Motor loopt slecht. Garage wil reviseren!

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-12-2018 22:45 #1451836 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Ook als alles lijkt te kloppen
Qua streepjes markeringen enz. dan kan het nog volkomen fout gaan. Wil je het goed doen controleer dan :
1 Of het nokkenas-tandriemwiel wel goed in de spanbus zit. Dus nokkenas-tandriemwiel demonteren.
2 De krukaspoelie kan verschoven zitten in het rubber. (controleren met een nieuwe poelie)
3 Ook kan de krukaspoelie verschoven zijn op de spie van het krukastandriemwiel.

Wanneer alle metingen een zelfde compressie waarde geven bij alle cilinders dan is haast met zekerheid te zeggen dat het geen slijtage probleem is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2018 09:03 #1451899 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Knutselen verder
Wat een waardevolle info, daar kan ik zeker wat mee. Ondertussen heb ik een nieuwe LMM en nieuw luchtfilterhuis gemonteerd. En zowaar startte de motor op benzine en lijkt de auto na een klein rondje weer rijdbaar. Het lopen van de motor is nog niet als die spreekwoordelijke naaimachine, maar het is een stap verder.
Nu aan de slag gegaan met de klepspeling. En, blame on me, die is beroerd. De uitlaatkleppen hadden nog amper speling. Bij één klep ga ik het met plaatje 3.25 net redden denk ik. Dus ik denk dat een vers kopje inzicht komt (tips?). Met het kopen van een oude boerderij en een andere verre baan is het onderhoud er bij in geschoten en het lijkt erop dat ik dat nu gepresenteerd krijg. Dat is natuurlijk jammer en vervelend, maar voor nu aan de slag ermee. Want die heerlijk rijdende ouwe blauwe kan best nog een tijdje mee.
Nu kan ik niet alles zelf (tijd en kennis). Dus als iemand nog een tip heeft waar ik naar toe gaan in de omgeving Drents-Friese Wold voor groot onderhoud of hulp, dan hoor ik dat graag. Knutsel ik weer verder en leer ondertussen ook nog wat. Bedankt weer tot zover en ik meld de vorderingen.

groeten Vincent

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2018 19:08 #1451908 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Timen in Vaassen is een goed
Timen in Vaassen is een goed adres. In Langezwaag zit Garage Bosscha: een van onze vaste sleuteladressen met echt alle kennis van onze bakstenen. Beter iets verder rijden, dan net niet goed...

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2018 19:10 #1451909 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Snel
die kleppen stellen en secuur doen.
Dus niet meten, plaatje eruit en ander plaatje erin en klaar.
Torn de krukas maar een aantal keer rond nadat een nieuw plaatje erin zit en dan nog eens meten. In mijn ervaring kan er dan vaak toch een wat dikker plaatje in en zit je nog steeds goed met je waarden,
Anders staat je klepspeling te ruim, minder erg dan te krap maar met wat extra aandacht kan je het spot-on krijgen. Loopt ie ook vast weer wat beter van.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2018 22:55 #1451913 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nu is het tot ongeveer 2.90
Nu is het tot ongeveer 2.90 geen probleem omdunnere plaatjes te hebben. Daaronder gaat de nokkenas aanlopen op de bussen, en dat wil je echt niet.
Wil je het goed hebben, dan zit er inderdaad een koprevisie aan te komen, wil je het goedkoop nog een tijdje rekken, dan kan je het risico nemen om de klepstelen te laten inkorten. Timen kan dat doen.
Mijn ervaring is dat de kleppen dan wel gevoeliger worden voor scheuren: ze zijn natuurlijk net als de zittingen al flink mishandeld.
Overigens deel ik de ervaring van fflunche niet dat een paar slagen tornen dikkere plaatjes mogelijk maakt: dan heb je gewoon niet goed gerekend vanaf het oorspronkelijke plaatje.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2018 23:07 #1451914 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Beste Willem
Met mijn rekenwerk is niets mis.
De theorie is dat je met het inleggen van het plaatje dit nooit zo goed aandrukt in de klepbeker als de nok dat doet. Doordat ie dan gewoon nog een fractie zakt zal je zien dat als je opnieuw meet de klepspeling iets groter is dan op basis van het rekenwerk.
Test het zelf maar in de praktijk voor je mijn rekenwerk in twijfel trekt.
Ik meet met de micrometer en niet met een schuifmaat en ga ook nooit af op de dikte die eventueel op een plaatje gedrukt staat.
In theorie is er geen verschil in theorie maar in de praktijk wel.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2018 23:37 #1451915 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Mijn
Rekenwerk is beter dan mijn typewerk. pfff.
"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk maar in de praktijk wel"
Zo dan,

• Vincent van der Spek
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2018 14:15 #1451919 door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Een beetje dunner
Helaas is plaatje 3.25 niet dun genoeg. En ik dacht net zoals fflunche, eerst maar een nok erover en dan weer meten. Helaas geen verschil. Ik heb bij Timen dunnere plaatjes besteld. Hopelijk red ik het daar weer even mee en heb ik niet al een klep stuk oid. Voordeel bij dit gedoe: ik kan dus makkelijk zelf kleppen stellen. Gewoon doen! En dan het liefst een beetje optijd. Straks ga ik nog zelf een D-riem doen. mmmmmm? Kan toch niet ingewikkelder zijn dan een airco inbouwen. Het luistert volgens mij wel nauwer.
Bosscha is nog geeneens zo ver weg. Hebben zij ook wel onderdelen voor onze bakstenen op voorraad? Ik zie dat ze ook LPG doen. De LPG installatie kan ook wel wat TLC gebruiken denk ik.
Volgens de garage was de timing goed. Maar ja, als je als professional bij het terugzetten van het klepdeksel het geweven massakoortje tussen deksel en kop laat zitten ipv aan een boutje en ikzelf in een kwartier (met de juiste info en onderdelen) de auto weer aan de praat heb, dan kan je misschien niet 100% aan op deze info. Ach, het blijft mensenwerk zullen we maar denken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2018 13:17 #1451934 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klepstelen inkorten 200.000 km extra
Bij mijn vorige kop zijn de klepstelen ingekort. Daar heb ik nog 200.000 km mee gereden. Kop was toen ook nog niet uitgesteld maar de koppakking begon erg te lekken en toen is er om die reden een andere kop opgekomen.

Rob

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2018 17:19 #1451944 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En ik had ooit een B230F met
En ik had ooit een B230F met ingekorte klepstelen, waarvan na nog geen 40.000 km na die operatie 1 klep inscheurde en een tweede begon te verbranden. Geen garanties dus dat het goed gaat: in principe is bij uitgestelde kleppen de kop een flink eind versleten en aan revisie toe.

@fflunche: ik zie niet waar het verschil zit. Ik meet eerst de klepspeling, pak dan pas het (door de nokkenas minstens 20.000 km lang aangedrukte) plaatje eruit, meet de dikte van het plaatje en bereken welk plaatje erin moet voor de juiste speling.
Hoe kan je dan met een rondje tornen op een andere maat uitkomen? Dat beinvloedt alleen je controlemeting, maar als die niet klopt heb je dus al een meet- of rekenfout gemaakt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC