Temperatuurmeter geeft altijd over de helft aan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2020 11:07 #1459462
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De temperatuur meter van mijn
De temperatuur meter van mijn 940 staat ook niet altijd te lood voor het oog. Mogelijk gaat het vervangen van de oude kvs voor nieuwe nog iets helpen. Een 940 heeft zover ik weet niet de mogelijkheid om de kvs temperatuur uit te lezen via de OBD poort kan iemand dat bevestigen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2020 11:14 #1459463
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 115 graden
115 graden is voor de motor geen probleem, die kan daar best tegen. De smeerolie kan nog heter worden en wat dacht je van de uitlaatgassen? Het risico zit 'm eigenlijk alleen in het kookpunt van de koelvloeistof zelf. Als je die te dicht nadert, kunnen er lokaal dampbellen ontstaan, waardoor op die plaats de motor niet voldoende meer wordt gekoeld en er schade kan ontstaan.
Dit is in dit verband interessant:
evanscoolants.nl/Coolants/Automobielen/auto_cool_180
Dit is in dit verband interessant:
evanscoolants.nl/Coolants/Automobielen/auto_cool_180
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2020 11:56 #1459465
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lastig
Zo zijn er meerdere producten die op papier veel beter lijken in alle opzichten (behalve de prijs natuurlijk) maar in de praktijk vraag ik mij toch af wat het intern met het blok doet. Zou het zelf niet aandurven om in mijn Volvo te gooien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2020 13:45 #1459467
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ook niet direct, maar even
Ik ook niet direct, maar even om aan te geven dat met dit product de motor ook bij bijvoorbeeld 120 graden heel blijft. Zelfs zonder drukverhoging in het koelsysteem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2020 14:17 #1459470
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Volgens TP32047 zou je met de
Volgens TP32047 zou je met de Volvo System Tester ook bij de LH 2.4 een diverse data live moeten kunnen uitlezen zoals inspuittijd van de injectoren, openingshoek van de stationair regelaar, lambda signaal en ook water termperatuur.
Bij 940's uit 97 en 98 zou de system tester waarschijnlijk rechtstreeks via de OBD1,5 connector in de middenarmsteun kunnen worden aangesloten
Bij oudere 940's met een led-uitlezer onder de motorkap zou de adapter gebruikt moeten worden (rechsonder op de foto)
Ik heb alleen ervaring met gebruik van de system tester op de 960/S90/V90, nog niet met een 940.
Bij 940's uit 97 en 98 zou de system tester waarschijnlijk rechtstreeks via de OBD1,5 connector in de middenarmsteun kunnen worden aangesloten
Bij oudere 940's met een led-uitlezer onder de motorkap zou de adapter gebruikt moeten worden (rechsonder op de foto)
Ik heb alleen ervaring met gebruik van de system tester op de 960/S90/V90, nog niet met een 940.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
03-03-2020 15:01 #1459471
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Recht naar boven:
Is iets te koud.
Bij 90 graden staat de wijzer op 2 over twaalf.
Zo hoort het.
Bij 90 graden staat de wijzer op 2 over twaalf.
Zo hoort het.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2020 15:10 #1459472
door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic compensatie
Meestal is het ene een compensatie het ander. Als een vloeistof een hoger kookpunt (en lager vriespunt) aankan is de koelcapaciteit van de vloeistof vaak weer lager. Een koelsysteem waar enkel water zorgt voor een betere afkoeling dan een koelsysteem waar koelvloeistof in zit. Water in een auto gooien waarbij (in mijn geval) de fan pas werkt op 115g lijkt me geen goed plan
. Bij mijn 360 had ik het wel half koelvloeistof en half gedemineraliseerd water. Waardoor met LPG op hoge snelheid op de snelweg in het buitenland de bedrijfstemperatuur gewoon goed bleef. Met 100% koelvloeistof werd de auto net iets eerder boven de 95g.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2020 15:13 #1459473
door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Mooie info,
Mooie info,
Goed om te horen dat 115g nog niet echt een probleem is voor de motor.
Scheelt waarschijnkijk ook dat het bij stationair draaien gebeurd en niet op vollast.
airco heb ik nog niet aangesloten.
Goed om te horen dat 115g nog niet echt een probleem is voor de motor.
Scheelt waarschijnkijk ook dat het bij stationair draaien gebeurd en niet op vollast.
airco heb ik nog niet aangesloten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-03-2020 15:33 #1459474
door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Nog iets getest.
Onderweg zag ik dat de 940 specialist niet ver van me route af lag, dus daar maar langs gereden om toch eens een ander relais te proberen. (om het uit te sluiten)
Drie verschillende geprobeerd, maar ze doen allemaal hetzelfde.
