Bust the myth: Koppakking late turbo bij 3 ton aan vervanging toe?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2014 13:13 #1401710 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen
Geen sludge gemerkt, enige systeem was een plasje kvs onder de motor. Slangen zijn achteraf gezien na de wissel wel wat minder hard dan ervoor maar hardheid was ervoor niet alarmerend. Harde slangen vind ik altijd lastig beoordelen. Keihard en twee keer zo dik is natuurlijk wel duidelijk, maar bepalen of een slang nu harder is dan zou moeten of harder dan een jaar terug vind ik lastig. Zeker zonder vergelijkingsmateriaal. Binnen 3 weken ging ik van droog blok naar lekkage naar buiten bij koude en stilstaande motor, waarbij er hooguit 10 ritten zijn gemaakt. Vanwege de lekkage naar buiten bij koude motor wilde ik er geen meter meer mee rijden, ik durfde de gok dat de lekkage wel dicht zou trekken (of juist erger zou worden door druk en temperatuur) niet aan. Als je zo'n lekkage niet opmerkt en geen laag niveau aanduiding voor de kvs hebt heb je zo een oververhitte kop te pakken met de onbetrouwbare temperatuurmeters.En eerlijk gezegd houd ik wel de niveau's goed in de gaten maar doe ik dat niet voor elke keer dat ik de auto pak.
Maar goed, laten we ons richten op het verzamelen van data :) Rob, jij hebt ook al een keer (of eigenlijk 2) de koppakking vervangen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2014 13:19 #1401711 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic controle
Historie van de auto's is aardig bekend:
De 940 heeft wel verhoogde druk en harde slangen bij een hete motor, af en toe een beetje koelwaterverlies, 1 L per jaar schat ik. Echter de koppakking houdt het op deze manier al 7 jaar.
De 945, geen KVS verlies, geen verharde slangen. Ik heb het idee dat de e-fan bij deze auto wat eerder aanslaat.
De 740 is na revisie 300k geleden nog zeer betrouwbaar. Wel een keer kvs verlies, maar dat was de waterpomp.
Op beide lpt's zit een kvs-niveau-verklikker. Op de diesel komt binnenkort een extra temp-aanduiding in de bovenbuis. Op alle auto's zit een temp-aanduiding op de retourslang en een verklikker dat de e-fan draait.
Zover de gegevens.
@henk: misschien een extra draadje voor paralelle discussie, kun je dit draadje een beetje overzichtelijk houden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2014 14:48 #1401713 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en niet koppaking vervangen ?
Wat doe je met de auto's die nog niks hebben? Dat moet je ook in je statistieken onderbrengen.
De mijne heeft 403.000 en zijn koppakking is nog helemaal goed.
Ik had een andere FT. Ook die was met 320.000 nog niet aan de beurt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2014 14:53 #1401714 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Die noem ik ook, met de stand waarbij ze nog goed waren. Dus bedankt voor jouw input :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2014 15:58 #1401716 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas....
Ik vind het toch een beetje discutabel, dit onderzoek. velen hebben de auto met veel kilometers op de teller gekocht, en zelfs als ze door een goede garage waren onderhouden, houdt de historie in de boekjes meestal rond de 200.000 kilometer op. Daar begon het "budgetrijden" met de grote voitures meestal....
Mijn 940 heeft met 480.000 km + nergens last van, maar of de boel er vanaf nieuw opzit???

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2014 16:05 #1401717 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
Het is juist de bedoeling om wat verder te komen dan "borrelpraat" om het wat negatief uit te drukken. Dus alle informatie waar je zeker van bent helpt om het nu eens fact-based te benaderen. Ipv de discussie oeverloos te herhalen tussen mensen die tot een half milijoen rijden zonder problemen en mensen die de ervaring hebben dat dat niet lukt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2014 17:03 #1401720 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duit in het zakje
Mijn 940 LPT '98 is zijn leven als lease-auto van een vriend van mij begonnen, met een LPi installatie. Na drie jaar heb ik hem overgenomen met 180K op de teller. Er was toen door de Volvo dealer rond de 160K een andere kop gemonteerd, ik neem aan vanwege uitgestelde kleppen.
Op 510K een lekke kachelradiateur vervangen, nu (520K) blijft het KVS weer keurig op peil. Nog geen spoor van een lekke koppakking.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2014 17:40 #1401721 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hum..
Voeg je mijn opmerking nou onder borrelpraat?
Ik zeg juist dat je alleen van de feiten moet uitgaan en dat dat moeilijk wordt door wat ik hier boven aanhaal.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
13-02-2014 22:12 #1401723 door Wytze Broerze
In de periode van 1998 tot 2014, met zeker 40000/jr., nog nooit een koppakking vervangen.
Ook de non turbo's redbloks die ik reed tussen 1980 en 1998, allen op LPG, zijn allemaal heel gebleven.

Het waren wel 4 verschillende wagens. Allemaal M90 LPT en Vialle LPI
Huidige heb ik nu denk ik 120000 mee gereden, staat nu tussen de 500 en 600k geloof ik, en de vorige zeker 350000 km, stond op 700k toen ik er een heel mooi bod op kreeg.
Ik documenteer niets, dus precies weet ik het niet vwb de kilometers.
Ik kijk gewoon met de APK naar het oude formulier en zie hoeveel het is geweest.

Mijn eerste defecte koppakking was met een in 1997 zelf uit de USA geimporteerde Saab 900 HPT 16V Cabrio Automaat uit 1987 meen ik. Door de ANWB netjes gerepatrieerd inclusief de caravan. Zelf ben ik meegereden met iemand die ook op de camping stond en ex is met de kinderen met het vliegtuig naar huis gegaan op kosten van de ANWB. Vervolgens wagen defect verkocht.

En ik ben er echt niet zuinig op. Ze moeten alles kunnen en doen.
Koppeling heb ik in mijn hele leven ook nog nooit versleten gehad.

Dat preventief vervangen vind ik ook onzin. Tenzij je het doet voor gemoedsrust of overzekerheid of omdat je het sleutelen zo leuk vind.
Sommige mensen verzekeren zich voor van alles en nog wat.
Oververzekeren heet dat.
In die categorie schaar ik het preventief vervangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2014 22:17 #1401737 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet vervangen, dicht is
Niet vervangen, dicht is dicht. Een goede motor altijd dicht laten en pas gaan vervangen bij lekkage en dat merk je snel zat.
Echt, een goede niet lekkende motor niet open maken!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC