De 5 potige 6 cilinder die niet genezen wil.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 19:11 #1418645 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik
Ik vermoed dat een goede bougie een witblauwe/wirte vonk moet geven, qua kleur als bliksem bij onweer. Vergelijk de kleur eens met de andere bougies.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2015 13:41 #1418680 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanochtend even het
Vanochtend even het bovenstaande geprobeerd. Dus van meerdere cilinders de bougies in de bobine tegen de masse gedrukt. De vonk leek op het oog niet af te wijken van de andere bougies. Kleur was afhankelijk vd vonk was afhankelijk van de positie rood/vuur kleurig met af en toe wat wit/bliksem kleur.

Ik had tijdens de test andere bougies in de gaten gedaan zodat ik gelijk mooi kon kijken of ze allemaal nat werden zonder ontsteking. Nu bleek dat de bougie van gediskwalificeerde cilinder dus toch niet nat werd. Dus het lijkt er nu sterk op dat die cilinder dan toch geen brandstof krijgt. Injectors heb ik al gewisseld en de rail heeft brandstof druk. Het enige wat ik mij dan nog kan bedenken is dat het de aansturing van de injector op die cilinder is waar wat mis mee gaat. Zodra ik tijd heb zal ik eerst eens beginnen met de bedrading volgen en doormeten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2015 10:18 #1418709 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedrading wisselen
Ik ken zo'n zes cilinder niet goed, maar is de bedrading lang genoeg om niet alleen de injector maar ook de stekker van een andere cilinder mee over te zetten? Als het de bedrading is, verschuift de misfire mee naar de andere cilinder. Net als een redblock heeft zo'n zes cilinder toch ook geen sequentiële inspuiting en spuiten alle injectoren tegelijk in? Als de inspuiting wel sequentiëel is, gaat het feest natuurlijk niet op.
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2015 22:38 #1418733 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de tip
Ik dacht dat het blok wel sequentiële inspuiting heeft, maar zeker weet ik dat niet. Proberen leek mij geen kwaad te kunnen, zodoende heb ik het even geprobeerd. Het stekkertje van de achterste (defecte) cilinder reikt helaas niet tot de injector van de cilinder ernaast. Andersom lukte wel. Het resultaat was dat hij op 4 cilinders liep, de achterste deed het nog steeds niet en nr 5 was niet aangesloten. Dat kan dus betekenen dat het een sequentiële inspuiting is of dat het probleem niet in de aansturing van de injector zit.

Als er nog tips zijn hoor ik het graag. Anders ga ik vd week in ieder geval de bedrading maar checken, voorlopig heb ik nog even geen idee waar ik anders moet zoeken.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-05-2015 22:48 #1418734 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Inlaatrinner
Ik ken de 6 cilinders niet heel goed, maar, ik dacht dat ze aan de inlaatkant 6 rubbers hadden die de kop met het inlaatspruitstuk verbindt.

Is heel toevallig het inlaatrubber van nummer 6 lek? Dan trekt die ene cilinder valse lucht wat voor een niet ontbrandbaar mengsel zorgt op die ene cilinder.

Groeten,
Gerben

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2015 07:21 #1418736 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Je kunt gewoon horen met een
Je kunt gewoon horen met een stethoscoop of een lange schroevedraaier of de brandstofinjector tikt. Dan weet je in ieder geval of de injector wordt aangestuurd.
Zoek maar eens op youtube naar "fuel injector test".

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2015 18:25 #1418757 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er zitten korte slangetjes
Er zitten korte slangetjes met slang klemmen tussen het inlaatspruitstuk en de kop, zou inderdaad niet onmogelijk zijn dat nr 6 lek is. Ik zal er eens nakijken.

Dat luisteren had ik al geprobeerd met een houten stokje, alle injectoren produceerden hetzelfde tikkende geluid. Dus hieruit zou ik kunnen concluderen dat aansturing goed is? Ik zal de test voor de zekerheid nog even opnieuw uitvoeren met een schroevendraaier nu ik het filmpje heb gezien.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2015 09:37 #1418764 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Als de injector net zo tikt
Als de injector net zo tikt als de andere dan wordt hij aangestuurd en hoef je je over de bedrading en de ECU geen zorgen meer te maken. De injector kan dan alleen nog defect of verstopt zijn. Of de brandstofrail deels verstopt, maar dat is niet erg waarschijnlijk. Brandstofdruk zou ook te laag kunnen zijn, maar is ook niet waarschijnlijk dat dit maar op één injector invloed zou hebben.

Om er zeker van te zijn dat er geen brandstof in de niet-lopende cylinder wordt gespoten zou ik de bobine-aansturing even loshalen zodat de brandstof met zekerheid niet verbrandt. Na een paar minuten draaien van de motor moet de bougie van de niet-lopende cylinder dan echt flink nat zijn en naar benzine ruiken.

Lekkage van de rubber moffen tussen het inlaatspruitstuk en de kop kan je testen door er remmenreiniger op te spuiten. Als de motor anders gaat lopen heb je ergens een lekje. Niet al te veel spuiten en liefst niet bij warme motor i.v.m. brandgevaar!

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2015 11:06 #1418769 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt, dat ga ik proberen.
Bedankt, dat ga ik proberen. Ik meld mij wel weer als ik meer weet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2015 11:46 #1418870 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De motor gestart met de
De motor gestart met de bobine aansturing op de niet-lopende cilinder losgekoppeld. Na een paar minuten draaien heb ik de bougie eruit gedraaid. De bougie was wel nat, maar niet van de benzine... Er zat olie aan en rook ook naar olie i.p.v. benzine. Een andere, schone bougie erin gedraaid en weer geprobeerd, toen kwam er al flink wat minder olie aan. Maar het lijkt mij dat als er benzine ingespoten wordt, ongeacht wel of geen olie aan de bougie, dat in ieder geval de sterke benzine geur moet overheersen?

Ook tot de conclusie gekomen dat de carter ventilatie verstopt zit, gezien de damp die uit de peilstok komt. Misschien kan dat nog wat met het bovenstaande olie verhaal te maken hebben.

De test met remmenreiniger op het rubber tussen de inlaat en kop van de betreffende cilinder heeft geen lek aan het licht gesteld, dus dat kunnen we nu ook uitsluiten.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC