Bust the myth: Koppakking late turbo bij 3 ton aan vervanging toe?

  • Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2014 23:46 #1401831 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic strictly on-topic
945 LPT (B230FK) uit januari 1998. 317.000. Voor zover ik weet eerste koppaking. Geen problemen. Slangen recentelijk vervangen. Zachte slangen koud en warm. Ik rijd wel met de waterloze koelvloeistof van Evans. Benzine en nooit Gas gelopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2014 00:16 #1402264 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kneep

Adrian schreef : verlaging vriespunt, verhoging kookpunt en anti corrosie
Vooral voor de anticorrosie faktor moet de koelvloeisof regelmatig vervangen worden.
Blijkbaar is er eind jaren 90  veel veranderd aan de samenstelling van kvs, gezien de artikelen uit die tijd die je vindt met google. Bijvoorbeeld:
www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/1998/2/C...-1998-02-AMT026823W/

Ja Adriaan,
Daar zit nu juist de kneep. De koelvloeistof die je al jaren in de motor hebt zitten bevat geen zuurstof meer.  Het koelwater is zo dood als een pier. Met  nieuwe koelvloeistof  begint het feest opnieuw.
Vergelijk het maar met een C:V. systeem wanneer je door allerlei omstandigheden het water in het systeem steeds ververst dan gaat de levensduur van het leidingssysteem met jaren achteruit. 
Bij de motor waarom het ging is jaarlijks de koelvloeistof geheel vervangen. Het resultaat liegt er niet om zoals je ziet. Trouwens, dit is niet de eerste cilinderkop die ik zo aantref. De vraag hoe dit komt is dan snel gesteld.
Loopt de verlagings van het vriespunt op den duur terug vul dan puur antivries toe.
Bovendien bevat de nieuwe koelvloeistof ook nog weer een extra hoeveelheid kalk en tal van andere elementen.  
Het lijkt me van de fabrikanten om jaarlijks de koelvloeistof te vervangen een verhaal van:
Wij van WC-eend adviseren WC-eend.
 
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2014 09:23 #1402275 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Daarom G12+
Daarom gebruik ik dus G12+, de reden staat in dit artikel:
www.utb.nl/nl/page/279
(met dank aan de eerdere poster!)
Mijn eerdere ervaring met G12:
www.volvo700vereniging.nl/node/42389

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2014 10:47 #1402280 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .

Chris B schreef : Daarom gebruik ik dus G12+, de reden staat in dit artikel:
www.utb.nl/nl/page/279
(met dank aan de eerdere poster!)
Mijn eerdere ervaring met G12:
www.volvo700vereniging.nl/node/42389

Heel interessant Chris, Timen raadde mij ooik al de rode VAG koelvloeistof aan.De foto die Timen hierboven toont... mijn  pakking zag er nog erger uit, en dat pas na 60.000 km. na vervanging.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2014 11:06 #1402283 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pure antivries
Waar koop ik dat? Ik verlies ongeveer een half vaatje per jaar/40.000 km
Dat lijkt me wel de goede verhouding om er puur bij te gooien :-)
Ik koop altijd zo'n 5 liter blik bij de AMH. Maar puur heb er nog niet bij zien staan maar mischien ook wel omdat ik er niet naar zocht.
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2014 11:12 #1402285 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Action
Action is the way to go! De G12+ heb ik nog nergens zo goedkoop gezien als bij de Action.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2014 11:13 #1402286 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Action is the way to go

Chris B schreef : Action is the way to go! De G12+ heb ik nog nergens zo goedkoop gezien als bij de Action.

Neem dan ook meteen dat paarse afplakband mee suuuuuuuuper, en dat voor 1 euro per rolletje.Compleet off-topic natuurlijk maar ach...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2014 11:15 #1402361 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940
Mijn oude 940, B230FK op benzine met +/-330k km op de teller (en de laatste 15k km met MBC), voor zover ik terug kon zien in de onderhoudsgeschiedenis, nooit de koppakking vervangen. Geen noemenswaardig olie of koelvloeistofverbruik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2014 21:53 #1402396 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mijne is (net) te oud
Maar is wel heel veel van bekend bekend, eerst zijn de slangen vervangen / radiator / pomp, kort daarna de kop.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2014 22:20 #1402397 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En dan nog
En trouwens, want dan nog. Ook al ploft je pakking bij 300k km, waar hebben we het over? Materiaal kost geen drol, en als je een beetje kunt sleutelen is het prima zelf te doen.Afgelopen weekend heb ik aan een Audi 80 gesleuteld, al 17 jaar in het bezit van een oude man (80+, 2e eigenaar), ding heeft nog geen 130.000 km gelopen. Koppaking lek, 3 cilinders kregen koelvloeistof te verwerken :P
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD