Temperatuurmeter geeft altijd over de helft aan.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2020 19:23 #1459097 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ik volg
niet veel van dit topic.
Waar gaat het nu om ? Wat is het doel. ?
Velen reageren met allerlei technische knowhow.
Fijn natuurlijk maar wat is de issue nu ?
De meters staan altijd net iets voorbij het midden en bewegen pas vrij laat.
Met aanpassingen de meter in het midden te krijgen is onzinnig.
Aanpassingen die erop gericht zijn je te waarschuwen bij stijgende KVS temperaturen zijn wel zinnig.
Welk aspect wil je nu adresseren ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2020 21:00 #1459101 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Dank voor de uitgebreide link
Dank voor de uitgebreide link met info, ik ben er achter dat het idd de meter van de cockpit is. (gelukkig!)
Of het de auto nu werkelijk 60 graden (1.0 Volt) is of 110 (0.55 Volt) graden, de wijzer staat gewoon in het midden.

Vanaf 0.55 gaat de fan draaien idd.
En deze stopt niet meer met draaien, na een kwartier stond de wijzer nog in het midden en kreeg ik 1.2 Volt op meter.
De radiateur was lauw en geen hoge druk op de slangen.
Dit is nog wel een probleem.
Allen het contact uitschakelen en motor opnieuw starten laat de Fan stoppen.

Auto zelf tijdens test rit blijft prima op bedrijfstemperatuur (0.90 Volt) ik heb een thermostaat van 87Graden dus dat zit wel goed.

Voor het probleem met de Fan die blijft draaien zou ik haast denken, laat ik er een oude vico Fan op zetten en het is opgelost.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2020 21:07 #1459102 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Ik dacht dat de
<Waar gaat het nu om ? Wat is het doel. ?
>Ik dacht dat de bedrijfstemperatuur van de auto te hoog werd, maar het blijkt te zijn dat mijn wijzer in het dashboard gewoon slecht werkt.
>Of de tempratuur bij de sensor nu 60 of 110 graden is de wijzer staat gelijk.
<Velen reageren met allerlei technische knowhow.
>Super toch, ik ben er erg blij mee, zelf heb ik deze specifieke kennis niet paraat.
<Fijn natuurlijk maar wat is de issue nu ?
>De motortemperatuur zegt veel over de motor. (ik heb een hekel aan auto,s die enkel een lampje geven als de motor al overkookt)
>Het liefst heb ik ook een oliedrukmeter.
<De meters staan altijd net iets voorbij het midden en bewegen pas vrij laat.
<Met aanpassingen de meter in het midden te krijgen is onzinnig.
>ja, maar een kloppende waarde doorgeven vind ik wel een verreisde.
>Als voorbeeld, ik ree pas met een zware kar met me 360 tegen de storm in op LPG. zag dat mijn temperatuur meter ipv 85 op 105 stond, dus deed ik wat rustiger aan. Denk aan rijden in de bergen enz. Een goed werkende temp meter kan je een hoop elende besparen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2020 21:10 #1459103 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic 1 Waar gaat het nu om ? Wat
1 Waar gaat het nu om ? Wat is het doel. ?
2 Ik dacht dat de bedrijfstemperatuur van de auto te hoog werd, maar het blijkt te zijn dat mijn wijzer in het dashboard gewoon slecht werkt.
Of de tempratuur bij de sensor nu 60 of 110 graden is de wijzer staat gelijk.
1 Velen reageren met allerlei technische knowhow.
2 Super toch, ik ben er erg blij mee, zelf heb ik deze specifieke kennis niet paraat.
1 Fijn natuurlijk maar wat is de issue nu ?
2 De motortemperatuur zegt veel over de motor. (ik heb een hekel aan auto,s die enkel een lampje geven als de motor al overkookt)
Het liefst heb ik ook een oliedrukmeter.
1 De meters staan altijd net iets voorbij het midden en bewegen pas vrij laat.
Met aanpassingen de meter in het midden te krijgen is onzinnig.
2 ja, maar een kloppende waarde doorgeven vind ik wel een verreisde.
>Als voorbeeld, ik reed pas met een zware kar met me 360 tegen de storm in op LPG. zag dat mijn temperatuur meter ipv 85 op 105 stond, dus deed ik wat rustiger aan. Denk aan rijden in de bergen enz. Een goed werkende temp meter kan je een hoop elende besparen. Hoop dat ik je meer duidelijkheid heb kunnen geven van het nut.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2020 21:13 #1459104 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Is er geen aftermarket
Is er geen aftermarket temperatuurmeter die via de imput van het aantal volt de werkelijke temperatuur aangeeft? Dat zou natuurlijk de best oplossing zijn. Of kan ik er ook gewoon een andere tellerunit in zetten. Als deze niet de zelfde waardes aangeeft is het helemaal een makkelijke oplossing.

Nouwja eerst maar weer eens uitzoeken waarom de Fan niet stop met draaien na het aanslaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2020 13:44 #1459110 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Duidelijk


Om dezelfde redenen heb ik mijn auto's aangepast Staat her en der op de site. Ik zal het eindresultaat nog een keer helder opschrijven. Doet precies wat jij wilt bereiken met een aftermarket display die de exacte temperatuur weergeeft zodra de fan aanslaat, een fan die ik iets eerder aan laat slaan , lampjes in het klokken huis als de ecu de grenswaarden bereikt, en een tempmeter die in beweging komt boven de 95 graden.

Dit allemaal om te weten wanneer je wat rustiger aan moet doen inextreme situaties.

Die harde slangen dat moet bij hoge temperatuur. Dan heb je druk op het systeem wat een kookpunt verhoging geeft. Heb je geen druk dan krijg je al snel kookverschijnselen in de kop bij hoge temperatuur. De druk wordt altijd beperkt door een ventiel in de dop van het voorraadvaatje.



Dat de fan blijft hangen zal aan het relais, onder de linker koplamp, liggen wat blijft plakken.
Je kunt er bij wanneer je de accu eruit haalt.
Het kan ook aan de LH-ecu liggen, dan blijft het aarde contact richting relais hangen.
Een meting is lastig, zodra je een proeflampje op de signaal draad zet trek je nl stroom uit het relais en gaat de fan ook aan.
Blijft de fan dan ook aan dan zal het aan het relais liiggen.
Met een diode kun je de valse stroom voorkomen.

1,2V als de fan door blijft draaien betekent een te lage temperatuur. Dan is de thermostaat niet op tijd weer dicht gegaan.
Je ziet dat vaak bij verouderde thermostaten. Ik zou er een nieuw inzetten en meteen voor een 93 graden versie gaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2020 16:35 #1459169 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Relais Fan
Als hij bij 0.55 Volt aanspringt dan zou dit wss de hi speed fan zijn?
lijkt mij anders wel erg hooge temp voordat de fan zou gaan werken.



Het draad met de paarse stekker hang los. (lijkt ook niet dat hij echt ergens aangesloten hoort te zitten)
De zwarte massa, heb ik op het chassi geschroefd.

Ik heb op advies een nieuwe thermostaat van 87 C erin gezet auto loop namelijk op LPG.
Op welke signaal draad kan ik het lampje zetten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2020 16:35 #1459170 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic foto
[img src=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ..._0.jpg?itok=5jfxu9oS " (class="additional class"|alt="alt text")/]

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2020 07:28 #1459193 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik vind dat advies van een
Ik vind dat advies van een koude thermostaat bij LPG altijd heel raar. De meeste installaties hebben een verdamper (alleen LPi niet) en trekken daarmee al een extra wissel op het koelsysteem: die verdamper werkt het meest effectief bij een hoge systeemtemperatuur en dus de 93 thermostaat, net als de hele motor.
De gedachte zal wel zijn dat LPG warmer verbrandt, maar dat is een fabeltje met een heel beperkte kern van waarheid (ja: 5-10 graden warmer dan de normale 600, dat ga je echt merken...).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-02-2020 23:35 #1459224 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic Hier ga ik zeker even goed
Hier ga ik zeker even goed naar kijken.
Nogmaals dank voor de uitgebreide info.
Bij mij gaat de fan pas aan bij 0.55Volt dus enkel als de kop hoger dan 115 g is.
De rest doet dus blijkbaar niks. geen goed idee met de zomer voor de deur.
Goed idee om controlelampjes te maken die aangeven als de fan aanspringt. Vreemd dat het niet gewoon een standaard er al in gemaakt is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD