Hele historie die gelukkig goed gekomen is

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2017 12:57 #1107071 door V700 register
Hele historie die gelukkig goed gekomen is is gemaakt door V700 register
Heren, dames, liefhebbers

Ik heb deze week iets ongelofelijk doms gedaan met m'n auto wat me eigenlijk m'n motor had kunnen kosten...

Om de 2 weken ofzo peil ik de olie eens, maar moet eigenlijk zelden bijvullen, deze week sinds lange tijd een half litertje bij gedaan. Terwijl ik bezig ben krijg ik telefoon, blablabla, gesprek gedaan, intussen begint het te regenen, motorkap dicht, klaar voor de rit van de volgende dag. Ik had een rit van 35 km te doen, waarvan 25 autosnelweg. Alles gaat goed, maar na een 15 km moet ik een tunnel door en ruik ik plots verbrande olie, voor me rijdt een oud busje dat een rookpluim geeft, dus ik maak me weinig zorgen en rij verder. Autosnelweg af, provinciale weg op, nog 5 km te gaan. Plots sta ik voor een rood licht en ruik ik weer olie, tegelijk zie ik rook vanonder de kap komen! Meteen aan de kant gaan staan, motorkap open en het was een nachtmerrie! Blijkbaar had ik in m'n verstrooidheid de dop er niet op gedraaid, heel het blok volledig onder de olie, roken waar de olie op de uitlaat druipt... Meteen de dop erop gedraaid (die lag wonderwel nog bovenop het blok) en alles beginnen afvegen met vodden. Olie gepeild, niks aan de stok... Het litertje wat in de koffer ligt er dan maar in gegoten, opnieuw gepeild, oef, boven minimum. Op die manier verder kunnen rijden, natuurlijk met een behoorlijke stank.

Thuisgekomen heb ik alles laten afkoelen, de olie weer op peil gebracht en daarna de hele motorruimte schoongemaakt met motorreiniger en (voorzichtig) met de tuinslang afgespoeld. Een uurtje laten drogen, gaan kijken, bleek er olie te komen vanonder het deksel waar de bobines onder zitten... Natuurlijk was die ruimte ook goed onder gelopen... Dat maar even losgemaakt en op dezelfde manier gereinigd. Toen alles zo goed als droog was de auto even gestart, maar dat was niet van harte... Hevig schudden, alsof die maar op 3 of 4 cilinders liep... Ook sterke geur van onverbrande benzine, leek wel alsof die ofwel veel te rijk liep ofwel geen ontsteking had in in enkele cilinders. Nog wat verder laten drogen, terug gestart en liep normaal. 's avonds een ritje gedaan, op een bepaald moment trek ik op en heeft de wagen geen power, stottert wat alsof die maar op 3 cilinders loopt, maar vrij snel leek het alsof er nog een cilinder extra mee deed, daarna nog een en dan plots volle kracht... Hoe langer de rit (uiteindelijk een kwartiertje gereden) hoe beter het werd en uiteindelijk kwam het niet meer terug.

Mijn vermoeden is dat er bij het reinigen onder het bobine deksel ergens water aan gekomen is wat slecht contact veroorzaakt heeft. Alles ziet er nog origineel uit, de geribbelde huls rond de bekabeling van de bobines is al behoorlijk broos geworden en brokkelt hier en daar af.

Zijn er acties die ik nu nog moet ondernemen? De auto loopt goed nu, maar misschien wordt het eens tijd om de kabelboom naar de bobines en/of de bobines te vervangen?

Ik weet 1 ding: als ik nog eens olie bijvul ga ik 7 keer controleren dat de dop er wel op staat voor ik de kap dicht doe...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2017 13:37 #1440649 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic WD 40
Hallo Frederick,

inderdaad zal de mix van smeerolie en water de bekabeling en stekkers geen goed hebben gedaan. Ik zou in het getroffen gebied de bedrading en stekkers eens goed inspuiten met WD 40 en kijken of dat helpt. Wellicht verstandig om de stekkers eerst los en schoon te maken alvorens de WD 40 in te spuiten.

Sterkte en succes, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2017 15:17 #1440654 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic H Frederick,
H Frederick,

Dit gebeurt iedereen wel een keer! Een wonder dat je de dop nog hebt.
Eens met het advies van Jan.

Kom een keer naar een sleuteldag om de boel eens goed na te kijken. Binnenkort wordt er weer gesleuteld. Dan krijg je meteen een partij praktische Volvokennis erbij, koffie (en zeer sterke en zeer slappe verhalen ...) en gezelligheid.

Succes!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2017 16:41 #1440656 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch niet opgelost
Vandaag de auto gestart, weer gestotter... Terug het deksel eraf en de bekabeling naar de bobines grondiger bekeken. Op cilinder 5 en 6 zijn zo te zien al eens nieuwe stekkers geplaatst. Alles los gemaakt en eens wat contact cleaner op gespoten. Toen viel me op dat bij cilinder 6 de isolatie al zo verweerd is is dat het koper al te zien is. De stekker eens open gemaakt en de aansluiting tussen kabel en huls ziet er ook al lekker groen geoxideerd uit. Helaas geen verbetering. Ook vreemd trouwens dat het lambda lampje niet aan gaat, je zou verwachten als de motor zo beroerd loopt dat die meting zou falen, maar ik krijg dus geen foutmelding en dus ook geen storingscodes.

Ik heb de wagen naar de garage gebracht omdat ik er zelf jammer genoeg geen tijd voor heb om het zelf uit te zoeken. Heb hen het volledige verhaal gedaan, zij denken dat er mogelijks olie en water in een van de bobines gelopen is. Heb hen gezegd dat ze eventueel alle 6 de bobines, bougies en kabelboom mogen vervangen. Zal serieus in de kosten lopen, maar dan is het meteen weer goed voor 20 jaar...

Ik troost me dat hetgeen zich nu voordoet waarschijnlijk op termijn ook zou voorgevallen zijn (gezien de rotte bekabeling) maar dat het verwerngsproces nu extra snel gegaan is door de hete olie en daarna het water erover.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2017 16:44 #1440658 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vakantie
We gingen normaal met de 960 op weekend gaan nu naar Scharendijke (omdat die een trekhaak heeft en we dus de fietsen wouden meenemen) helaas zal het met de V40 moeten. Voordeel is dan weer dat die op kosten van m'n vriendin haar werk rijdt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-09-2017 22:17 #1440679 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Jij
Hebt nog mazzel mijn schoonzus is hetzelfde overkomen op weg naar zuid-Frankrijk. Ff olie bijvullen, iets anders gaan doen en vergeten de dop erop te doen. Hup de auto in en rijden maar. Notabene rijd haar vriendin achter hun met haar auto en die had al zoiets wat rookt die auto van mijn vriendin zeg. Maar niet ff toeteren of er voorbij en wijzen. Nee joh lekker doorrijden. Tot dat bij mijn schoonzus in eens alle lampjes op de dash aan gingen en er een snerperend geluid van de voorkant kwam. Nou daar stond ze een km of 400 van huis met een kapot gedraaide motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-09-2017 22:18 #1440709 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bobines
Heb je wel de bobines er uitgehaald en de bougie gaten schoongemaakt ?
Daar staat waarschijnlijk ook olie met water in.

Gr.Ben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2017 00:16 #1440716 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Nee, heb ik niet gedaan. Dat was ook hetgeen de garage vroeg. Had ik inderdaad beter even gecheckt, blijkbaar gaan die dingen er gemakkelijk uit...
Nuja, als er water heeft in gestaan is de kans groot dat die spoelen ook een oplawaai hebben gekregen, dus alles preventief vervangen zal wel geen kwaad kunnen. Voor zover ik weet zijn het ook nog de originele bobines, dus vervangen zal geen kwaad doen. Ook gezien de staat van de kabelboom lijkt het me een goed idee die te vervangen. Heb al wat zitten lezen en het ziet er naar uit dat de kabelboom helemaal niet meer nieuw te krijgen is. Als het goed komt met de boel te drogen en nieuwe bobines te plaatsen ga ik later de kabelboom zelf wel gaan namaken/herproduceren. Skandix verkoopt blijkbaar een repairkit...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2017 11:08 #1440723 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reparatie set

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2017 12:39 #1440726 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reparatie set
Die was ik intussen ook al tegengekomen, en een stukje goedkoper.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD