Horten en stoten b230fk op benzine en lpg

• Hank Houtman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2018 13:44 #1108103 door Hank Houtman
Horten en stoten b230fk op benzine en lpg is gemaakt door Hank Houtman
Heren,

Na de vele discussies en draadjes die ik heb gelezen over dit onderwerp heb ik helaas de oplossing nog niet gevonden.

Ten eerste het probleem:

Sinds 2 weken doet het volgende zich voor:

- zowel op benzine als op gas (vialle lpi)
- bij optrekken in lage versnellingen 1,2,3 licht inhouden en beperkt vermogen. Maar komt wel op snelheid
- bij versnellen in hoge versnellingen 4,5 bijvoorbeeld van 100 naar 120 km/h op de snelweg horten en stoten en inhouden enz. Alleen als je heel
Langzaam gas geeft dan versnelt de auto wel. Zodra teveel geeft horten en stoten. Gaspedaal helemaal ingetrapt geeft veel horten stoten en feitelijk geen versnelling. Ondanks dit neemt de snelheid wel toe
- bij cruisen op een snelheid bv op de cruisecontrol continue geschok en gedoe.
- bij afremmen op de motor zelfde probleem gehort en gestoot enz
- komt het meest voor tussen 2000 en 3000 toeren
- ik kan het niet koppelen aan een specifiek toerental
- op gas is het veel erger dan op benzine

Naar aanleiding van alle info uit de draadjes heb ik de volgende dingen gedaan:

Omdat het zowel op gas als benzine voorkomt is de eerste veronderstelling dat het in de ontsteking zit

- de bougies gecontroleerd die er 3000 km geleden nieuw in zijn gekomen: allemaal zelfde beige kleur dus oké
- bougiekabels zijn 1,5 jaar oud en origineel Volvo en daarom niet verdacht
- verdeelkap en rotor waren licht ingebrand. Ik heb veel ergere exemplaren vervangen. Maar gezien het probleem deze vervangen door nieuwe origineel Volvo incl rotor
- vonkversterker uitgewisseld met een ander exemplaar
- bbp sensor vervangen voor nieuw
- knocksensor los gemaakt en schoongemaakt. In de stekker zat olie.

Tot zover de werkzaamheden aan de ontsteking, bij elk onderdeel liep de motor iets beter, maar het feitelijke probleem is niet opgelost

- cis klep cq stappenmotor schoongemaakt

Ook dit gaf geen verbetering

- alle vacuüm slangen nagelopen en ook met remmenreiniger gezocht naar valse lucht.

Nog een aanvulling
Ik heb in de zoektocht ook alle benzine injectors de stekkers losgemaakt om te kijken of de benzine injectors lekken. Ook heb ik tijdens het rijden door een tijdelijke schakelaar de in tank benzinepomp uitgeschakeld om te bekijken of de injectors lekken. Beiden gaf geen verandering. Maw de benzine injectors keken niet.

Geen oorzaak gevonden.

Wel had ik voor het verwijderen van de knocksensor de cisklep eruit gehaald. Na het weer aanbrengen was ik vergeten om de stekker van de cisklep weer aan te sluiten. Proefrijden met de schoongemaakte knocksensor gaf in eerste instantie euforie. Het probleem leek opgelost.
Maar wel een te hoog toerental stationair. Zo kwam ik erachter dat de cisklep niet aangesloten was.

Na aansluiten van de cisklep was het stationair toerental weer op orde. En het schokken bleef.

Inmiddels zijn we van Nederland naar Noord Italië gereden met aanhanger en 4 volwassenen in de auto. In eerste instantie op gas. Wat op zich ging. Wel wat geschok. Toen er teveel bergen kwamen en hetschokken te erg werd, waardoor we niet meer vlot genoeg vooruit kwamen ben ik overgeschakeld op benzine. Dat ging in eerste instantie beter. Maar na verloop van tijd was het toch behoorlijk aanwezig. Ondanks dat wel op de plek van bestemming aangekomen.

Een rit zonder lading en 4 volwassenen met een losgekoppelde cisklep ging tegen de berg op in z’n 3 aardig goed. Naar beneden werkt niet, want rond 1300 tot 1500 toeren begint demotor flink te hikken. Dus toen de cisklep weer aangesloten.

Dit heb ik nog niet bij 2000 toeren tegen de berg op kunnen proberen.

De vraag: wat is het euvel? Ligt dit inderdaad aan de cisklep of is het iets anders?

Een nieuwe zienswijze zou zeker helpen!!!

Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang.

Hartelijke groet,

Hank

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-08-2018 14:26 #1448079 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Controleer de slangen die
Controleer de slangen die naar de CIS-klep lopen eens op lekkage.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-08-2018 14:29 #1448080 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Lijkt me trouwens ook dat er
Lijkt me trouwens ook dat er wel een paar foutcodes opgeslagen moeten.
Als eens uitgelezen?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Hank Houtman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2018 16:25 #1448083 door Hank Houtman
Beantwoord door Hank Houtman in topic Geen foutcode uitlezer
Deze zit toch normaal gesproken op de linkerveerpoot aan de voorzijde? Daar zitten nu onderdelen van de gasinstallatie. Zie de afbeelding.

Slangen van de cisklep zal ik nog een keer controleren.

Dank, Hank

• Hank Houtman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2018 16:35 #1448084 door Hank Houtman
Beantwoord door Hank Houtman in topic Controle slangen Cis en aanvulling op zoekactie
Slangen zien er goed en soepel uit. Geen verwering of beginnende scheurvorming oid. Zitten goed vast aan de cisklep en ook aan de andere kant.

Ik heb in de zoektocht ook alle benzine injectors de stekkers losgemaakt om te kijken of de benzine injectors lekken. Ook heb ik tijdens het rijden door een tijdelijke schakelaar de in tank benzinepomp uitgeschakeld om te bekijken of de injectors lekken. Beide geen resultaat.

• Hank Houtman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2018 16:35 #1448085 door Hank Houtman
Beantwoord door Hank Houtman in topic Controle slangen Cis en aanvulling op zoekactie
Slangen zien er goed en soepel uit. Geen verwering of beginnende scheurvorming oid. Zitten goed vast aan de cisklep en ook aan de andere kant.

Ik heb in de zoektocht ook alle benzine injectors de stekkers losgemaakt om te kijken of de benzine injectors lekken. Ook heb ik tijdens het rijden door een tijdelijke schakelaar de in tank benzinepomp uitgeschakeld om te bekijken of de injectors lekken. Beide geen resultaat.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2018 19:08 #1448086 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Bobine
Heb je de bobine ook eens uitgewisseld? Die zie ik namelijk niet in je lijstje staan.
Wat doet de toerenteller tijdens het bokken gaat die ook op en neer of blijft die wel "constant"?
Moet de knock sensor trouwens ook niet met een bepaald koppel worden aangedraaid en is dit iets waar het echt van belang is?

Gok dat het een wagen is uit 1997 ofzo? Dus dan zit de ODB uitlees is in de middenconsole, maar moet je wel zo'n kastje hebben hiervoor om uit te lezen.

Trouwens dapper om met een wagen die niet geweldig rijdt naar Italië te gaan rijden.

• Hank Houtman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2018 20:46 #1448090 door Hank Houtman
Beantwoord door Hank Houtman in topic Bobine
Ik heb de bobine wel verdacht maar na overleg met twee ervaren monteurs besloten om die niet te wisselen aangezien een bobine bijna nooit stuk gaat.

Overigens doet de toerenteller nooit raar. Ik had inderdaad gelezen in een discussie dat er een link is.tussen een slechte.bobine en de vreemde uitslagen van een toerenteller. Omdat die afwijking er niet is mede een reden om de bobine niet te verdenken.

Ik heb geen bobine bij de hand anders zou indien toch nog kunnen proberen.

Jammer dat Ik iets nodig heb om uit te lezen, hij is inderdaad van '97.

Hartelijke groet, Hank

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-08-2018 22:08 #1448092 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Waar in de buurt?
In welke hoek van het land zit je, wellicht is er iemand van dit forum met zo'n kastje vlakbij?

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2018 23:27 #1448095 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Horten en stoten
Meestal moeilijk te diagnostiseren op afstand.

In ieder geval ontsteking en motormanagement uitlezen. Alle stekkers onder de motorkap en bij de linker en rechter a-stijl reinigen met contactspray. Alle aardpunten (op de wielschermen voor en bij de linker en rechter A-stijl reinigen. Ook de zekeringkast inspuiten met contactreiniger. De zekeringen van de gasinstallatie niet vergeten wanneer je toch bezig bent. De aansluitingen van de ECU's idem dito. En natuurlijk de verbinding van de motor en die van de bransstofrail met de massa (meestal met een koperen lintkabeltje).

Verder aansluitingen doormeten, ietwat verouderde maar bruikbare documenten staat bijvoorbeeld op volvotips.com .

Ook kun je denken aan een vacuümlek. Uiteraard de brandstofdruk controleren. En zo zijn er nog vele mogelijkheden.

Maar ik zou eerst aan de hand van de foutcodes gaan kijken wat er aan de hand is. En bedenk dar een foutcode alleen zegt dat er iets fout is. 'Lambdasonde signaal fout of afwezig' (code 2-1-2) wil nog niet zeggen dat de sonde er is geweest, het kan een slechte verbinding zijn. Net zo goed als code 1-4-4 (laadsignaal afwezig) betekent dat je de EZK module er uit moet gooien. De codes zijn alleen een weergave van hetgeen er aan de hand is.

In ieder geval zit het in het benzine- en ontstekingsdeel, dit wordt ook bij LPG gedeeltelijk gebruikt. In het LPG-deel hoef je niet te zoeken omdat het ook bij rijden op benzine optreedt. Dus wanneer het LPG-deel staat uigeschakeld.

Ik wens je weinig hoofdpijn...
;-)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC