- Berichten: 2
Motor loopt slecht. Garage wil reviseren!
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2018 14:17 #1451634
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Backfire
Een backfire, daar heb ik regelmatig last van, wanneer ik verkeerd voedsel heb genuttigd en zeker wanneer ik daarbij veel bier heb gedronken.
Op zich wel linke soep. Dat kan bij een Volvo namelijk een LMM kosten, bij mij alleen waspoeder.'..
Wanneer de compressie te laag is zou ik eerst maar eens naar de cilinderkop kijken. Staan de kleppen goed (Bij LPG altijd met de standaardafstelling + 0.05 afstellen, voor betere koeling).
De volgende stap is distributieriem loshalen. De merktekens zullen gegarandeerd niet goed staan. Dat komt omdat die dingen bij iedere omwenteling een stukje verder gaan staan, dat doen de merktekens dus ook. Wil je goed controleren dan moet je tanden tellen. Nog beter, haal 'm er af en monteer 'm opnieuw volgenns de merktekens. Nog veel beter, donder 'm weg en monteer een nieuwe, voor die plusminus twee tientjes zou ik dit zeker niet laten. En monteer een nieuwe spanrol wanneer de oude er oud uitziet.
Dan pet er af. Lekken de kleppen niet (benzine ingooien, er mogen geen 'vochtplekken' op de klepzitting ontstaan)? Moet de kop er terug op, dan altijd vlakken. je kunt dan ook nieuwe valve-seals op de klepstelen schuiven. Uitkijken met het scherpe randje waar de klepspietjes in horen., fijn schuurpapiertje met olie er over.
Dat gezwam over te oude motoren is finale onzin, uitgekraamd door een monteur die zich alleen met Japanse pedaalemmers bezig houdt van het type asfalt-n**ker in plaats van met wagens voor échte rijders. Ik heb ooit een 245 met kantelende zuigers gehad, die had er 360.000 km op zitten. Een van de mooiste wagens was een 240 met 285.000 kilometer op de klok die olie zóóp. Oorzaak: Ik kwam er achter dat de vorige bezitters flink optrokken, plankgas reden met koude motor en veel gas gaven bij een te laag toerental. Daar kan zelfs een redblock niet tegen. De 745 ging voor de onderdelen, de 240 kreeg een jonger gereviseerd en omgebouwd blok uit een 740. Prachtige wagen, tot ik 'm bij 680.000 plat reed dank zij een bumperklever.
Wel zie ik veel Volvo-motoren met 500.000+ op de klok die op LPG geen spatje olie verbruiken. Mijn huidige 940 kocht ik met rond de 250.000 km in goede motorische staat. Niks kantelende zuigers, bij een koprevisie bij 400.000 km zat er zelfs geen zichtbaar slijtrandje in de cilinder. en er staan nu 645.000 kilometertjes op de klok.
Maar weer ter zake. Wanneer de pet is gelicht en de kleppen sluiten goed dan komen de zuigerveren onder verdenking. Maar dan ben je al weer een heel stuk verder.
In ieder geval succes er mee. 't Is namelijk niet écht leuk. Maar de herinnering ebt langzaam weg wanneer je de wagen weer fijn aan het rijden hebt, geloof me....
Op zich wel linke soep. Dat kan bij een Volvo namelijk een LMM kosten, bij mij alleen waspoeder.'..
Wanneer de compressie te laag is zou ik eerst maar eens naar de cilinderkop kijken. Staan de kleppen goed (Bij LPG altijd met de standaardafstelling + 0.05 afstellen, voor betere koeling).
De volgende stap is distributieriem loshalen. De merktekens zullen gegarandeerd niet goed staan. Dat komt omdat die dingen bij iedere omwenteling een stukje verder gaan staan, dat doen de merktekens dus ook. Wil je goed controleren dan moet je tanden tellen. Nog beter, haal 'm er af en monteer 'm opnieuw volgenns de merktekens. Nog veel beter, donder 'm weg en monteer een nieuwe, voor die plusminus twee tientjes zou ik dit zeker niet laten. En monteer een nieuwe spanrol wanneer de oude er oud uitziet.
Dan pet er af. Lekken de kleppen niet (benzine ingooien, er mogen geen 'vochtplekken' op de klepzitting ontstaan)? Moet de kop er terug op, dan altijd vlakken. je kunt dan ook nieuwe valve-seals op de klepstelen schuiven. Uitkijken met het scherpe randje waar de klepspietjes in horen., fijn schuurpapiertje met olie er over.
Dat gezwam over te oude motoren is finale onzin, uitgekraamd door een monteur die zich alleen met Japanse pedaalemmers bezig houdt van het type asfalt-n**ker in plaats van met wagens voor échte rijders. Ik heb ooit een 245 met kantelende zuigers gehad, die had er 360.000 km op zitten. Een van de mooiste wagens was een 240 met 285.000 kilometer op de klok die olie zóóp. Oorzaak: Ik kwam er achter dat de vorige bezitters flink optrokken, plankgas reden met koude motor en veel gas gaven bij een te laag toerental. Daar kan zelfs een redblock niet tegen. De 745 ging voor de onderdelen, de 240 kreeg een jonger gereviseerd en omgebouwd blok uit een 740. Prachtige wagen, tot ik 'm bij 680.000 plat reed dank zij een bumperklever.
Wel zie ik veel Volvo-motoren met 500.000+ op de klok die op LPG geen spatje olie verbruiken. Mijn huidige 940 kocht ik met rond de 250.000 km in goede motorische staat. Niks kantelende zuigers, bij een koprevisie bij 400.000 km zat er zelfs geen zichtbaar slijtrandje in de cilinder. en er staan nu 645.000 kilometertjes op de klok.
Maar weer ter zake. Wanneer de pet is gelicht en de kleppen sluiten goed dan komen de zuigerveren onder verdenking. Maar dan ben je al weer een heel stuk verder.
In ieder geval succes er mee. 't Is namelijk niet écht leuk. Maar de herinnering ebt langzaam weg wanneer je de wagen weer fijn aan het rijden hebt, geloof me....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
20-12-2018 18:53 #1451650
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic @jur
Wat zeg je nu ?
"e merktekens zullen gegarandeerd niet goed staan. Dat komt omdat die dingen bij iedere omwenteling een stukje verder gaan staan, dat doen de merktekens dus ook. "
Merktekens die bij iedere omwenteling een stukje verder gaan staan en dat dus ook doen omdat ze steeds een stukje verder gaan staan. Of zoiets.
Bedoel je in het geval dat de riem een tandje versprongen is ? Denk het en als je iets van motoren weet is ook wel te snappen wat je bedoelt. En dat het ook vanuit dat perspectief geschreven is .
Maar als je nou juist geen motorenkennis hebt is het behoorlijk cryptisch wat er staat.
En niet de distributieriem loshalen en dan pas naar merktekens kijken.
Juist éérst kijken met de riem er nog op of de merktekens op de ronddraaiende delen overeenkomen met de merktekens op de vaste delen als de motor met de hand getornd wordt. Riem eenmaal eraf dan kan je dat al helemaal niet meer vaststellen.
Is niet bedoeld om je te corrigeren maar om de topicstarter te helpen.
"e merktekens zullen gegarandeerd niet goed staan. Dat komt omdat die dingen bij iedere omwenteling een stukje verder gaan staan, dat doen de merktekens dus ook. "
Merktekens die bij iedere omwenteling een stukje verder gaan staan en dat dus ook doen omdat ze steeds een stukje verder gaan staan. Of zoiets.
Bedoel je in het geval dat de riem een tandje versprongen is ? Denk het en als je iets van motoren weet is ook wel te snappen wat je bedoelt. En dat het ook vanuit dat perspectief geschreven is .
Maar als je nou juist geen motorenkennis hebt is het behoorlijk cryptisch wat er staat.
En niet de distributieriem loshalen en dan pas naar merktekens kijken.
Juist éérst kijken met de riem er nog op of de merktekens op de ronddraaiende delen overeenkomen met de merktekens op de vaste delen als de motor met de hand getornd wordt. Riem eenmaal eraf dan kan je dat al helemaal niet meer vaststellen.
Is niet bedoeld om je te corrigeren maar om de topicstarter te helpen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2018 10:07 #1451663
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic krukas - nokkenas 2:1
Oh, en vergeet niet dat de krukas twee zo snel draait als de nokkenassen. Dus als de krukas op z'n marker staat maar de nokkenassen niet (en als het goed is 180 graden verder of terug), draai dan nog een rondje voor de zekerheid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
21-12-2018 10:53 #1451667
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Merktekens
Hoi Peter,
Ik was inderdaad niet zo helder toen ik het opschreef, het was wat laat. Ik heb de omschrijving dus maar serieus verbeterd.
De merktekens staan op de riem om de afstanden vast te stellen tussen de tandwielen. (Heb je een riem zonder merktekens dan moet je tanden tellen, een kl.- dan wel k*tklus. Werkt natuurlijk ook.) Draait de krukas rond dan zijn de afstanden (aantal tanden tussen de tandwielen) nog steeds hetzelfde. Alleen zul je dan zien dat na ronddraaien de merktekens allemaal een gelijk aantal tanden zijn opgeschoven. Zou je dan tanden ter controle tellen tussen de tandwielen wanneer de tandwielen op merkteken staan dan kloppen die aantallen nog steeds. Alleen de hele riem is een gelijk aantal tanden opgeschoven. Dit vindt zijn oorzaak in het gegeven dat de tandwielen niet allemaal dezelfde diameter hebben. Haal de boel maar los, dan kun je het zien wanneer je het niet gelooft.
Het kost even tijd, maar draai je de krukas een (behoorlijk) aantal malen rond dan zul je zien dat op een gegeven moment de merktekens weer staan waar ze bij montage werden geplaatst. En geloof me, je kunt beter een paar bakkies gaan doen want het is zonde van je tijd.
Ben je een lui mens dan haal je de distributieriem liever los dan dat je ter controle in allerlei krampachtige lichaams-standen, mogelijk op licht erotische dan wel op andere meer aanstootgevende wijze, tanden gaat tellen en ook nog een vergissing kunt maken. En je monteert de distributieriem dan weer met de merktekens op de voorgeschreven wijze. Dat is intelligentieniveau 2.
Er is echter ook nog nog een intelligentieniveau 3, dat de mens onderscheidt van de primaten. Je zet ter controle een van de merktekens op een willekeurig tandwiel tegenover het merkteken op het blok. Staan dan alle merktekens ook bij hun corresponderende merktekens, dan zal het je een rotzorg zijn waar de streepjes van de distributieriem-merktekens staan, al staan ze in Timboektoe. Want dat is niet interessant.
Tanden verspringen overigens niet zo maar. Dat gebeurt wanneer een van de tandwielen zwaar draait. Dus, wanneer je de motor probeert te tornen met het nokkenastandwiel verspringt de riem op het (kleine) krukastandwiel omdat de krukas zwaar gaat. In de praktijk verspringt de distributieriem eigenlijk nooit tenzij deze zeer versleten is.
De krukas draait veel zwaarder dan de andere assen. Maar is wel de as die de andere, veel lichter lopende assen aandrijft. vandaar dat je volgens het boekje alléén maar mag tornen met de krukas.
En dan nu de anekdote. Er is wel eens iemand bij mij komen vragen of ik raad wist met een 'onoplosbaar probleem'. Hij had ontdekt dat de merktekens op de riem waren 'versprongen'. Hij monteerde vervolgens de riem goed, dus met de merktekens op stand, liet de motor lopen en kwam daarna bij controle tot de conclusie dat de riem weer was versprongen omdat de merktekens niet meer klopten. Haalde de boel dan weer los enzovoorts. Daar was hij ruim twee uur mee bezig geweest zonder resultaat. Tja, in de wetenschappelijke duisternis van de middeleeuwen draaide het heelal om de aarde...
Ik was inderdaad niet zo helder toen ik het opschreef, het was wat laat. Ik heb de omschrijving dus maar serieus verbeterd.

De merktekens staan op de riem om de afstanden vast te stellen tussen de tandwielen. (Heb je een riem zonder merktekens dan moet je tanden tellen, een kl.- dan wel k*tklus. Werkt natuurlijk ook.) Draait de krukas rond dan zijn de afstanden (aantal tanden tussen de tandwielen) nog steeds hetzelfde. Alleen zul je dan zien dat na ronddraaien de merktekens allemaal een gelijk aantal tanden zijn opgeschoven. Zou je dan tanden ter controle tellen tussen de tandwielen wanneer de tandwielen op merkteken staan dan kloppen die aantallen nog steeds. Alleen de hele riem is een gelijk aantal tanden opgeschoven. Dit vindt zijn oorzaak in het gegeven dat de tandwielen niet allemaal dezelfde diameter hebben. Haal de boel maar los, dan kun je het zien wanneer je het niet gelooft.
Het kost even tijd, maar draai je de krukas een (behoorlijk) aantal malen rond dan zul je zien dat op een gegeven moment de merktekens weer staan waar ze bij montage werden geplaatst. En geloof me, je kunt beter een paar bakkies gaan doen want het is zonde van je tijd.
Ben je een lui mens dan haal je de distributieriem liever los dan dat je ter controle in allerlei krampachtige lichaams-standen, mogelijk op licht erotische dan wel op andere meer aanstootgevende wijze, tanden gaat tellen en ook nog een vergissing kunt maken. En je monteert de distributieriem dan weer met de merktekens op de voorgeschreven wijze. Dat is intelligentieniveau 2.
Er is echter ook nog nog een intelligentieniveau 3, dat de mens onderscheidt van de primaten. Je zet ter controle een van de merktekens op een willekeurig tandwiel tegenover het merkteken op het blok. Staan dan alle merktekens ook bij hun corresponderende merktekens, dan zal het je een rotzorg zijn waar de streepjes van de distributieriem-merktekens staan, al staan ze in Timboektoe. Want dat is niet interessant.
Tanden verspringen overigens niet zo maar. Dat gebeurt wanneer een van de tandwielen zwaar draait. Dus, wanneer je de motor probeert te tornen met het nokkenastandwiel verspringt de riem op het (kleine) krukastandwiel omdat de krukas zwaar gaat. In de praktijk verspringt de distributieriem eigenlijk nooit tenzij deze zeer versleten is.
De krukas draait veel zwaarder dan de andere assen. Maar is wel de as die de andere, veel lichter lopende assen aandrijft. vandaar dat je volgens het boekje alléén maar mag tornen met de krukas.
En dan nu de anekdote. Er is wel eens iemand bij mij komen vragen of ik raad wist met een 'onoplosbaar probleem'. Hij had ontdekt dat de merktekens op de riem waren 'versprongen'. Hij monteerde vervolgens de riem goed, dus met de merktekens op stand, liet de motor lopen en kwam daarna bij controle tot de conclusie dat de riem weer was versprongen omdat de merktekens niet meer klopten. Haalde de boel dan weer los enzovoorts. Daar was hij ruim twee uur mee bezig geweest zonder resultaat. Tja, in de wetenschappelijke duisternis van de middeleeuwen draaide het heelal om de aarde...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2018 11:42 #1451668
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic merktekens op de riem
merktekens op de riem heb ik nog nooit gezien (of gewoon niet op gelet). wat er toe doet, en je ook schrijft gelukkig, is de merktekens op de nokkenastandwielen en de krukas tenopzichte van de merktekens op het blok en/of beschermkap.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
23-12-2018 00:34 #1451712
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Zijn zeker riemen
met merkteken hoor. Ik ken ze eigenlijk niet zonder.
Maar dat zegt ook niet zoveel daar ik nou niet 300 riemen op jaarbasis vervang.
Maar die keren dat ik dat deed had ik nieuwe riemen met streepjes erop.
Goed verhaal Jur. Mooi uitgelegd.
Maar dat zegt ook niet zoveel daar ik nou niet 300 riemen op jaarbasis vervang.
Maar die keren dat ik dat deed had ik nieuwe riemen met streepjes erop.
Goed verhaal Jur. Mooi uitgelegd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
23-12-2018 18:17 #1451733
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic de truc zónder
Ik heb in mijn hele leven drie maal een riem gehad zonder streepjes. Op zich niet erg. Je begint dan een streepje te zetten bij een willekeurig tandje. Daarna ga je tellen en je plaatst het tweede streepje. En zo ook met het derde.
Maar om het nog ingewikkelder te maken, ik heb in Portugal een monteur meegemaakt, die niet eens naar streepjes keek, die zette de assen goed en knalde de riem er gewoon op. Hoe dat kon? Ervaring, zei hij. En de wagen liep uitstekend.
Het was overigens niet de mijne. En eerlijk gezegd, ik hoef geen trucjes te leren die ik niet wil toepassen. Zou dus ook niet graag zijn trucje willen leren...
...
Maar om het nog ingewikkelder te maken, ik heb in Portugal een monteur meegemaakt, die niet eens naar streepjes keek, die zette de assen goed en knalde de riem er gewoon op. Hoe dat kon? Ervaring, zei hij. En de wagen liep uitstekend.
Het was overigens niet de mijne. En eerlijk gezegd, ik hoef geen trucjes te leren die ik niet wil toepassen. Zou dus ook niet graag zijn trucje willen leren...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2018 09:50 #1451806
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik geloof niet dat ik ooit
Ik geloof niet dat ik ooit tanden heb geteld of riemstreepjes heb gebruikt bij het monteren van een D-riem. Gewoon controleren dat ook na montage alle merktekens van de motor nog correct staan. Gaat zelfs met de B6xx4 waar je niet 1 tand speling hebt gewoon goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
26-12-2018 17:28 #1451829
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Benieuwd
Hoe het met de patiënt is ondertussen ... ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2018 19:21 #1451832
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic ik doe niks anders.. riem met
ik doe niks anders.. riem met de juiste hoeveelheid tanden en de markeringen op het blok is alles wat nodig is.
voor de zekerheid de motor een rondje met de hand draaien en kijken of de markeringen op tandwielen en blok nog steeds overeenkomen, maar dat kan eigenlijk niet anders dan nog steeds kloppen.
ik zal de volgende keer eens voor de lol kijken of er ook streepjes op de riem staan
voor de zekerheid de motor een rondje met de hand draaien en kijken of de markeringen op tandwielen en blok nog steeds overeenkomen, maar dat kan eigenlijk niet anders dan nog steeds kloppen.
ik zal de volgende keer eens voor de lol kijken of er ook streepjes op de riem staan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam