Koppakking ligt eruit. 940 lpt ‘98
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
18-09-2019 13:49 #1456660
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic De beide waardes door
De beide waardes door FFlunche worden ook door Volvo voorgeschreven, waarbij de 60Nm - 60graden variant de meest recente is.
Doe je zelf overigens een plezier, en doe géén Loctite of iets vergelijkbaars op deze bout.
Doe je zelf overigens een plezier, en doe géén Loctite of iets vergelijkbaars op deze bout.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2019 13:53 #1456661
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Loctite :-(
Goeie tip! Dankjewel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2019 11:53 #1456680
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic operatie geslaagd...
operatie geslaagd...
blok was mooi afgevlakt (3/10e mm) en schoongemaakt.
kleppen gesteld en nieuwe Elring pakkingset erop gezet.
opouwen was best een langdurige klus omdat sommige bouten echt slecht bereikbaar zijn.
Motor sloeg mooi aan en liep na een paar minuten mooi rond.
Achtergebleven koelvloeistof in de uitlaat zorge wel voor een spectaculaire rook wolk 10 minuten lang..
Ik vermoed dat de oorzaak van dit probleem trouwens ligt in de vorige koelvloeistof wissel. Ik denk dat de kop niet goed ontlucht is geweest en dat de boel te heet is geworden.
Ik heb een nieuwe thermostaat geplaats met een extra gaatje erin voor de ontluchting. blok warmt mooi rustig op en alle slangen worden goed warm. Wat
mij wel op valt is dat de fan snel aanslaat en blijft draaien terwijl de auto gewoon rustig stationair draait...produceert dit blok echt zoveel warmte?
blok was mooi afgevlakt (3/10e mm) en schoongemaakt.
kleppen gesteld en nieuwe Elring pakkingset erop gezet.
opouwen was best een langdurige klus omdat sommige bouten echt slecht bereikbaar zijn.
Motor sloeg mooi aan en liep na een paar minuten mooi rond.
Achtergebleven koelvloeistof in de uitlaat zorge wel voor een spectaculaire rook wolk 10 minuten lang..
Ik vermoed dat de oorzaak van dit probleem trouwens ligt in de vorige koelvloeistof wissel. Ik denk dat de kop niet goed ontlucht is geweest en dat de boel te heet is geworden.
Ik heb een nieuwe thermostaat geplaats met een extra gaatje erin voor de ontluchting. blok warmt mooi rustig op en alle slangen worden goed warm. Wat
mij wel op valt is dat de fan snel aanslaat en blijft draaien terwijl de auto gewoon rustig stationair draait...produceert dit blok echt zoveel warmte?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2019 12:05 #1456682
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaat lekker met dat uploaden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2019 12:10 #1456683
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog 1 poging
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2019 13:33 #1456684
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic werkt dit ook zo vanaf mijn telefoon?
ik probeerde via mijn iphone de fotos te uploaden...
Bedankt in ieder geval!
Bedankt in ieder geval!
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-09-2019 17:15 #1456686
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Volgens Volvo Service Manual TP 30518/10
Aanhaalmoment bout krukaspoelie voor B200 / B230 types 60Nm + 60 graden.
Blokkeren door helper mogelijk met schroevendraaier op tandkrans (lukt niet met automaat omdat de tandkrans niet blootligt.).
Het beste is een blokkeersleutel, kost minder dan het Volvo garage-uurtarief. Is ook zelf goed te maken wanneer je kunt lassen en zetten. Anders laat je het door de plaatselijke smid doen, kost de helft en is net zo goed. Bovendien kun je er dan eenvoudig bij zonder brug.
De bout goed schoonnmaken en daarna lichtelijk in-oliën zodat de wrijving van een vunzige schroefdraad geen invloed heeft op het aanhaalmoment (veelgemaakte fout) waardoor het effectieve moment lager is dan 60Nm. Kopervet kan ook.
Een slagsleutel is onnauwkeurig omdat je daarmee geen 60 graden kunt slaan en, zoals voorgeschreven, niet in eenmaal rustig die 60 graden aan kunt halen. Slagsleutels zijn goed om bouten te lossen, niet om aan te halen. Worden daarom door veel goedwillende amateurs gebruikt en grote-stappen-snel-thuis monteurs. Nou ja, monteurs... (De Kwik Fit methode, oorzaak nummer één bij afbreken wielbouten).
.
Blokkeren door helper mogelijk met schroevendraaier op tandkrans (lukt niet met automaat omdat de tandkrans niet blootligt.).
Het beste is een blokkeersleutel, kost minder dan het Volvo garage-uurtarief. Is ook zelf goed te maken wanneer je kunt lassen en zetten. Anders laat je het door de plaatselijke smid doen, kost de helft en is net zo goed. Bovendien kun je er dan eenvoudig bij zonder brug.
De bout goed schoonnmaken en daarna lichtelijk in-oliën zodat de wrijving van een vunzige schroefdraad geen invloed heeft op het aanhaalmoment (veelgemaakte fout) waardoor het effectieve moment lager is dan 60Nm. Kopervet kan ook.
Een slagsleutel is onnauwkeurig omdat je daarmee geen 60 graden kunt slaan en, zoals voorgeschreven, niet in eenmaal rustig die 60 graden aan kunt halen. Slagsleutels zijn goed om bouten te lossen, niet om aan te halen. Worden daarom door veel goedwillende amateurs gebruikt en grote-stappen-snel-thuis monteurs. Nou ja, monteurs... (De Kwik Fit methode, oorzaak nummer één bij afbreken wielbouten).
.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2019 19:12 #1456760
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic En.....
Nog steeds alles ok ?
Geen rare dingen na de reparatie ?
Geen rare dingen na de reparatie ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2019 13:34 #1456804
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic draait als een zonnetje
Alles werkt weer zoals het hoort. Blok loopt mooi stationair. Had last van een kleine olielekkage op de olie-retour naar de carter. Lijkt erop dat de retour leiding niet meer mooi aansluit op de rubbern dop in de carter. Voor nu even afgekit en bij de volgend oliewissel vervang ik de retour slangen en de ruberen dop.
enige wat mij op valt is dat het lijkt of de motor smoort als ik weg wil rijden, toerental zakt even in als ik gas geef om daarna gewoon netjes op te pakken...
enige wat mij op valt is dat het lijkt of de motor smoort als ik weg wil rijden, toerental zakt even in als ik gas geef om daarna gewoon netjes op te pakken...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2019 22:24 #1456820
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Staat je
Staat je gaskleppositieschakelaar (of hoe dat ding ook heet) wel goed afgesteld dan? Ik kan me voorstellen dat als die te vroeg het signaal geeft dat je gas aan het geven bent (dus op het moment dat de gasklep nog vrijwel helemaal gesloten is) je motor even smoort omdat de CIS klep dan al dicht gaat.
Moderators: Jerry Stam