De 5 potige 6 cilinder die niet genezen wil.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2015 13:33 #1103775
door V700 register
De 5 potige 6 cilinder die niet genezen wil. is gemaakt door V700 register
Zoals aangekondigd in het voorstel topic heb ik het probleem dat mijn 1991 Volvo 960 niet op 6 cilinders wil lopen. Motor in kwestie is volgens mij de B6304.
Het gaat om de achterste cilinder (dus dichts bij het schutbord) Volgens mij zit het probleem ergens in het ontstekingssysteem. De negatieve aansluiting op de betreffende bobine krijgt namelijk geen spanning. Als ik de op de + meet en de - op de massa van het blok leg krijg ik wel 12v. Vanaf deze conclusie heb ik de volgende dingen uitgetest:
1. Onstekingsmodules uitgewisseld (in totaal 3 geprobeerd, die op de voorkant wel werkten) Geen resultaat.
2. Bedrading tussen de bobine en onstekingsmodule doorgemeten op verhoogde weerstand, bleek in orde.
3. Bedrading tussen onstekingsmodule en ecu doorgemeten op verhoogde weerstand, bleek ook in orde.
4. Voor de zekerheid nieuwe stekkertjes aan de bobine aansluiting geknepen.
Dan blijft volgens mij alleen de ecu nog over. Voor de zekerheid nog de volgende dingen gedaan om de rest uit te sluiten:
1. Bougies en bobines gewisseld. (bougies zijn overigens nieuw)
2. Injectors geluisterd met een stokje. Leken het allemaal te doen en de bougie van de betreffende cilinder was ook nat.
3. Weerstand op alle aansluitingen die te maken hebben met de bobine gemeten en vergeleken met andere cilinders. Geen afwijking.
Uiteindelijk maar een goede gebruikte ecu besteld uit Amerika. Bij binnenkomst gelijk gemonteerd en ja hoor, hij liep weer op 6 cilinders! Bij lopende motor nog het stekkertje van de bobine eraf gehaald en er weer opgezet om het zeker te weten. Het was dus opgelost. Echter, een week later start ik de auto voor het eerst opnieuw en het probleem is weer teruggekeerd, weer doet die achterste cilinder niet mee! Bovenstaande stappen herhaald en kom weer tot dezelfde conclusie. Alleen, ik kan me niet voorstellen dat het normaal is dat ook deze ecu op dezelfde plek kapot gaat... De oorzaak hiervan kan ik niet vinden/bedenken.
Als iemand nog suggesties heeft houd ik mij aanbevolen.
En excuus voor het lange verhaal.
Het gaat om de achterste cilinder (dus dichts bij het schutbord) Volgens mij zit het probleem ergens in het ontstekingssysteem. De negatieve aansluiting op de betreffende bobine krijgt namelijk geen spanning. Als ik de op de + meet en de - op de massa van het blok leg krijg ik wel 12v. Vanaf deze conclusie heb ik de volgende dingen uitgetest:
1. Onstekingsmodules uitgewisseld (in totaal 3 geprobeerd, die op de voorkant wel werkten) Geen resultaat.
2. Bedrading tussen de bobine en onstekingsmodule doorgemeten op verhoogde weerstand, bleek in orde.
3. Bedrading tussen onstekingsmodule en ecu doorgemeten op verhoogde weerstand, bleek ook in orde.
4. Voor de zekerheid nieuwe stekkertjes aan de bobine aansluiting geknepen.
Dan blijft volgens mij alleen de ecu nog over. Voor de zekerheid nog de volgende dingen gedaan om de rest uit te sluiten:
1. Bougies en bobines gewisseld. (bougies zijn overigens nieuw)
2. Injectors geluisterd met een stokje. Leken het allemaal te doen en de bougie van de betreffende cilinder was ook nat.
3. Weerstand op alle aansluitingen die te maken hebben met de bobine gemeten en vergeleken met andere cilinders. Geen afwijking.
Uiteindelijk maar een goede gebruikte ecu besteld uit Amerika. Bij binnenkomst gelijk gemonteerd en ja hoor, hij liep weer op 6 cilinders! Bij lopende motor nog het stekkertje van de bobine eraf gehaald en er weer opgezet om het zeker te weten. Het was dus opgelost. Echter, een week later start ik de auto voor het eerst opnieuw en het probleem is weer teruggekeerd, weer doet die achterste cilinder niet mee! Bovenstaande stappen herhaald en kom weer tot dezelfde conclusie. Alleen, ik kan me niet voorstellen dat het normaal is dat ook deze ecu op dezelfde plek kapot gaat... De oorzaak hiervan kan ik niet vinden/bedenken.
Als iemand nog suggesties heeft houd ik mij aanbevolen.
En excuus voor het lange verhaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2015 14:02 #1418134
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Je schrijft ECU, regelt die bij dit systeem zowel ontsteking als injectie? Of zijn dat twee losse computers (net als bij de 940) en heb je één van die twee vervangen?
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2015 14:24 #1418135
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het lijkt me inderdaad sterk
Het lijkt me inderdaad sterk dat de tweede Motronic op dezelfde manier kapot is gegaan. Tenzij de desbetreffende uitgang een kortsluiting heeft.
Zou het een slecht contact in de Motronic connector kunnen zijn? Wat gebeurt er als je deze connector een keer los haalt en weer vast zet? Of een beetje rommelt aan de connector en de draadboom daarbij?
Heb je al foutcodes uitgelezen?
Piet
Zou het een slecht contact in de Motronic connector kunnen zijn? Wat gebeurt er als je deze connector een keer los haalt en weer vast zet? Of een beetje rommelt aan de connector en de draadboom daarbij?
Heb je al foutcodes uitgelezen?
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2015 14:43 #1418136
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ecu
Bedankt voor de snelle antwoorden.
In totaal zitten er 2 computers onder het dashboard, de computer Motronic met Bosch nr. 0 261 200 528, als ik daar de bekabeling van volg kom ik uit bij de betreffende aansluiting op de ontstekingsmodule. De andere, iets plattere computer is volgens mij niet voor de ontsteking (weet ik niet geheel zeker) en heb ik niet vervangen.
Van de eerst genoemde computer heb ik inderdaad even de stekker los gehaald en met een beetje contactspray ingespoten en vervolgens weer vast gezet. Helaas was dit zonder resultaat. Ook het bewegen van de ecu + draadboom bij lopende motor heeft geen effect.
Kortsluiting zou een goede verklaring kunnen zijn, alleen die heb ik nog niet kunnen vinden. De weerstanden tussen de aansluitingen en draadeinden meten hetzelfde als bij de andere bobines. Misschien zie ik nog iets over het hoofd?
In totaal zitten er 2 computers onder het dashboard, de computer Motronic met Bosch nr. 0 261 200 528, als ik daar de bekabeling van volg kom ik uit bij de betreffende aansluiting op de ontstekingsmodule. De andere, iets plattere computer is volgens mij niet voor de ontsteking (weet ik niet geheel zeker) en heb ik niet vervangen.
Van de eerst genoemde computer heb ik inderdaad even de stekker los gehaald en met een beetje contactspray ingespoten en vervolgens weer vast gezet. Helaas was dit zonder resultaat. Ook het bewegen van de ecu + draadboom bij lopende motor heeft geen effect.
Kortsluiting zou een goede verklaring kunnen zijn, alleen die heb ik nog niet kunnen vinden. De weerstanden tussen de aansluitingen en draadeinden meten hetzelfde als bij de andere bobines. Misschien zie ik nog iets over het hoofd?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2015 14:46 #1418137
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Foutcodes
Oja de foutcodes. De auto heeft zo'n systeem met het ledje en stekkertje bij de linker veerpoot. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo niet weet hoe ik die moet uitlezen, ik zal de zoekfunctie wel even raadplegen. Mocht hier nog wat uitkomen laat ik het uiteraard weten.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2015 15:14 #1418140
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Heb je trouwens nog
Heb je trouwens nog gecontroleerd of de bougie echt niet vonkt? Gewoon een losse bougie in de bobine steken en dan met een stuk hout of iets anders isolerends goed tegen aarde aandrukken. Motor starten (op 5 cylinders dus) en kijken of de bougie goed vonkt.
Hoe is de kleur van puntjes van die bougie? Anders dan andere bougies?
Piet
Hoe is de kleur van puntjes van die bougie? Anders dan andere bougies?
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2015 15:53 #1418144
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Piet,
Hoi Piet,
Net even geprobeerd de bougie los op het blok in de bobine en tot mijn verbazing blijkt hij dus inderdaad wel te vonken. Kleur is ook hetzelfde als andere bougies. Wel vreemd, want ik meet nog steeds geen 12v op de bobine aansluiting.
Het uitlezen van de foutcodes in de ODB aansluiting heb ik even snel op internet opgezocht. Ik weet niet of ik het goed doe, maar achter aansluiting 6 zit geen draad, dus heb ik het stekkertje op aansluiting 2 gezet. Het lampje gaat dan 3 keer gedurende een seconde of misschien 2 branden, met daartussen een even lange pauze.
Net even geprobeerd de bougie los op het blok in de bobine en tot mijn verbazing blijkt hij dus inderdaad wel te vonken. Kleur is ook hetzelfde als andere bougies. Wel vreemd, want ik meet nog steeds geen 12v op de bobine aansluiting.
Het uitlezen van de foutcodes in de ODB aansluiting heb ik even snel op internet opgezocht. Ik weet niet of ik het goed doe, maar achter aansluiting 6 zit geen draad, dus heb ik het stekkertje op aansluiting 2 gezet. Het lampje gaat dan 3 keer gedurende een seconde of misschien 2 branden, met daartussen een even lange pauze.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2015 16:29 #1418147
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Die code zou 1-1-1 moeten
Die code zou 1-1-1 moeten zijn denk ik, dus geen fout.
De bobine wordt aangestuurd met korte pulsen. Om die te kunnen zien heb je eigenlijk een oscilloscoop nodig.
Wat ik dan weer niet snap is dat je schrijft dat de bougie nat was. Dat zou niet moeten kunnen als er vonk was. Tenzij je helemaal geen compressie hebt op die cylinder.
Misschien zit er een hydraulische klepstoter vast. Tijd voor een compressiemeting.
Piet
De bobine wordt aangestuurd met korte pulsen. Om die te kunnen zien heb je eigenlijk een oscilloscoop nodig.
Wat ik dan weer niet snap is dat je schrijft dat de bougie nat was. Dat zou niet moeten kunnen als er vonk was. Tenzij je helemaal geen compressie hebt op die cylinder.
Misschien zit er een hydraulische klepstoter vast. Tijd voor een compressiemeting.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2015 16:57 #1418149
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oke, dus die 12v meting was
Oke, dus die 12v meting was in dit geval dus niet zo betrouwbaar. Dat verklaart dan in ieder geval dat hij wel kan vonken. Maar het maakt het i.c.m. die natte bougie inderdaad wel een raar verhaal. Ik zal eens een compressiemeter setje aanschaffen, kan sowieso geen kwaad om in de uitrusting te hebben. Hopelijk komt er dan duidelijkheid. Zodra ik dat heb uitgevoerd zal ik mij hier weer melden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-05-2015 19:45 #1418155
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foutcodes
Moderators: Jerry Stam