-Als de motor draait en je sluit de relais aan gaat de hi speed fan meteen draaien. (dat kan wellicht normaal zijn)
-Als ik de motor uitzet en weer aan gaat de Fan uit en bij het starten blijft de fan uit. (Koelvloeistof temp onder de 115g)
-Met draaiende motor loopt de temperatuur via de voltmeter omlaag naar 0.55 Volt en dan gaan de Hi speed fan aan. (0.55 volt is +- 115g via tabel)
-De Hi speed fan blijft aan zolang de motor draait (+10 minuten). (de volt meter geeft dan al over 1.2 Volt aan en de radiateur is niet meer heet)
-De fan stopt pas met draaien als ik de motor uitzet.
De low speed Fan doet dus niks en de hi speed fan blijft aan als deze eenmaal aanslaat.
Nu ik weet dat 115g niet zo'n probleem is.
Ga ik eerst maar eens APK laten voorkeuren, voordat dat ook nog een probleem wordt.
Daarna kijken of wellicht het signaaldraad niet meer goed is.
Tabel van Adrian. ter verduidelijking van de Volts en temperatuur.
[img src=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...47.jpg?itok=1eEYn-Ho " (class="additional class"|alt="alt text")/]
Drie verschillende geprobeerd, maar ze doen allemaal hetzelfde.
-Als de motor draait en je sluit de relais aan gaat de hi speed fan meteen draaien. (dat kan wellicht normaal zijn)
-Als ik de motor uitzet en weer aan gaat de Fan uit en bij het starten blijft de fan uit. (Koelvloeistof temp onder de 115g)
-Met draaiende motor loopt de temperatuur via de voltmeter omlaag naar 0.55 Volt en dan gaan de Hi speed fan aan. (0.55 volt is +- 115g via tabel)
-De Hi speed fan blijft aan zolang de motor draait (+10 minuten). (de volt meter geeft dan al over 1.2 Volt aan en de radiateur is niet meer heet)
-De fan stopt pas met draaien als ik de motor uitzet.
De low speed Fan doet dus niks en de hi speed fan blijft aan als deze eenmaal aanslaat.
Nu ik weet dat 115g niet zo'n probleem is.
Ga ik eerst maar eens APK laten voorkeuren, voordat dat ook nog een probleem wordt.
Daarna kijken of wellicht het signaaldraad niet meer goed is.
Tabel van Adrian. ter verduidelijking van de Volts en temperatuur.
[img src=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...47.jpg?itok=1eEYn-Ho " (class="additional class"|alt="alt text")/]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 31
03-03-2020 16:06 #1459475
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic De koelvloeistof heeft maar
De koelvloeistof heeft maar een beperkt effect op het verhogen van het kookpunt.
Een 50/50 mengsel kookt al bij 108 graden onder atmosferische druk.
Hetzelfde mengsel van 50/50, maar dan onder 1 bar overdruk, kookt pas bij 125 graden.
Afhankelijk van welke dop je op het expansievat hebt zitten laat deze de druk toe tot maximaal 1,5bar overdruk, waarbij 50/50 mengsel pas kookt bij 135 graden.
Zelfs 100% water kookt pas bij +-120 graden onder 1 bar overdruk, of +-126 graden bij 1,5 bar....
Die meter is zo ontzettend gedempt omdat Volvo in de 240 veel vragen/klachten kreeg over een uitslaande meter. Iets wat mensen ongerust maakte, maar geen kwaad kon. In de 240 is als gevolg hiervan een aanvullend printplaatje in de meter gekomen. Deze zorgde ervoor dat de meter over een bepaald bereik in dezelfde stand blijft staan om klachten/vragen te voorkomen. Bij een 240 kan dit printplaatje verwijderd worden, maar bij de 7/9 serie is het compleet geïntegreerd in de meter zelf.
Een 50/50 mengsel kookt al bij 108 graden onder atmosferische druk.
Hetzelfde mengsel van 50/50, maar dan onder 1 bar overdruk, kookt pas bij 125 graden.
Afhankelijk van welke dop je op het expansievat hebt zitten laat deze de druk toe tot maximaal 1,5bar overdruk, waarbij 50/50 mengsel pas kookt bij 135 graden.
Zelfs 100% water kookt pas bij +-120 graden onder 1 bar overdruk, of +-126 graden bij 1,5 bar....
Die meter is zo ontzettend gedempt omdat Volvo in de 240 veel vragen/klachten kreeg over een uitslaande meter. Iets wat mensen ongerust maakte, maar geen kwaad kon. In de 240 is als gevolg hiervan een aanvullend printplaatje in de meter gekomen. Deze zorgde ervoor dat de meter over een bepaald bereik in dezelfde stand blijft staan om klachten/vragen te voorkomen. Bij een 240 kan dit printplaatje verwijderd worden, maar bij de 7/9 serie is het compleet geïntegreerd in de meter zelf.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam