De 5 potige 6 cilinder die niet genezen wil.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2015 21:48 #1418161 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nuttig
Bedankt voor de link. Mooie duidelijke uitleg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2015 14:39 #1418608 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Compressie
Eindelijk het compressie setje binnengekregen en gemeten.

De meter sloeg uit op 181PSI bij de betreffende cilinder. De andere cilinders deden om en nabij dezelfde waardes, en niet hoger. Dat moet dus niet het probleem zijn denk ik. De metingen heb ik verricht volgens de stappen van een Volvo handleiding op internet.

Dat de bougie bij een eerdere controle wel nat was begin ik steeds gekker te vinden want nu ik de bougie er voor de compressie test uitdraaide was hij gewoon droog. Daar heb ik eigenlijk geen goede verklaring voor.

Zou het dan toch een probleem met de brandstof toevoer zijn of zijn er nog andere mogelijkheden? Zijn er nog handige tips om te controleren of de brandstofinspuiting correct plaatsvindt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2015 19:23 #1418617 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vonk en benzine...
Even logisch redeneren:
Je hebt dus een vonk.
Ook is de bougie nat, dus je hebt benzine.
Dan zou het moeten werken.
Tenzij de vonk op een verkeerd moment komt.
Of de brandstof in wordt gebracht op een verkeerd moment.

Blijft wellicht je injector open staan, zodat de cilinder verzuipt?
Mogelijke test: wissel de injector met die uit een andere cilinder en beoordeel het resultaat.

Groet,
Lieme Huib

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2015 21:06 #1418618 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Waar staat de auto?
Waar staat de auto?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2015 21:41 #1418622 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt weer voor de reacties
Bedankt weer voor de reacties. De auto staat in de buurt van Dalfsen, Overijssel.

Injectors heb ik gewisseld, helaas blijft het enkel dezelfde cilinder die niet mee doet.
De bougie was wel nat toen ik hem eruit haalde een tijd terug, maar nu ik de bougie er weer opnieuw uit draaide voor de compressietest was hij niet meer nat. (motor was net warm gedraaid) Dat lijkt mij ook al erg vreemd.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2015 22:32 #1418623 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dat is een beetje ver bij mij
Dat is een beetje ver bij mij vandaan. Ik zou lid worden van de vereniging en over twee weken naar de sleuteldag in gemert gaan. 99% kans dat daar de fout wordt gevonden.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2015 22:51 #1418624 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is misschien wel een goed
Dat is misschien wel een goed idee lijkt me sowieso wel leuk. Dat ga ik in ieder geval even bekijken maar of dat nu direct wat wordt weet ik niet, want ik heb de auto op het moment geschorst omdat de apk was verlopen en er meer grote zaken moesten gebeuren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 00:29 #1418630 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 'Voorversterker'
Hoi 'B100',

Heb dit topic een tijd geleden eens gelezen maar helaas nog steeds geen enkele nuttige tip. Vanavond schoot me te binnen: heb je de voorversterker (hoe heet 'ie ook al weer) al eens gewisseld? Heb ze zelf de afgelopen zeven jaar nog nooit in handen gehad en ook nooit hoeven zoeken, maar per drie bobines zit er een 'voorversterker' (de deskundigen springen wel in met de juiste naam). Als je die eens omwisselt, verplaatst het probleem dan?

Niet een hele logische stap, maar ja: alle logische stappen waren geloof ik al genomen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 13:11 #1418638 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan
B100 schreef:

De bougie was wel nat toen ik hem eruit haalde een tijd terug, maar nu ik de bougie er weer opnieuw uit draaide voor de compressietest was hij niet meer nat. (motor was net warm gedraaid) Dat lijkt mij ook al erg vreemd.

Waren de andere bougies dan wel nat? Zou niet verbrandde brandstof (geen verbranding vanwege geen compressie of goede ontsteking) in een warmgedraaid blok niet gewoon verdampen waardoor de bougie droog is als je m eruit draait?

Als ik het goed begreep gaf de compressietest op alle cilinders goed waarden dus geen compressie door bijv. een vastzittende hydraulische klepstoter lijkt niet aan de orde. Dan lijkt de ontsteking mij toch een belangrijke verdachte.

Op 5 cilinders van Overijssel naar Gemert rijden zou ik niet doen, op een trailer is natuurlijk een ander verhaal.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 15:23 #1418641 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De onstekingsversterkers of
De onstekingsversterkers of hoe ze ook mogen heten heb ik er in totaal 3 van geprobeerd en gewisseld met de andere kant waar de 3 cilinders bleven werken dus dat is het helaas niet. Toch bedankt voor het meedenken.

De andere bougies waren niet nat. Zou inderdaad goed kunnen dat de brandstof al verdampt is door de hitte van de warme motor. Ik zal binnenkort de bougies opnieuw controleren kort na een koude start.

Compressie was inderdaad prima dus dat kunnen we uitsluiten. De ontsteking zag/zie ik ook als hoofdverdachte, maar bij de test die Piet22 voorstelde om de bougie in de bobine tegen de massa aan de drukken bleek dat hij wel vonkte. Misschien is de vonk wel te zwak, ik weet het niet. De vonk was oranje/vuur kleurig misschien zegt dat nog wat? Qua timing kan er denk ik weinig mis zijn aangezien de computer dat toch regelt?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC