Past een B6304S uit een S80 in een 960-II?

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2020 17:37 #1458713 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Het verschil
Tussen een 3.0 en een 2.5 is ook het vermogen.
Misschien gaat een 3.0 daardoor eerder naar de Volvo hemel.
Doet mij maar een redblock.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2020 18:36 #1458766 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook de 180pk 3.0 blokken gaan
Ook de 180pk 3.0 blokken gaan er gewoon aan hoor, scheelt maar 5pk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2020 19:17 #1458767 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Scheelt 24 pk.
Scheelt 24 pk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2020 15:25 #1458788 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er wordt gezegd dat het
Er wordt hierboven gezegd dat het vermogen mogelijk een oorzaak is dat de 3.0 eerder scheurt. Ik vergelijk de 3.0 180pk (ja die bestaat dus en die is bij mij gescheurd een paar jaar terug) met de 2.5 van 175 pk, 5 pk verschil dus. Ik weet niet wat de verhouding 180pk versus 204pk gescheurde blokken is en dat dan weer ten opzichte van de 2.5 maar 5 pk meer lijkt me niet de reden dat een 3.0 eerder scheurt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2020 19:15 #1458793 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Verhouding vermogen
Versus wanddikte is wel anders.
En minder goed dan bij de 2,5 liters, Ook al scheelt het tussen bepaalde types slecht 5 pk absoluut. Laat ik het zo stellen dan.

Dat een redblock met relatief weinig vermogen en met zijn cilinderboringen in gietijzer nooit scheurt zegt mischien ook wel wat over het verband.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2020 20:20 #1458795 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic 2,5 = 170 pk. Maar dat maakt
2,5 = 170 pk. Maar dat maakt voor het verhaal verder niet veel uit :-)

De 180 pk is eigenlijk bedoeld voor de Amerikaanse markt. Daar is vermogen minder belangrijk dan koppel. Ik heb begrepen dat je het verschil in de praktijk niet merkt. De 180 pk versie werd ook wel gezien als de vervanger van de 2,5. Of dat klopt, weet ik niet.

De vijfpitters, dat zijn eigenlijk zespitters met 1 cilinder minder, staan bekend om hun lange levensduur. Blijkbaar maakt die extra cilinder toch aardig wat uit voor de sterkte van het blok. Aan het vermogen kan het niet liggen. Een T5 heeft 225 tot 300 pk. Mijn 850 T5 heb ik verkocht met 392.000 probleemloze kilometers (verkopen had ik nooit moeten doen :-) ).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-01-2020 00:13 #1458798 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Ik denk dat de 6 pitters een 5 pitter is met extra cilinder.
Ontworpen als 5 cilinder met een extra cilindertje er aan vastgeplakt.
Denk ook nog even terug aan de te zwakke distributieriem op de eerste 6 cilinders B6304's. Waren 5 cilinder distributieriemen meen ik. Daar is zelfs een modificatie op geweest als ik mij goed herinner.
Volvo heeft dat geintje van extra cilinders er aan vast plakken eerder gedaan met de B20 en B30. Ook dat was geen onverdeeld succes.
Gelukkig is het redblock met bovenliggende nokkenas nooit voorzien van extra cilinders. Dus geen smet op die motoren serie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2020 02:37 #1458806 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Volgens mij
Is alles met meer dan 4 cilinders beter uit te voeren in V of W configuratie als het om echt veel cilinders gaat. En er bestaat zelfs een W9. Zowel V en W kan met even en oneven aantal cilinders.

Bij 4 of minder cilinders is een V of W vorm weer onzinnig. Onnodig complex, duurder.

5 cilinder natuurlijk een aparte tussenvariant. Kan in lijn ( Volvo) of V configuratie (VW) of W variant ( maar of die bestaat ?) waarbij de lijn motor natuurlijk eenvoudiger en goedkoper zal zijn.
.

Er zijn ook V3 en W3 motoren in motorfietsen toegepast.
3 in lijn veelvuldig zowel in auto's als motorfietsen.
V2 en en staande twins ook in diverse motorfietsen en de laatste in de Fiat Panda twinair bijvoorbeeld.

Een V1 bestaat ook maar dan is het een raket.

6 of meer dan 6 cilinders in lijn gaat torderen en wringen tenzij extra stevig geconstrueerd ter compensatie. Van alle bouwmogelijkheden is de 6 cilinder in lijn de minst verstandige. (naar mijn overtuiging dan). De 8 in lijn is al eerder uitgestorven om dezelfde redenen. Constructief te zwak, En met toenemende vermogens door de tijd heen geldt dat ook voor de 6 in lijn.
( sorry Volvo 6 cilinder liefhebbers).

Een 7 cilinder lijn bestaat ook, maar is niet erg gangbaar.

Boxer motoren zijn een verhaal apart.


Rotatiemotoren zijn het meest geniaal qua ontwerp in mijn opinie. Hebben altijd een oneven aantal cilinders. Minimaal 5
( fantastisch filmpje van een fantastisch project trouwens) maar voor een auto totaal ongeschikt.

En dan bestaan er ook nog H motoren (doube flatplane engines) en X motoren.

Bovenstaande gaat over zuigermotoren slechts......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2020 18:26 #1458844 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom heeft Volvo de PVR V6
Waarom heeft Volvo de PVR V6 nooit verder gebruikt/doorontwikkeld zoals Citroen/Peugeot dat wel deden in die tijd (met ongeveer gelijk vermogen als de B6304S)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2020 18:31 #1458845 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Klopt
en veel meer vermogen zelfs ook.
Ik heb het antwoord niet erop.
Vlaag van verstandsverbijstering ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD