B6304 Motor 960 / S80
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2015 09:53 #1104494
door Jerry Stam (GAST)
B6304 Motor 960 / S80 is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Op speurtocht over het internet kwam ik de volgende post tegen (let ook op de gearceerde tekst)
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=314351
The engine was originally the 3.0 B6304S2, but it was overheated badly, so I had to decide what to insert to that empty space. I was considering both the n/a 3.0 or 2.8 T6 from S80, but I wanted to stay street legal (= to have the same engine code), so I decided to keep the B6304. But it led to another (chain of) issue(s), because these engines in the 960's are known to be prone to block cracking when the head is removed and then the head bolts are tightened again, and I didn't want to have this time bomb under my bonnet. So after some talking and searching, <u>I found there was metallurgy update in the block making in '00</u>, and luckily there was one wrecked '01 S80 with the B6304 inside available on the yard. So, the engine had to be mounted. Although the engine codes are almost the same (B6304S2 vs. B6304S3), there are some differences because of the different position of engine in the car (960 longitudinal, S80 transversal). The engine mounts and the complete exhaust side is identical, but the intake and the accessories (power steering pump, alternator, AC) and belt routing is different. Also, the S80 engine already has the variable timing of the intake cam, that is n/a in the 960.
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=314351
The engine was originally the 3.0 B6304S2, but it was overheated badly, so I had to decide what to insert to that empty space. I was considering both the n/a 3.0 or 2.8 T6 from S80, but I wanted to stay street legal (= to have the same engine code), so I decided to keep the B6304. But it led to another (chain of) issue(s), because these engines in the 960's are known to be prone to block cracking when the head is removed and then the head bolts are tightened again, and I didn't want to have this time bomb under my bonnet. So after some talking and searching, <u>I found there was metallurgy update in the block making in '00</u>, and luckily there was one wrecked '01 S80 with the B6304 inside available on the yard. So, the engine had to be mounted. Although the engine codes are almost the same (B6304S2 vs. B6304S3), there are some differences because of the different position of engine in the car (960 longitudinal, S80 transversal). The engine mounts and the complete exhaust side is identical, but the intake and the accessories (power steering pump, alternator, AC) and belt routing is different. Also, the S80 engine already has the variable timing of the intake cam, that is n/a in the 960.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2015 10:30 #1422444
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blijft interessant, een S80
Blijft interessant, een S80 blok. Maar het lijkt me best wat werk om dit om te zetten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2015 10:59 #1422448
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 5 cilinder
In de S80 hangt toch een 5 cilinder?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2015 11:31 #1422452
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Leuk verhaal!
Het is een leuk verhaal. Helaas vertelt hij niet waar zijn info over een 'metallurgy update' op gebaseerd is. Is het een gerucht of klopt het echt? Is het probleem van gescheurde motorblokken echt opgelost bij de S80 of zijn er gewoon nog minder met hoge kilometerstanden?
Een alternatief is dat je van de S80 motor alleen het onderblok gebruikt en er de kop van een 6304 opzet. Als het onderblok echt is verbeterd zou je geen kans op scheuren moeten hebben en het scheelt een hoop aanpassingen. Deze oplossing is hier besproken: forum.volvo-forum.de/showthread.php?t=102039
Een paar maanden geleden hebben Bert Stolker en ik naar de verschillende gietmerkjes op de 6304 motorblokken gekeken en geprobeerd daar iets uit af te leiden of het al dan niet gevoelig zijn voor scheuren maar het probleem is dat je eigenlijk te weinig info hebt om er statistisch gezien iets zinvols over te zeggen. Het lijkt er wel op dat de 2,5 liter motor minder last heeft van lekke koppakkingen.
Als ik een lekke koppakking zou krijgen dan denk ik dat ik zou gaan experimenteren met de inbouw van een 2,5 liter motor. De bestaande versnellingsbak handhaven en de 2,5 motor gewoon laten aansturen door de Motronic 4.4; die is zelflerend dus ik denk dat dat wel goed zou gaan.
Piet
Een alternatief is dat je van de S80 motor alleen het onderblok gebruikt en er de kop van een 6304 opzet. Als het onderblok echt is verbeterd zou je geen kans op scheuren moeten hebben en het scheelt een hoop aanpassingen. Deze oplossing is hier besproken: forum.volvo-forum.de/showthread.php?t=102039
Een paar maanden geleden hebben Bert Stolker en ik naar de verschillende gietmerkjes op de 6304 motorblokken gekeken en geprobeerd daar iets uit af te leiden of het al dan niet gevoelig zijn voor scheuren maar het probleem is dat je eigenlijk te weinig info hebt om er statistisch gezien iets zinvols over te zeggen. Het lijkt er wel op dat de 2,5 liter motor minder last heeft van lekke koppakkingen.
Als ik een lekke koppakking zou krijgen dan denk ik dat ik zou gaan experimenteren met de inbouw van een 2,5 liter motor. De bestaande versnellingsbak handhaven en de 2,5 motor gewoon laten aansturen door de Motronic 4.4; die is zelflerend dus ik denk dat dat wel goed zou gaan.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2015 12:38 #1422487
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja en nee. De meeste S80's
Ja en nee. De meeste S80's wel maar er zijn er ook met 2.9 achterop (en dat schijnt in de basis wel weer hetzelfde blok als de S90 te zijn maar dan dwars ingebouwd).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2015 12:39 #1422488
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic je bedoelt neem ik aan de 6
je bedoelt neem ik aan de 6-in-lijn 2.5
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2015 14:57 #1422489
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik zag er een op mp
Er staat er een te koop zag ik, dus er bestaat inderdaad een V6 blok voor de S80.
S80 : 6 CILINDER 204PK
B6304S3 417967 1999 400,-
zie:
www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/mot...0c1b&previousPage=lr
S80 : 6 CILINDER 204PK
B6304S3 417967 1999 400,-
zie:
www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/mot...0c1b&previousPage=lr
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2015 15:46 #1422491
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic B6304S3
Misschien daar even verder op zoeken:
sv.wikipedia.org/wiki/B6304
<table class="wikitable">
<tbody>
<tr>
<th>
Motormodell</th>
<th>
Effekt (hk@rpm)
<th>
Vridmoment (Nm@rpm)
<th>
Volym (cm³)</th>
<th>
Motorkontroll</th>
<th>
Modellnamn och år</th>
</tr>
<tr>
<td>
B6304F</td>
<td>
204@6 000</td>
<td>
267@4 300</td>
<td>
2922</td>
<td>
Motronic 1.8</td>
<td>
<a class="mw-redirect" href=" sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S90 " title="Volvo S90">960 3.0E 1991-1995
</tr>
<tr>
<td>
B6304S</td>
<td>
204@6 000</td>
<td>
267@4 300</td>
<td>
2922</td>
<td>
Motronic 4.4</td>
<td>
<a class="mw-redirect" href=" sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S90 " title="Volvo S90">960 3.0E & S90/V90 1996-1998
</tr>
<tr>
<td>
B6304S2</td>
<td>
180@5 200</td>
<td>
260@4 350</td>
<td>
2922</td>
<td>
Motronic 4.4</td>
<td>
<a class="mw-redirect" href=" sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S90 " title="Volvo S90">960 3.0E & S90/V90 1997-1998
</tr>
<tr>
<td>
B6304S3</td>
<td>
204@6 000</td>
<td>
267@ - ?</td>
<td>
2922</td>
<td>
Motronic 4.x</td>
<td>
<a href=" sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S80 " title="Volvo S80">S80 2.9 1998-1999
</tr>
</tbody>
</table>
sv.wikipedia.org/wiki/B6304
<table class="wikitable">
<tbody>
<tr>
<th>
Motormodell</th>
<th>
Effekt (hk@rpm)
<th>
Vridmoment (Nm@rpm)
<th>
Volym (cm³)</th>
<th>
Motorkontroll</th>
<th>
Modellnamn och år</th>
</tr>
<tr>
<td>
B6304F</td>
<td>
204@6 000</td>
<td>
267@4 300</td>
<td>
2922</td>
<td>
Motronic 1.8</td>
<td>
<a class="mw-redirect" href=" sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S90 " title="Volvo S90">960 3.0E 1991-1995
</tr>
<tr>
<td>
B6304S</td>
<td>
204@6 000</td>
<td>
267@4 300</td>
<td>
2922</td>
<td>
Motronic 4.4</td>
<td>
<a class="mw-redirect" href=" sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S90 " title="Volvo S90">960 3.0E & S90/V90 1996-1998
</tr>
<tr>
<td>
B6304S2</td>
<td>
180@5 200</td>
<td>
260@4 350</td>
<td>
2922</td>
<td>
Motronic 4.4</td>
<td>
<a class="mw-redirect" href=" sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S90 " title="Volvo S90">960 3.0E & S90/V90 1997-1998
</tr>
<tr>
<td>
B6304S3</td>
<td>
204@6 000</td>
<td>
267@ - ?</td>
<td>
2922</td>
<td>
Motronic 4.x</td>
<td>
<a href=" sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S80 " title="Volvo S80">S80 2.9 1998-1999
</tr>
</tbody>
</table>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2015 16:46 #1422492
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is geen V6 maar een zes
Het is geen V6 maar een zes-in-lijn
B6304S3 417967 1999 400,-
Wel veel km's overigens
B6304S3 417967 1999 400,-
Wel veel km's overigens
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2015 16:48 #1422494
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic S80 heeft nooit een V6 maar
S80 heeft nooit een V6 maar een lijn 6. S80 motoren staan bekend als probleemloos.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam