Bust the myth: Koppakking late turbo bij 3 ton aan vervanging toe?

  • Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2014 00:16 #1401738 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic 2x
1997 - B230FK - geen MBC - LPG Vialle LPi - 312.000 - overdruk / soms na koude start op 3 cilinders lopen
1998 - B230FK - verstelbare wastegate 1,5 bar/15G - LPG dampgasinjectie AC - 368.000 - overdruk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2014 08:46 #1401741 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee

whitehorse schreef : Voeg je mijn opmerking nou onder borrelpraat?

Nee, jouw opmerking wil ik niet bestempelen als borrelpraat.
Uitspraken die je soms hoort als "dat het nooit hoeft voor dat je op het half miljoen kms zit" of (eentje waar ik me schuldig aan maak): "je bent rond de 3 ton aan de beurt".

whitehorse schreef : Ik zeg juist dat je alleen van de feiten moet uitgaan

Daarom probeer ik die feiten in deze discussie te verzamelen. Dus, feiteilijk, wat is de stand nu, en is de pakking wel/niet al vervangen. Die feiten ga ik samenvatten en daarna mag iederen er mee doen wat hij/zij wil. Het is een onderwerp wat velen bezig houdt en waar velen ook een mening over hebben. Ik verzoek eenieder in deze discussie alleen de feiten te posten. Dus niet je mening geven over wel/niet preventief vervangen, je ervaringen, zaken die je als oorzaak ziet ed. Gewoon, zoals Chris, de gegevens op een rijtje in een berichtje, ik werk dan de samenvatting in de topicstart bij. We kunnen natuurlijk altijd een nieuwe discussie starten om de andere zaken in te bespreken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2014 09:08 #1401743 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet vervangen
945 LPT '97 met 350k km en voor zover ik weet nog nooit vervangen. Ik ga uit van de voorschriften van Volvo, waarom preventief vervangen? Als de boel dicht is, dan ga ik het niet bij voorbaat open maken. De kans dat je dan door het sleutelen van de regen in de drup raakt, is aanzienlijk.
Ik lees ook dat mensen op het forum stalen pakkingen adviseren. Maar als dit zo'n goed idee is, waarom had Volvo onze blokken hier niet standaard mee uitgerust? Op andere technische zaken is af-fabriek immers ook niet bezuinigd.
Ik ken de historie van mijn wagen niet, maar tot 300k dealeronderhouden en ik bezuinig ook niet op goed en vakkundig onderhoud. Daarnaast natuurlijk eerst netjes warmrijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2014 12:46 #1401745 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pff
Mijn ene 945 had bij 195.000 al een kapotte koppakking, maar daar kende ik helaas de historie niet van, ja t/m 100.000 was alles ingevuld. Auto was ook erg slecht behandeld. was door vorige eigenaar geimporteerd uit Spanje... Had last van harde slangen enzo. de auto reed toen nog alleen maar op benzine( sinds 203.000 gas in laten zetten,is jaar geleden, en tot nu toe probleemloos zit nu al op 230.000) Om het probleem te verhelpen heeft mijn auto bij Timen in Vaassen gelogeerd.
Mijn andere 945, die had pas bij 4 ton de pakking kapot, daar zat wel de hele historie bij, dit is een LPI G3 auto. Deze verbruikte koelwater, en er zat sludge in de motor...Probleem weer verholpen, en gaan met die banaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2014 08:14 #1401779 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Pas doen als nodig
Sleutelgierig als ik ben, heb ik bij zowel de groene als de zilvere de koppakking bij ca. 320.000km preventief vervangen (door standaard pakking want mits goed gemonteerd gaat deze toch weer 3 ton mee nietwaar) achteraf zeg ik nu, je kan ook gewoon vervangen als het zover is. Met eerdere auto's waren de risico's altijd veel groter maar bij FK's is dit minder zoals ik nu weet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2014 17:30 #1401836 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 945 LPT (B230FK) bouwjaar
945 LPT (B230FK) bouwjaar mei 1998 165000 km volgens mij nog orginele koppakking onderhoudsboekje aanwezig (Volvo dealer) geen problemen tot dus ver
Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2014 22:06 #1401849 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 945 LPG (B230FK), 1998
945 LPG (B230FK), 1998 360000 km, volgens mij nog originele koppakking.
Laatste is een aanname, op basis van het feit dat kop uitgesteld was, indien de pakking preventief vervangen was, had ik ook een gereviseerde kop verwacht.
Ik gebruik trouwens low budget (Action) KVS, en vervang 1x 2jaar. Auto nu 14 maanden in bezit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2014 09:43 #1401861 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verschil LPG en benzine
Ik zat me af te vragen, maakt het rijden op LPG uit voor de levensduur van de koppakking? Dit gezien de hogere verbrandingstemperatuur van LPG?
 
groet,
-Martin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2014 19:12 #1401890 door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic tweemaal
940; nov '95; B240FK; LPI; geen MBC
Otto heeft ergens rond de 370k, voordat ik 'm kende, een koprevisie gehad.
Recent kreeg hij, bij zo'n 518kkm, opeens een gescheurde radiateuraansluiting. De maanden daarvoor wel wat koelvloeistofverlies, maar ik heb dat niet in verband gebracht met de koppakking. Er was geen sludge zichtbaar aan de oliepijlstok. Toen ik, na montage van een andere radiateur last bleef houden van koelvloeistofverbruik ben ik verder gaan kijken en was de diagnose snel en eenvoudig gemaakt. De koelslangen waren keihard.
Frans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2014 19:41 #1401894 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weer
Weer even bijgewerkt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD