B6304 Motor 960 / S80
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2015 16:49 #1422496
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dus dit blok scheurt niet?
dus dit blok scheurt niet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2015 20:32 #1422502
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Daar heb ik in ieder geval
Daar heb ik in ieder geval nog nooit van gehoord.
Het S80 zes cilinder blok is, dacht ik, vrijwel hetzelfde als het 960-blok. Allen de versnellingsbak is anders. Het zes-cilinderblok is in deze vorm tot en met 2006 geproduceerd in de eerste generatie S80. Het 3,2- en 3,0-blok dat daarna kwam is weer een doorontwikkeling van de ons zo bekende B6304-blokken. Geen idee of dat zou kunnen passen.
De vijfcilinders staan ook niet bekend als 'scheurblokken' (wel om mee te scheuren in een andere betekenis zegt deze T5-bezitter
))
Het S80 zes cilinder blok is, dacht ik, vrijwel hetzelfde als het 960-blok. Allen de versnellingsbak is anders. Het zes-cilinderblok is in deze vorm tot en met 2006 geproduceerd in de eerste generatie S80. Het 3,2- en 3,0-blok dat daarna kwam is weer een doorontwikkeling van de ons zo bekende B6304-blokken. Geen idee of dat zou kunnen passen.
De vijfcilinders staan ook niet bekend als 'scheurblokken' (wel om mee te scheuren in een andere betekenis zegt deze T5-bezitter

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2015 08:04 #1422509
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch scheuren
Beste Lex,
Voormalig forumlid Jelmar wist mij te melden naar aanleiding van de "renault logo discussie" dat ook de S80 6 cylinder en de V70 5 cylinder (met dezelfde boring en slag als de 3.0 6 cylinder) blokken regelmatig met scheuren werden aangeboden ter reparatie/vervanging. Overigens hebben we toen niet gesproken over het bouwjaar.
Groet
Voormalig forumlid Jelmar wist mij te melden naar aanleiding van de "renault logo discussie" dat ook de S80 6 cylinder en de V70 5 cylinder (met dezelfde boring en slag als de 3.0 6 cylinder) blokken regelmatig met scheuren werden aangeboden ter reparatie/vervanging. Overigens hebben we toen niet gesproken over het bouwjaar.
Groet
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2015 22:00 #1422520
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Standaard of gekieteld?
Hallo Bert
Hadden jullie het daarbij over de blokken zoals ze van Volvo komen of ging het daarbij ook cq vooral over gekietelde blokken?
groetjes
Mathy
Hadden jullie het daarbij over de blokken zoals ze van Volvo komen of ging het daarbij ook cq vooral over gekietelde blokken?
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-10-2015 08:34 #1422534
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Standaard blokken
Hoi Mathy,
Dat waren dus standaard blokken met een hogere kilometerstand 300K +.
En, voorzover dat betrouwbaar te controleren is, het gaat om blokken met de zelfde boring en slag als "onze" 3.0, (ook sommige krachtiger 5 sylinders hebben dezelfde boring en slag).
Groet
Dat waren dus standaard blokken met een hogere kilometerstand 300K +.
En, voorzover dat betrouwbaar te controleren is, het gaat om blokken met de zelfde boring en slag als "onze" 3.0, (ook sommige krachtiger 5 sylinders hebben dezelfde boring en slag).
Groet
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2015 10:25 #1422567
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Zijn het geruchten of weten
Zijn het geruchten of weten we het zeker? Geruchten zijn er genoeg, feiten meestal veel minder.
De boring en slag zal gelijk zijn, omdat de technische basis gelijk is. De 2,3 vijfpitter zal afwijken.
Over het algemeen staan de vijfpitters bekend als zeer duurzaam. Ik heb geen reden om daar aan te twijfelen. Genoeg 850's te koop met vele tonnen (mijn T5 staat op 320.000 km en deed gisteren nog prima 200+ in Duitsland).
De boring en slag zal gelijk zijn, omdat de technische basis gelijk is. De 2,3 vijfpitter zal afwijken.
Over het algemeen staan de vijfpitters bekend als zeer duurzaam. Ik heb geen reden om daar aan te twijfelen. Genoeg 850's te koop met vele tonnen (mijn T5 staat op 320.000 km en deed gisteren nog prima 200+ in Duitsland).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2015 09:45 #1423955
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waterverbruik zal dus wel...
Mijn V90 verbruikt sinds kort "wat" water. Ook zag ik dat ik één van de weinigen ben die stomend door de stad gaat hier.
Ik kreeg toen al een unheimisch gefühl, mijn vrouw wist nog van niks, maar ik zie de bui al hangen.
Het kan dus twee redenen hebben. Koppakking of scheur ik het blok.
Kan ik dat met het blok dicht al uitvogelen?
Bij de tweede optie stop ik de geldkraan.
En wat kost een koppakking (ik doe het zelf...)
Groet,
Ik kreeg toen al een unheimisch gefühl, mijn vrouw wist nog van niks, maar ik zie de bui al hangen.
Het kan dus twee redenen hebben. Koppakking of scheur ik het blok.
Kan ik dat met het blok dicht al uitvogelen?
Bij de tweede optie stop ik de geldkraan.
En wat kost een koppakking (ik doe het zelf...)
Groet,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2015 12:53 #1423961
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic indien geen scheur in onderblok dan
dan heb je nog koppakking met mogelijk een krom onderblok dan wel kromme kop, of beiden... Klinkt niet goed Jan (en je weet, ik spreek uit pijnlijke ervaring). Koppakking met vlakken is niet echt een thuis-klusje vrees ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2015 13:19 #1423962
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als het uit de uitlaat komt zou ik eerder aan de pakking dan een scheurtje denken. Misschien kun je de cilinders een voor een afpersen met perslucht via het bougiegat en kijken hoe snel de druk afneemt?
Mijn hypothese is dat als een scheurtje na vervanging van de pakking optreedt het kan komen door een onvlak onderblok. Als je de kopbouten aanzet trek je het blok stuk. Voor je de kop terugzet zou ik de vlakheid van het onderblok daarom zeker controleren. Of daar een tolerantie voor is opgegeven weet ik niet. Onderblok vlakken zal ook nog wel een operatie worden.
Misschien is de kans op stuktrekken van het blok ook wel kleiner als je de kop juist niet vlakt, met de aanname dat kop en blok op dezelfde manier onvlak zijn geworden.
Mijn hypothese is dat als een scheurtje na vervanging van de pakking optreedt het kan komen door een onvlak onderblok. Als je de kopbouten aanzet trek je het blok stuk. Voor je de kop terugzet zou ik de vlakheid van het onderblok daarom zeker controleren. Of daar een tolerantie voor is opgegeven weet ik niet. Onderblok vlakken zal ook nog wel een operatie worden.
Misschien is de kans op stuktrekken van het blok ook wel kleiner als je de kop juist niet vlakt, met de aanname dat kop en blok op dezelfde manier onvlak zijn geworden.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2015 14:26 #1423963
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic In de stad
Wanneer het alleen on de stad gebeurt, zou ik de temperatuur eens checken wanneer de auto staat .te stomen. Misschien is het iets met de efan.
Moderators: Jerry Stam