carterventilatie - missend slangetje?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2011 21:45 #1338988 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic los?
Even ter verduidelijking: het metalen deel /buis op de foto, met de twee boutjes, dat los lijkt te zitten van het spruitstuk zit hier wel degelijk aan vast, maar heeft geen enkele verbinding en zit dus alleen vast zodat het ding niet alle kanten op rammelt. De EGR zit aangesloten via de twee zwarte vacuumslangen die je op de foto ziet. Eén slang loopt naar de regelaar bij de veerpoot, de andere slang loopt naar de EGR klep onder het spruitstuk.
Overigens geen foutmeldingen, dus ik neem aan dat de EGR nog werkt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2011 21:46 #1338989 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic EGR
De EGR klep is eigenlijk een uitlaatgasterugvoerklep (een echt galgje woord)
Anders gezegt : de uitlaatgasterugvoerklep doet wat het woord al zegt. de uitlaatgassen worden gedeeltelijk nogmaals door de motor gevoerd om de aanwezige onverbrande gassen alsnog te verbranden.
Dit onzalige systeem is o.a. ontwikkeld om uitlaatgassen schoner te laten lijken.
Als je het bout omschrijft : hij vreet zijn eigen stront op !!
Vandaar dat met name bij "oudere" auto's dit systeem afgedopt wordt, bij de technieken in de huidige modellen kan dit niet meer.
Bij een rustige rijstijl (lees: het nieuwe rijden) heeft dit tot gevolg dat met name roet in het inlaatsysteem neer slaat en voor sterke vervuiling zorgt. Om die reden wordt steeds vaker een toevoeging in het brandstofsysteem gedaan om het inlaatsysteem te reinigen.
Rijdt je lange afstanden en bij wat hogere toerentallen dan zal een groot gedeelte van deze vervuilingen ook verdwijnen. De motor wordt dan goed heet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2011 21:50 #1338990 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pasvlak
Op die foto van het spruitstuk zit die metalenbuis van de egr wel wat raar gecentreerd. Het pasvlak op het spruitstuk(met dezelfde vorm als het metalen deel van de egr waar de boutjes doorheen gaan, flens??) zit niet gelijk.
Gr. Harnt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2011 21:55 #1338991 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inderdaad

Harnt schreef : Op die foto van het spruitstuk zit die metalenbuis van de egr wel wat raar gecentreerd. Het pasvlak op het spruitstuk(met dezelfde vorm als het metalen deel van de egr waar de boutjes doorheen gaan, flens??) zit niet gelijk.
Gr. Harnt

Helemaal mee eens. Maar hoort die metalen buis dan ook bij de egr?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2011 21:57 #1338992 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yep,
die metalenbuis hoort bij je egr. Deze is (zoals JG ook al zei) afgedopt met een metalen plaatje en hangt nu volgens mij(en JG) los.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2011 21:59 #1338993 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok

Harnt schreef : die metalenbuis hoort bij je egr. Deze is (zoals JG ook al zei) afgedopt met een metalen plaatje en hangt nu volgens mij(en JG) los.

Ok. Maar wat betekent dit allemaal nu? Dat het EGR systeem op mijn wagen buiten werking is gesteld? Dan is kennelijk ook iets met de ECU gedaan, aangezien ik geen foutmelding heb. En verder zitten alle onderdelen van het EGR systeem er nog wel.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2011 22:05 #1338994 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Taoeind

Wouter1973 schreef :

Harnt schreef : die metalenbuis hoort bij je egr. Deze is (zoals JG ook al zei) afgedopt met een metalen plaatje en hangt nu volgens mij(en JG) los.

Ok. Maar wat betekent dit allemaal nu? Dat het EGR systeem op mijn wagen buiten werking is gesteld? Dan is kennelijk ook iets met de ECU gedaan, aangezien ik geen foutmelding heb. En verder zitten alle onderdelen van het EGR systeem er nog wel.

De schroefdraadverbinding in het spruitstuk  lijkt mij niet origineel meer ik zie tapeinden zitten terwijl er normaal een paar tapboutem M6 inzitten. Of er een dicht plaatje tussenzit kan ik niet zien. Dit kan ook de pakking met het gat zijn. De flens zit wel een beetje vreemd scheef!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2011 22:12 #1338995 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tapeinden
Maar die tapeinden zittenwel op erg vreemde plaats, zo precies op de randen. Zit daar wel 'vlees' genoeg voor tapeinden?
Gr. Harnt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2011 22:16 #1338996 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tapeinden
Het zijn geen losse tapeinden, maar bouten die er van de andere kant af ingeschoefd zijn en waarmee het metalen plaatje vast zit. De boutkoppen zie je dus niet op de foto, wel de moeren die het plaatje op de EGR pijp klemmen. Tussen de EGR pijp met plaatje en het spruitstuk zit net genoeg ruimte voor de boutkoppen (ca 3 - 4 mm).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2011 22:30 #1338997 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aha,
afgedopt dus!
En heeft dus jou inlaatspruitstuk geen 'egr aansluiting' en is dus hoogst waarschijnlijk een vervangend exemplaar.
Gr. Harnt

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC