Motor loopt slecht. Garage wil reviseren!
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-12-2018 14:20 #1108491
door Vincent van der Spek
Motor loopt slecht. Garage wil reviseren! is gemaakt door Vincent van der Spek
Mede liefhebbers
Ik rij dagelijks met mijn 740 B230F 120 km heen en weer naar mijn werk op LPG. Geen probleem tot vorige week. Na een prima snelweg ritje begon de volvo minder te lopen en bij een afrit van de provinciale weg kreeg ik een backfire en liep het helemaal beroerd. Ik kon niet meer harder dan 60 zonder het gevoel te hebben dat het weer zou ploffen. Op benzine liep de motor helemaal niet meer. Nu heb ik wel eens eerder een klein plofje gehad en dan was het slechte lopen erna te wijten aan lekkage in het luchtfilterhuis. Gemaakt met een stukje ductape liep het dan weer prima. Helaas bracht dit nu geen uitkomst. Gezien de tijd en noodzaak van de auto, de auto naar (een nieuwe vanwege verhuizing) garage gebracht.
Zij zagen meteen al zonder onderzoek donkere wolken verschijnen. Op zijn minst een koprevisie. Vandaag is de compressie gemeten. Gemiddeld 5. Dat is te weinig. Het moet 7 zijn. Er was wat teveel klepspeling, maar dat was binnen de marge (?). Hun conclusie: Je kan er wel een andere kop opzetten, maar dan zal door het beter worden van de compressie de motor waarschijnlijk veel olie gaan verbruiken. Zeker gezien de km stand (490.000 km, waarvan ongeveer 90.000 op LPG). Volgens mij is zo'n redblok niet zo onder de indruk van deze km stand. Hun advies was dan om ook maar het onderblok te reviseren. Dat klink mij erg overdreven en en ook mij oude garage (helaas 175 km weg) leek dat zo op dit verhaal afgaande niet aan de orde. Eerst maar eens op benzine laten lopen (op zoek naar valse lucht, bougie werking enz) en dan verder kijken. Dat noemde hij beginnen bij de basis.
Zelf denk ik ook dat het allemaal wat overdreven is, maar ik ben geen monteur. Hoewel ik na 8 jaar volvo en forum al heel wat weet en gedaan heb. Een blok is toch niet van het een op het andere moment verrot? En mocht dat zo zijn, dan lijkt mij reviseren niet aan de orde en dan eerder te gaan voor een ruilblok.
Wie heeft wijze raad of andere hulp?
groeten
Vincent van der Spek
Wateren
Ik rij dagelijks met mijn 740 B230F 120 km heen en weer naar mijn werk op LPG. Geen probleem tot vorige week. Na een prima snelweg ritje begon de volvo minder te lopen en bij een afrit van de provinciale weg kreeg ik een backfire en liep het helemaal beroerd. Ik kon niet meer harder dan 60 zonder het gevoel te hebben dat het weer zou ploffen. Op benzine liep de motor helemaal niet meer. Nu heb ik wel eens eerder een klein plofje gehad en dan was het slechte lopen erna te wijten aan lekkage in het luchtfilterhuis. Gemaakt met een stukje ductape liep het dan weer prima. Helaas bracht dit nu geen uitkomst. Gezien de tijd en noodzaak van de auto, de auto naar (een nieuwe vanwege verhuizing) garage gebracht.
Zij zagen meteen al zonder onderzoek donkere wolken verschijnen. Op zijn minst een koprevisie. Vandaag is de compressie gemeten. Gemiddeld 5. Dat is te weinig. Het moet 7 zijn. Er was wat teveel klepspeling, maar dat was binnen de marge (?). Hun conclusie: Je kan er wel een andere kop opzetten, maar dan zal door het beter worden van de compressie de motor waarschijnlijk veel olie gaan verbruiken. Zeker gezien de km stand (490.000 km, waarvan ongeveer 90.000 op LPG). Volgens mij is zo'n redblok niet zo onder de indruk van deze km stand. Hun advies was dan om ook maar het onderblok te reviseren. Dat klink mij erg overdreven en en ook mij oude garage (helaas 175 km weg) leek dat zo op dit verhaal afgaande niet aan de orde. Eerst maar eens op benzine laten lopen (op zoek naar valse lucht, bougie werking enz) en dan verder kijken. Dat noemde hij beginnen bij de basis.
Zelf denk ik ook dat het allemaal wat overdreven is, maar ik ben geen monteur. Hoewel ik na 8 jaar volvo en forum al heel wat weet en gedaan heb. Een blok is toch niet van het een op het andere moment verrot? En mocht dat zo zijn, dan lijkt mij reviseren niet aan de orde en dan eerder te gaan voor een ruilblok.
Wie heeft wijze raad of andere hulp?
groeten
Vincent van der Spek
Wateren
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-12-2018 15:00 #1451551
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als de motor voor de backfire
Als de motor voor de backfire goed heeft gelopen, zal niet ineens door die backfire een complete revisie van alles nodig zijn. Bij een backfire heb je vroege verbranding in het inlaattraject: dat kan komen door een kapotte inlaatklep, maar dan moet er bij 1 cilinder een duidelijk lagere compressie te zien zijn.
Als je regelmatig last van backfires hebt, dan is het meest waarschijnlijk dat je motor te arm loopt: ofwel door een verdamper die aan revisie toe is (er komt te weinig lpg binnen) ofwel door een luchtlek (er komt teveel lucht binnen).
Plotselinge schade door een backfire is vaak een luchtlek, maar kan ook een luchtmassameter zijn die de geest heeft gegeven. Daar zou ik als eerste naar kijken: haal dat ding eruit en kijk of je het uiterst dunne meetdraadje nog netjes rond (hoekig) ziet lopen.
Als je regelmatig last van backfires hebt, dan is het meest waarschijnlijk dat je motor te arm loopt: ofwel door een verdamper die aan revisie toe is (er komt te weinig lpg binnen) ofwel door een luchtlek (er komt teveel lucht binnen).
Plotselinge schade door een backfire is vaak een luchtlek, maar kan ook een luchtmassameter zijn die de geest heeft gegeven. Daar zou ik als eerste naar kijken: haal dat ding eruit en kijk of je het uiterst dunne meetdraadje nog netjes rond (hoekig) ziet lopen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-12-2018 15:10 #1451552
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Maar vergis je niet in een
Maar vergis je niet in een redblock: hoe enthousiast we ook roepen dat die dingen alles aan kunnen, een half miljoen kilometers zorgt voor slijtage. Je zuigers zullen speling hebben, mogelijk ook hoorbaar kantelen (een laag klopgeluid), je kleppen en klepzittingen zijn dun en verbranden makkelijker, je nokkenas zal minder scherp zijn, etc. Helemaal ongelijk heeft de garage dus niet, dat je bij een deelrevisie gelijk alles tegenkomt.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
17-12-2018 15:46 #1451553
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Compressie van maar 5bar? En
Compressie van maar 5bar? En dit moet 7 zijn?
Uit mijn hoofd moet dat eerder 9bar zijn, of ik moet het me verkeerd herinneren.
Uit mijn hoofd moet dat eerder 9bar zijn, of ik moet het me verkeerd herinneren.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
17-12-2018 16:04 #1451554
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Even snel gekeken, maar dit
Even snel gekeken, maar dit moet inderdaad minimaal 9 bar zijn.
Gangbaar is dat dit ergens tussen de 9 en 11 bar is.
Onderling mag er officieel 2 bar verschil tussen de cilinders zitten, wat ik nogal erg veel vind.
5bar is dus véél te laag, maar kan wel een hint zijn in welke richting dit te zoeken...
Je zegt 5bar gemiddeld? Ik neem aan dat alle cilinders dan dicht rond de 5bar zitten.
Dat lijkt er op te duiden dat de boel verzuipt, of althans, dat is mijn eerste gedachte....
Wanneer er véél te veel benzine ingespoten wordt, spoelt de olie weg tussen de zuigers en de cilinder wand. De olie is hier nodig als afdichting om de compressie te waarborgen.
De benzine spoelt als het ware de afdichting weg, en compressie keldert naar beneden...
Dit in combinatie met het symptoom dat hij uberhaupt niet meer op benzine wil lopen lijkt hier op te wijzen...
Je kan de garage eens vragen om dit eens te onderzoeken....complete blok revisie vind ik persoonlijk wat kort door de bocht.
Gangbaar is dat dit ergens tussen de 9 en 11 bar is.
Onderling mag er officieel 2 bar verschil tussen de cilinders zitten, wat ik nogal erg veel vind.
5bar is dus véél te laag, maar kan wel een hint zijn in welke richting dit te zoeken...
Je zegt 5bar gemiddeld? Ik neem aan dat alle cilinders dan dicht rond de 5bar zitten.
Dat lijkt er op te duiden dat de boel verzuipt, of althans, dat is mijn eerste gedachte....
Wanneer er véél te veel benzine ingespoten wordt, spoelt de olie weg tussen de zuigers en de cilinder wand. De olie is hier nodig als afdichting om de compressie te waarborgen.
De benzine spoelt als het ware de afdichting weg, en compressie keldert naar beneden...
Dit in combinatie met het symptoom dat hij uberhaupt niet meer op benzine wil lopen lijkt hier op te wijzen...
Je kan de garage eens vragen om dit eens te onderzoeken....complete blok revisie vind ik persoonlijk wat kort door de bocht.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
17-12-2018 16:28 #1451556
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Of je distributieriem is een
Of je distributieriem is een paar tanden versprongen... wat opzicht redelijk makkelijk vast te stellen is.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-12-2018 18:01 #1451560
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Oordeel
Revisie lijkt mij ook te snel gegeven.
Meer onderzoek !
Meer onderzoek !
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-12-2018 20:22 #1451564
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb iets dergelijks gehad.
Ik heb iets dergelijks gehad. Bleek uiteindelijk het nokkenastandwiel verdraaid...
5 Bar op alle cilinders en niet trekken dus.
Check dus de timing!!!
5 Bar op alle cilinders en niet trekken dus.
Check dus de timing!!!
- Vincent van der Spek
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-12-2018 20:30 #1451565
door Vincent van der Spek
Beantwoord door Vincent van der Spek in topic Zelf onderzoek
Bedankt voor de reacties zover. Ik ben inderdaad van plan eerst maar eens zelf uitgebreid het inlaattraject door te lichten, want op benzine zou die toch eerst moeten lopen. Valse lucht kan overal vandaan komen. Of een luchtmassameter. Ook zou in de verdamper kunnen zitten waardoor er een backfire ontstaat. Vanaf vrijdag vakantie, dus tijd. Als ik meer weet, dan laat ik het weten.
Alle input blijft welkom.
Alle input blijft welkom.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-12-2018 21:57 #1451566
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Valse
lucht lijkt me met name het mengsel te verstoren.
Valse lucht is ingaand. Lekkage in je inlaatkanaal.
Maar zal je compressie niet beïnvloeden.
Maar als kleppen te lang open staan. Hetzij inlaatzijde, hetzij uitlaatzijde. Ten opzichte van de zuigerstand geeft compressieverlies. Kan je ook valse lucht noemen maar da's geen lucht die via een ander kanaal dan het inlaatkanaal binnenkomt of door het uitlaatspruitstuk verdwijnt .
Ik zou ook denken aan die verkeerde motortiming. Distributiedeksel eraf en een dop 24 op de krukasmoer. Zelfs de bougies kan je laten zitten met zo weinig compressie.
En dan maar kijken of de merktekens kloppen of dat je spanner het begeven heeft.
Lijkt mij een easy-check.
Die backfire is geen oorzaak denk ik maar gevolg, Verstoorde timing geeft knallen.
Valse lucht is ingaand. Lekkage in je inlaatkanaal.
Maar zal je compressie niet beïnvloeden.
Maar als kleppen te lang open staan. Hetzij inlaatzijde, hetzij uitlaatzijde. Ten opzichte van de zuigerstand geeft compressieverlies. Kan je ook valse lucht noemen maar da's geen lucht die via een ander kanaal dan het inlaatkanaal binnenkomt of door het uitlaatspruitstuk verdwijnt .
Ik zou ook denken aan die verkeerde motortiming. Distributiedeksel eraf en een dop 24 op de krukasmoer. Zelfs de bougies kan je laten zitten met zo weinig compressie.
En dan maar kijken of de merktekens kloppen of dat je spanner het begeven heeft.
Lijkt mij een easy-check.
Die backfire is geen oorzaak denk ik maar gevolg, Verstoorde timing geeft knallen.
Moderators: Jerry Stam