slecht/Niet starten warme motor 960. OPGELOST!!
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2012 21:09 #1358410
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ja
Hoi Robert,
De grafiek komt uit Vadis maar de onderste plaatjes komen uit TP3909202, Wiring diagrams 960 1995. Dus dat moet wel de versie zijn met een Motronic 1.8 en twee temperatuursensoren. Die vermeldingen van een Motronic 4.3 snap ik inderdaad ook niet.
Piet
De grafiek komt uit Vadis maar de onderste plaatjes komen uit TP3909202, Wiring diagrams 960 1995. Dus dat moet wel de versie zijn met een Motronic 1.8 en twee temperatuursensoren. Die vermeldingen van een Motronic 4.3 snap ik inderdaad ook niet.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2012 09:06 #1358425
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onder npsensor
Het is idd degene onder de nokkenassensor, tenminste daar ga ik vanuit. krijg hem hopelijk als het goed is woensdag binnen.
Bedankt voor alle info, laat weten of het geholpen heeft dit ding te vervangen.
grt, Bart
Update: temp sensor vervangen, resultaat: geen. helaas dus toch nog verder zoeken.
Het lijkt er wel op dat ie te veel brandstof krijgt. als je start en hij geeft soms een klapje, als je dan gas geeft doet ie helemaal niks. daar ben ik ook achter geen gas geven. dit zal voor jullie waarschijnlijk niets nieuws zijn, maar misschien doet dat een belletje rinkelen.
Ga ook eens zoeken op draadbreuk oid. echter de obd geeft geen foutmelding. . .
Bedankt voor alle info, laat weten of het geholpen heeft dit ding te vervangen.
grt, Bart
Update: temp sensor vervangen, resultaat: geen. helaas dus toch nog verder zoeken.
Het lijkt er wel op dat ie te veel brandstof krijgt. als je start en hij geeft soms een klapje, als je dan gas geeft doet ie helemaal niks. daar ben ik ook achter geen gas geven. dit zal voor jullie waarschijnlijk niets nieuws zijn, maar misschien doet dat een belletje rinkelen.
Ga ook eens zoeken op draadbreuk oid. echter de obd geeft geen foutmelding. . .
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2012 10:36 #1358598
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Druk
Heb jij mijn suggestie nog geprobeerd om het ventieltje op de brandstofrail in te drukken om te controleren of er brandstof uit komt?
Een ander onderdeel dat gevoelig is voor warmte vanwege slechte soldeerverbinding is de onstekingsversterker. Je hebt er twee van die op het inlaatspruitstuk gemonteerd zijn, elk stuurt drie bobines aan. Meestal valt er maar één bobine uit, maar misschien vallen bij jouw alle drie bobines uit. Wat je kunt doen is dat iemand de startmotor laat draaien en iemand anders een beetje aan de connector van de onstekingsversterker wringt. Ik heb ook een defecte onstekingsversterker gehad en door dit te doen kon ik het probleem laten optreden en weer op laten houden. Typisch voor een slechte soldeerverbinding.
Piet
Een ander onderdeel dat gevoelig is voor warmte vanwege slechte soldeerverbinding is de onstekingsversterker. Je hebt er twee van die op het inlaatspruitstuk gemonteerd zijn, elk stuurt drie bobines aan. Meestal valt er maar één bobine uit, maar misschien vallen bij jouw alle drie bobines uit. Wat je kunt doen is dat iemand de startmotor laat draaien en iemand anders een beetje aan de connector van de onstekingsversterker wringt. Ik heb ook een defecte onstekingsversterker gehad en door dit te doen kon ik het probleem laten optreden en weer op laten houden. Typisch voor een slechte soldeerverbinding.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2012 11:45 #1358607
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja
Hai Piet,
Ja dat heb ik gecontroleerd, er komt benzine uit. Wat betreft die bobines, dan zou je dat toch ook bij koude motor moeten hebben en wellicht ook als je rijdt dat die dan af en toe uitvallen.
Koud starten: meteen, motor loopt ook zonder problemen, koud en warm
hete motor starten: niet, met start-pilot: wel
Ja dat heb ik gecontroleerd, er komt benzine uit. Wat betreft die bobines, dan zou je dat toch ook bij koude motor moeten hebben en wellicht ook als je rijdt dat die dan af en toe uitvallen.
Koud starten: meteen, motor loopt ook zonder problemen, koud en warm
hete motor starten: niet, met start-pilot: wel
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2012 11:52 #1358610
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic warm
Wanneer de motor warm niet wil starten en wanneer je startpilot inspuit dan loopt ie wel dat lijkt eerder op te weinig brandstof dan op teveel. De brandstofdrukregelaar? Kun je de druk op de rail meten?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2012 11:52 #1358609
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic te arm
Hij krijgt onvoldoende brandstof.
Met startpiloot wel starten houd dus in dat ie geen of te weinig brandstof krijgt.
Loopt je brandstof pomp dan wel? als ie niet wil?
Groeten,Gerben
Met startpiloot wel starten houd dus in dat ie geen of te weinig brandstof krijgt.
Loopt je brandstof pomp dan wel? als ie niet wil?
Groeten,Gerben
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2012 12:16 #1358613
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Motronic
Of de Motronic stuurt de injectoren niet aan vanwege een ontbrekende sensor signaal. Maar dan zou je toch een foutcode verwachten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2012 13:30 #1358616
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic brandstof
Heb nog eens het ventiel van Piet bekeken, de benzine spuit eruit, veel en onder druk. klopt dit?
dat de motronic de injectoren niet aanstuurt, waarom dan bij warme motor alleen? en dan moet de motor toch helemaal niet of slecht lopen?
wat ik zo vreemd vind is de het typisch bij warme motor gebeurd, (ongeveer 45 min afkoelen is voldoende) zelf heb ik eerder het idee dat ie zichzelf verzuipt, temeer daar de benzine er uitspuit, uit Piet's ventiel. (ik ben een redelijke leek dat wel) met start pilot starten is het eerst sputteren 1-2 sec en dan prima lopen.
Ik kan me best vinden in een electronische storing, zoals dat van een sensor oid, maar een bobine of injectoren die kapot zijn niet, dan zou dat toch altijd moeten zijn? of zie ik dat verkeerd. heb ook niet het idee dat ik vermogen verlies of wat dan ook . . . . .
Accupool half uurtje los om de motronic echt te resetten? of is dit ook maar een schot in het duister?
@Timen:
de druk meten op de rail is dat waar ik hierboven over schrijf, waar de benzine met kracht uit spuit? de kracht als een waterkraan.
die zal men vast wel kunnen meten, heb daar zelf niet de meter voor.
@Gerben
Brandstofpomp loopt wel, ik neem aan dat als die niet loopt er ook geen benzinedruk op de rail staat, ik zal deze druk ook eens bekijken bij warme motor. ik verwacht eerlijk gezegd geen verschil daarin maar dat laat ik dan wel weten moet zo toch even weg.
<p style="color: #000033; font-size: 12px; line-height: 16px; text-align: left;">Bart
dat de motronic de injectoren niet aanstuurt, waarom dan bij warme motor alleen? en dan moet de motor toch helemaal niet of slecht lopen?
wat ik zo vreemd vind is de het typisch bij warme motor gebeurd, (ongeveer 45 min afkoelen is voldoende) zelf heb ik eerder het idee dat ie zichzelf verzuipt, temeer daar de benzine er uitspuit, uit Piet's ventiel. (ik ben een redelijke leek dat wel) met start pilot starten is het eerst sputteren 1-2 sec en dan prima lopen.
Ik kan me best vinden in een electronische storing, zoals dat van een sensor oid, maar een bobine of injectoren die kapot zijn niet, dan zou dat toch altijd moeten zijn? of zie ik dat verkeerd. heb ook niet het idee dat ik vermogen verlies of wat dan ook . . . . .
Accupool half uurtje los om de motronic echt te resetten? of is dit ook maar een schot in het duister?
@Timen:
de druk meten op de rail is dat waar ik hierboven over schrijf, waar de benzine met kracht uit spuit? de kracht als een waterkraan.
die zal men vast wel kunnen meten, heb daar zelf niet de meter voor.
@Gerben
Brandstofpomp loopt wel, ik neem aan dat als die niet loopt er ook geen benzinedruk op de rail staat, ik zal deze druk ook eens bekijken bij warme motor. ik verwacht eerlijk gezegd geen verschil daarin maar dat laat ik dan wel weten moet zo toch even weg.
<p style="color: #000033; font-size: 12px; line-height: 16px; text-align: left;">Bart
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2012 13:47 #1358617
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Brandstof
Als de benzine uit het ventiel spuit lijkt het dat je wel druk op de benzinerail hebt, in ieder geval voldoende om stationair te lopen. Dus nu is de vraag of de benzine wel in de cylinders terecht komt, m.a.w. stuurt de Motronic de injectoren wel aan. De Motronic doet dat alleen als hij een signaal krijgt dat de krukas ronddraait. Misschien dat die sensor een slecht contact heeft? Ik noem maar wat want het is wel vreemd dat je dan geen foutcode krijgt.
Resetten van de Motronic kan overigens ook door een zekering te verwijderen.
Piet
Resetten van de Motronic kan overigens ook door een zekering te verwijderen.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2012 16:34 #1358625
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic net gereden
Motronic voordat ik wegging een half uur zonder stroom gezet.
bij warme motor uiteraard weer hetzelfde. hij heeft ook maar een klein pufje (1/4-1/2 sec) start-pilot nodig, even in de luchtinlaat, die monteer ik dan weer starten en lopen.
ik blijf het vreemd vinden, als de motor door een kapotte sensor, injector of wat dan ook geen brandstof zou krijgen, dan doet ie dat toch ook niet met start pilot, of denk ik verkeerd?
en ook wat je zegt Piet, geen foutcode, . . . .
bij warme motor uiteraard weer hetzelfde. hij heeft ook maar een klein pufje (1/4-1/2 sec) start-pilot nodig, even in de luchtinlaat, die monteer ik dan weer starten en lopen.
ik blijf het vreemd vinden, als de motor door een kapotte sensor, injector of wat dan ook geen brandstof zou krijgen, dan doet ie dat toch ook niet met start pilot, of denk ik verkeerd?
en ook wat je zegt Piet, geen foutcode, . . . .
Moderators: Jerry Stam