Prutteltje
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2021 10:29 #1465095
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Drukregelaar.
Zonder drukregelaar zou de druk in de brandstofleiding veel hoger zijn omdat de brandstof dan nergens heen kan. Een drukregelaar laat juist zoveel benzine weglopen (terug naar de tank) dat de druk in de leiding niet boven de ingestelde druk uitkomt. Met andere woorden, de druk voor en na de regelaar is 3 bar. De druk bij de pomp is wel hoger, want die moet de brandstof ook nog door een filter en leiding (weerstand) persen.
Als je inderdaad 6.5 bar meet, is dat veel te hoog en wordt er teveel brandstof ingespoten. Kan de drukregelaar het teveel aan benzine wel kwijt door de retourleiding terug naar de tank (verstopt, geknikt)? Als die retour 3 bar weerstand oplevert, dan zal de raildruk inderdaad 6.5 bar kunnen worden. Een andere regelaar verandert daar niets aan.
Als je inderdaad 6.5 bar meet, is dat veel te hoog en wordt er teveel brandstof ingespoten. Kan de drukregelaar het teveel aan benzine wel kwijt door de retourleiding terug naar de tank (verstopt, geknikt)? Als die retour 3 bar weerstand oplevert, dan zal de raildruk inderdaad 6.5 bar kunnen worden. Een andere regelaar verandert daar niets aan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2021 11:22 #1465098
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet helemaal
Je redenering klopt niet helemaal.
Ik heb gemeten door de meter op de aanvoerleiding vanaf de pomp te zetten. Voor de rail. Zonder t stuk. De benzine kon geen kant op. Ik heb dus puur gemeten wat de pomp kan leveren. Dat is 6,5 bar. Er was toen geen drukregelaar in het spel.
Aan het eind van de rail regelt de regelaar het af door alles boven de 3 bar af te voeren. Alles voor de regelaar (de rail dus) blijft dan op 3 bar, zolang de pomp minimaal 3 bar kan leveren. En dat kan hij dus, hij kan zelfs 6,5 bar leveren.
Na de regelaar is er geen druk meer, hooguit een ietsje door de weerstand van de retourleiding. Dan stroomt verder alles vrij terug naar de tank.
Dat is mijn idee tenminste.
Maar ik vermoed niet dat het probleem in de brandstofdruk zit. Ik heb de regelaar en het brandstofpomprelais al vervangen, de tank gevuld, en de pomp getest. Als hij soms even wel op benzine loopt, loopt hij ook keurig zoals het hoort.
Als ik met een testlampje kijk naar de injectoren, zie ik dat die niet aangestuurd worden, alleen soms. Dat loopt precies synchroon met het wel of niet aanslaan/lopen van de motor op benzine.
Mij lijkt daarom dat er een storing zit in de aansturing van de injectoren. Ik zal straks (nu kinderen lesgeven) even meten of de storing in de plus of de min zit. Dan weet ik al iets meer.
Ik houd jullie op de hoogte en veel dank voor het meedenken!!!
Ik heb gemeten door de meter op de aanvoerleiding vanaf de pomp te zetten. Voor de rail. Zonder t stuk. De benzine kon geen kant op. Ik heb dus puur gemeten wat de pomp kan leveren. Dat is 6,5 bar. Er was toen geen drukregelaar in het spel.
Aan het eind van de rail regelt de regelaar het af door alles boven de 3 bar af te voeren. Alles voor de regelaar (de rail dus) blijft dan op 3 bar, zolang de pomp minimaal 3 bar kan leveren. En dat kan hij dus, hij kan zelfs 6,5 bar leveren.
Na de regelaar is er geen druk meer, hooguit een ietsje door de weerstand van de retourleiding. Dan stroomt verder alles vrij terug naar de tank.
Dat is mijn idee tenminste.
Maar ik vermoed niet dat het probleem in de brandstofdruk zit. Ik heb de regelaar en het brandstofpomprelais al vervangen, de tank gevuld, en de pomp getest. Als hij soms even wel op benzine loopt, loopt hij ook keurig zoals het hoort.
Als ik met een testlampje kijk naar de injectoren, zie ik dat die niet aangestuurd worden, alleen soms. Dat loopt precies synchroon met het wel of niet aanslaan/lopen van de motor op benzine.
Mij lijkt daarom dat er een storing zit in de aansturing van de injectoren. Ik zal straks (nu kinderen lesgeven) even meten of de storing in de plus of de min zit. Dan weet ik al iets meer.
Ik houd jullie op de hoogte en veel dank voor het meedenken!!!
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2021 12:44 #1465100
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Injectorrelais?
Met een snelle scan zag ik hierboven het radio/injector relais nog niet?
Dat kan ook kapot gaan/zijn.
Zoals deze:
www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/...wer-circuit/1030236/
Dat kan ook kapot gaan/zijn.
Zoals deze:
www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/...wer-circuit/1030236/
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2021 13:28 #1465103
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pomp
Aha, nu begrijp ik je verhaal, ik dacht dat je 6.5 bar net voor de rail had gemeten.
De 12 V voeding voor de injectoren komt inderdaad vanaf het radio-ontstoringrrelais. Dat relais wordt dan weer aangestuurd door het benzinepomprelais. Je zou tijdelijk rechtstreeks 12V op de blauwe draad van het pakket rotjes (ballastweerstanden) van de injectoren kunnen zetten om de beide relais te omzeilen.
Rob
De 12 V voeding voor de injectoren komt inderdaad vanaf het radio-ontstoringrrelais. Dat relais wordt dan weer aangestuurd door het benzinepomprelais. Je zou tijdelijk rechtstreeks 12V op de blauwe draad van het pakket rotjes (ballastweerstanden) van de injectoren kunnen zetten om de beide relais te omzeilen.
Rob
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2021 14:50 #1465105
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Radio ontstorings relais
Is een gewoon maakcontactrelais.
Tijdelijk: Groenrood aan bruin vast verbinden dan zal de motor lopen.
Vervanging door universeel relais:
Groenrood en bruin op het maakcontact.
De andere 2 op de relais spoel.
Ben je voor een paar euro klaar.
Tijdelijk: Groenrood aan bruin vast verbinden dan zal de motor lopen.
Vervanging door universeel relais:
Groenrood en bruin op het maakcontact.
De andere 2 op de relais spoel.
Ben je voor een paar euro klaar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2021 21:05 #1465110
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interessant
Dat klinkt interessant.
Waar zit dit relais?
Ik heb net gemeten, en de plus van de injectoren staat er mooi continue op. Tijdens contact aan, tijdens starten, en als de motor even aan slaat, maar ook als de motor direct weer afslaat. Mijn testlampje blijft mooi continue branden.
Als dit relais de plus van de injectoren regelt, dan ligt het hier dus niet aan, toch?
Desalniettemin goed idee om te testen wanneer ik er zelf even plus op zet. Gewoon omdat het makkelijk testen is. Maar waar zet ik het beste plus op? Ik kan slecht zien waar de draden van de vier injectoren heen gaan in de kabelboom.
Ik heb ook nogmaals getest met mn testlampje op de twee draden van een injector, waarvan ik de stekker even losgetrokken heb. Dan knippert mijn testlampje wel als de motor aanslaat, en als de motor weer afslaat stopt hij er mee, en tijdens het doorstarten knippert hij ook niet, tenzij hij dus even besluit om aan te slaan voor een seconde of twee. Hij zou toch mooi continue door moeten knipperen?
Als de plus mooi constant is, moet het zitten in de aansturing van de min, toch?
Veel vragen tegelijk. Maar ooit komen we er uit!
Waar zit dit relais?
Ik heb net gemeten, en de plus van de injectoren staat er mooi continue op. Tijdens contact aan, tijdens starten, en als de motor even aan slaat, maar ook als de motor direct weer afslaat. Mijn testlampje blijft mooi continue branden.
Als dit relais de plus van de injectoren regelt, dan ligt het hier dus niet aan, toch?
Desalniettemin goed idee om te testen wanneer ik er zelf even plus op zet. Gewoon omdat het makkelijk testen is. Maar waar zet ik het beste plus op? Ik kan slecht zien waar de draden van de vier injectoren heen gaan in de kabelboom.
Ik heb ook nogmaals getest met mn testlampje op de twee draden van een injector, waarvan ik de stekker even losgetrokken heb. Dan knippert mijn testlampje wel als de motor aanslaat, en als de motor weer afslaat stopt hij er mee, en tijdens het doorstarten knippert hij ook niet, tenzij hij dus even besluit om aan te slaan voor een seconde of twee. Hij zou toch mooi continue door moeten knipperen?
Als de plus mooi constant is, moet het zitten in de aansturing van de min, toch?
Veel vragen tegelijk. Maar ooit komen we er uit!
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2021 21:25 #1465111
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Injectorrelais?
Aan de kant van de bestuurder, net achter de koplamp vind je (als je voor de auto staat) aan de rechterkant drie van de onderdelen waar we het hier over hebben:
- Vonkversterker: aluminium plaatje met Bosch onderdeel erop geschroefd
- Injector"verdeler": Dat ding met die vier "rietjes/rotjes" erop
- Het recht hoekige radio relais zoals in mijn link.
De eerste en de laatste zitten onder de bedrading, maar als je de bedrading opzij schuift, vind je ze vanzelf.
- Vonkversterker: aluminium plaatje met Bosch onderdeel erop geschroefd
- Injector"verdeler": Dat ding met die vier "rietjes/rotjes" erop
- Het recht hoekige radio relais zoals in mijn link.
De eerste en de laatste zitten onder de bedrading, maar als je de bedrading opzij schuift, vind je ze vanzelf.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2021 21:47 #1465112
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Bougies eruit
Heb je de bougies er al een keertje uitgehaald na een poging tot starten? En zijn ze dan nat van de benzine?
En was het niet zo dat de ecu pas benzine gaat inspuiten zodra die bdp heeft gezien met starten?
En check ook even de aansluitingen van het “rotjes”pakket. Willen ook nog wel eens flink oxideren.
En was het niet zo dat de ecu pas benzine gaat inspuiten zodra die bdp heeft gezien met starten?
En check ook even de aansluitingen van het “rotjes”pakket. Willen ook nog wel eens flink oxideren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2021 21:53 #1465113
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
Veel dank,
Ik ga graven bij de rechterkoplamp.
Bedoel je met de tweede tip dat de bdp sensor het probleem kan zijn? Het eigenaardige is dan dat hij op lpg perfect (afgezien van onregelmatig stationair) loopt.
Duik de schuur nog ff in....
Ik ga graven bij de rechterkoplamp.
Bedoel je met de tweede tip dat de bdp sensor het probleem kan zijn? Het eigenaardige is dan dat hij op lpg perfect (afgezien van onregelmatig stationair) loopt.
Duik de schuur nog ff in....
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2021 21:56 #1465114
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 740 ontstoringsrelais andere kant
passagierszijde bij kvs vaatje of spatbord
plus op groenrood
plus op groenrood
Moderators: Jerry Stam