Bust the myth: Koppakking late turbo bij 3 ton aan vervanging toe?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2014 19:02 #1100367 door V700 register
Bust the myth: Is de koppakking van een late turbo bij 3 ton aan vervanging toe? De meningen zijn verdeeld, zoals ook weer blijkt in bijv. <a href="/node/51782" target="_blank">deze</a> discussie over het preventief vervangen van de koppakking. Misschien wordt het eens tijd om hier wat dieper in te duiken, met zoveel (ervarings)deskundigheid op de site. Ik wil graag met jullie hulp een inventarisatie maken om te kijken of het klopt dat een groot deel (zeg: meer dan de helft) van de late turbo blokken een vervanging nodig had voor of rond de 3 ton of dat het onzin is en de mensen die het betrof pech hadden. Ik zou het willen beperken tot de 940 vanaf modeljaar '95, dus de LPT (B230FK) en HPT (B230FT) blokken van de latere modeljaren. Het volgende lijkt me relevant: - bouwjaar (lijkt me meer relevant dan modeljaar)- motorcode (B230FK of FT)- MBC of niet- brandstof (benzine of LPG)- bij LPG: Het soort installatie (Vialle LPi, Prins VSI etc)- Indien vervangen: Km stand van vervanging- Indien vervangen: Symptomen (kies uit: kvs lekkage/verbruik, olie lekkage/verbruik, overdruk in koelsysteem (harde slangen en/of sissende dop), soms na koude start eventjes op &lt;4 cilinders lopen, slecht lopen/stationair zagen, olie in kvs of kvs in olie ("mayonaise"))- Indien nog niet vervangen: - kmstand nu, indien pakking nog niet vervangen
Voor het overzicht lijkt het me het beste om ervaringen met andere motoren buiten deze discussie te houden, evenals discussies over wel/niet preventief vervangen, andere reparaties etc. Deze disussies is dus puur bedoeld als inventarisatie voor de laatste bouwjaren. Als de mensen die mee willen werken hun bevindingen hieronder posten werk ik steeds de topicstart met een samenvatting bij, net zoals bij het kmstanden topic. Wellicht weten we straks of het klopt, een mythe is, of gewoon niet te checken!De basisinformatie:
Late turbo, vervangen binnen 350dkm1995 - B230FK - geen MBC - LPG Vialle LPi - 148.000 - overdruk / kvs verbruik (nu 518.000, kop vervangen bij 370.000)1998 - B230FK - geen MBC - Benzine - 195.000 - overdruk1997 - B230FT - geen MBC - Benzine (?) - 230.000 - overdruk1998 - B230FK - geen MBC - Benzine - 273.800 - kvs lekkage1997 - B230FK - geen MBC - LPG Vialle LPi - 289.000 - olie lekkage / soms na koude start op 3 cilinders lopen1997 - B230FK - geen MBC - LPG Vialle LPi - 312.000 - overdruk / soms na koude start op 3 cilinders lopenLate turbo, termijn tussen vervangen &gt; 350dkm / nog niet vervangen1998 - B230FK - ?? - ?? - 165.000 - 100% in orde1998 - B230FK - ?? - Benzine - 208.000 - 100% in orde1996 - B230FK - ?? - Benzine - 245.000 - wel verhoogde druk, licht verbruik1998 - B230FK - geen MBC - ?? - 317.000 - 100% in orde1997 - B230FK - ?? - Benzine - 350.000 - 100% in orde1998 - B230FK - ?? - LPi - 360.000 - 100% in orde (nu 520.000, kop vervangen bij 160.000)1998 - B230FK - MBC - LPG dampgasinjectie - 368.000 - overdruk1998 - B230FK - geen MBC - LPG Vialle LPi - 400.000 - kvs lekkage/verbruik1995 - B230FK - MBC - Benzine - 480.000 - 100% in orde1996 - B230FK - geen MBC - LPG Vialle LPi - 520.000 - kvs lekkage / mayonaise
Andere motoren/bouwjaren
1990 - B230FT - +kit - Benzine - 403.000 - 100% in orde???? - B200FT - geen MBC - benzine - 306.000 - mayonaise / overdruk
****************************************************************************************************************************************************
Samenvatting:
6/16 B230FK/FT had binnen 3.5 ton nieuwe pakking nodig6/16 B230FK/FT deed langer dan 3.5 ton met een koppakking4/16 B230FK/FT heeft nog geen 3.5 ton gereden
Te weinig gegevens om iets te kunnen zeggen over hoge turbodruk (B230FT of B230FK met MBC) of brandstof.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2014 22:27 #1401677 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Goed is goed
Lekker laten zitten als tie niet lek is.
Hou liever de koeling/warmte huishouding in de gaten; zorg voor een goede radiateur &amp; termostaat. Goed &amp; rustig warmrijden
Dit is meestal de diepere oorzaak van een lekke koppakking.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2014 23:02 #1401678 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Geldt
Geldt een 2 liter HPT ook?
Bij 306 DKM lekke kop. Mayonaise overal en veel overdruk. Benzine 2.0 HPT.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2014 23:08 #1401679 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Never change a wining team
- bouwjaar 1995- motorcode (B230FK of FT) Die met 130+ PK en LPT- MBC toen niet, nu wel.- brandstof: LPG- bij LPG: Vialle LPi, net geen G3- Indien vervangen: 520.000: Al een tijdeje moest ik KVS bijvullen tot ik een witte wolk onder de motorkap kreeg in Winschoten. Met heel veel water naar Vaassen gereden.
Er zat toen wel iets van mayonaise aan de peilstok en oliebijvuldop. - kmstand nu: 920.000 (bijna) en er zat weer mayo in de peilstaafhouder en KVS.
Twee keer met te weinig KVS gereden: 1 x door een gescheurd rubber bij het inzetten van de waterpomp (zeker 100 kilometer....) en 1 x een paar kilometer zonder radiator. Ook al weer een ton terug trouwens.
Ik controleer nu nog vaker het KVS peil en houdt rekening met een extra onderhoudsbezoek, kop vlakken en zo nog wat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2014 23:14 #1401680 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Busted
Geen myth maar fact, ik opteer dan ook voor preventief vervangen, waarom:1. Voor je door hebt dat de koppakking lek is gaat e.e.a. al heel veel druk opbouwen in het systeem. Het koelsysteem van onze 940's is overbemeten en daar zit ook meteen de zwakte, erg veel leidingen, koppelingen en overgangen met slangklemmen e.d. kan allemaal gaan lekken.2, Als je er geen erg in hebt blaas je de radiateur op.3. Als je er geen erg in hebt blaas je de kachelradiateur op.4. Als je er geen erg in hebt is de kans op een oververhitte en dan kromme kop groot.5. Allerlei onverklaarbare lekkages in het systeem, ook is mij opgevallen dat het z.g. stationair "zagen" van de motor een voorbode kan zijn.6. Slecht starten en dan eerst op 3 of 2 poten lopen, als alles droog is loopt ie dan weer prima.Na een paar ton is gewoon de pakking "opgevreten" door het koelwater, dit is m.i. de enige oorzaak voor een lekke koppakking. Die van mij was zelfs na 60.000 km. al weer toe aan een nieuwe koppakking, oude totaal verrot en weggevreten. Mij is aangeraden om de rode koelvloeistof te gebruiken, schijnt minder agressief te zijn.Ook de kopbouten na enige tijd natrekken maar dan met 120 nm. is een goed idee. Bij mijn nieuwe blok gaat er zeker weten een mls z.g. stalen pakking op, moet dan waarschijnlijk wel het blok vlakken (nee niet de kop), maar daar laat ik me nog over adviseren.Kortom... preventief vervangen kan je in principe een heeeeeele boel geld schelen, just my two cents.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2014 00:52 #1401685 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Voortekenen.
Zoals ik in het andere draadje al aangaf: als er geen voortekenen van ellende zijn dan alles lekker dicht laten. Voortekenen van ellende zijn koud op niet alle cilinders lopen, koelvloeistofverlies, olie in het koelwater of koelwater in de smeerolie. Maar als dat allemaal niet het geval is dan gewoon doorrijden, ongeacht de km.stand. Wat ik al jaren wel preventief vervang is de koelvloeistof. Elke twee jaar wordt het systeem ververst. Niet voor de vorstbeveiliging maar wel omdat na twee jaar alle toevoegingen die corrosie, vervuiling etc. tegengaan dan uitgewerkt zijn. En dat leidt ook tot een langere levensduur van alle componenten die het koelsysteem betreffen. En ik gebruik alleen de groene originele Volvo koelvloeistof.
 
Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2014 10:27 #1401695 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic biassed
Het initiatief is goed,
maar je moet wel eerst de gegevens bij elkaar leggen voordat je een conclusie kunt trekken.
Ik ben bang dat dit rijtje mogelijk tot speculatie gaat leiden, en dat er mensen onnodig bang worden met opmerkingen als na 60.000 kilometer is je pakking al helemaal weg..
Adviezen als "gebruik een stalen pakkking"en het kan zomaar zijn dat .. etc etc . en dat gaan volgen,  zonder oordeelkundig daar over te zijn lijkt me zeer onverstandig. dat lijkt me iets voor specialisten en speciale toepassingen.
 
Eerst goed onderzoek doen, en dan pas publiceren. Dat is mijn advies.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2014 10:39 #1401696 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn 940 B230 FT 1997 had
Mijn 940 B230 FT 1997 had bij km stand 230000 last van keiharde slangen en een sissende dop na een lange rit. Koppakking was door en er zaten putjes in de kop. Timen heeft hem toen gevlakt en de auto rijdt (weliswaar niet meer bij mij) nog steeds probleemloos.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2014 10:45 #1401697 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jij
Jij zou zeggen eerst achter de schermen de data verzamelen en dan het overzicht plaatsen Jeroen?Mijn insteek was om de data in deze discussie te verzamelen (net zoals het kmstanden topic) en alleen de relevante data te posten. Conclusies pas trekken als er meer gegevens zijn. Zoals in mijn topicstart staat is het niet de bedoeling om (horror)verhalen te verzamelen of de voors en tegens nog eens te bespreken maar om data te verzamelen.Bangmakerij is dus zeker niet de insteek, insteek is wel uitzoeken in hoeverre die ideeën die er zijn over dit onderwerp kunnen worden onderbouwd met data en inzicht geven waar op te letten.@Paul: Bedankt voor je input, die vorm is wat ik ongeveer in gedachten had.Zal bij symptomen rijtje sissende dop toevoegen aan harde slangen en soms op minder dan 4 cilinders lopen bij koude start toevoegen. Mijn sedan had dit ook, soms.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2014 12:58 #1401709 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voortekenen
@Jan snijder: ben het niet helemaal met je eens Jan, voortekenen zoals sludge aan de peilstok en belletjes in het reservoir heb ik nog nooit gehad. Ook hoeft er geen exessieve witte rook uit de uitlaat te komen.

Een pakking kan n.l. ook doorrotten naar buiten toe, en dat is eigenlijk nog sluimender want dat merk je niet. Koelvloeistof komt dan tussen de kop uit en verdampt meteen op je hete blok, alleen als het dan echt over is komt er witte rook onder de motorkap vandaan ;P

Weet (bijna) zeker dat Henk ook weinig gemerkt heeft van sludge, harde slangen etc. maar wel overvloedig en schijnbaar onverklaarbaar koelwater verlies.

@Jeroen: dit is i.d.d. een draadje met praktijkvoorbeelden en in mijn geval helaas zeker geen getheoretiseer. Zo zie je maar weer dat elke situatie weer anders kan zijn dan aanvankelijk gedacht of verwacht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD