Past een B6304S uit een S80 in een 960-II?

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2013 09:03 #1386215 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic kaal

Mathy schreef : Moet je niet sowieso alles ombouwen van CAN-bus naar pre-CAN-bus?

Het is alleen het kale motorblok wat je overzet.
Het idee van de TS was alleen maar dat een 6304 uit een S80 makkelijker te vinden was als een 6304 uit een 960/90
Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2013 00:30 #1386326 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ombouw
Hallo Piet
Dan bouw je hem toch eigenlijk om van CAN-bus naar pre/non-CAN-bus?
groetjes
Mathy

• Kristiaan Windt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-01-2020 22:55 #1458655 door Kristiaan Windt
Beantwoord door Kristiaan Windt in topic Maar scheuren deze blokken minder snel??
De belangrijkste reden om een s80 motor in een 960 te bouwen is om voor een acceptabel bedrag een goede motor in een 960 te krijgen. Mijn ruilmotor heeft, vermoedelijk vanwege inferieure olie in het verleden, koolaanslag op een klepsteel ontwikkeld waardoor een klep niet goed sloot. Resultaat: 50000 kn na inbouw een verbrande klep.
Nogal lang mee doorgereden, kop laten reviseren maar vml meer motorschade; veel carterdruk en nu ook een tik in het blok, vml een uitgeslagen drijfstanglager. Tot overmaat van ramp veel koelwaterlekkage; blok gescheurd.
Positief blijven wordt wat lastiger maar mijn oorspronkelijke idee om een vroeg S80 blok in te bouwen komt nu wel weer terug. Weet iemand of deze blokken ook minder gevoelig zijn voor scheuren na het wisselen van de koppakking?
Mijn idee is om zo'n blok aan te schaffen, alles om te schroeven, te laten vlakken en te voorzien van de gereviseerde kop van mijn huidige motor, dus zonder variabele timing maar met hydraulische klepstoters. Gaarne uw advies!

Groet, Kristiaan.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2020 01:43 #1458656 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Kan zeker.
Kan zeker.
Wordt vaker gedaan.
Zal zeker meer over te vinden zijn op Internet.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2020 01:46 #1458657 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ik zou wel goed uitzoeken
Ik zou wel goed uitzoeken welk blok het beste kan.
T6 in 960 is een geliefde upgrade maar dan moet je wat meer aanpassen.
De 960 motoren zijn ook in de eerste s80ers gebruikt.
Productie 960 s/v90 gestopt maar S80 is nog lang doorgegaan met de diverse vernieuwingen qua motor.
Zoals aangegeven, er zal zeker meer van op het net staan welke de juiste keuze is.
Denk niet dat dit in Nederland veel gedaan wordt, wordt meer in buitenland zoeken voor veel ervaring hiermee.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2020 13:29 #1458658 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dit onderwerp komt regelmatig
Dit onderwerp komt regelmatig terug maar voor zover ik weet heeft nog niemand binnen deze club het ooit gedaan.

Het moet mogelijk zijn en het is op buitenlandse forums ook wel beschreven.

Maar de aantallen zijn te klein om iets te kunnen zeggen over de robuustheid van een S80 motor t.o.v. die uit een 960 /S-V90. Bovendien worden meestal alleen de succesverhalen beschreven en over de mislukte projecten hoor je vaak niets meer.

Daar komt nog bij dat de S80 in het eerste modeljaar een nauwelijks gewijdigde motor had, de B6304S3, terwijl daarna de motor meer ingrijpend werd gewijzigd en variabele kleppentiming kreeg, de B6294S.

Zie dit draadje uit 2017: <a href=" volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/b6304s3-inbouwen-v90-1997 "> volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/b6304s3-inbouwen-v90-1997

Overigens is het inbouwen van een 2,5 liter ook het overwegen waard. Daar zijn er veel van verkocht maar om een of andere reden zijn het bijna altijd de 3 liters die problemen hebben met de koppakking en scheuren in het onderblok. Terwijl het toch hetzelfde gegoten onderblok is, het enige verschil is dat de wanddikte van de stalen zuigerbussen bij de 2,5 liter 1 mm dikker is dan bij de 3 liter..

Piet

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2020 23:47 #1458680 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Probleem omzeilen
Gewoon die hele herrie er uithalen en elektromotor(en) er in zetten. Brandstoftank slopen plus alle leidingen, het hele motormanagement kan weg en een brandstofcel in je wagen zetten met wat bijbehorende elektronica. . Waterstof komt binnen afzienbare tijd aan de pomp beschikbaar en je zoeft over de weg...

Op dit moment zijn er in Nederland nu bij mijn weten zo'n stuk of tien pompen, waarvan drie van Shell en enkele van Stephan Holthausen (holthausen.nl).. In het oosten van Duitsland zijn dit er ongeveer 280. Wanneer (een deel van) de industrie en enkele overheden verstandelijk terugkeren uit het stenen tijdperk komen er vast meer. Geen viergastesters meer, er komt alleen water(damp) uit de (rvs) uitlaat en je hoeft ook niet meer bang te zijn voor explosies.

De Gasunie heeft overigens vergelijkbare plannen met het aardgasnet.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2020 11:39 #1458684 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Kosten?
Kosten?

Hybride waterstofombouw met een normaal vermogen en goede actieradius, wat zal dat kosten? 20K? 40K? Daar kun je heel wat 960/v90's voor ombouwen naar B6304S3. En verdient ook een eigen topic.

Neemt niet weg dat het wel in mijn optiek de weg is die het meest voor de hand ligt voor de auto van de toekomst. Alhoewel, toekomst.. Je kunt gewoon al een Toyota Mirai kopen.

• Kristiaan Windt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2020 23:42 #1458694 door Kristiaan Windt
Beantwoord door Kristiaan Windt in topic Het is de bedoeling om mijn
Het is de bedoeling om mijn trouwe zescilinder gewoon in ere te herstellen. Ik ben niet geïnteresseerd in elektrisch rijden. Mocht mijn LPG installatie tot bruikbaar zijn voor waterstofgas dan ben ik bereid dat te overwegen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2020 01:36 #1458695 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Helaas
Hallo Volvisti

Een LPG-installatie is niet geschikt voor waterstof. Waterstof wordt onder een veel lagere temperatuur en onder veel hogere druk opgeslagen. Daarnaast worden actieradius en vermogen bij het gebruik van waterstof in een Ottomotor veel kleiner c.q. lager.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC