Horten en stoten b230fk op benzine en lpg
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-09-2018 10:48 #1448884
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic soortgelijk euvel
Ik zit met een soortgelijk euvel, 95er LPT dus B230FK Vialle LPI
Dingen die weer overeen komen maar dan ook weer niet...
Inmiddels ben ik er wel achter dat bij mij de LPG intank-pomp versleten is,
Op LPG als de motor lekker warm is geworden heb ik een bak vermogen waar je blij van word tot ik ongeveer 400 km heb gereden dan begint het bij mij ook te bokken en in te houden, maar daar is dus de oorzaak van bekend( word een nieuwe tank voor mij met de pomp er in Vialle LPI)
Maar dan op benzine wat een drama en menig maal de auto vervloekt,
Bevindingen tot nu toe bij mij,
LMM uitgewisseld en gaf geen andere motor loop aan,
Stekker los van LMM gaf aan dat hij in de noodloop liep met brandend lambda lampje,
Gereset en weer de stekker er op,
benzine drukregelaar uitgewisseld met een bijna nieuwe regelaar heeft ervoor gezorgd dat hij ietsje beter loopt en ietsje beter start.
CIS klep, gasklep, verbindingen allemaal al schoon gemaakt,
Nieuwe bougies + kabels,
Bobine eerst zelf naar gekeken( een schok daarvan doet even goed zeer weet ik inmiddels)
Waarna ik hem op zijn werking heb laten testen bij de garage en die was nog goed.
De verdeler kap vertoont geen slijtage of brand punten ook de rotor is goed,
Stekker van BDP sensor los halen resulteert in een motor die direct uitvalt of weigert om te starten dus die werkt ook,
Witte pomp relais uitgewisseld(met een stuk of 10) geeft geen ander resultaat(ja lege accu van al dat starten)
Terugslag klep in de benzine leiding werkt ook de ene kant op kost het me geen moeite om er door heen te blazen en aan de andere kant krijg ik er geen lucht doorheen,
alle verbindingen zijn dus ook verder schoongemaakt en bij stationair 1 voor 1 de stekkers los van de injectoren dan loopt hij gelijk beroerd dus die zijn ook goed,
Enigste wat ik bij mij nog kan bedenken is dat de pomp onder mijn stoel het niet meer doet want ik heb wel prik op de + alleen hoor de pomp niet meer draaien.
Maar dan moet eerst het geldschip even langszij komen van de week en dan kan ik die ook preventief met filter vervangen.
Dingen die weer overeen komen maar dan ook weer niet...
Inmiddels ben ik er wel achter dat bij mij de LPG intank-pomp versleten is,
Op LPG als de motor lekker warm is geworden heb ik een bak vermogen waar je blij van word tot ik ongeveer 400 km heb gereden dan begint het bij mij ook te bokken en in te houden, maar daar is dus de oorzaak van bekend( word een nieuwe tank voor mij met de pomp er in Vialle LPI)
Maar dan op benzine wat een drama en menig maal de auto vervloekt,
Bevindingen tot nu toe bij mij,
LMM uitgewisseld en gaf geen andere motor loop aan,
Stekker los van LMM gaf aan dat hij in de noodloop liep met brandend lambda lampje,
Gereset en weer de stekker er op,
benzine drukregelaar uitgewisseld met een bijna nieuwe regelaar heeft ervoor gezorgd dat hij ietsje beter loopt en ietsje beter start.
CIS klep, gasklep, verbindingen allemaal al schoon gemaakt,
Nieuwe bougies + kabels,
Bobine eerst zelf naar gekeken( een schok daarvan doet even goed zeer weet ik inmiddels)
Waarna ik hem op zijn werking heb laten testen bij de garage en die was nog goed.
De verdeler kap vertoont geen slijtage of brand punten ook de rotor is goed,
Stekker van BDP sensor los halen resulteert in een motor die direct uitvalt of weigert om te starten dus die werkt ook,
Witte pomp relais uitgewisseld(met een stuk of 10) geeft geen ander resultaat(ja lege accu van al dat starten)
Terugslag klep in de benzine leiding werkt ook de ene kant op kost het me geen moeite om er door heen te blazen en aan de andere kant krijg ik er geen lucht doorheen,
alle verbindingen zijn dus ook verder schoongemaakt en bij stationair 1 voor 1 de stekkers los van de injectoren dan loopt hij gelijk beroerd dus die zijn ook goed,
Enigste wat ik bij mij nog kan bedenken is dat de pomp onder mijn stoel het niet meer doet want ik heb wel prik op de + alleen hoor de pomp niet meer draaien.
Maar dan moet eerst het geldschip even langszij komen van de week en dan kan ik die ook preventief met filter vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-09-2018 08:08 #1448912
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Pomp
Zit niet onder je stoel maar in de tank.
Ontstoringsrelais al gewisseld?
Ontstoringsrelais al gewisseld?
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-09-2018 12:44 #1448918
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Jur,
Jur,
Je Cis klep toelichting Is bijna juist.
Als je airco compressor aan Springs dan gaat cis klep ook werken tijden het rijden om voelbare vermogenverbruik te compenseren zodat ie niet flink inhoud. Bij volgas zal je hier niets van merken, Is alleen compensatie.
Grtz
Je Cis klep toelichting Is bijna juist.
Als je airco compressor aan Springs dan gaat cis klep ook werken tijden het rijden om voelbare vermogenverbruik te compenseren zodat ie niet flink inhoud. Bij volgas zal je hier niets van merken, Is alleen compensatie.
Grtz
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2018 13:44 #1448949
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic A/C regeling
Ik betwijfel of dat verhaal over de A/C compensatie tijdens rijden klopt hoor.
De airco regeling stuurt een 12V naar de koppeling van airco-compressor (via drukschakelaars), maar er is geen enkele terugmelding van de compressorkoppeling. De ECU krijgt dus wel een melding dat de AC is ingeschakeld, maar weet niet wanneer de koppeling echt in- en uitgeschakeld wordt. De ECU stuurt de CIS klep aan, maar heeft geen informatie om te reageren op het moment van in- of uitschakelen van de koppeling.
Ik vermoed dat de ECU hooguit het stationaire toerental wat verhoogd, zeker als ook de E-fan erbij komt.
Ik heb een tijdje met een oudere ECU versie gereden. Bij ingeschakelde airco en E-fan sloeg de motor regelmatig af bij afremmen op de motor en intrappen van de koppeling. De toerenregeling was dan te traag omdat die pas reageerde bij ondertoeren. De originele ECU gebruikt wel het A/C signaal en stuurde daardoor eerder bij.
Wat wel helpt om het in- en uitschakelen te dempen is een tweemassa vliegwiel...
De airco regeling stuurt een 12V naar de koppeling van airco-compressor (via drukschakelaars), maar er is geen enkele terugmelding van de compressorkoppeling. De ECU krijgt dus wel een melding dat de AC is ingeschakeld, maar weet niet wanneer de koppeling echt in- en uitgeschakeld wordt. De ECU stuurt de CIS klep aan, maar heeft geen informatie om te reageren op het moment van in- of uitschakelen van de koppeling.
Ik vermoed dat de ECU hooguit het stationaire toerental wat verhoogd, zeker als ook de E-fan erbij komt.
Ik heb een tijdje met een oudere ECU versie gereden. Bij ingeschakelde airco en E-fan sloeg de motor regelmatig af bij afremmen op de motor en intrappen van de koppeling. De toerenregeling was dan te traag omdat die pas reageerde bij ondertoeren. De originele ECU gebruikt wel het A/C signaal en stuurde daardoor eerder bij.
Wat wel helpt om het in- en uitschakelen te dempen is een tweemassa vliegwiel...
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2018 18:00 #1448961
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic bouwjaar
van invloed hoe de ecu reageert:
volvo700vereniging.nl/pagina/984-ecu-modeljaar-voor-97
Vanaf 97 reageert de ecu op fan aan en compressor aan.
volvo700vereniging.nl/pagina/984-ecu-modeljaar-voor-97
Vanaf 97 reageert de ecu op fan aan en compressor aan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2018 18:23 #1448962
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad
Wat ik eerder schreef, klopt dus inderdaad niet. De -984 ECU krijgt dus wél een in/uit signaal van de compressorkoppeling en niet een constant "airco ingeschakeld" signaal. Maar dan nog betwijfel ik of de CIS klep onder het rijden wordt aangestuurd. Ik heb in ieder geval geen verschil gemerkt tussen de verschillende ECU's.
Bij stationair draaien reageert de ECU natuurlijk wel sneller met een actief signaal ipv achteraf reageren op het veranderen van het toerental.
Bij stationair draaien reageert de ECU natuurlijk wel sneller met een actief signaal ipv achteraf reageren op het veranderen van het toerental.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
12-09-2018 09:56 #1448992
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Dat de ecu (stationair)
Dat de ecu (stationair) reageert op fan-aan en compressor-aan wordt al toegepast sinds 1982. Of dit voor alle bouwjaren op eenzelfde manier gedaan is weet ik niet, of dat ze het een aantal jaar over geslagen hebben weet ik ook niet. Maar het is dus zeker niet iets van alleen de laatste modeljaren.
"When the airconditioning is switched on, a second regulated flow with increased idle speed is engaged"
"When the airconditioning is switched on, a second regulated flow with increased idle speed is engaged"
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-09-2018 12:06 #1449000
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Rob,
Rob,
Je kan 3 dingen doen.
1 Aannemen dat ik gelijk heb.
2 Her en der wat zoeken op internet.
3 Praktijktest dmv cis klep stekker losnemen en rijden met ECC aan.
Als je een automaat hebt zie je het meteen aan je toerenteller (wel onder de 100 kmh rijden ivm koppelomvormer zn werk laten doen).
Ik heb een 1995 fk aw71 en ben hier ook bij toeval achter gekomen.
Ook onze toenmalige 940 fk m90 van 1997 deed het ook maar daar puur op voelbaar ivm geen koppelomvormer.
Ik vind het ook logisch dat cis klep hiervoor gebruikt wordt want stationair automaat compensatie zit er ook in (wanneer in andere stand dan P en N) maar deze Is alleen nodig bij stilstand of zeer langzaam rijden.
Grtz Daniel
Je kan 3 dingen doen.
1 Aannemen dat ik gelijk heb.
2 Her en der wat zoeken op internet.
3 Praktijktest dmv cis klep stekker losnemen en rijden met ECC aan.
Als je een automaat hebt zie je het meteen aan je toerenteller (wel onder de 100 kmh rijden ivm koppelomvormer zn werk laten doen).
Ik heb een 1995 fk aw71 en ben hier ook bij toeval achter gekomen.
Ook onze toenmalige 940 fk m90 van 1997 deed het ook maar daar puur op voelbaar ivm geen koppelomvormer.
Ik vind het ook logisch dat cis klep hiervoor gebruikt wordt want stationair automaat compensatie zit er ook in (wanneer in andere stand dan P en N) maar deze Is alleen nodig bij stilstand of zeer langzaam rijden.
Grtz Daniel
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2018 01:03 #1449330
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Nog eens CIS klep.
Dee klep regelt het stationaire toerntal. Dat hoort op zo'n (afhankelijk van motortype) op 750 - 800 RPM te liggen. Eerst wordt het basistoerental ingestleld op 500 RPM (staat een how-to documentje op de site met een uitgebreid verhaal) . De CIS klep bevindt zich ik een bypass vn de luchtslag. Deze heeft een luchtspleet die verder open kan. Het motormanagement regelt de opening van de CIS om de basisinstelling van 500 RPM naar het juiste toerental van 800 RPM te halen. Zet je de airco aan, de stoelverwarming of iets anders dat motorvermogen vraagt dan regelt de ECU de CIS-klep bij tot het juiste toerental. Wanneer de gasklep 0,2 mm wordt geopend schakelt de stationair schakelaar de CIS-klep om op een grotere opening. Te zien door 6 a 8 (of 12) 12 volt op de klep te zetten.
Er zijn twee typen, een met potmeter, die regelt traploos, en een zonder (op oudere typen). De werking is hetzelfde, alleen reageert de potmeterversie iets fijner. Verder is de regeling Lambda gestuurd, voor zover het een kat-motor betreft (motoren met een F in het typenummer zoals de B200F of de B230FK).
De CIS-klep kan vervuild raken. Timen spuit dan hem in met WD40, ik zelf prefereer remmenreiniger, gevolgd door (na drogen) siliconenolie. Maar dat maakt voor de werking van de klep weinig uit.
In het laatste geval is het niet verkeerd om ook het gasklephuis schoon te maken en te kijken naar de carterontluchting. Het beste is loshalen, dat moet toch wanneer je de stationairschakelaar comfortabel in wilt stellen.Dat staatonder andere in de Haynes, je moet dan letten op et klikje van de schakelaar. Ik refereer hier een Ohm meter omdat deze exact het schakelmoment aangeeft. Maar dit voert al erg ver.
Er zijn twee typen, een met potmeter, die regelt traploos, en een zonder (op oudere typen). De werking is hetzelfde, alleen reageert de potmeterversie iets fijner. Verder is de regeling Lambda gestuurd, voor zover het een kat-motor betreft (motoren met een F in het typenummer zoals de B200F of de B230FK).
De CIS-klep kan vervuild raken. Timen spuit dan hem in met WD40, ik zelf prefereer remmenreiniger, gevolgd door (na drogen) siliconenolie. Maar dat maakt voor de werking van de klep weinig uit.
In het laatste geval is het niet verkeerd om ook het gasklephuis schoon te maken en te kijken naar de carterontluchting. Het beste is loshalen, dat moet toch wanneer je de stationairschakelaar comfortabel in wilt stellen.Dat staatonder andere in de Haynes, je moet dan letten op et klikje van de schakelaar. Ik refereer hier een Ohm meter omdat deze exact het schakelmoment aangeeft. Maar dit voert al erg ver.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2018 11:59 #1449337
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECU
Inmiddels ben ik er achter wat bij de oorzaak is en dat is een ECU die niet meer doet wat hij hoort te doen dus eigenlijk in een soort van half werkend noodprogramma draait.
Dus een tip wissel de ECU eens met een goed werkende en wellicht ben je net als Mindi van je problemen af.
Dus een tip wissel de ECU eens met een goed werkende en wellicht ben je net als Mindi van je problemen af.
Moderators: Jerry Stam