Motor loopt slecht. Garage wil reviseren!

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2019 19:39 #1452003 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Bosscha is gewoon een goed
Bosscha is gewoon een goed adres.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2019 19:46 #1452004 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Gokje qua onderdeel
www.estateservices.nl/ventielset-rembekr...0-s90-v90-p1800.html
Is het dit ding wat je bedoelt dat lek is?

Ik rijd ook op LPG maar stel gewoon op 0,4 af (ook 2x met Timen hierop afgesteld) maar heb die 0,45 ook wel vaker gehoord dacht dat Jur dat voornamelijk doet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2019 23:14 #1452015 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Lijkt juist
Volgens mij is dat het onderdeel. Ik ga morgen meteen kijken en eventueel bestellen. Bedankt voor de tip.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-01-2019 09:34 #1452027 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Pff... duur stukje plastic
Pff... duur stukje plastic

Google even op het artikelnummer (270596) + Volvo en je vind originele Bosch vervangers voor minder dan de helft.

Een bezoekje aan de sloop zal nóg veel goedkoper zijn...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-01-2019 09:41 #1452028 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Het nummer van Bosch is
Het nummer van Bosch is trouwens "0 204 120 018"
En is geen Volvo specifiek onderdeel, zit onder andere in een aantal Peugeot (106,206,306,406,enz..) en Citroen (Xsara, Saxo, Jumpy, Berlingo) modellen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2019 11:42 #1452030 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Top
Thanks! Weer zo'n top tip van het forum. Onderdeel besteld voor minder dan de helft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2019 22:19 #1452122 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Als vanouds
Helaas laat de bestelling op zich wachten en aangezien ik de auto vanaf maandag weer nodig en ik toch graag compleet de weg op ga, heb toch vrijdag even Bosscha gebeld. Zij hadden het onderdeeltje niet, maar via hun kwam ik terecht bij Henk Huisman. Die kon het mij wel leveren en nu loopt de ouwe blauwe weer als vanouds. Misschien wel beter. Volgende week neemt Bosscha mijn auto nog even onderhanden met oa een nieuwe distributie en eventueel afstellen. Dan kan ik hem daarna ook weer met een gerust hart op LPG laten lopen.
Allemaal erg bedankt voor de input!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2019 01:47 #1452125 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Goed
Goed bezig!
Zat me nog te bedenken of die 0,45 klepspeling bedacht is om wat marge in te bouwen omdat het sneller slijt met LPG en je zo niet elke 10000 km t hoeft te checken of dat het echt is omdat de motor dan beter loopt.
Niet onderbouwd verder en gevoelsmatig ingestoken zou ik dan eerder voor 0.40 kiezen. Dus aan de bovenkant gaan zitten van de tolerantiewaarde die Volvo opgeeft maar niet erboven.
Maar goed als je genoeg rijdt heb je die 5/100 mm er zo weer af.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2019 13:27 #1452138 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klepspeling op LPG
De motor is in principe ontworpen voor benzine. LPG verbrandt echter langzamer dan benzine. Het kan daardoor zijn dat bij hogere toerentallen en hogere belastingen de verbranding nog niet helemaal is afgelopen als de uitlaatklep al weer opengaat. De klep wordt daardoor veel heter dan normaal met als gevolg dat de klepspeling snel terugloopt.
Door een iets grotere speling gaat de klep wat later open (en eerder dicht), waardoor er iets meer tijd is voor een volledige verbranding. Dit verklaart ook waarom de klepspeling steeds sneller terugloopt naarmate de speling kleiner wordt.
Ik stel zelf af op .45, controleer om de 15000 km en laat de speling tot .35 teruglopen voordat ik weer ga afstellen.
Ik rij overigens ook al weer 140K km na inkorten van de uitlaatklepstelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2019 13:50 #1452141 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Of niet... het verloop van
Of niet... het verloop van kleppen verschilt van motor tot motor, is mijn ervaring. Rooie Sien (B230FB) wil ze echt niet slijten, ook niet op LPG. Als ik na 80.000 km weer eens stelde moest ik bijvoorbeeld van 345 naar 335, terwijl bij een eerdere B230FB de speling achteruit holde: elke keer na 25000km stellen was de speling nog maar 0,15 oid.
Die ruimere klepspeling is inderdaad bedacht om meer marge te hebben, maar werkt volgens mij averechts: daarmee verklein je namelijk ook de contactduur van de klep met de zitting. En dat is de enige manier waarop die klep gekoeld wordt... vooral niet doen dus!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD