Horten en stoten b230fk op benzine en lpg
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2018 07:40 #1448103
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Kijk,
Dan zou het wellicht helpen als men hier zich wat meer bekend zou maken bv met ik ben Jan en woon in Amsterdam.
Bijvoorbeeld gewoon in een onderschrift., handtekening. Automatisch aan te maken.
Zo heb ik het hier al van het eerste begin aangemaakt, wel met andere naam en woonplaats natuurlijk.
Goed idee Reinier?
Groeten,
Bijvoorbeeld gewoon in een onderschrift., handtekening. Automatisch aan te maken.
Zo heb ik het hier al van het eerste begin aangemaakt, wel met andere naam en woonplaats natuurlijk.
Goed idee Reinier?
Groeten,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2018 08:23 #1448107
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De CISklep zelf kan ook
De CISklep zelf kan ook simpelweg defect zijn. Ik zou even iemand zoeken met een B230FK die de zijne wel even wil uitwisselen, om te zien of dat het probleem oplost. In dat geval monteer je een nieuwe (of andere gebruikte) CISklep.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
03-08-2018 09:41 #1448110
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik kan me alleen niet
Ik kan me alleen niet bedenken wat die CIS-klep nog doet op het moment dat je bv op de snelweg rijdt.
Volgens mij is dat ding alleen van invloed tijdens stationair.
Wanneer je de CIS-klep loskoppelt, blijft deze dan eigenlijk altijd in "open" stand staan, of dicht? Of blijft deze in de stand staan waarin je hem loskoppelt?
Het gekke is dat er een verschil is tussen benzine en LPG. En dat overschakelen soms helpt, al is het maar kort. De korte verbetering zou kunnen omdat de ecu 1 en ander probeert bij te regelen/leren en toch weer uit de pas gaat lopen.
Zou hem zeker als eerst eens uit laten lezen.
Maar vooruitlopende daarop hier nog een paar opties/suggesties;
Vanwege het uit de pas lopen van LPG en benzine;
-Heb je brandstofdrukregelaar al eens nagekeken?
-Meet de brandstofdruk sowieso eens.
Temperatuurmeter in orde? En dan bedoel ik niet die voor het metertje in het dashboard. Maar die van de ECU.
Uitlezen kan je in de goede richting sturen. Als je bijvoorbeeld een bedradingsprobleem hebt kun je doodleuk een goed onderdeel voor een net zo goed onderdeel vervangen, met behoud van dezelfde problemen. De meeste cruciale onderdelen genereren wel een foutcode, ook bij defecte bedrading.
Volgens mij is dat ding alleen van invloed tijdens stationair.
Wanneer je de CIS-klep loskoppelt, blijft deze dan eigenlijk altijd in "open" stand staan, of dicht? Of blijft deze in de stand staan waarin je hem loskoppelt?
Het gekke is dat er een verschil is tussen benzine en LPG. En dat overschakelen soms helpt, al is het maar kort. De korte verbetering zou kunnen omdat de ecu 1 en ander probeert bij te regelen/leren en toch weer uit de pas gaat lopen.
Zou hem zeker als eerst eens uit laten lezen.
Maar vooruitlopende daarop hier nog een paar opties/suggesties;
Vanwege het uit de pas lopen van LPG en benzine;
-Heb je brandstofdrukregelaar al eens nagekeken?
-Meet de brandstofdruk sowieso eens.
Temperatuurmeter in orde? En dan bedoel ik niet die voor het metertje in het dashboard. Maar die van de ECU.
