Past een B6304S uit een S80 in een 960-II?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2020 11:29 #1459073 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic [qoute]Overigens is het
[qoute]Overigens is het inbouwen van een 2,5 liter ook het overwegen waard. Daar zijn er veel van verkocht maar om een of andere reden zijn het bijna altijd de 3 liters die problemen hebben met de koppakking en scheuren in het onderblok. Terwijl het toch hetzelfde gegoten onderblok is, het enige verschil is dat de wanddikte van de stalen zuigerbussen bij de 2,5 liter 1 mm dikker is dan bij de 3 liter..[/quote]
Bij ieder ander zou ik zeggen dat het onzin is, maar Piet weet meer van de zescilinder whiteblocks dan ik... Ik was er altijd heilig van overtuigd dat het drieliter blok hoger is dan de 2,5 liter versie: moet ik toch eens gaan meten? Want ik heb een prima onderblok staan van een 2,5 dat bij de botsing alleen zuigers en kleppen tegen elkaar heeft geslagen. Daar kan ik in principe het hele draaiende gedeelte in overbouwen van de 3,0, en dan heb ik weer een perfect drieliterblok?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2020 11:33 #1459074 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Overigens grappig om te lezen
Overigens grappig om te lezen dat iedereen het heeft over scheurende cilinderwanden. Dat is een beetje onzin, want daar scheurt de B6xx4 helemaal niet... Anders dan een gietijzeren redblock is het blok opgebouwd uit een losse buitenmantel, waarin de cilinders als losse bussen opgesteld staan in een soort raamwerk. Het is de buitenmantel die scheurt, en dat is eigenlijk niet veel meer dan de omhulling van je koelwater... Als het scheuren door hitte komt, dan staat dat deel bloot aan veel meer hitte door het uitlaatspruitstuk dan door de cilinders die vol in de koelwatermantel staan.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2020 11:57 #1459077 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Zat me nog af te vragen of de
Zat me nog af te vragen of de 3,2 zescilinders ook toegepast kunnen worden in een 960? Dat zijn doorontwikkelde blokken van de ons zo bekende zespitters.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2020 12:39 #1459079 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic @Willem: een 2,5 liter motor
@Willem: een 2,5 liter motor heeft zuigers met een diameter 81 mm t.o.v. de 83 mm zuigers in een 3,0 liter motor.
Vandaar dat de zuigerbussen in een 2,5 liter onderblok 1 mm dikker zijn.dan die in een 3,0 liter onderblok.
In een 2,5 liter onderblok passen dus alleen maar 2,5 liter zuigers.
Tenzij je de stalen zuigerbussen zou omwisselen, maar ik heb nog nooit gelezen dat iemand dat heeft gedaan.

De 2,5 liter motor heeft dezelfde nokkenassen als de 180 pk 3,0 liter motor en tussen beide motoren is qua rijgedrag nauwelijks verschil te merken.
Beide motoren hebben t.o.v. van 3,0 204 pk motor een andere koppel/vermogenskromme: ze leveren wat meer koppel (Newtonmeter) bij minder dan 3000 toeren, terwijl de 204 pk motor wat meer vermogen (kW/pK) levert boven de 4000 toeren.
Maar als we over een paar weken met een maximum snelheid van 100 km/uur te maken krijgen heb je niets meer aan dat voordeel boven de 4000 toeren.
Vandaar dat er m.i. niets mis is met de 2,5 liter motor.

Piet

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2020 12:55 #1459080 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dank Piet, niet heel simpel
Dank Piet, niet heel simpel dus maar theoretisch is ombouwen dan te doen. Denk dat ik de 2,5 dan maar tzt helemaal demonteer en goed schoonspoel en inspecteer.
Mijn ervaring is overigens juist dat het verschil tussen de 3.0 180 en de 2.5 170 pk heel groot is. Die halve liter extra zorgt voor veel meer koppel en dus trekkracht, hoewel het altijd een toerenmotor blijft die pas bij 4000 en meer toeren echt doorhaalt.
Ik vind het verschil tussen de 180 en de 204 juist niet zo extreem groot... maar mijn beeld wordt wel beinvloed doordat mijn S90 180pk een achterasreductie van een 2,5 heeft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2020 13:23 #1459082 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic scheur in onderblok 960 3 ltr.
Sinds 12 jaar ben ik in het bezit van een 960 estate 3 ltr met Prins lpg. Toen ik deze auto kocht stond de teller op 190.000km. Vrij kort hierna merkte ik dat de koppakking kapot was, olie in expansievat en slecht lopen. Lang verhaal kort. koppakking vervangen, cylinderkop gereviseerd en gevlakt. Auto liep tijdje probleemloos, doch bij kmstand 220.000 waterverlies, na onderzoek bleek dat er een scheurtje zat in het onderblok. Goede raad was duur en ik ging zoeken naar een goed gebruikt blok, tot ik iemand tegen kwam en die mij vertelde dat hij zijn blok gerepareerd had. Dat had hem niet meer gekost als 20 euro en een middagje werk. Wat heeft hij gedaan. Hij heeft zijn blok van binnen schoon gespoeld met ontvetter, hij heeft daar voor soda gebruikt en net zolang gespoeld tot het water kraakhelder was. dat duurt best wel een tijdje voor het zover is, vandaar een middagje werk. Daarna vers koelvloeistof erin met als toevoeging een produkt van Holts. zijnde HOLTS WONDARWELD ZYLINDERBLOCK DICHTUNGSMITTEL. De gebruiksaanwijzing volgen en klaar is Kees. Op zijn advies heb ik dat ook met mijn blok gedaan en het resultaat is geweldig. Dit is nu zo n 10 jaar geleden en de kmstand is 435000 km, motor draait nog steeds probleemloos, gebruikt nagenoeg geen olie en ook geen koelwater. De kleur van de koelvloeistof is nog steeds alsof het net uit de bus komt. Het is vlgs mij altijd de moeite waard om dit te proberen als je een dergelijk probleem hebt.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2020 13:30 #1459084 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je hebt waarschijnlijk geluk
Je hebt waarschijnlijk geluk gehad: bij mij heeft de reparatie net lang genoeg gehouden voor het heropbouwen van de motor, een paar keer stationair warmdraaien en een ritje naar de APK keuring van ongeveer 5 km. Op de terugweg, met verse APK, barstte de scheur weer open... Als dichtmiddel hebben we JB weld voor aluminium gebruikt.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2020 17:01 #1459091 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Interessant Henk (Volvotje =
Interessant Henk (Volvotje = Henk)
Toch twee goede ervaringen met Holts.

Ik zou wel een testopstelling willen bouwen met een gescheurd onderblok.
Willem, heb jij jouw gescheurde onderblok nog staan?

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2020 12:20 #1459112 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Piet.
Hallo Piet.

Lang geleden dat ik nog eens op deze site heb gekeken. Hoe is het met jou en je v90. Ik ben sinds kort met pensioen en heb daarom weer wat meer tijd. Lijkt me best leuk zo n testopstelling.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2020 13:38 #1459114 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hallo Henk,
Hallo Henk,

Met mij gaat het prima en met de V90 ook weer.
Vorig najaar na een koppakkingwissel ook een gescheurd onderblok gehad en een ruilmotor moeten plaatsen. Ik had toen graag eerst Holts willen uitproberen onder het motto: baat het niet, dan schaadt het ook niet meer.

Piet

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC