Temperatuurmeter geeft altijd over de helft aan.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2020 01:01 #1459225 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Zijn er
auto's waar dat wel in zit ?
Ik heb er nooit van gehoord.
Is ook geen reclame voor een autofabrikant lijkt me.
Allemaal controlelampjes die aan kunnen gaan omdat er iets stuk kan gaan.
Hoe meer lampjes hoe meer er stuk kan gaan aan die bewuste auto . Dat wil de consument niet weten toch ??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2020 08:13 #1459204 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic paarse draad en lampje
Die losse paarse stekker bij de accu is voor de Volvo monteur bij werkzaamheden onder de motorkap. Als ik me goed herinner om de ontsteking te stoppen of zo.

Dat lampje bedoel je daarmee dat groen lampje in de dash?

Dat is een reserve positie lampje 7 en heeft de aarde via de print op de plus kan je een extra draadje vanaf het fanrelais trekken naar C10.

Mijn kerstverlichting aan waarschuwingslampjes heb ik hier beschreven:
volvo700vereniging.nl/electro/extra-waarschuwingslampjes

Om de fan te testen kun je het beste de twee connectoren bij de condensor van de airco een voor een doorverbinden.

Een 96 model klopt met codes schema hieronder van 95. Om de kleurcodes van de draden te zien trek je de rubber isolatiehoes een stuk terug.

Van links naar rechts op de tekening is de volgorde van de drie sensoren als je voor de auto staat.

Meest linkse connector Violet - hier zitten twee roodgroene draden aan. Dit is de AC high pressure sensor. Deze schakelt de compressor uit bij te hoge druk in het systeeem. Deze heeft geen invloed op de fan.

Middelste connector grijs - met een zwarte en een zwartblauwe draad lowspeed sensor, niet zeker of deze druk of temperatuur gestuurd wordt.

Rechtse connector - bruin - met een zwarte en een zwartwitte draad highspeed sensor, idem

Volgens schema:

De fan gaat lowspeed draaien wanneer er aarde komt vanaf of de lowspeedsensor of vanaf de ECU adhv de motortempsonde boven 97 graden.
De fan gaat highspeed draaien wanneer er aarde komt vanaf of de highspeedsensor of vanaf de ECU adhv de motortempsonde boven 103 graden.

Dit is inderdaad een beetje aan de hoge kant.

Daarom heb ik een extra sensor op de onderbuis van de radiateur zitten van Kemo. (instelbare temperatuurschakelaar van Kemo)
Daarmee stel ik zelf de inschakeling in op een temperatuur zodat er wat meer reserve koelwater van onder de 70 graden aanwezig is.
www.conrad.nl/p/kemo-m169a-temperatuur-s...&utm_campaign=308958

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2020 08:20 #1459227 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 0,55V
Correspondeert denk ik met iets van 102 in de kop.
Verbind de zwart-witte draad bij de condensor dan ook door om highspeed te testen.
Er zitten denk ik twee spoelen in de fan. Een wordt geactiveerd door zwartblauw - lowspeed en een door zwart-wit highspeed. Samen gaat de fan het hardst.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2020 10:47 #1459228 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 98-er
Ik heb een 98 LPT met AC en heb nog nooit iets gemerkt van low / high speed fan. Voor mijn gevoel draait de fan altjd maar één toerental en slaat regelmatig aan als ik wat langer in de file sta of langzaam rijd. Gaat al 22 jaar en ruim 650K km goed, zomer en winter.
En wat betreft controlelampjes: wij vinden dat misschien leuk, maar de gemiddelde automobilist wil eigenlijk maar twee lampjes:
rood, meteen stoppen en bel de wegenwacht
geel, doorrijden en eenmaal thuis garage maar eens bellen.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2020 19:18 #1459239 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Kleur en highspeed
Die kleurcodering houd ik ook aan voor de andere gebruikers. Groen niks aan de hand geel doorrijden rood stoppen.
Highspeed slaat een enkele keer aan maar dat gebeurt dan door de 2e sensor van de airco, moet het wel flink warm zijn.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-02-2020 22:36 #1459243 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Optisch bedrog?!?
Deze week na montage van een nieuwe thermostaat (omdat bij mij de naald al op eenderde vd schaalverdeling stopte bij warme motor) dacht ik dat ook bij mij de naald over de helft vd schaalverdeling kwam. Vanuit de stoel zag ik dat de naald verder dan de helft kwam.
Echter dit is gezien vanuit de rijders positie recht achter het stuur. Toen ik stil stond ben ik iets naar rechts op de bestuurdersstoel geschoven waardoor ik met mijn ogen recht voor de temp. meter kwam te zitten en ... de naald stond gewoon loodrecht in het midden!
Misschien bij jou ook het geval: optisch bedrog vanwege de kijkhoek?
groet,
Pascal

• Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2020 01:28 #1459457 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Goed idee om te kijken of het
Goed idee om te kijken of het optisch bedrog is, had zo maar gekund, ik dacht zelf eerst ook dat het dan wel zo hoorde te zijn.
Als ik de motor start loopt de wijzer langzaam op.
Totdat deze net na het midden is.
In input van de sensor is dan 1.0 Volt (staat gelijk aan 60 graden)
Na een paar minuten stilstand draaien wordt de input Volt 0.55 (gelijk aan 115 graden)
tempsensor meter
Graden Volt bij meter
60 1.0
90 0.8
100 0.7
110 0.6
120 0.5
130 0.4
Dus of koelvloeistof tempratuur nu 60 of 115 graden is. de wijzer geeft hetzelfde aan. Dit kan niet juist zijn.

• Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2020 01:32 #1459458 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Ik heb de Fan en bedrading
Ik heb de Fan en bedrading getest door rechtstreeks 12V op de low en hi speed draden te zetten. De fan werkte prima.
Nu blijft het relais en input voor aansturing van de relais over.

Weet iemand wat deze hoort te zijn voordat de fan (hi of low speed) aanspringt.

Kan ik de relais testen door rechtstreeks 12Volt van de accu op de aansturingsdraden te zetten. Of mol ik de relais dan zoiezo doordat de input veel lager hoort te zijn?

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2020 08:53 #1459461 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik denk dat er niets mis is
Ik denk dat er niets mis is met jouw temperatuurmeter en -regeling.

Ik heb er lang geleden een keer naar gekeken in mijn V90, bij deze auto kan je via de OBD connector de temperatuur van het koelwater uitlezen.

Bij 60 graden komt de meter uit de hoek, bij 80 graden staat de meter recht omhoog en bij 103 graden staat de meter nog steeds recht omhoog. Hoger dan 103 graden kon ik de temperatuur niet krijgen.

De temperatuurmeter functioneert in feite als een lampje: zolang de temperatuur normaal is staat de meter recht omhoog. Pas als de temperatuur te hoog wordt loopt de meter snel op. Maar dan is het vaak al te laat dus het is inderdaad irritant.

In de bergen met een caravan of bij hele warme dagen in een lange file op de duitse autobahn lees ik dan ook voor de zekerheid de actuele temperatuur uit via mijn telefoon.

Dit staat er in TP 32047 over de LH2.4. Dit zou alleen gelden voor modellen voor 1992 maar vergelijkbare informatie voor modellen na 1992 ontbreekt dus ik denk dat het voor alle modellen klopt

Kennelijk vond Volvo 115 graden nog een normale temperatuur. Misschien begint de termperatuurmeter daarom pas op te lopen boven de 118 graden of zo.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2020 08:55 #1459460 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Poort 10 en 11 ecu
En/of de sensoren van de condensor geven een massa door aan het relais via blauwzwart en witzwart wanneer de fan aan moet.
De beweging van de tempmeter heeft Volvo zo bedacht.
Dit wordt gedaan door een ic'tje in de tempmeter.
Aanpassing die ik op de tempmeter heb zitten:

volvo700vereniging.nl/content/de-temperatuurmeter-beweging

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC