- Berichten: 4
B6304 Motor 960 / S80
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2015 10:39 #1423980
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic zonder dop rijden in de stad is geen goed idee
Er vindt geen druk opbouw plaats en je loopt het risico dat de temperatuur te hoog oploopt zonder dat de fan aanslaat.
De eerste 5 minuten:
dan heb je nog voldoende koelcapaciteit.
Wel is het dan het moment dat de thermostaat moet openen. Die kan eerst wat haperen waardoor de temperatuur eerst wat hoger oploopt. Ik zou eerst 3 km rijden totdat de kvs op temperatuur is met gesloten dop. Om vervolgens bij stationair en oplopende temperatuur het blok te inspecteren waar de stoom vandaan komt.
Beruchte lek plek is het tuitje onderaan het koelvloeistof vaatje. dan behoort het niveaulampje wel te gaat branden.
De eerste 5 minuten:
dan heb je nog voldoende koelcapaciteit.
Wel is het dan het moment dat de thermostaat moet openen. Die kan eerst wat haperen waardoor de temperatuur eerst wat hoger oploopt. Ik zou eerst 3 km rijden totdat de kvs op temperatuur is met gesloten dop. Om vervolgens bij stationair en oplopende temperatuur het blok te inspecteren waar de stoom vandaan komt.
Beruchte lek plek is het tuitje onderaan het koelvloeistof vaatje. dan behoort het niveaulampje wel te gaat branden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2015 10:46 #1423981
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens
Volgens mij kan de kop er gewoon af met het blok in de auto. Heb ik met mijn 940 wel zo gedaan en zie eigenlijk niet waarom het met een 960 niet zou kunnen. Het werkt iets minder gemakkelijk (verder reiken) maar het blok uitbouwen is veel meer werk.
Wat een koppaking kost durf ik niet te zeggen, paar tientjes, hooguit? Daar zou ik het in ieder geval niet voor laten.
In de cilinder ga je weinig zien denk ik, ik zou dus toch proberen om de druktest te doen. Beetje jammer als je de kop er af haalt maar het niet aan de pakking blijkt te liggen. Met de bijkomende risico's van het lichten van de kop bij dit blok doe je het niet zomaar.
Vlakken helpt ook om putjes en/of cavitiatie die zijn ontstaan weer weg te halen zodat je een goed en vlak oppervlakte hebt om op af te dichten (waar de kop mee op de koppakking drukt). Ik zou meerdere specialisten hierover vragen naar hun mening, de onderkant van de kop bekijken op putjes en cavitiatie op plaatsen waar dit kwaad kan en de kop en onderblok meten op onvlakheid voor je besluit wel of niet te vlakken.
Wat een koppaking kost durf ik niet te zeggen, paar tientjes, hooguit? Daar zou ik het in ieder geval niet voor laten.
In de cilinder ga je weinig zien denk ik, ik zou dus toch proberen om de druktest te doen. Beetje jammer als je de kop er af haalt maar het niet aan de pakking blijkt te liggen. Met de bijkomende risico's van het lichten van de kop bij dit blok doe je het niet zomaar.
Vlakken helpt ook om putjes en/of cavitiatie die zijn ontstaan weer weg te halen zodat je een goed en vlak oppervlakte hebt om op af te dichten (waar de kop mee op de koppakking drukt). Ik zou meerdere specialisten hierover vragen naar hun mening, de onderkant van de kop bekijken op putjes en cavitiatie op plaatsen waar dit kwaad kan en de kop en onderblok meten op onvlakheid voor je besluit wel of niet te vlakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2015 14:25 #1423989
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar de stoom vandaan komt?
Waar de stoom vandaan komt? Uit de uitlaat...
Ik wil juist geen warmte in het blok omdat het eventuele slangklemlek dan gelijk kan verdampen. Thermostaat is net vervangen en de fan slaat prima aan, da's dezelfde als van de airco, maar met dit weer is een beetje rijwind meer dan voldoende en we hebben geen stoplichten in onze stad.
Ik zal eens alle afdichtingen natrekken.
Maar het blijft het feit dat de uitlaat wel erg lang blijft stomen...
Ik heb getracht te ruiken aan de uitlaatgassen maar dat is altijd al een beetje vreemd luchtje geweest. Vroeger met andere voertuigen kon ik daar prima een verbrandde koelvloeistoflucht ontwaren.
De V90 start ik op gas en dan doet de kat vreemde chemische experimenten. (gasknop ingedrukt houden tot hij omschakelt op gas en dan aanslaat). We zien wel. Als eerste (en laatste) maar eens aan een koppakking light operatie gaan denken. Mocht het blijven rommelen dan ben ik wel een beetje klaar met de "betrouwbaarheid" na deze respectabele 426.500km. Het is niet voor niks dat er meerdere V90's/960's gestopt zijn rond deze kilometerstand. Een mooie MTBF lijkt mij. Wat mij te binnen schiet, de waterpomp zal ik ook eens goed bekijken. Ervan uitgaande dat de stoom komt van het korte stukjes rijden.
Ik wil juist geen warmte in het blok omdat het eventuele slangklemlek dan gelijk kan verdampen. Thermostaat is net vervangen en de fan slaat prima aan, da's dezelfde als van de airco, maar met dit weer is een beetje rijwind meer dan voldoende en we hebben geen stoplichten in onze stad.
Ik zal eens alle afdichtingen natrekken.
Maar het blijft het feit dat de uitlaat wel erg lang blijft stomen...
Ik heb getracht te ruiken aan de uitlaatgassen maar dat is altijd al een beetje vreemd luchtje geweest. Vroeger met andere voertuigen kon ik daar prima een verbrandde koelvloeistoflucht ontwaren.
De V90 start ik op gas en dan doet de kat vreemde chemische experimenten. (gasknop ingedrukt houden tot hij omschakelt op gas en dan aanslaat). We zien wel. Als eerste (en laatste) maar eens aan een koppakking light operatie gaan denken. Mocht het blijven rommelen dan ben ik wel een beetje klaar met de "betrouwbaarheid" na deze respectabele 426.500km. Het is niet voor niks dat er meerdere V90's/960's gestopt zijn rond deze kilometerstand. Een mooie MTBF lijkt mij. Wat mij te binnen schiet, de waterpomp zal ik ook eens goed bekijken. Ervan uitgaande dat de stoom komt van het korte stukjes rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2015 15:14 #1423990
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met LPG
Met LPG stoomt de boel zeker meer dan alleen op benzine. En vooral met dit weer zie je veel meer/langer stoom dan bij warmer weer of bij een auto alleen op benzine.
Maar goed, als je koelvloeistof moet blijven vullen is er natuurlijk wel iets aan de hand.
Maar goed, als je koelvloeistof moet blijven vullen is er natuurlijk wel iets aan de hand.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
14-12-2015 15:43 #1423992
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Einde auto
Om dat einde uit te stellen kun je er altijd nog de minder elegante oplossing toepassen om een pil of een blikje Barly in de KVS te mikken. Dat doe je in de onderste koelslang van de radiator. Eerst even KVS aftappen en vervolgens weer terug er in.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
14-12-2015 15:54 #1423994
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Bar's Leaks
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
14-12-2015 19:39 #1424003
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic heren, heren ..
wat een opbeurende verhalen na mijn recente aankoop van een 960 (1).
Voorlopig ga ik er maar uit dat ik "de zaak" heel houdt met mijn behoudende rijstijl. Evenals mijn andere Volvo's nauwelijks onderhoud nodig hebben.
Overigens staat duidelijk op de sticker op mijn blok B6304S en dat duidt volgens het staatje van Jerry hierboven op 1996 - 1998 terwijl mijn auto van modeljaar 1994 is. Zit er al een andere motor in of klopt het staatje en /of de sticker niet ?
Voorlopig ga ik er maar uit dat ik "de zaak" heel houdt met mijn behoudende rijstijl. Evenals mijn andere Volvo's nauwelijks onderhoud nodig hebben.
Overigens staat duidelijk op de sticker op mijn blok B6304S en dat duidt volgens het staatje van Jerry hierboven op 1996 - 1998 terwijl mijn auto van modeljaar 1994 is. Zit er al een andere motor in of klopt het staatje en /of de sticker niet ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2015 06:17 #1424019
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het staatje komt van
Het staatje komt van Wikipedia en is waarschijnlijk wat te kort door de bocht. Als je het bij jouw auto horende instructieboekje hebt: daar staat ook de motorcode in.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
15-12-2015 08:58 #1424023
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Kvs
Hoe vul je bij? Met KVS of water? Van te oude KVS of te sterk verdunde daalt het kookpunt. Rij je vervolgens met de dop open of er zit ergens een klein lek in het koelsysteem dat je niet ziet, dan heb je onvoldoende drukopbouw en gaat de motor keurig bij 100 graden koken. En dat terwijl de fan pas aanslaat bij 102 op de plek van de sensor. Lokaal kan de kop dan allang koken. Dat geeft te hoge druk en de stoom zoekt zijn uitweg. Gooi er eens nieuwe KVS in. Om uit te proberen mag het goedkope zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-12-2015 09:55 #1424024
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Antivries met water.
Ik heb al jaren water met antivries dan kun je tenminste in noodgevallen gewoon water gebruiken.
Ter info, met de dop los zakt het niveau veel langzamer. (of niet, een beetje onduidelijk/moeilijk te zien)
En ik kom echt niet op het kookpunt omdat wij nooit in de file/rij staan hier in Culemborg.
En de laatste ritjes zijn alleen hier in de buurt geweest.
Maar nu je het zegt, wat wel een mogenlijkheid is...
Mijn vrouw is een van de laatste keren voordat ik het waterverlies waarnam naar Utrecht geweest.
En daar zal ze heus wel een tijd in een serieel parkeervak hebben gestaan.
Ik ga de boel maar eens goed warm laten draaien met de dop erop. Toch maar eens kijken of de fan aanslaat en ondertussen het blok bekijken op de beruchte plaatsen.
Ter info, met de dop los zakt het niveau veel langzamer. (of niet, een beetje onduidelijk/moeilijk te zien)
En ik kom echt niet op het kookpunt omdat wij nooit in de file/rij staan hier in Culemborg.
En de laatste ritjes zijn alleen hier in de buurt geweest.
Maar nu je het zegt, wat wel een mogenlijkheid is...
Mijn vrouw is een van de laatste keren voordat ik het waterverlies waarnam naar Utrecht geweest.
En daar zal ze heus wel een tijd in een serieel parkeervak hebben gestaan.
Ik ga de boel maar eens goed warm laten draaien met de dop erop. Toch maar eens kijken of de fan aanslaat en ondertussen het blok bekijken op de beruchte plaatsen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





