Loopt slecht op benzine slaat af, loopt perfect op gas. Hulp in Italie. Opgelost. Helemaal Blij. :-)

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2018 21:49 #1107931 door V700 register
Goedenavond allen,

Toch maar even in de laptop gekropen om mijn vraag te stellen.

Het betreft hier een Volvo 940 uit eind 97, met een verse gasinstallatie. De auto heb ik gekocht met 296.000 op de teller want we zijn een jaar in Italië aan het rondtoeren.

We hebben zo een beetje alles gedaan aan de auto wat maar kon, omdat ik iets meer zekerheid wilde. Tevens gas in laten bouwen.

Nu hebben we een probleem, het betreft denk ik de benzine toevoer oid.

Even tussendoor, Vorige week heb ik de dynamo laten vervangen want ik stond met een lege accu. Lampje begon heel zwak te branden en Abs lampje ook.
Ik heb de accu bijgeladen, gestart en naar de garage hier in het dorp ( San Vincenzo) gereden. Daar hebben ze een dynamo besteld en erin gezet. Sindsdien liep ie weer lekker.

Al een paar maanden schommelt het toerental bij stationair draaien, dat uit zich in aan komen rijden op een stoplicht, en dan loopt ie een beetje onregelmatig. Ik heb er eigenlijk geen
aandacht aan geschonken omdat ik het niet heel spannend vind. Dan heb ik vorige week de gastank helemaal leeg gereden en een paar dagen op benzine gereden. Hij reed soepel en geen
noemenswaardige problemen. Starten ging goed, en alles ging eigenlijk lekker.
ik denk dat maandag begon ie wat slecht te starten, eenmaal lopen was lopen, en omdat het hier 25 graden is gaat ie na 100 meter al op gas. En dan loopt ie als een zonnetje. schakel ik nu terug naar
benzine, knopje gasinstallatie uit, dan loopt ie beroerd, gaat ie bokken, als ik dan heel voorzichtig gas geef dan kan ik steeds wat hoger in toeren komen, laat ik het gas dan weer los dan gaat ie pruttelen tot uit.

Dan start ik hem weer, de brandstofpomp hoor ik de tik geven, dus in mijn beleving doet ie het, dan schakel ik de gasinstallatie in en na 4 seconden springt ie over op gas. En dan rijd de auto weer lekker.

Met andere woorden, op gas rijd ie prima, op benzine totaal niet. En dat binnen zeg maar 2 weken.

Ik heb natuurlijk van alles gelezen, filmpjes op YouTube bekeken, handleidingen nagekeken, foutmeldingen bekeken, forum doorgespit, maar ik kom er niet uit. Morgen eerst de cisklep eens schoonmaken, ik had al nieuwe
bougies gekocht, maar omdat ie op gas wel goed loopt zijn die ook goed denk ik. Rotor en kabels zijn pas vervangen. We hebben er nu na aankoop ongeveer 30.000 km mee gereden in driekwart jaar.
Lambdasonde lampje brand niet dus ik ga ervanuit dat die ook goed is.

Wie kan me een beetje helpen waar ik kan zoeken. Mijn vrouw spreekt goed italiaans maar voor ik naar de garage ga wil ik toch wel weten wat ik kan uitsluiten waar het niet aan ligt.

Overigens hebben ze me hier prima geholpen met de dynamo.

Alvast bedankt voor jullie commentaar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-06-2018 22:17 #1446529 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Om te beginnen: wat voor
Om te beginnen: wat voor gasinstallatie zit erin? Eentje die het signaal van de benzineinjectoren gebruikt, en daarmee de gasinjectoren aanstuurt? (Dat kan dampgas zijn of vialle LPi, maakt niet echt uit).
Of een ouderwetse die het allemaal zelf doet, met een ringmixer waar het gas gemengd wordt met de inlaatlucht? In het tweede geval kan je veel minder uitsluiten dan in het eerste. Bijvoorbeeld luchtmassameter en ecu staan bij zo'n installatie buiten spel, maar ontsteking natuurlijk niet.
Schoonmaken van de cisklep is verstandig gezien het probleem met stationairloop dat je al langer had. En als je 'm niet preventief vervangen hebt, is het brandstofrelais een mogelijke oorzaak. Doorsolderen of vervangen.
Kwa storingzoeken lijkt het me nuttig om de garage de brandstofdruk op de rail te laten meten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-06-2018 09:01 #1446538 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Een tik van de brandstofpomp?
Een tik van de brandstofpomp?
Ik merk zelf, ook al let ik er extra op als ik in de auto ga zitten, niet dat de brandstofpomp gaat draaien.

LPG is veel kieskeuriger wat betreft het goed lopen. bougies en dergelijke zou ik dan ook uitsluiten. CIS-klep schoonmaken kan geen kwaad, maar neem dan ook gelijk de gasklep even mee.

Eerst verdachte, als ik het zo lees, is een stervende benzinepomp. Een 97-er heeft er als het goed is maar 1, en die zit in de tank.


Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2018 10:34 #1446540 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waar?

Ok. nieuwe bougies zitten erin

Nu bezig met de cis klep. Dan controleer ik het brandstofrelais ook meteen.

Maar waar zit de gasklep?

Ik denk in de buurt van de cisklep? En kan ik dat op dezelfde manier schoonmaken als de cisklep?

Bedankt voor zover.

Ik hoop niet dat het de brandstofpomp is, ik weet niet hoe ik hier in Italie daaraan kan komen.

De tik is natuurlijk van de pomp van de gasinstallatie. lol..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-06-2018 10:51 #1446541 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic https://www.ifixit.com/Guide
www.ifixit.com/Guide/Removing+1985+1986+...0+Throttle+Body/3860

Hier vind je wat info/plaatjes van het schoonmaken.

Voor de minder grondige manier van reinigen kun je ook alleen de slang lostrekken, en met was wattenstaafjes de boel oppoetsen. Zo heb je ook geen kans eventueel de pakking aan stukken te trekken. Maak vooral de klep schoon, en daar waar de klep in gesloten toestand op afsluit.






Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2018 10:58 #1446542 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok. Ik heb nu de slang los
Ok. Ik heb nu de slang los vanaf de voorkant die erin gaat. Boven de cisklape.

Er zit een klodder olie in de slang, kan dat kwaad? Of is dat normaal? :-(

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-06-2018 11:01 #1446543 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Je kan je
Je kan je brandstofdrukregelaar nog even controleren op lekkage.

En je benzinetank minimaal 3/4 vullen.
Een wat vollere benzinetank "helpt" een versleten pomp, en wil hem nog wel eens aan de praat houden. Wat overigens een zeer korte termijn lap-middel is.

Er worden overigens wel eens vaker onderdelen toegestuurd naar de gestrande vakantiegangers ;)

Afhankelijk van welk LPG systeem je hebt, kun je ook het starten op benzine soms omzeilen. Dit houdt je in ieder geval rijdende tot je het probleem verholpen hebt.


Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-06-2018 11:07 #1446544 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ideaal gezien wil je daar
Ideaal gezien wil je daar geen olie aantreffen.
Maar in de praktijk zit het er vaak wel.
Kan niet heel veel kwaad (afhankelijk van de hoeveelheid)

Wegpoetsen kan in ieder geval geen kwaad.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2018 11:32 #1446546 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo,
Zo,

Gasklephuis is schoon. :-)

Nieuwe bougies

Cisklep schoon

Brandstofdrukregelaar ( mooi woord voor wordfeud) :-) , lekt niet.

Nu nog relais zoeken betreft de brandstofpomp, en dan denk ik dat de pomp overblijft... We hebben afgelopen week overigens de benzinetank weer helemaal vol getankt na een half jaar. Er zat ongeveer voor een kwart in. Misschien toch te weinig de brandstofpomp gebruikt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-06-2018 11:41 #1446547 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De brandstofpomp draait
De brandstofpomp draait altijd.
Ook al rijd je op LPG.

LPG rijders hebben de neiging om heel lang met een relatief lege tank te rijden.
Ga je sportief de bochten om, op en afritten van de snelweg, rotondes en dergelijke, dan kan de pomp kortstondig zonder benzine zitten. De benzine werkt als smering, en zonder die smering slijt de pomp stukken sneller.

Maar goed, die dingen hebben nou eenmaal niet het eeuwige leven.

Mijn pomp begaf het toevallig ook nadat ik de tank sinds tijden weer helemaal vol gegooid had. Letterlijk 100 meter na wegrijden tankstation. Maakt de pomp (zelf) verwisselen wel stukkie lastiger, je moet dan een deel van de benzine uit de tank pompen.


Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD