Motor loopt slecht. Garage wil reviseren!

  • Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-01-2019 14:05 #1452143 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Nene Willem
Citaat Willem;
Die ruimere klepspeling is inderdaad bedacht om meer marge te hebben, maar werkt volgens mij averechts: daarmee verklein je namelijk ook de contactduur van de klep met de zitting. En dat is de enige manier waarop die klep gekoeld wordt... vooral niet doen dus!
Einde Citaat.

Als de speling groot is blijven de kleppen juist langer dicht staan en dus blijven ze langer tegen de zittingen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2019 17:42 #1452378 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Weer lekker rijden
De ouwe blauwe is weer helemaal bijgewerkt bij Bosscha. Nieuwe D-riem, nieuwe waterpomp (lekte), verse olie en filter, verse remblokken voor en achter weer goed gangbaar gemaakt, LPG afgesteld en nog wat dingetjes. Met de compressie was niks mis. En natuurlijk weer een probleemloze nieuwe APK tot januari 2021.
Rest nog hier en daar een sleuteldagklusje. Heb er zin in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2019 18:20 #1452379 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Kijk
Dat zijn goede berichten!

Nou lekker rijden.

Groeten,

Ton.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2019 02:12 #1452381 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Kleppen stellen
Bij LPG motoren houd ik altijd een klepspeling aan van 0,05 boven de waarde van de benzinemotor. De klep komt dan iets later uit de zitting en valt er iets eerder in. Hierdoor maakt deze langer contact met de zitting en koelt beter, waarmee het tulpvormig inslaan van de klep wordt voorkomen.. De ruimere klepspeling heeft geen merkbare invloed op het motorvermogen, de motor loopt er ook rustig op.

Resultaat: ik voer de controle om de 30.000 km uit. Het blijkt echter dat ik maar twee of drie kleppen hoef te stellen bij 90.000 km. De minder hete klep slaat minder in en het duurt langer voor de cylinderkop is uitgesteld.

Bij het stellen heb je het probleem dat je moet meten en daarna het plaatje er uit moet halen om te kijken hoe dik het is. Daarna mag je de boel weer monteren en dan een nieuw plaatje bestellen. Vervolgens is het je gegund om de boel weer los te halen en het nieuwe plaatje monteren. Dit omdat de meesten, zelfs ik niet, een plaatjesmuseum hebben liggen. Je hebt per maat ook meerdere plaatjes nodig omdat je nu eenmaal acht en in sommige motoren 12 kleppen hebt (of zelfs meer).

Om dit omslachtige gedoe te voorkomen maak ik gebruik van een klepsteltabel en houd dan ook nog tijd over voor een extra bak koffie. Werkwijze: meten, rekenen, op je gemak plaatjes halen of bestellen en daarna pas oude plaatjes loshalen. De tabel zie je in bijgaand voorbeeld.

In kolom 1 noteer je de gemeten speling. In kolom 2 het gemonteerde plaatje. Bij de volgende stelbeurt trek je de gemeten speling af van de genoteerde speling, het getal dat je dan overhoudt trek je dan af van de dikte van het gemonteerde plaatje (kolom 2) en noteert de nieuwe waarde van het plaatje in de derde kolom. Hierna bestel je het nieuwe plaatje. Is het nieuwe plaatje gekomen dan monteer je dit.

Je pakt een nieuw formulier en noteert de spelingen (kolom 1) en de waarden van de nieuw gemonteerde plaatjes (kolom 2) en stopt het oude formulier in je archief of hangt het boven je bed. Je mag het natuurlijk ook vergezeld van een rode roos naar je (nieuwe?) geliefde zenden, misschien hangt zij het dan wel boven je bed...

Het nieuwe formulier bewaar je goed want het scheelt weer werk bij de volgende stelbeurt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-01-2019 09:31 #1452382 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Je zal dit al wel een paar
Je zal dit al wel een paar keer gedaan hebben Jur dus het zal vast goed gaan.
Maar heb je nooit last van ingesleten plaatjes?

De plaatjes meet je altijd met een micrometer in de vorm van een "c" om het plaatje in het midden te meten, en dus niet met een schuifmaat (die meet aan de randen). Dat is vooral omdat gebruikte plaatjes hol inslijten.

Stel je meet dat de speling 0,1 verlopen is, dan kan het ingesleten stelplaatje bv verantwoordelijk zijn voor 0,05 en de andere 0,05 bv in de klep. Zou je het stelplaatje vervangen voor een nieuwe van dezelfde maat, dan corrigeer je die 0,05 al. Je hebt dus een plaatje nodig wat 0,05 dunner is, en niet 0,1 zoals gemeten. Als je snapt wat ik bedoel....

Ikzelf heb geen zin om elke keer op te meten, dicht te doen, bestellen, wachten, openmaken, plaatjes vervangen enz. enz... om die reden alleen al ga ik wel even bij Timen op de koffie. Die heeft gelukkig wel een heel plaatjesmuseum ;)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2019 09:43 #1452384 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Och, Jur houdt kennelijk toch
Och, Jur houdt kennelijk toch van teveel klepspeling, hij stelt ook al ruimer. Als je plaatje dan wat extra gesleten is zit dat wel in de coulance.
Stel je op de juiste grenzen dan speelt dit natuurlijk wel. Persoonlijk stel ik daarom mijn kleppen liefst op een sleuteldag, dan kan ik naar hartelust putten uit de plaatjesvoorraad van het sleuteladres. Op een fatsoenlijk C-type micrometer na heb ik verder alle benodigde spullen zelf wel...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2019 13:35 #1452395 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic @noppen Paar keer?
Een paar keer al gedaan?

Ik doe dit al een slordige 1.5 miljoen kilometers. De wagens van vrienden niet meegerekend...

In mijn historie staan Simca's (1300) ; Citroëns (CX en GS) en uiteraard vanaf 1980 Volvo's (240, 245, en 940). Allen op LPG, behalve mijn eerste Eenden, die ik nog steeds met een blinddoek om uit elkaar kan halen. En in elkaar zetten, heerlijke wagens.
;-)
Ik ben nog nooit ingesleten plaatjes tegengekomen, tenminste niet verder dan 0,02 mm in het midden. Ik gebruik overigens vrijwel altijd nieuwe plaatjes. Ik heb verder zelden een versleten nokkenas gezien. Kwestie van goede motorolie die overigens niet al te duur hoeft te zijn. Bovendien heb je op LPG te maken met soepeler oplopende zuigerdrukken omdat LPG wat 'langzamer' ontploft dan benzine, volgens een van mijn beste vrienden die als 'leermeester' optrad. Volgens de kenners in het vak een van de beste autotechnici van Nederland. Na een leven als werkplaatschef en later garagehouder was hij onder andere cursusspecialist (diagnosetechniek en auto-elektronica) bij Innovam omdat hij wat rustiger aan wilde doen tot zijn pensioen.

Maar goed, het wordt off topic...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2019 15:17 #1453722 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Oeei, sneller moeten stellen...
Ik lees ergens dat twee mensen zeggen dat je na het inkorten van klepstelen, teneinde het naderend uiteinde even uit te stellen, eerder een dunner plaatje moet monteren. Een van deze mensen zei dat hij er geen verklaring voor had.

Die verklaring is er echter wel.

De kleppen slaan op den duur in op de zitting. Ze krijgen dan , om het maar eens beeldend te zeggen, in plaats van een vlakke vorm een tulpvorm. Hoe verder de klep inslaat, hoe gemakkelijker deze vervormt.

Mijn ervaring is dat bij nieuwe kleppen het vervangen van stelplaatjes minder snel hoeft dan bij dunne plaatjes. Waarbij je dan mag aannemen dat de klep een aardige 'tulpvorm ' heeft gekregen.

Lang geleden ben ik begonnen met een onderhoudsdatabase, waarbij alle werkzaamheden met kilometerstand in worden opgenomen. Erg leerzaam. Dan weet je waarom een Volvowaterpomp die weliswaar twee tot vier maal meer kost dan een Q-Hazel, Kühl, Ridex of andere thirdparty pomp, maar in de praktijk uiteindelijk goedkoper is dan de genoemde third party merken.

Uit mijn database blijkt dat dikkere plaatjes langer meegaan dan de dunnere. Op het ogenblik heb ik een kop onderhanden waarvan stelplaatjes van de inlaatkleppen 4.00 zijn en een 3.95. De uitlaatplaatjes zijn aanmerkelijk dunner. En er is één plaatje van 3.30 dat ik 15.000 kilometer terug heb geplaatst en dat nu 3.05 millimeter zou moeten zijn. De andere plaatjes variëren van 3,35 tot 3.65.

Hieruit kun je afleiden dat inlaatkleppen minder snel inslaan dan uitlaatkleppen omdat deze die heter worden. En dat het afslijpen van klepstelen in feite weinig soelaas biedt omdat het proces sneller gaat naarmate de klep meer tulpvormig wordt..

Ooit heb ik zelf in een ver verleden uit nood zelf een plaatje gemaakt van 3.20 door de achterkant vaneen dikker plaatje af te slijpen, dat kan net zonder dat de nok de stoter raakt, maar dat was helemaal snel vertrokken. En zo kostte dat na 8000 kilometer een klepstoter (en gelukkig geen nokkenas).

De serie maten voor stelplaatjes loopt van 3.30 tot 4,50. Je kunt deze per stuk kopen. De officiële set (OEM 273669) loopt echter van 3.30 tot 4.15. Dit omdat dit de meest voorkomende maten zijn. Dunner dan 3.30 is nutteloos omdat een klepspeling van 0.30 weliswaar net is toegelaten, maar een plaatje van 3.15 buiten de veiligheidsmarge komt waarbij de nokkenas c.q. de klepstoter geen gevaar lopen.

Op de waterpompslijtage ga ik in een ander draadje nader in omdat dit hier off topic wordt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD