van de brandstof.
Als het goed is moet jij ook onderstaand type hebben maar check het voor de zekerheid nog even.
bogijn.nl/onderdelen/120/volvo/201/940-i.../bosch/0-986-280-401

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2021 21:20 #1465438 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ?
Huh?
Ik wilde gaan testen direct op de bobine, maar daar leek hij steeds te vonken, nog eens op de eerst bougiekabel geprobeerd, loopt ie als een zonnetje, zij het op drie pitten omdat ik de eerste los heb met een aparte bougie. Probleemloos op gas (alleen stationair nog steeds een heel eigen leven).
Geprobeerd wat er op benzine gebeurd, zelf daar liep hij weer even op! Zomaar. Had ie even zin in?
Kon ik wel mooi zien met deze extra bougie dat hij bleef vonken toen de motor na een minuut afsloeg. Daar lag het nu dus niet aan. Ik probeerde het nog eens, en warempel, weer even gelopen op benzine, en weer tijdens afslaan nog steeds mooie vonken tot de krukas helemaal stil stond.

Ik vermoed nu vast te kunnen stellen, ook omdat ik eerder bij problemen op lpg geen vonk had, dat het wel of niet lopen op lpg komt door het wel of niet hebben van een vonk. Vandaag besloot hij wel een vonk te hebben, van de week dus steeds niet. LPG systeem lijkt echt in orde.
Het wel of niet lopen op benzine lijkt bepaalt te worden door het niet aansturen van de injectore, ook met vonk en benzinedruk slaat hij af.

Bij lopende motor ook nog eens aan alle bedrading getrokken, gefriemeld en gewiebeld, op alle onderdelen getikt en gerammeld, in de hoop een slecht contact te vinden, maar niets.

Maar goed, vage klachten bij ontsteking en inspuitpuls blijven dus. Ik zal een andere bdp proberen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2021 21:44 #1465439 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevonden
Ik heb een setje kabels, rotor en kap gevonden in de schuur, morgen ook maar eens testen, bdp besteld, we gaan het zien...

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2021 22:05 #1465433 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Test
Test een bougie rechtstreeks op de bobine.
Probeer ook de verschillende bougiekabels.
Krijg je dan wel een regelmatige sterke vonk, dan is de ontstekingselektra in orde.
Vervolgens het hoogspanings gedeelte:
Je kunt de weerstand meten van de bougiekabels, de verdeler en de rotor.
Traject bobine bougie moet iets van 10K ohm zijn.
Controleer ook de koolstofstift in de verdelkap.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2021 22:58 #1465564 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heel
Heel veel dank allemaal voor het meedenken!

Het is gelukt. Een kennis van me is aan het graven gegaan in deze duistere materie. Hij ontdekte een draadbreuk, een doorslaande bobinekabel, maar de grootste ellende werd veroorzaakt door een kapotte ontstekingscomputer. Nu loopt hij weer mooi op benz en lpg. Blijkbaar kan deze computer ook de brandstof op benz ontregelen. Voor de test nogmaals omgewisseld, en inderdaad direct weer ellende. Andere computer en weer in en meteen als een zonnetje!

Net 150 km gereden, paar keer gestopt en gestart, en alles lijkt weer voor elkaar. Loopt alleen stationair te hoog, maar dat zal de cisklep wel zijn. (Altijd wel iets...)

Dank en ik ben weer blij.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2021 21:32 #1465906 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leeghevelen
Toch nog een vraagje,
Bij deze reparatie ontdekten we ook een lichte lekkage van de benzinepomp onder de stoel. Soms valt daar een druppeltje van af. De behuizing van de pomp is lek.
Nu heb ik een goede pomp liggen, en en wil ik hem gaan vervangen. Ter voorbereiding vroeg ik mij af, gaat de hele tank leeglopen als ik hem afkoppel?
Hoe een grote benzinebende mag ik verwachten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2021 23:27 #1465907 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een lekke brandstofpomp heb
Een lekke brandstofpomp heb ik ook gehad. Was ik best verbaasd over.

Ik weet niet of je hele tank leegloopt. In ieder geval wel de leiding vanaf de brandstoftank en dat geeft ook al een bende.
Dat heb ik toen opgelost door direct na het los nemen van de slang een bout in de leiding te steken. Als ik me goed herinner past een M12 bout erin en sluit ie de slang mooi af. Wanneer je de bout er niet direct in krijgt de slang eerst even met je duim of vinger afsluiten.

Het vervangen van de pomp gaat veruit het makkelijkste door de hele pomp/filter unit onder de auto uit te halen. Dan moet je de leiding naar de motor ook losnemen. Die kan je in een bakje leeg laten lopen. Daar komt niet zoveel uit en die jan je door de banjo aansluiting ook niet zo makkelijk dichtmaken.

Succes!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC