Horten en stoten b230fk op benzine en lpg
- Hank Houtman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2018 22:03 #1448157
door Hank Houtman
Beantwoord door Hank Houtman in topic Ruisonderdrukking relais
'Nog ff één ding wat je kan checken. Weet niet of het gaat helpen maar zou wel je CIS-klep verhaal verduidelijken als ik het diagram bekijk.
www.240turbo.com/volvorelays.html
( moet je effe een eindje naar onder scrollen.) Maar heb ook een knipseltje hieronder geplaatst van desbetreffend deel.
Bij ons zit die zo goed als naast de vonkversterker'
@1up
Ik heb de link opgezocht en het goed doorgelezen. Volgens mij staat de 940 van 97 niet in het lijstje. Ook b230fk motor niet. Ook heb ik geen problemen met starten. Ik heb nog wel even gekeken onder de motorkap maar het relais niet gevonden.
Wat wel grappig is is dat de v70 van m'n pa preciest die storing heeft. Soms wel soms niet starten. Xdus daar gaan we zeker op onderzoek uit.
Groet Hank
Bij ons zit die zo goed als naast de vonkversterker'
@1up
Ik heb de link opgezocht en het goed doorgelezen. Volgens mij staat de 940 van 97 niet in het lijstje. Ook b230fk motor niet. Ook heb ik geen problemen met starten. Ik heb nog wel even gekeken onder de motorkap maar het relais niet gevonden.
Wat wel grappig is is dat de v70 van m'n pa preciest die storing heeft. Soms wel soms niet starten. Xdus daar gaan we zeker op onderzoek uit.
Groet Hank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hank Houtman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2018 22:16 #1448159
door Hank Houtman
Beantwoord door Hank Houtman in topic Contactspray
Citaat Jur
n ieder geval ontsteking en motormanagement uitlezen. Alle stekkers onder de motorkap en bij de linker en rechter a-stijl reinigen met contactspray. Alle aardpunten (op de wielschermen voor en bij de linker en rechter A-stijl reinigen. Ook de zekeringkast inspuiten met contactreiniger. De zekeringen van de gasinstallatie niet vergeten wanneer je toch bezig bent. De aansluitingen van de ECU's idem dito. En natuurlijk de verbinding van de motor en die van de bransstofrail met de massa (meestal met een koperen lintkabeltje).
Dat is natuurlijk wel een punt. Ik rijd dagelijks met deze auto en 30 tot 40.000km per jaar. Dus hij wordt veel gebruikt. Er is nu een storing. Die vrij abrupt is ontstaan. Mijn veronderstelling is dat er echt iets än de hand is. Dat er een onderdeel is dat dienst weigert.
Intussen ga ik wel aan de gang met het nalpen van de aansluitingen. Om alles uit te sluiten.
Nogmaals dank voor het meedenken
.
n ieder geval ontsteking en motormanagement uitlezen. Alle stekkers onder de motorkap en bij de linker en rechter a-stijl reinigen met contactspray. Alle aardpunten (op de wielschermen voor en bij de linker en rechter A-stijl reinigen. Ook de zekeringkast inspuiten met contactreiniger. De zekeringen van de gasinstallatie niet vergeten wanneer je toch bezig bent. De aansluitingen van de ECU's idem dito. En natuurlijk de verbinding van de motor en die van de bransstofrail met de massa (meestal met een koperen lintkabeltje).
Dat is natuurlijk wel een punt. Ik rijd dagelijks met deze auto en 30 tot 40.000km per jaar. Dus hij wordt veel gebruikt. Er is nu een storing. Die vrij abrupt is ontstaan. Mijn veronderstelling is dat er echt iets än de hand is. Dat er een onderdeel is dat dienst weigert.
Intussen ga ik wel aan de gang met het nalpen van de aansluitingen. Om alles uit te sluiten.
Nogmaals dank voor het meedenken
.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2018 23:28 #1448160
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Ruisonderdrukking relais
Deze zit wel ook op de b230fk dit weet ik heel zeker omdat ik deze ben tegen gekomen tijdens het vervangen van de kabelboom.
Maar hij zit bij ons niet zo in het zicht, maar aan het spatscherm netzo als de vonkversterker alleen dit deze meer naar de veerpoot toe.
Zal morgen wel ff kijken om een foto te maken.
Staat ook zoals ik het lees dat het ook wel slecht lopen kan veroorzaken.
Maar hij zit bij ons niet zo in het zicht, maar aan het spatscherm netzo als de vonkversterker alleen dit deze meer naar de veerpoot toe.
Zal morgen wel ff kijken om een foto te maken.
Staat ook zoals ik het lees dat het ook wel slecht lopen kan veroorzaken.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2018 07:41 #1448161
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic De LMM is als verdachte
De LMM is als verdachte vrijgesproken. En toch lijken de symptomen op een niet goed werkende LMM. Het is vrij makkelijk om ergens een goede LMM te lenen en een proefrit te maken. Alleen dan weet je zeker of je deze verdachte kunt uitsluiten.
Voor zover mij bekend moet de auto zonder LMM ook redelijk lopen. Volgens Hank is het dan meteen een puinhoop en dat is raar. De bekabeling bekijken lijkt me dan ook wel verstandig.
Voor zover mij bekend moet de auto zonder LMM ook redelijk lopen. Volgens Hank is het dan meteen een puinhoop en dat is raar. De bekabeling bekijken lijkt me dan ook wel verstandig.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2018 12:35 #1448167
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Positie relais
Heb een fotootje gemaakt van waar het relais zit.
Deze zit verstopt onder je kabelboom ter hoogte van je ABS pomp.
Wat ik wel zag was dat in het schema/afbeelding hierboven een rood/groene draad wordt aangegeven bij mij is deze alleen blauw.
goo.gl/images/3ASoJM op deze afbeelding is het component ook nog te vinden onder de benaming 2/12
Deze zit verstopt onder je kabelboom ter hoogte van je ABS pomp.
Wat ik wel zag was dat in het schema/afbeelding hierboven een rood/groene draad wordt aangegeven bij mij is deze alleen blauw.
goo.gl/images/3ASoJM op deze afbeelding is het component ook nog te vinden onder de benaming 2/12
- Hank Houtman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2018 23:08 #1448174
door Hank Houtman
Beantwoord door Hank Houtman in topic Brandstofdrukrgelaar
Hallo Volvisti,
Vandaag zat ik dit verslag van speedmonkey te lezen (opnieuw). volvo700vereniging.nl/comment/318300#comment-318300 . Hij vertelt dat de brandstofdrukregelaar nieuw was en toch niet goed werkte.
Ik hen de proef op de som genomen. Vacuumslang los, even vacuüm zuigen en wat denk je... juist ja een zweempje benzine. Dus die regelaar werkt niet goed. En laat benzine door waardoor hij in ieder geval bij afremmen op de motor benzine doorlaat door het hoge vacuüm. Wat nu. Niks bij de hand en een nieuwe drukregelaar is ook niet voor handen.
Vervolgens heb ik de vacuüm slang losgekoppeld en afgeplakt met plakband. Dus de bradnstofdrukregelaar werkt niet. Starten op benzine lukte. Vervolgens op gas gereden. Ging stukken beter. In ieder geval met gas los. An de berg af geen geschok. De cisklep had ik weer aangesloten. Op gas gaf dat bij berg op wel problemen. Later nog de cisklep afgekoppeld van elektra. Maar ook dat hielp niet stotteren en hikken tussen 2000 en 3000 toeren bleef.
Tegen de berg op ging het versnellen te langzaam en daarom overgeschakeld op benzine. Ondanks dat de brandstofdrukregelaar niet aangesloten was, liep de motor heel aardig. Niet helemaal duidelijk of het hikken op e nu helemaal weg is.
Mijn conclusie tot nu toe:
Cisklep lijkt oké
Brandstofdrukregelaar is stuk.
Maar wat veroorzaakt het slecht optrekken op gas?
Wordt vervolgd...
Vandaag zat ik dit verslag van speedmonkey te lezen (opnieuw). volvo700vereniging.nl/comment/318300#comment-318300 . Hij vertelt dat de brandstofdrukregelaar nieuw was en toch niet goed werkte.
Ik hen de proef op de som genomen. Vacuumslang los, even vacuüm zuigen en wat denk je... juist ja een zweempje benzine. Dus die regelaar werkt niet goed. En laat benzine door waardoor hij in ieder geval bij afremmen op de motor benzine doorlaat door het hoge vacuüm. Wat nu. Niks bij de hand en een nieuwe drukregelaar is ook niet voor handen.
Vervolgens heb ik de vacuüm slang losgekoppeld en afgeplakt met plakband. Dus de bradnstofdrukregelaar werkt niet. Starten op benzine lukte. Vervolgens op gas gereden. Ging stukken beter. In ieder geval met gas los. An de berg af geen geschok. De cisklep had ik weer aangesloten. Op gas gaf dat bij berg op wel problemen. Later nog de cisklep afgekoppeld van elektra. Maar ook dat hielp niet stotteren en hikken tussen 2000 en 3000 toeren bleef.
Tegen de berg op ging het versnellen te langzaam en daarom overgeschakeld op benzine. Ondanks dat de brandstofdrukregelaar niet aangesloten was, liep de motor heel aardig. Niet helemaal duidelijk of het hikken op e nu helemaal weg is.
Mijn conclusie tot nu toe:
Cisklep lijkt oké
Brandstofdrukregelaar is stuk.
Maar wat veroorzaakt het slecht optrekken op gas?
Wordt vervolgd...
- Hank Houtman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2018 23:17 #1448175
door Hank Houtman
Beantwoord door Hank Houtman in topic Lmm proberen
Hoi Lex,
Ik dacht dat het feit dat als je de stekker van de lmm er af haalt en de motor dan slecht gaat lopen juist het bewijs is dat de lmm goed werkt.
Daar heb ik verder dan ook niet meer aandacht aan besteed. Zodra ik in Nl ben, wil ik graag een goed werkende lmm monteren om te testen. Zo’n ding heb ik niet bij de hand. Is er iemand in de buurt van Veenendaal van wie ik er één kan lenen?
Alweer dank!
Groet, Hank
Ik dacht dat het feit dat als je de stekker van de lmm er af haalt en de motor dan slecht gaat lopen juist het bewijs is dat de lmm goed werkt.
Daar heb ik verder dan ook niet meer aandacht aan besteed. Zodra ik in Nl ben, wil ik graag een goed werkende lmm monteren om te testen. Zo’n ding heb ik niet bij de hand. Is er iemand in de buurt van Veenendaal van wie ik er één kan lenen?
Alweer dank!
Groet, Hank
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2018 23:50 #1448177
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Denk nog steeds dat je llm
Denk nog steeds dat je llm niet 100% Is.
Misschien niet het enige probleem maar wel een deel.
De truuk met stekker los nemen en beter lopen dan Is ie echt naar de haaien.
Iedere seconde die je besteed aan cis klep met jou probleem Is weggegooide tijd.
Is niet mn mening maar een feit.
Enige wat oorzaak in buurt van cis klep kan zijn zijn de stangen ernaar toe of er van weg naar spruitstuk, lekkage.
Brandstofdrukregelaar in Nederland Ff testen dmv brandstofdruk meten.
Die lh2.4 die geen koudestart injector meer hebben hebben op die aftakking een ventiel zitten op drukmeter op aan te sluiten.
Meten Is weten.
Als benzinedruk het probleem Is dan zou dit eigenlijk niet zo aanwezig moeten zijn op lpg.
In closed loop regelt ie ook op lpg op lambda waarde.
Sonde Had je al uitgesloten toch? Zo niet dan Is dat ook een verdachte, echter als ie er zo naast zit dan gaat motorstoring aan.
Zodra ecu in open loop gaat gebruikt ie zn pre settings die iets aangepast zijn tijdens het inleren van ecu, dan kan het idd wel heftiger bokken als geleerde waarden onjuist zijn.
Zoals gezegs, ik vind het moeilijk om te bepalen hoe ernstig het bokken Is.
Als ik het zou omschrijven in jou bewoording dan ging ik er niet mee naar Italië oid.
Iedereen heeft natuurlijk zn eigen waarneming maar Is voor iedereen anders.
Denk dat het ergens in het meten zit van data als ik je verhaal zo lees en er vanuitgaande dat andere reeds geprobeerde wijzigingen bewezen uitgesloten zijn.
Anders Ff naar Martijn als je terug bent.
Hij leest je je ecu tijdens rijden compleet uit.
Is fair in prijs en eerlijk.
Grtz Daniel
Misschien niet het enige probleem maar wel een deel.
De truuk met stekker los nemen en beter lopen dan Is ie echt naar de haaien.
Iedere seconde die je besteed aan cis klep met jou probleem Is weggegooide tijd.
Is niet mn mening maar een feit.
Enige wat oorzaak in buurt van cis klep kan zijn zijn de stangen ernaar toe of er van weg naar spruitstuk, lekkage.
Brandstofdrukregelaar in Nederland Ff testen dmv brandstofdruk meten.
Die lh2.4 die geen koudestart injector meer hebben hebben op die aftakking een ventiel zitten op drukmeter op aan te sluiten.
Meten Is weten.
Als benzinedruk het probleem Is dan zou dit eigenlijk niet zo aanwezig moeten zijn op lpg.
In closed loop regelt ie ook op lpg op lambda waarde.
Sonde Had je al uitgesloten toch? Zo niet dan Is dat ook een verdachte, echter als ie er zo naast zit dan gaat motorstoring aan.
Zodra ecu in open loop gaat gebruikt ie zn pre settings die iets aangepast zijn tijdens het inleren van ecu, dan kan het idd wel heftiger bokken als geleerde waarden onjuist zijn.
Zoals gezegs, ik vind het moeilijk om te bepalen hoe ernstig het bokken Is.
Als ik het zou omschrijven in jou bewoording dan ging ik er niet mee naar Italië oid.
Iedereen heeft natuurlijk zn eigen waarneming maar Is voor iedereen anders.
Denk dat het ergens in het meten zit van data als ik je verhaal zo lees en er vanuitgaande dat andere reeds geprobeerde wijzigingen bewezen uitgesloten zijn.
Anders Ff naar Martijn als je terug bent.
Hij leest je je ecu tijdens rijden compleet uit.
Is fair in prijs en eerlijk.
Grtz Daniel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2018 08:05 #1448187
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zekeringen lpi
Trek alle vier de zekeringen van de lpi installitie er eens uit. Dan is in ieder geval de lpg i stallatie uitgeschakeld.
Ik heb zelf wel eens water in het benzineverbreek relais gehad, wat zowel op benzine als op gas problemen gaf. De 12v voeding van het relais kwam door interne sluiting in het relais aan de massazijde van de benzineinjectoren terecht. De 12V voeding komt in mijn 940 niet via één van de lpi zekeringen, maar uit het benzinesysteem. Zelfs lostrekken van de lpi zekeringen hielp toen niet. Zonder zekeringen brandde het lpi lampje zelfs af en toe, wat eigenlijk niet zou moeten kunnen zonder zekeringen.
Ik kwam er achter door de 12v voeding uit de connector los te pielen, waarna de motor weer prima op benzine liep.
Ik heb zelf wel eens water in het benzineverbreek relais gehad, wat zowel op benzine als op gas problemen gaf. De 12v voeding van het relais kwam door interne sluiting in het relais aan de massazijde van de benzineinjectoren terecht. De 12V voeding komt in mijn 940 niet via één van de lpi zekeringen, maar uit het benzinesysteem. Zelfs lostrekken van de lpi zekeringen hielp toen niet. Zonder zekeringen brandde het lpi lampje zelfs af en toe, wat eigenlijk niet zou moeten kunnen zonder zekeringen.
Ik kwam er achter door de 12v voeding uit de connector los te pielen, waarna de motor weer prima op benzine liep.
- Hank Houtman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2018 18:32 #1448247
door Hank Houtman
Beantwoord door Hank Houtman in topic Zekeringen lpi eruit.
Meteen gedaan makkelijke actie. Bij mij gaat de inhoudsmeting niet uit. Deze blijft gewoon werken. Vandaag de Stelviopas opgereden op benzine zonder problemen. Morgen gaan we weer de snelweg op met aanhanger, kijken wat er dan gebeurt cq hoe het dan gaat.
In ieder geval een goede manier om het lpg systeem uit te sluiten. Dank
In ieder geval een goede manier om het lpg systeem uit te sluiten. Dank
Moderators: Jerry Stam