Uitlezen kan je in de goede richting sturen. Als je bijvoorbeeld een bedradingsprobleem hebt kun je doodleuk een goed onderdeel voor een net zo goed onderdeel vervangen, met behoud van dezelfde problemen. De meeste cruciale onderdelen genereren wel een foutcode, ook bij defecte bedrading.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2018 11:34 #1448111
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic misschien een onbenullige
misschien een onbenullige opmerking, maar de bougie-doppen heb je wel goed op de bougie gedrukt? Met die softe doppen kun je ze er wel eens niet helemaal goed op de bougie gedrukt hebben. Dit is mij dus overkomen, toen schokte de auto ook op een onprettige wijze. groet Kasper
- Hank Houtman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2018 19:54 #1448124
door Hank Houtman
Beantwoord door Hank Houtman in topic Bougiedoppen wel vast
Ja die zitten vast. Eerder heb ik hetzelfde gehad bij een stel immitatie kabels. Telkens lag er 1 los. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat de radio stoorde als er een bougiedop aflag. Kap open aandrukken en probleem was over.
Maar met dop er half op loopt ie toch weer anders dan nu.
Maar met dop er half op loopt ie toch weer anders dan nu.
- Hank Houtman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2018 20:19 #1448126
door Hank Houtman
Beantwoord door Hank Houtman in topic Hoe werkt die cisklep precies?
Vandaag zijn we naar een dal gereden. De eerste kilometers redelijk vlak. Overgeschakeld op gas met de cisklep niet aangesloten. Het stotteren was in ieder geval een heel stuk minder. Maar geen snelweg gereden. Vooral in 4 en 5 op de snelweg merk je het stotteren het duidelijkst.
Vervolgens het dal in. Meteen flink omhoog. Gas ging goed. Na verloop van tijd toch gestotter op gas. Overgeschakeld op benzine waarna het prima ging.
Het was een leuke rit met smalle wegen en steile stukken. Zelfs een deel 20%!! Zonder problemen de berg op met 4 volwassenen in de wagen. Geen gestotter gemerkt. Circa een half uur dit soort wegen.
Eigenlijk moet ik nu dezelfde route nog een keer rijden maar dan met de cisklep aangesloten. Dat kon niet op de waardering van de familie rekenen helaas.
Okay tot zover.
De vraag is: hoe werkt die cisklep?
Ergens in een draadje staat dat de cisklep wordt uitgeschakeld boven een bepaald toerental. Er stond niet bij welk toerental. In het Engels heet hij idle air valve. Daar maak ik uit op dat hij het stationair toerental regelt. Bijvoorbeeld als de airco aangaat bij stationair dan moet de motor harder werken. Dan regelt de cisklep dat ie meer vermogen levert. Maar tot welk toerental? Onder de 2000 toeren heb ik er weinig last van. Erboven wel. Maar het lijkt niet logisch dat de cisklep nog regelt boven de 2000 toeren.
Bij optrekken kan ik de storing door een niet werkende cisklep wel verklaren. Maar waarom doet ie het ook met constante snelheid. En met afremmen op de motor of zoals nu in Italië tijdens het afdalen?
Ik kan dat laatste alleen verklaren met brandstof die onregelmatig in de cilinders komt en dan tot ontbranding komt omdat de vonken nog steeds doorgaan. Maar dan is het weer niet logisch dat het op benzine en gas allebei gebeurt.
Tja dus vandaar de vraag hoe en in welk toerengebied werkt de cisklep?
Ik ben benieuwd, in ieder geval dank voor het meedenken tot zover.
Vervolgens het dal in. Meteen flink omhoog. Gas ging goed. Na verloop van tijd toch gestotter op gas. Overgeschakeld op benzine waarna het prima ging.
Het was een leuke rit met smalle wegen en steile stukken. Zelfs een deel 20%!! Zonder problemen de berg op met 4 volwassenen in de wagen. Geen gestotter gemerkt. Circa een half uur dit soort wegen.
Eigenlijk moet ik nu dezelfde route nog een keer rijden maar dan met de cisklep aangesloten. Dat kon niet op de waardering van de familie rekenen helaas.
Okay tot zover.
De vraag is: hoe werkt die cisklep?
Ergens in een draadje staat dat de cisklep wordt uitgeschakeld boven een bepaald toerental. Er stond niet bij welk toerental. In het Engels heet hij idle air valve. Daar maak ik uit op dat hij het stationair toerental regelt. Bijvoorbeeld als de airco aangaat bij stationair dan moet de motor harder werken. Dan regelt de cisklep dat ie meer vermogen levert. Maar tot welk toerental? Onder de 2000 toeren heb ik er weinig last van. Erboven wel. Maar het lijkt niet logisch dat de cisklep nog regelt boven de 2000 toeren.
Bij optrekken kan ik de storing door een niet werkende cisklep wel verklaren. Maar waarom doet ie het ook met constante snelheid. En met afremmen op de motor of zoals nu in Italië tijdens het afdalen?
Ik kan dat laatste alleen verklaren met brandstof die onregelmatig in de cilinders komt en dan tot ontbranding komt omdat de vonken nog steeds doorgaan. Maar dan is het weer niet logisch dat het op benzine en gas allebei gebeurt.
Tja dus vandaar de vraag hoe en in welk toerengebied werkt de cisklep?
Ik ben benieuwd, in ieder geval dank voor het meedenken tot zover.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-08-2018 21:17 #1448127
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic CIS-klep
Denk dat je de CIS-klep wel kan uitsluiten eerlijk gezegd. Want het probleem doet zich blijkbaar ook voor op hoge toerentallen, maar dan staat je gasklep al voor een deel op volledig open dus of het komt via de CIS of via de gasklep dezelfde hoeveelheid lucht.. En de plek waar je CIS-klep lucht haalt is uit het zelfde systeem als de gasklep, dus het wordt ook via de LMM gemeten.
En iedere keer dat ik mijn CIS-klep heb los gehaald stond de "schuif" op de dichte stand dus echt veel lucht via daar wordt niet aangezogen.
Heb je trouwens ook last van stotteren tijdens stationair? Mocht dit zo zijn trek dan de LMM is los en kijk of het erger wordt.
Zag dat je vacuumslangen had nagekeken. Heb je ook de "gewone" luchtslangen nagekeken dus van het filter naar de turbo enzo.?
Nog ff één ding wat je kan checken. Weet niet of het gaat helpen maar zou wel je CIS-klep verhaal verduidelijken als ik het diagram bekijk. www.240turbo.com/volvorelays.html ( moet je effe een eindje naar onder scrollen.) Maar heb ook een knipseltje hieronder geplaatst van desbetreffend deel.
Bij ons zit die zo goed als naast de vonkversterker.
En iedere keer dat ik mijn CIS-klep heb los gehaald stond de "schuif" op de dichte stand dus echt veel lucht via daar wordt niet aangezogen.
Heb je trouwens ook last van stotteren tijdens stationair? Mocht dit zo zijn trek dan de LMM is los en kijk of het erger wordt.
Zag dat je vacuumslangen had nagekeken. Heb je ook de "gewone" luchtslangen nagekeken dus van het filter naar de turbo enzo.?
Nog ff één ding wat je kan checken. Weet niet of het gaat helpen maar zou wel je CIS-klep verhaal verduidelijken als ik het diagram bekijk. www.240turbo.com/volvorelays.html ( moet je effe een eindje naar onder scrollen.) Maar heb ook een knipseltje hieronder geplaatst van desbetreffend deel.
Bij ons zit die zo goed als naast de vonkversterker.
- Hank Houtman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2018 15:38 #1448142
door Hank Houtman
Beantwoord door Hank Houtman in topic Brandstofdruk
@noppen20
De brandstofdrukregaar heb ik ook al vervangen. Deze was inderdaad kapot. Als je aan de vacuumslang zoog dan proefde je benzine. Dat membraan liet benzine door.
Daarna was het probleem weer over.
Wat moet de brandstof druk zijn en hoe kan ik die meten?
En hoe kan ik controleren of de temperatuur meter het doet? En waar zit deze?
Dank, Hank
De brandstofdrukregaar heb ik ook al vervangen. Deze was inderdaad kapot. Als je aan de vacuumslang zoog dan proefde je benzine. Dat membraan liet benzine door.
Daarna was het probleem weer over.
Wat moet de brandstof druk zijn en hoe kan ik die meten?
En hoe kan ik controleren of de temperatuur meter het doet? En waar zit deze?
Dank, Hank
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2018 19:00 #1448148
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Cis klep Is alleen maar tbv
Cis klep Is alleen maar tbv stationair toerental regeling, afbouw toerencompensatie en compensatie tbv airco compressor ingeschakeld.
Dit zal je probleem nooit kunnen verhelpen.
Slangen kunnen er leuk en fris uitzien maar heb je ook echt overal met remmenreiniger gespoten om te testen op lekkage?
Bobine kan zeker kapot gaan, zelf bij 740 (zelfde bobine) mogen ondervinden.
De problemen die jjj opnoemt Had ik ook. Deze opgelost door een andere luchtmassameter te plaatsen.
Als deze foutieve waarden doorgeeft krijg je zeer bokkig gedrag.
Ik ga er vanuit dat je de overige zaken zoals bougiekabels al met zekerheid hebt uitgesloten.
Lekkende brandstofdrukregelaar zou ook kunnen maar ik kan niet precies uitmaken hoe erg het schokken Is.
Je rijd er wel mee naar Italië dus bedenk ik net dat het schokken misschien niet eens echt veel Is, anders zou je er niet zo'n afstand mee gaan rijden.
Succes.
Grtz Daniel
Dit zal je probleem nooit kunnen verhelpen.
Slangen kunnen er leuk en fris uitzien maar heb je ook echt overal met remmenreiniger gespoten om te testen op lekkage?
Bobine kan zeker kapot gaan, zelf bij 740 (zelfde bobine) mogen ondervinden.
De problemen die jjj opnoemt Had ik ook. Deze opgelost door een andere luchtmassameter te plaatsen.
Als deze foutieve waarden doorgeeft krijg je zeer bokkig gedrag.
Ik ga er vanuit dat je de overige zaken zoals bougiekabels al met zekerheid hebt uitgesloten.
Lekkende brandstofdrukregelaar zou ook kunnen maar ik kan niet precies uitmaken hoe erg het schokken Is.
Je rijd er wel mee naar Italië dus bedenk ik net dat het schokken misschien niet eens echt veel Is, anders zou je er niet zo'n afstand mee gaan rijden.
Succes.
Grtz Daniel
- Hank Houtman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2018 20:35 #1448153
door Hank Houtman
Beantwoord door Hank Houtman in topic Lmm werkt goed
@Daniël
Het schokken is continue aanwezig tot vervelens toe. Zeker na 9 uur rijden. Op de Duitse autowegen merk je het niet zo erg omdat vooral de betonwegen hobbelen. Dit lijkt erg op het hikken en stotteren dat die auto doet. Op een vlakke weg merk je het des te beter. De passagiers hebben het niet echt in de gaten omat het zo lijkt op het hobbelen van de weg.
@ Daniel en 1up. De luchtmassameter is niet verdacht. Als ik de lmm loskoppel bij stationair dan is het meteen een puinhoop. Die functioneert dus zoals het bedoelt is. Sowieso loopt ie stationair prima en merk je helemaal niets van slecht lopen.
Het schokken is continue aanwezig tot vervelens toe. Zeker na 9 uur rijden. Op de Duitse autowegen merk je het niet zo erg omdat vooral de betonwegen hobbelen. Dit lijkt erg op het hikken en stotteren dat die auto doet. Op een vlakke weg merk je het des te beter. De passagiers hebben het niet echt in de gaten omat het zo lijkt op het hobbelen van de weg.
@ Daniel en 1up. De luchtmassameter is niet verdacht. Als ik de lmm loskoppel bij stationair dan is het meteen een puinhoop. Die functioneert dus zoals het bedoelt is. Sowieso loopt ie stationair prima en merk je helemaal niets van slecht lopen.
Moderators: Jerry Stam