Motor loopt slecht. Garage wil reviseren!

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2019 20:32 #1451961 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Mijn werkwijze
is hetzelfde.
Eerst klepspeling meten. Indien te krap plaatje eruit. Die opmeten.
Dan rekenen welke dikte er wel in moet om op de goede waarde uit te komen.
(bijv 0,35 bij een inlaatklep). Plaatje met de goede dikte plaatsen.
Dan kom ik met meten op 0,35. klopt.
Dan de motor tornen. En opnieuw meten
En dan is mijn ervaring dat de klepspeling dan iets oploopt. Gaat er niet om dat het vervangen plaatje al wel 20000 km aangedrukt is maar juist dat het nieuw geplaatste plaatje nog niet goed genoeg aangedrukt is.

Ik zal de volgende keer ter controle eens extra aandachtig en secuur meten en de nieuwe plaatjes extra goed aandrukken, dan weer meten en dan de motor even een paar slagen draaien en dan nog eens secuur meten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2019 22:02 #1451966 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Meet je de oude plaatjes met
Meet je de oude plaatjes met een schuifmaat? Of netjes met een boog-micrometer?
Want wat je beschrijft snap ik, maar kan in principe niet gebeuren. Meest waarschijnlijke is dat je niet het loopvlak van de plaatjes meet, maar de rand. En die is dikker bij oude plaatjes...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2019 22:06 #1451969 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Het stond er al ergens
Micrometer.
En ik meet in het midden.
Deed het eerder met schuifmaat en dat is niet secuur genoeg.
Blij dat ik een mitutoyo meter heb gekocht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2019 22:10 #1451970 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Heb
met de micrometer inderdaad geconstateerd dat de diktes over het oppervlak van het plaatje kunnen variëren. Wat jij beschrijft inderdaad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-01-2019 22:21 #1451971 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Zal volgende
keer ook eens secuur kijken waar de nok het plaatje raakt en echt op die plek meten.
Voor en na. Eens zien wat dat oplevert aan meetinzichten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2019 11:51 #1451985 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik ben benieuwd!
Ik ben benieuwd!
Ik snap nog niet waar de extra ruimte vandaan moet komen: de volgende keer dat ik bij een plaatjesmotor kleppen stel zal ik ook eens direct na plaatsen van het plaatje, en na een paar slagen tornen meten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2019 17:03 #1451995 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Volgende probleem
Vandaag alle juiste klepstelplaatjes binnengekregen. Met oa de extra dunne klepstelplaatjes van Timen alle kleppen weer 0.45. Verse klepdekselpakking, wat vloeibare voor in de hoekjes en een momentsleutel op 20 Nm. Alles eerst handvast, daarna met de momentsleutel vanaf het midden vastzetten. Alles ok tot het moertje rechts voor. Nog voordat de momentsleutel aangeeft dat het vast zit, breekt het draadeind. Eerst maar even een rondje lopen om stoom af te blazen....................
De vraag dan ook: Wat nu? Ik denk dat het erop neer komt het ding weg te brengen. Wordt wel een olie bende lijkt mij met één moertje los. Of zijn er mogelijkheden voor deze amateur dit te repareren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2019 18:44 #1451997 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic 0,45
Niet een beetje ruim ?
Maar dat is je minste zorg nu. Eerst dat draadeindje weg zien te krijgen.
Op welke hoogte is ie afgebroken ?
( dacht trouwens dat het moment 15 Nm hoort te bedragen , maar daar heb je nu geen fluit aan natuurlijk)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2019 19:18 #1452001 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic We rijden! Soort van.
Ik dacht bij LPG dat 0,45 beter was. Net meteen Bosscha gebeld, moet toch een APK. Aardige man met kennis aan de lijn. Probleem voorgelegd. Omdat er nog een heel eind draadeind uitstak kreeg ik de tip om dat met een tang er proberen uit te draaien en dan weer vast te zetten met een boutje. Meteen aan de slag met een waterpomptang en warempel ging het draadeind eruit. Boutje erin en vast die deksel. En starten in één tik. MAAR......
Het liep niet mooi en ik hoorde een sissend geluid. Afkomstig van de rembekrachtiger (?). De grote ronde bus waar de hooftremcilinder op zit. De vacuumslang zit met een wit plastic stukje op de bus vast. In dat plasticje zit een rubbertje. Met de vinger erop (vast gezogen) liep de motor een stuk beter, zij het hoog stationair. Nu had ik na het monteren van de LMM ook een stukje gereden en toen remde hij al zo slecht. Met een ducttapje erop loopt ie redelijk en remt ie prima. Vermogen houdt niet over met die valse lucht, maar het is allemaal beter dan het was. Hopelijk is dat aansluit plasticje van de rembekrachtiger los te krijgen.
De 15e gaat ie naar Bosscha en hopelijk komt ie daar weer heerlijk rijdend vandaan. Ik doe verslag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2019 19:23 #1452002 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Mooi
Opgelost dus !! Voor wat betreft dat draadeindje.
Super.
De rest komt vast ook goed.
Ja. voor gas-auto's hoor je dat men iets grotere klepspeling toepast.
Ik meende met name voor uitlaatklepspeling.
Ik rijd zelf geen gas dus ik ga me niet wagen aan verdere uitspraken.
Genoeg gas-ridders hier die daar een advies voor hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD