Past een B6304S uit een S80 in een 960-II?
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2020 18:40 #1458847
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Geen idee. Maar eind jaren
Geen idee. Maar eind jaren ‘80 is Volvo begonnen met het ontwikkelen van de whiteblocks. Die whiteblocks bieden, als vijf- en zescilinder, veel meer mogelijkheden dan het PRV-blok.
Van de PRV een viercilinder maken om te downsizen is weinig zinvol. En er een vijfcilinder van maken is onbegonnen werk. De redblocks waren in die tijd eigenlijk wel achterhaald. Het zijn blokken die dateren van net na de oorlog. Kortom, dan kun je beter opnieuw een blok ontwikkelen of een ander blok inkopen.
Volvo heeft er voor gekozen om zelf een blok te ontwikkelen. En dat hebben ze heel goed gedaan, gelet op het succes van de vijfcilinders in uiteenlopende auto’s. Dus om deze redenen denk ik, dat er afscheid is genomen van de PRV en de daarmee samenhangende verplichtingen met de franse vrienden. Een terechte en logische keuze wat mij betreft. Als fabrikant moet je immers verder ontwikkelen.
Een echt topblok is de PRV is helaas ook nooit geworden. Zonder turbo kwam er echt te weinig vermogen uit en het brandstofverbruik is daar niet mee in verhouding. Met een turbo heeft Volvo nooit een PRV-blok geleverd. Kortom, dit blok was eigenlijk eind jaren ‘80 ook achterhaald en bood geen perspectief voor de toekomst.
Dat neemt niet weg dat auto’s met een PRV-blok fijn rijden, maar da’s een andere zaak.
Van de PRV een viercilinder maken om te downsizen is weinig zinvol. En er een vijfcilinder van maken is onbegonnen werk. De redblocks waren in die tijd eigenlijk wel achterhaald. Het zijn blokken die dateren van net na de oorlog. Kortom, dan kun je beter opnieuw een blok ontwikkelen of een ander blok inkopen.
Volvo heeft er voor gekozen om zelf een blok te ontwikkelen. En dat hebben ze heel goed gedaan, gelet op het succes van de vijfcilinders in uiteenlopende auto’s. Dus om deze redenen denk ik, dat er afscheid is genomen van de PRV en de daarmee samenhangende verplichtingen met de franse vrienden. Een terechte en logische keuze wat mij betreft. Als fabrikant moet je immers verder ontwikkelen.
Een echt topblok is de PRV is helaas ook nooit geworden. Zonder turbo kwam er echt te weinig vermogen uit en het brandstofverbruik is daar niet mee in verhouding. Met een turbo heeft Volvo nooit een PRV-blok geleverd. Kortom, dit blok was eigenlijk eind jaren ‘80 ook achterhaald en bood geen perspectief voor de toekomst.
Dat neemt niet weg dat auto’s met een PRV-blok fijn rijden, maar da’s een andere zaak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2020 19:21 #1458851
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic 5
Klopt.
de 5 in lijn is top. Niets mis mee.
Met de 6 in lijn is wel wat mis.
Da's wel duideljk gezien de horror verhalen over gescheurde onderblokken.
Vraag me trouwens af of die scheur dan optreedt aan de zijde waar de zuiger het hardste "drukt"op de cilinderwand. Afhankelijk van de draairichting van de krukas.
En dat de redblock achterhaald waren toen is des te opmerkelijker als uitspraak daar ze anno 2020 nog steed geroemd worden.
Licht eens toe wat er achterhaald aan is ....
En niet over verbruik beginnen want veel moderne luxe auto's vanaf de jaren 90 kwamen nou ook niet echt veel verder op een liter brandstof.
de 5 in lijn is top. Niets mis mee.
Met de 6 in lijn is wel wat mis.
Da's wel duideljk gezien de horror verhalen over gescheurde onderblokken.
Vraag me trouwens af of die scheur dan optreedt aan de zijde waar de zuiger het hardste "drukt"op de cilinderwand. Afhankelijk van de draairichting van de krukas.
En dat de redblock achterhaald waren toen is des te opmerkelijker als uitspraak daar ze anno 2020 nog steed geroemd worden.
Licht eens toe wat er achterhaald aan is ....
En niet over verbruik beginnen want veel moderne luxe auto's vanaf de jaren 90 kwamen nou ook niet echt veel verder op een liter brandstof.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2020 19:58 #1458854
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Met de 6 in lijn is volgens
Met de 6 in lijn is volgens mij weinig mis. Ik heb er zeer goede ervaringen mee. Hier lees je alleen de horror-verhalen, zonder toelichting over hoe het onderhoud is gedaan en hoe de motor/auto is gebruikt. Datzelfde geldt voor de PRV. Heb er twee gehad (1984 en 1988) en ze waren beiden probleemloos.
Blijkbaar vinden zowel Volvo als ik dat de redblocks achterhaald zijn. Anders werden ze nog wel geproduceerd (en dat is toch al 22 jaar niet meer het geval).
En benzineverbruik is wel degelijk een heel goed argument (ik maak zelf wel uit waarover ik wel of niet schrijf)! Met mijn 940 2.3 LPT AUT rijd ik niet beter dan 1 : 9. Met mijn S80 2.4T reed ik (en dan ook veel sneller en ook heel veel stiller) zonder probleem 1 : 12 (met mijn Jaguar trouwens ook).
En de emissies zijn met moderne blokken uiteraard ook veel en veel beter. Verder loopt een redblock vrij ruw en heeft maar een beperkt toerenbereik waarin de motor prestaties levert.
De blokken worden m.i. geroemd om de levensduur en dat geldt ook voor de carrosserie die er omheen zit.
Daarmee mag je nog steeds vinden dat een 940/740 een fijne auto is. Dat ben ik dan met je eens. Anders had ik zelf geen 940 meer en was ik geen lid van deze club. Maar het is technisch achterhaald en dat was al zo in de jaren '90. Een 940 is een klassieker.
Blijkbaar vinden zowel Volvo als ik dat de redblocks achterhaald zijn. Anders werden ze nog wel geproduceerd (en dat is toch al 22 jaar niet meer het geval).
En benzineverbruik is wel degelijk een heel goed argument (ik maak zelf wel uit waarover ik wel of niet schrijf)! Met mijn 940 2.3 LPT AUT rijd ik niet beter dan 1 : 9. Met mijn S80 2.4T reed ik (en dan ook veel sneller en ook heel veel stiller) zonder probleem 1 : 12 (met mijn Jaguar trouwens ook).
En de emissies zijn met moderne blokken uiteraard ook veel en veel beter. Verder loopt een redblock vrij ruw en heeft maar een beperkt toerenbereik waarin de motor prestaties levert.
De blokken worden m.i. geroemd om de levensduur en dat geldt ook voor de carrosserie die er omheen zit.
Daarmee mag je nog steeds vinden dat een 940/740 een fijne auto is. Dat ben ik dan met je eens. Anders had ik zelf geen 940 meer en was ik geen lid van deze club. Maar het is technisch achterhaald en dat was al zo in de jaren '90. Een 940 is een klassieker.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2020 23:50 #1458864
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ok ok
Op zat punten technisch achterhaald dus maar technisch zit ie wel onderhoudsvriendelijk in elkaar en technisch is ie ook zo gebouwd dat ie lang meegaat. Lijken me toch waardevolle eigenschappen die latere motoren niet allemaal kennen. Op deze punten zijn andere motoren eerder in omgekeerde richting geëvolueerd. Het is ook maar wat je als evolutie ziet natuurlijk. Ik vind de 6 cilinder geen logische evolutierichting van Volvo als ze de redblock achterhaald vinden.
Nog groter en nauwelijks lichter maar wel sleutelonvriendelijker.
Compacter en lichter kan je ook zien als een evolutierichting maar dan een andere richting dus weer.
Darwinistisch geproken is de komst van een geheel nieuwe soort ( electrisch of waterstof) natuurlijk een belangwekkender stap.
En de oude soort (benzine) sterft uit , net als de dinosauriërs.
Dat jij goede ervaringen hebt met de 6 in lijn is niet volledig representatief. Ook niet dat jij dan net wel 1 op 12 rijdt.
Zat auto's ut de jaren 90 ( BMW, japanse auto's ) die ook maar net 1 op 10 haalden en dat haalde de redblock ook. Dus in die zin viel het denk ik wel mee met achterhaald op dat gebied.
Feit is dat sommige 6 cilinder blokken scheuren bij normaal gebruik en 4 cilinder blokken niet.
Nog groter en nauwelijks lichter maar wel sleutelonvriendelijker.
Compacter en lichter kan je ook zien als een evolutierichting maar dan een andere richting dus weer.
Darwinistisch geproken is de komst van een geheel nieuwe soort ( electrisch of waterstof) natuurlijk een belangwekkender stap.
En de oude soort (benzine) sterft uit , net als de dinosauriërs.
Dat jij goede ervaringen hebt met de 6 in lijn is niet volledig representatief. Ook niet dat jij dan net wel 1 op 12 rijdt.
Zat auto's ut de jaren 90 ( BMW, japanse auto's ) die ook maar net 1 op 10 haalden en dat haalde de redblock ook. Dus in die zin viel het denk ik wel mee met achterhaald op dat gebied.
Feit is dat sommige 6 cilinder blokken scheuren bij normaal gebruik en 4 cilinder blokken niet.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2020 08:22 #1458867
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Waarom zijn mijn ervaringen
Waarom zijn mijn ervaringen niet representatief?
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2020 17:48 #1458875
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Omdat
ze van een individu zijn en niet van een groep.
Dat jij 1 op 12 haalt is mooi maar daarmee is niet gezegd dat allle 940's 1 op 12 rijden.
Dat jij 1 op 12 haalt is mooi maar daarmee is niet gezegd dat allle 940's 1 op 12 rijden.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2020 17:53 #1458876
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Beter lezen: met de 940 rijd
Beter lezen: met de 940 rijd ik 1 :9. Met de S80 reed ik 1 : 12.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2020 19:36 #1458879
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Maar dat verandert niets aan of het representatief is
Dat blijft hetzelfde
Of je 1 op 5 of op 1 op 30 haalt.
Blijft niet representatief als ervaring van 1 persoon en daar ging het om.
Of je 1 op 5 of op 1 op 30 haalt.
Blijft niet representatief als ervaring van 1 persoon en daar ging het om.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2020 20:47 #1458885
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blijft toch vreemd dat een
Blijft toch vreemd dat een zes cilinder problemen geeft en bijv het zelfde blok maar dan een vijf cilinder niet, dit doet me trouwens terugdenken aan het tijdperk dat wij met de zescilinders diesels in het land rond reden en man man man wat gaven die motoren een problemen, dit waren weliswaar blokken van het vw consern maar dezelfde blokken maar dan in vijfcilinder zaten in de vw T4 busjes en deze motoren waren super ze waren vrijwel probleemloos en reden km naar km.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2020 23:45 #1458893
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Nee hoor
Volgens mij is het verklaarbaar.
Die blokken zijn onder-geconstrueerd.
Die ene extra cilinder zal net de boosdoener zijn als het gaat om over een kritische grens heen te gaan.
Die blokken zijn onder-geconstrueerd.
Die ene extra cilinder zal net de boosdoener zijn als het gaat om over een kritische grens heen te gaan.
Moderators: Jerry Stam