Bust the myth: Koppakking late turbo bij 3 ton aan vervanging toe?
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Ja Adriaan,Adrian schreef : verlaging vriespunt, verhoging kookpunt en anti corrosie
Vooral voor de anticorrosie faktor moet de koelvloeisof regelmatig vervangen worden.
Blijkbaar is er eind jaren 90 veel veranderd aan de samenstelling van kvs, gezien de artikelen uit die tijd die je vindt met google. Bijvoorbeeld:
www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/1998/2/C...-1998-02-AMT026823W/
Daar zit nu juist de kneep. De koelvloeistof die je al jaren in de motor hebt zitten bevat geen zuurstof meer. Het koelwater is zo dood als een pier. Met nieuwe koelvloeistof begint het feest opnieuw.
Vergelijk het maar met een C:V. systeem wanneer je door allerlei omstandigheden het water in het systeem steeds ververst dan gaat de levensduur van het leidingssysteem met jaren achteruit.
Bij de motor waarom het ging is jaarlijks de koelvloeistof geheel vervangen. Het resultaat liegt er niet om zoals je ziet. Trouwens, dit is niet de eerste cilinderkop die ik zo aantref. De vraag hoe dit komt is dan snel gesteld.
Loopt de verlagings van het vriespunt op den duur terug vul dan puur antivries toe.
Bovendien bevat de nieuwe koelvloeistof ook nog weer een extra hoeveelheid kalk en tal van andere elementen.
Het lijkt me van de fabrikanten om jaarlijks de koelvloeistof te vervangen een verhaal van:
Wij van WC-eend adviseren WC-eend.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
www.utb.nl/nl/page/279
(met dank aan de eerdere poster!)
Mijn eerdere ervaring met G12:
www.volvo700vereniging.nl/node/42389
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heel interessant Chris, Timen raadde mij ooik al de rode VAG koelvloeistof aan.De foto die Timen hierboven toont... mijn pakking zag er nog erger uit, en dat pas na 60.000 km. na vervanging.Chris B schreef : Daarom gebruik ik dus G12+, de reden staat in dit artikel:
www.utb.nl/nl/page/279
(met dank aan de eerdere poster!)
Mijn eerdere ervaring met G12:
www.volvo700vereniging.nl/node/42389
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat lijkt me wel de goede verhouding om er puur bij te gooien

Ik koop altijd zo'n 5 liter blik bij de AMH. Maar puur heb er nog niet bij zien staan maar mischien ook wel omdat ik er niet naar zocht.
Rob
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Neem dan ook meteen dat paarse afplakband mee suuuuuuuuper, en dat voor 1 euro per rolletje.Compleet off-topic natuurlijk maar ach...Chris B schreef : Action is the way to go! De G12+ heb ik nog nergens zo goedkoop gezien als bij de Action.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-