De 5 potige 6 cilinder die niet genezen wil.

• J.C. Loor
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2016 11:18 #1426867 door J.C. Loor
Beantwoord door J.C. Loor in topic 5 potige 6 cilinder die niet genezen wil
Hallo B100,

Ben je al verder gekomen met het oplossen van de uitval van de 6e cilinder van je 960?

Mijn V90 met ruim 520.000 km op de teller heeft hetzelfde probleem. Het begon eerst met sporadische schokjes op de snelweg. Twee weken geleden bleef de motor het eerste halfuur na het wegrijden op slechts 5 cilinders lopen en na dat halfuur was de loop ineens weer goed de rest van de dag. Maar nu blijft de motor zowel koud als warm op 5 cilinders lopen en doet de zesde cilinder (bij het schutbord) vrijwel niet meer mee. Niet stationair in ieder geval en nauwelijks op toeren. Alleen bij gasgeven bij toeren rond ong. 3.000 tpm vindt er wel iets van een ontbranding plaats daar de motor dan weer goed trekt en ronder loopt . Maar bij constante snelheden rond 80 - 100 km/h bokt en stoot de motor wat duidt op af en toe wel plaatsvindende verbranding in de 6e cilinder. Alle stappen die hierboven beschreven zijn heb ik inmiddels uitgevoerd doch het probleem blijft. Ik verdenk inmiddels de ECU (bij mij is het er maar één vanwege de Motronic 4.1.1) van een slecht inwendig kontakt met de pin naar de eindtrap van de 6e cilinder en ga de ECU openen om te kijken of er slechte soldeerpunten of sporen van water te vinden zijn. Het lijkt niet aan de bekabeling te liggen daar er tussen de bobine-eindtrapaansluiting van de 6e cilinder en het aansluitblok op de ECU een nette 0 Ohm wordt gemeten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2016 23:37 #1426917 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 6e cilinder..
Hoe weet je zo zeker at het (alleen) de laatste cilinder is die niet mee doet?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2016 12:46 #1426935 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zou je sowieso aanraden
Ik zou je sowieso aanraden het bobinedeksel even te demonteren en de bedrading visueel te inspecteren. Ook even mee rommelen, om zeker te weten dat de isolatie dan niet verbrokkelt. Bedrading die in orde is kan daar tegen; de gemiddelde bobinekabel van de gemiddelde 960 niet...

• J.C. Loor
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2016 15:03 #1428160 door J.C. Loor
Beantwoord door J.C. Loor in topic 6e cilinder
Bedankt voor je reactie.

Om te testen welke cilinder niet of nauwelijks meedoet volstaat het om de bobinestekker van iedere cilinder los te trekken bij draaiende motor en naar het toerental te luisteren. Die cilinder waarbij geen terugloop van toerental optreedt is degene die dan niet meedoet aan het verbrandingsproces. Toerenvalmeting heet dit kortgezegd. Ik heb al nieuwe stekkertjes en andere bobines gemonteerd, tot dusver zonder resultaat. Ook krijgen alle cilinders benzine ingespoten ( gecontroleerd door de rail met verstuivers los te nemen en iemand anders even de motor te laten starten). Vreemd genoeg hebben alle cilinders evenveel compressie. Maar dat is met warme motor gemeten (en met gasklep open). Ik zal eerdaags eens de compressie bij koude motor opmeten om te zien of er dan wel verschillen tussen de zes cilinders zijn. Wordt vervolgd.

• J.C. Loor
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2016 15:10 #1428161 door J.C. Loor
Beantwoord door J.C. Loor in topic 6e cilinder die niet mee wil
Is dit probleem inmiddels opgelost? En hoe?
Alvast hartelijk dank.

• J.C. Loor
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2016 17:59 #1432123 door J.C. Loor
Beantwoord door J.C. Loor in topic Uiteindelijk lag het toch aan
Uiteindelijk lag het toch aan de bobine: het metalen veertje in het rubber omhulsel bleek niet tegen de bovenkant van de bougie aan te drukken. Veertje wat uitgerekt en het probleem was voorbij.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC