Horten en stoten b230fk op benzine en lpg

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-09-2018 20:50 #1449347 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Fijn
Hallo Jur

Potmeter of stappenmotor?
Vanaf wanneer werd die fijner regelende CIS-klep gebruikt?
En kun je een minder fijn regelende CIS-klep vervangen door een fijner regelende CIS-klep of zou je dan ook de programmatuur in de ECU moeten aanpassen?

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-10-2018 12:46 #1449363 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic CIS-klep smeren met siliconen
CIS-klep smeren met siliconen?
Lijkt me niet een heel strak plan....
Smeert als de beste... maar siliconen en je lambda sensor zijn geen grote vrienden van elkaar. Er zijn genoeg verhalen van gevallen waarbij bv de klepdeksel afgedicht werd met een vloeibare siliconen-pakking waarbij vervolgens in rap tempo de 1 na de andere lambdasonde de geest gaf.

Er bestaan overigens ook lambda-vriendelijke siliconen varianten

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2018 02:26 #1449995 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Mathy, misschien niet duidelijk geweest...
De CIS klep wordt aangrstuurd vanuit de ECU en zorgt er voor dat de motor stationair op hetzzelfde toerental blijft draaen, kort gezegd.

De gasklepschapelaar schakelt op het moment dat de gasklep 0,2 mm open gaat, dan weet de ECU dat er onder belasting wordt gereden. Er is ook een gasklep met een potmerer. Hang je een Vialle G2 testkoffer aan de installatie dan zie je bij oudere types dat de gasklep ofwel open gaat of dicht gaat. Bij nieuwere modellen met potmeteruitvoering zie je dat, naar mate de gasklep verder open gaat, steeds meer rij ledjes branden.

De CISklep moet een weerstand hebben van ca 8 Ohm. Daarna testen met (oudere wagens) diagnosekastje met stekker in 2 in mode 2: driemaal 2 seconden indrukken. wanneer de testdiode continu knippert gaan eerst de verstuivers open en dicht, hierna gaat de CISklep open en dicht. Dit kun je horen maar ook voelen.

Overigens heb ik het niet zo op G3 installaties, omdat er meer mankementen kunnen ontstaan. Bij een G2 installatie is de verdamper reelijk eenvoudig te reviseren, bij RenDCarparts en Van Meenen (België) zijn voor een drie a vier tientjes revisiesetjes verkrijgbaar. Een LPI tankpomp kost een klein beetje meer en de LPG-verstuivers worden niet bij een pak melk weggegeven... Dat beetje wegenbelasting dat je er mee bespaart weegt in mijn optiek niet tegen de meerkosten en de moeite op. Maar ja, da's maar in mijn optiek. ;-)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2018 08:11 #1449997 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Oh ja, CIS klep schoonmaken.
Oh ja, CIS klep schoonmaken. Dat was een klusje dat Coen ook op de sleuteldag deed, en ik was het niet helemaal eens met de wijze waarop.
Toen Coen zelf vond dat de klep schoon was, vond ik dat hij nog vast zat: inspuiten met flink wat remmenreiniger, dichthouden van de openingen en flink schudden zorgde ervoor dat er inderdaad flink wat zwart meekwam. Na twee zulke beurten was de klep wel echt schoon: als je 'm los in de hand hebt en flink heen en weer schud als een sambabal, moet je het binnenwerk duidelijk horen open- en dichtgaan. Zo los had Coen ze nog niet eerder gehoord, terwijl hij al jaren aan 940's sleutelt...
Daarom moet je de klep ook smeren met iets dat niet gaat verkleven; om die reden prefereer ik siliconenspray boven een olie-achtige als WD40.
Dat van dat minieme beetje een lambdasonde stuk gaat (die siliconen moet eerst even door het inlaatkanaal, een verbranding overleven en komt dan pas bij de sonde) lijkt me een indianenverhaal. Dat dat zou kunnen met vloepa bij een klepdekselpakking al helemaal: hoe moet dat ooit van je oliekanalen naar je verbrandingsruimte en uitlaat komen?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2018 08:19 #1449998 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic @Jur: verwar je G2 versus G3
@Jur: verwar je G2 versus G3 niet met ringmixer versus slave-injectie? Ik heb een LPI 960 met G2 en een S90 met exact dezelfde installatie die wel G3 is. Dat is puur een registratiekwestie en zegt niets over de installatie. Ik heb ook een V90 met OMVL ringmixer-installatie gehad die G3 erkend was.
Ik ben het overigens maar deels met je eens: electrisch is een ringmixer-installatie die geheel zelf z'n mengsel moet bepalen een stuk ingewikkelder en foutgevoeliger dan een slave-injectie die alleen het benzineinjector-signaal hoeft te vertalen naar een gasinjector-waarde. De onderdelen bij die laatste zijn vooral bij een vloeibaar-LPG injectie zoals LPI per stuk wel een stuk duurder dan bij een ringmixer-installatie... Maar de middenweg van een verdamper-slave-injectie zoals bijvoorbeeld Prins heeft dat probleem al een stuk minder.

• Hank Houtman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-10-2018 18:03 #1450005 door Hank Houtman
Beantwoord door Hank Houtman in topic het probleem van horten en stoten is verholpen
Dag heren,

Het heeft even geduurd voordat ik eraan toe was. Maar afgelopen week had ik er genoeg van. Ik rijd nu 3 keer in de week naar Amsterdam circa 90 km. Met een hortende en stotende auto is dat geen pretje. Ondanks alle goede adviezen heb ik de auto naar AAIS gebracht in Bunnik.

Daar vonden ze het ook een lastig probleem en konden aan de hand van de diverse uitleesmogelijkheden geen probleem vaststellen. Oa de lambdasonde was goed.

Op benzine merkte de garagist dat er ook wat hortte en stootte. Met nieuwe bougies afgsteld op 0,7 mm was dat snel verholpen. Het gasprobleem echter niet.

Vervolgens hebben ze het spruitstuk verwijderd en hebben ze de inspuiters van het gas gecontroleerd. Die bleken toch een eind heen te zijn. Die zijn nu vervangen door een nieuwe oplossing. Namelijk dunne kunststof slangetjes waardoor het gas dichter bij de cilinder ingespoten wordt.

En wat denkt u: probleem opgelost. Hij loopt weer als een zonnetje en optrekken is een feest. Het lijkt bijna een Ferrari.

Hartelijk dank voor het meedenken en alle adviezen.

Vriendelijke groet,

Hank

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-10-2018 21:58 #1450007 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Cis klep ‘spoelen’
Zoals Willem al schreef: beide cis klep openingen goed volspuiten met remmenreiniger. Dan afdichten (bijv. Met je duim) en goed heen en weer schudden/ zwenken. Naast t op deze manier schoonmaken kom je er ook achter dat t volume van remmenreiniger toeneem tijdens t schoonmaken: bij t loslaten van je duim hoor en voel je dit.
Enja, er kwam echt veel zwarte aanslag uit. Daarna hoor en voel je de klep bewegen bij een lichte zwenking van de cis klep: loopt erg soepel.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-10-2018 10:18 #1450016 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic @Willem; ik heb ooit bij mijn
@Willem; ik heb ooit bij mijn exotische Subaru zelf met siliconen een klepdeksel pakking gemaakt omdat er niets voor deze auto fatsoenlijk verkrijgbaar was. Ik kon binnen 2 ritjes naar het werk (80km totaal) mijn sensor vervangen, en alsnog een goede pakking bestellen. Het geheel kan natuurlijk toeval zijn geweest....

Maar.... zo hebben ze in het zuiden van Engeland ooit eens grote problemen gehad met brandstof in 2007. Om 1 of andere reden was er een anti-schuim toevoeging bestemd voor diesel aan de benzine toegevoegd. 1 van de bestandsdelen hiervan was siliconen, en veroorzaakte in de hele regio kapotte lambda's. Dit ging toen om duizenden auto's.
( news.bbc.co.uk/2/hi/uk/6409025.stm )

Siliconen is schijnbaar toch redelijk goed in het doorstaan van het verbrandingsproces, zoals het tafereel in Engeland laat zien. Hoewel het volgens mij niet zo zeer de siliconen zelf is, maar een bepaalde damp die het afgeef wat de lambda naar de eeuwige jachtvelden helpt. Hoewel ik zo snel niet echt een wetenschappelijk onderbouwing kan vinden.

Gesterkt door het feit dat grote jongen (zoals Loctite) expliciet vermelden bij een aantal van hun vloeibare-silicone-pakkingen dus "sensor safe" zijn.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij waar gebruikt. Dat mag iedereen natuurlijk zelf beslissen. Maar het is natuurlijk wel zo fijn om te weten wat de vóór en/of mogelijke nadelige effecten (kunnen) zijn.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2018 14:24 #1450055 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Tja, en bij een B6xx4 heb je
Tja, en bij een B6xx4 heb je een tweedelige kop, waarbij de beide delen (ook in de originele montage) op elkaar worden gezet met een laag vloeibare pakking. Die, zoals vrijwel elke vloeibare pakking, waarschijnlijk ook siliconen bevat.
Als je zorgvuldig werkt met een vloeibare pakking, dan hoeft er helemaal niets in je oliekanalen te komen, maar ik heb ook 940's gehad met hele klodders van dat spul aan de binnenkant van de kop. Bij die auto's heb ik nooit een lambdasonde hoeven wisselen.
Siliconen in de brandstof kunnen natuurlijk wel in grotere hoeveelheden bij de sonde belanden, maar het beetje dat bij kwistig gebruik als klepdekselpakking aan de binnenkant van de kop belandt, dat gaat echt heel grote moeite hebben om bij die sensor te komen. Daarvoor moet het eerst je oliekanalen doorzwemmen, langs de zuigers in de verbrandingsruimte komen en DAN nog eens de verbranding overleven. Ik denk dus dat het geval van je Subaru puur toeval is geweest.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC